Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-06 14:49

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Hey Tweakers, ik heb gisteren een Asus P6T Deluxe voor een vriendenprijsje overgenomen van iemand, het socket zou door verkeerde plaatsing van de CPU kapot zijn gegaan, en Asus vervangt geen borden waar de pinnetjes van zijn verbogen/gebroken.

Nu heb ik er met loep en pincet boven gehangen, en constateer ik dat 2 pinnetjes inderdaad doormidden zijn gebroken. Wie kent een handige manier om ze te repareren? In principe hoef ik alleen deze pinnetjes weer te verlengen met geleidend materiaal zodat ze contact maken met de CPU, en dan zou het bord weer moeten werken. Hoe pak je zoiets aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:03
Is het sowieso nodig om te repareren - ofwel, werkt het bordje ondanks die twee gebroken pinnen niet gewoon?

Van die 1366 zijn meer dan de helft voedings/ground pinnen, als je er daar een of twee van mist kan het prima werken, hooguit zou ik er dan niet mee overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Volgens de verkoper werkt het bord niet. Maar ik heb ook geen Core i7 CPU liggen om het te testen. Ik heb sterk het vermoeden dat het net 1 van die onmisbare pinnetjes betreft hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:37

D4NG3R

kiwi

:)

Pinnetjes vervangen is een mission impossible geloof me.. Mobo ben je kwijt, of zoals hierboven word gezegt gaat het om een ground pin, of zelfs een ongebruikte pin.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Ik wil de pinnetjes niet vervangen, want dat is idd niet te doen. Ik vroeg me alleen af of er misschien beproefde methodes waren om bijvoorbeeld een stukje geleidend materiaal aan de afgebroken helft te solderen... Met een beetje precies gereedschap, een vaste hand en wat geduld moet dat toch best te doen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantjer94
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-01 00:13

daantjer94

Lvl 26 Human Designer

solderen bedoel je?, kan in zo'n situatie alleen gedaan worden door speciale machientjes, heb je al gekeken welke pinnetjes dat zijn, en misschien sluiten ze kort doordat hij is omgebogen en dat je daardoor hem niet gebruiken kan

Put Smarties tubes on cats legs, make them walk like a robot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Singular1ty schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 16:19:
Ik wil de pinnetjes niet vervangen, want dat is idd niet te doen. Ik vroeg me alleen af of er misschien beproefde methodes waren om bijvoorbeeld een stukje geleidend materiaal aan de afgebroken helft te solderen... Met een beetje precies gereedschap, een vaste hand en wat geduld moet dat toch best te doen zijn?
Dat zal je nooit gaan lukken want je moet ten eerste al een zeer fijne punt op de soldeerbout hebben en ten tweede mag je alles al zeker niet te heet laten worden. Niet voor niks ook dat Asus geen boarden omruilt waarbij het socket beschadigd is en dit allemaal machinaal gesoldeerd zit op zo'n board. Risico hierbij blijft dat je je cpu ermee sloopt en ik denk dat je dan veel duurder uit bent dan een nieuw board te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:52

JvW

On my way home...

Even een gek idee en ik weet niet hoe 'dik' die pootjes zijn en hoever ze uit elkaar staan, maar kun je niet iets met een stukje van een injectienaald? Die zijn hol en op zeer kleine diameters qua lumen) te verkrijgen. Bijvoorbeeld de naaldjes van insulinepennen zijn miniscuul. Klein stukje afhalen, beetje geleidende lijm o.i.d. erin en over je kapotte pinnetje heen schuiven....

Maar nogmaals, ik weet niet op welke schaal je aan het denken bent en sluit me verder aan bij het MacGyver idee dat je uitstraalt.
:-)

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je ook al in de technische documentatie van dat socket gekeken wat de functie van die pinnetjes precies is?

Wat je evt. kunt proberen is om in de cpu een stukje van een naald te drukken/plakken en op de goede lengte af te knippen. Al is dat niet ideaal... (heb ook geen ervaring met die cpu's, dus misschien is dit sowieso onmogelijk).

[ Voor 14% gewijzigd door Palomar op 24-10-2010 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Wat je evt. kunt proberen is om in de cpu een stukje van een naald te drukken/plakken en op de goede lengte af te knippen. Al is dat niet ideaal... (heb ook geen ervaring met die cpu's, dus misschien is dit sowieso onmogelijk).
Wat je daar zegt is helemaal zo gek nog niet, maar de pinnetjes van de socket maken contact met de CPU, ze gaan er niet in.
Even een gek idee en ik weet niet hoe 'dik' die pootjes zijn en hoever ze uit elkaar staan, maar kun je niet iets met een stukje van een injectienaald? Die zijn hol en op zeer kleine diameters qua lumen) te verkrijgen. Bijvoorbeeld de naaldjes van insulinepennen zijn miniscuul. Klein stukje afhalen, beetje geleidende lijm o.i.d. erin en over je kapotte pinnetje heen schuiven...
Dat valt ook te proberen, aan die naaldjes kan ik komen maar ik denk dat ze toch een fractie te groot zijn. Ik zal morgen eens kijken.
Dat zal je nooit gaan lukken want je moet ten eerste al een zeer fijne punt op de soldeerbout hebben en ten tweede mag je alles al zeker niet te heet laten worden. Niet voor niks ook dat Asus geen boarden omruilt waarbij het socket beschadigd is en dit allemaal machinaal gesoldeerd zit op zo'n board. Risico hierbij blijft dat je je cpu ermee sloopt en ik denk dat je dan veel duurder uit bent dan een nieuw board te kopen.
Zwartkijkerij. Ik vind het om te beginnen duur een nieuw bord te kopen. Om de CPU kort te sluiten moet je wel helemaal een beunhaas zijn, dat was het plan niet :) Ik heb meer aan ideeen dan onmiddelijke afkeuring van suggesties.
Heb je ook al in de technische documentatie van dat socket gekeken wat de functie van die pinnetjes precies is?
Weet jij waar ik die kan vinden? Google komt niet 1-2-3 met een schemaatje dat me vertelt waar alle 1366 pinnetjes op deze fijne socket voor dienen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Palomar schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 21:59:
Ja, ja goed plan. Een kapot mobo voor een vriendenprijsje zou ik nog wel mee willen spelen, maar om nou mogelijk ook nog eens een 200 euro CPU om zeep te helpen lijkt mij, ronduit, gestoord ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Fid3lity op 24-10-2010 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Singular1ty schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 22:45:
Weet jij waar ik die kan vinden? Google komt niet 1-2-3 met een schemaatje dat me vertelt waar alle 1366 pinnetjes op deze fijne socket voor dienen :)
http://www.intel.com/design/corei7/documentation.htm
onder processor land assignments, laatste hoofdstuk :)

als er 2 dezelfde pinnen naast elkaar zitten kan je ze gewoon doorverbinden, google op pinmod ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 24-10-2010 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
als er 2 dezelfde pinnen naast elkaar zitten kan je ze gewoon doorverbinden, google op pinmod
Zoveel mazzel heb ik helaas niet. Maar bedankt voor de link!

Edit: misschien ben ik scheel, maar ik lees in die PDFjes niet waar welke pins voor dienen...

[ Voor 22% gewijzigd door Singular1ty op 24-10-2010 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:52

JvW

On my way home...

Ben nu wel benieuwd of het belangrijke pinnetjes zijn of niet.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Singular1ty schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 22:45:
Zwartkijkerij. Ik vind het om te beginnen duur een nieuw bord te kopen. Om de CPU kort te sluiten moet je wel helemaal een beunhaas zijn, dat was het plan niet :) Ik heb meer aan ideeen dan onmiddelijke afkeuring van suggesties.
Dat is geen zwartkijkerij maar puur realistisch bekeken omdat je niet met gewone huis/tuin en keukenmiddeltjes zoiets zomaar kan oplossen. Vergeet niet dat je op een klein oppervlak met 1366 pinnetjes te maken hebt en hoe precies je ook zal werken, dan nog is het risico groot dat je ergens sluiting veroorzaakt. En tja je zal er denk ik toch niet blij van worden wanneer je opeens ook nog met een defecte cpu zit te kijken.

Het is dus puur goed bedoeld en ook al heb je dat board goedkoop kunnen krijgen dan moet je evenzogoed kunnen uitproberen of eventuele truucjes om het op te lossen wel werken. Kortom zou ik dat risico niet aan gaan met dit soort boarden en vooral de cpu's, en uiteindelijk goedkoop dan erg duurkoop word en dat is echt niet zwartkijken.

Verder zou ik zo zeggen van veel succes ermee !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Ik leef bij het motto "niet geschoten is altijd mis." Ik heb met m'n neus bovenop de socket gezeten, de schade bekeken en in mijn ogen is er best wat aan te doen. Tis niet dat de pinnetjes weg zijn, alleen t bovenste deel met t knopje is eraf. Oh well. Als ik een i7 opblaas is dat mijn zaak, als ik voor 25,- een goede Asus P6T kan hebben ook ^^
Pagina: 1