Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303298

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb jullie advies nodig. Ik ben bekend met virtualisatie en wilde weer eens een leuk domein opzetten.

Nu loop ik tegen een probleem aan. Ik heb namelijk Windows 7 X64 Ultimate draaien, maar mijn processor en BIOS lijken virtualisatie van 64 bit besturingssystemen niet te ondersteunen. Onder mijn verhaal zal ik de specificaties van mijn Pc posten.

Wat ik wil virtualiseren: Exchange server 2010, Windows Server 2008 x64, Windows 7 X64.

Wat ik heb geprobeerd:
-VMware workstation 7, deze geeft bij het booten vanaf een ISO met x64 OS aan dat mijn Pc geen X64 virtualisatie ondersteund.

-VMware Server 2, zelfde verhaal.

-Virtual Pc 2007, ik zou voor virtualisatie in Windows 7 X64 eerst XP Mode moeten installeren. Die heb ik gedownload, maar kan Virtual Pc niet installeren. Er wordt wederom aangegeven dat mijn Pc geen x64 virtualisatie ondersteund.

Mijn Intel processor ondersteund geen Intel VT extensions en ik zie in mijn BIOS ook geen optie om het aan te zetten.

Wat volgens mij de enige oplossingen zijn:
-x86 virtualisatie (ik wil liever rommelen met up to date software zodat alles dat ik onderzoek ook up to date is, liever X64 dus)

-Hardware van mijn Pc vernieuwen. Wat heb ik dan allemaal nodig? Alleen processor, of ook BIOS en/of andere hardware?

Hieronder de specs van mijn Pc. Heeft iemand voor mij een oplossing zodat ik 64 bit besturingssystemen kan virtualiseren?

Processor Intel Duo core E7300 1,6GHZ
Mobo MSI P43 Neo-F
Geheugen 4GHZ
Videokaart: ATI 4850 512MB
Harddisk Samsung Spinpoint F1 640Gig
DVD speler/brander: Samsung writemaster SH-S22

OS=Windows 7 Ultimate X64

Graag uw advies
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Anoniem: 303298 schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 15:19:
Beste tweakers,

[...]
maar mijn processor en BIOS lijken (hardware) virtualisatie van 64 bit besturingssystemen niet te ondersteunen.
[...]
Graag uw advies
Fix dat dan. Je weet wat je moet doen toch? :)
Hoe eenvoudig wil je het hebben?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
alt-92 schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 15:52:
[...]

Fix dat dan. Je weet wat je moet doen toch? :)
Hoe eenvoudig wil je het hebben?
Mijn vraag was meer of er een andere oplossing was dan de 2 die ik zelf aandroeg en daarnaast vraag ik welke hardware virtualisatie moeten kunnen ondersteunen. Ik weet niet precies wat ik moet doen nee, waarom denk je dat ik een topic maak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
Anoniem: 303298 schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 16:05:
[...]

Mijn vraag was meer of er een andere oplossing was dan de 2 die ik zelf aandroeg en daarnaast vraag ik welke hardware virtualisatie moeten kunnen ondersteunen. Ik weet niet precies wat ik moet doen nee, waarom denk je dat ik een topic maak?
nee er is geen andere oplossing of workaround dan een nieuwe processor te kopen welke het wel ondersteund (en mischien ook een nieuwe mainboard als het bios niet mee wil werken)

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-06 21:29
Bij mijn weten heb je echt een intel VT/Vanderpool processor nodig voor x64 guest OSen (en moet je host OS ook x64 zijn) (AMD even buiten beschouwing gelaten). Hier hebben we op mijn opleiding nogal wat problemen mee gehad.

Kijk even bij je moederbord of die intel VT ondersteunt (waarschijnlijk wel), en koop een processor die in je moederbord past (en beschikt over VT).

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke das duidelijk.

In de BIOS kan geen extra optie verschijnen als ik een andere processor heb toch? Volgens mij zit de optie er nu namelijk niet in. Betekent dat dat ik een heel nieuw moederbord moet kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-06 23:59

ByteDelight

Retro computing is alive!

E7300 ondersteunt x64: http://ark.intel.com/Product.aspx?id=36463.
Je moederbord dus vermoedelijk niet.

Dit had u zelf ook binnen enkele kliks kunnen achterhalen.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb dit moederbord, maar zie nergens staan of hij VT ondersteund.
http://global.msi.eu/inde...&cat2_no=170&prod_no=1827

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 303298 op 24-10-2010 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bverstee schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 16:11:

Fijn dat je het zo snel vindt, maar je hebt niet verder gekeken dan je neus lang is. Mijn processor ondersteunt namelijk geen virtualisatie en daarmee geen x64 in een virtuele omgeving.

Dat mijn processor 64 bits normaal wel ondersteund was ik natuurlijk allang achter aangezien ik een 64 bit OS heb draaien. }:O

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 303298 op 24-10-2010 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 188785

bverstee schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 16:11:

Zucht. Logisch als hij een 64bit OS draait.
En zoals de TS zelf al aangeeft:
Mijn Intel processor ondersteund geen Intel VT extensions en ik zie in mijn BIOS ook geen optie om het aan te zetten.
Het gaat om de virtualisatietechniek van Intel (VT), en dat heeft die E7300 dus niet volgens die pagina ;)

edit: net te laat. Maar daar heb je wel al je probleem :D Ander moet je misschien gewoon x86- OS erop zetten? (virtueel dan)

@TS: "Advies gevraagd" is als topic-titel wel heel erg ruim te nemen...

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 188785 op 24-10-2010 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee dan koop ik liever een nieuwe processor zodat ik de nieuwste server omgevingen kan draaien. Vind het te veel moeite me te verdiepen in besturingssystemen die niet meer up to date zijn.

Ik weet nog steeds niet of ik ook een nieuw moederbord moet kopen. Ik lees ergens dat als de optie om VT aan te zetten ontbreekt, dat niet wil zeggen dat het niet ondersteund wordt. het kan bijvoorbeeld standaard ondersteund worden. Even verder zoeken.

Hoe kan ik de omschrijving van dit topic aanpassen?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 303298 op 24-10-2010 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-06 22:57
Anoniem: 303298 schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 16:24:
Nee dan koop ik liever een nieuwe processor zodat ik de nieuwste server omgevingen kan draaien. Vind het te veel moeite me te verdiepen in besturingssystemen die niet meer up to date zijn.

Ik weet nog steeds niet of ik ook een nieuw moederbord moet kopen. Ik lees ergens dat als de optie om VT aan te zetten ontbreekt, dat niet wil zeggen dat het niet ondersteund wordt. het kan bijvoorbeeld standaard ondersteund worden. Even verder zoeken.

Hoe kan ik de omschrijving van dit topic aanpassen?
Google is wel steeds je vriend? Hit twee en hit een, vertelt bijna het zelfde. Zie: Google: MSI P43 Neo-F VT

Om alvast je volgende vraag te beantwoorden: ;)
Intel core 2 duo E6850, zie: pricewatch: Intel Core 2 Duo E6850
Ondersteund VT, zie: Intel: Intel Core 2 Duo E6850
Past op het moederboard, zie: MSI: MSI P43 Neo-F

Wel even biosupdateje doen om gebruik te kunnen maken van de VT mogelijkheid :)

Ik weet niet of je machine volledig ondersteund wordt door welke vitualisatiesoftware dan ook? Maar daarvoor kun je kijken op de HCL lijst van Citrix bijv. Hiernaast kun je ook het er gewoon op gooien en kijken wat er gebeurd. :P

Ook vraag ik me af of de hoeveelheid geheugen voldoende is. Al is het maar een testbak, het is met 4 GB wel een testbak waarbij je geduld zal moeten hebben. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

PeeCee schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 21:27:
Ook vraag ik me af of de hoeveelheid geheugen voldoende is. Al is het maar een testbak, het is met 4 GB wel een testbak waarbij je geduld zal moeten hebben. :9
Meh. Draai hier nog met een P35, een Q6600 en 8GB RAM, en ik moet langer op alle BIOS geneuzel wachten dan het OS erover doet :P
Geduld valt wat dat betreft wel weer mee.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik heb ook een MSI P43 Neo-F maar bij mij werkt Intel VT prima. Volgens mij gaat het bij Intel-VT ook niet om je moederbord, maar puur om je processor. Bij sommige moederborden moet je het alleen aanzetten in de BIOS. Dat aanzetten hoeft bij de MSI P43 Neo-F in de BIOS niet, daar moet de processor het ondersteunen.

[ Voor 78% gewijzigd door Turdie op 28-06-2011 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat is mooi Shadowman12. Heb jij ook een optie voor VT in je BIOS? En welk versienummer heeft je BIOS?

Ik ga mijn E7300 proc vervangen voor een iets betere E7500 die wel VT ondersteund. Misschien ga ik er dan ook 2GB geheugen bij prikken (dan heb ik 6GB). Een BIOS update vind ik maar gevaarlijk geneuzel en wil ik liever niet aan beginnen.

Krijg namelijk al meteen problemen met het verifiëren van het juiste flash bestand i.v.m. niet kloppende versie nummers etc. Ik zie bij het opstarten van mijn PC staan A7519IMSV1.4, ik zou dus versie 1.4 van de BIOS hebben terwijl de oudste versie op de site van MSI versie 4.1 is. Dan heb ik meteen al zo iets van laat maar.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 303298 op 25-10-2010 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zit ook nog na te denken over het virtualisatie programma zelf. Ik wil nu VMware workstation gebruiken, maar kan ook server installeren of Virtual PC/XP Mode.

Op 64 bit Win 7 OS dus. Wat gebruiken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-06 22:57
Anoniem: 303298 schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 23:47:
Ik zit ook nog na te denken over het virtualisatie programma zelf. Ik wil nu VMware workstation gebruiken, maar kan ook server installeren of Virtual PC/XP Mode.

Op 64 bit Win 7 OS dus. Wat gebruiken jullie?
Ik gebruik Xenserver(gratis versie) van citrix om twee W2K8 R2 te draaien als DC en EXCH. Werkt erg stabiel en tot nu nog geen rare dingen gehad. Dit draai ik dit op een Dell R210 met 300 GB SAS R1, 8 GB RAM DDR3 1333 Mhz en CPU Xeon X3440 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb inmiddels een e7300 processor gekocht en een OCZ Agility 2 SSD en 2GB intern geheugen erbij gezet.

Binnenkort is een keer gaan testen dan.

Zag dit topic nog open staan, denk ik post even wat er nog van gekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:52
Anoniem: 303298 schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 23:45:
Krijg namelijk al meteen problemen met het verifiëren van het juiste flash bestand i.v.m. niet kloppende versie nummers etc. Ik zie bij het opstarten van mijn PC staan A7519IMSV1.4, ik zou dus versie 1.4 van de BIOS hebben terwijl de oudste versie op de site van MSI versie 4.1 is.
Dan heb je zeer waarschijnlijk bij het verkeerde P43 bord gekeken op de MSI site, jij hebt aan je bios string te zien de MS-7519 (P43 Neo) en daarvan is de laatste bios versie 1.C (ofwel 1.12).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bielie993
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 23:41
Er staat waarschijnlijk wel een optie in je bios. Bij general of advanced: Allow processor to virtualize. De precieze benaming weet ik niet maar bij mij werkte het hierna wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dit is opgelost met een andere processor die virtualisatie ondersteund

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-06 00:17
Over de software keuze:

Blijf alsjeblieft ver bij Virtual PC en VMware Server vandaan.
De ene emuleert een pentium3 processor en de andere is end of live en vervangen door ESXi.

VMware Workstation is vele malen uitgebreider dan VMware Server en gericht op desktop gebruik.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-06 12:55
VMWARE ESXi?

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Pagina: 1