Snellere mac kopen/upgraden?

Pagina: 1
Acties:

• sebasmac
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-02 14:18
Beste medetweakers,

Ik zit al een tijdje na te denken over het volgende, zelf heb ik nu een macbook unibody late 2008 (alleminium versie) draaien met 2GB geheugen en een dual core 2ghz, maar het strandballetje komt bij mij best vaak voor als ik hem echt intensief gebruik dus photoshop open heb staan samen met bijv. pages, mail en safari als ik dan een nieuw tablad open in safari verschijnt dat balletje of sluit ik safari af zelfde gezeur, maar niet alleen safari met meerdere programma's is dit zo, nu loop ik dus na te denken over een snellere mac maar dat gaat me al snel weer 1500 euro kosten, dus nu kan ik een geheugen upgrade doen en kijken hoe dit werkt maar dat kost wel ook snel weer geld, dus nu was in me opgekomen om van mijn oude PC een hackintosh te maken ik ben ik zelf al veel mee bezig geweest en weet inmiddels wel welke fout/kernel panic waar bij hoort etc.. het nadeel daarvan is dat je dan weer 2 macs heb, ik was dus benieuwd of een paar van jullie dit probleem zelf ook al een keer hadden meegemaakt en jullie ervaringen hiermee.

Alvast hartstikke bedankt!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:10

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

2GB geheugen is i.c.m. met multitasking erg weinig. Mijn advies is om er een reepje van 2GB er aan toe te voegen zodat je op een totaal van 4GB uitkomt. Omdat je huidige werkgeheugen volloopt, gaat je werkgeheugen swappen met je harddisk. Nu is de random I/O van een 2.5" HDD niet denderend, daarom krijg je ook de strandbal voor je neus.

In lekentaal: omdat je te weinig werkgeheugen hebt, kan niet alles in je werkgeheugen worden ingeladen. Daarom wordt hetgeen wat niet in in je werkgeheugen kan worden ingeladen vanaf de harddisk geladen. Maar je harddisk is veel langzamer dan je werkgeheugen. Daarom kan je het beste je werkgeheugen uitbreiden :)

• sebasmac
DaMarcus schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 12:18:
2GB geheugen is i.c.m. met multitasking erg weinig. Mijn advies is om er een reepje van 2GB er aan toe te voegen zodat je op een totaal van 4GB uitkomt. Omdat je huidige werkgeheugen volloopt, gaat je werkgeheugen swappen met je harddisk. Nu is de random I/O van een 2.5" HDD niet denderend, daarom krijg je ook de strandbal voor je neus.

In lekentaal: omdat je te weinig werkgeheugen hebt, kan niet alles in je werkgeheugen worden ingeladen. Daarom wordt hetgeen wat niet in in je werkgeheugen kan worden ingeladen vanaf de harddisk geladen. Maar je harddisk is veel langzamer dan je werkgeheugen. Daarom kan je het beste je werkgeheugen uitbreiden :)
Bedankt, voor je advies is het dan verstandig ook gelijk een ssd aan te schaffen?

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:09
ssd is sneller maar het ligt ook aan hoe je werkgeheugen gebruikt wordt. Als dat bij de 2GB upgrade nog te weinig blijkt te zijn dan gaat hij je ssd volstoppen en ben je nog geen stap vooruit.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• fabianspoelman
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-01 12:07
Stel je zou een SSD en 4GB geheugen in je Mac bouwen, dan merk je dat verschil - en niet zo'n beetje ook.

• raviculus
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-01 16:13
Ik zou het ram upgraden naar 4 of 8 GB. Zelf heb ik een macbook pro met een C2D 2.4 GHz en 4GB ram, en ik heb geen problemen met het scenario dat jij beschrijft. Tenzij je echt zwaar aan het photoshoppen bent. Als ik er echter ook nog bv vmware en lightroom bij open dan gaat het wisselen tussen applicaties zeker traag. Het is dus maar net wanneer je ram volloopt. Dat kan je trouwens zien in de activity monitor onder system memory, als daar alles rood en geel is dan is het zeker tijd voor een ram upgrade.

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Zoals DaMarcus al zegt, eerst je geheugen upgraden naar 4GB. Als je dan nog steeds strand balletjes krijgt (denk het eigenlijk niet) wordt het tijd om de storage up te graden.

Een goede 7200rpm schijf is bijvoorbeeld de Samsung HM640JJ of WD5000BEKT.

Seagate Momentus XT is nog een stuk sneller, maar wil nog wel eens problemen geven met een Mac.

Nog sneller is een SSD, maar die zijn natuurlijk prijzig. 120GB voor 200 euro ongeveer.

[ Voor 3% gewijzigd door Philflow op 24-10-2010 12:30 ]

• Dwarrelegel
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-01 10:26
SSD is nog steeds erg prijzig. Het idee van het extra geheugen is juist om er voor te zorgen dat de computer niet hoeft te gaan swappen.
Normaal wordt data ingeladen van de HD naar het ram, als ram dus vol is zullen programma's en data geladen worden naar het swap. (wat dus traag is) Als je een SSD hebt dan zullen programma's sneller opstarten en data zal sneller in het ram geladen worden. Maar alsnog geld het dat als ram vol is er gebruik gemaakt zal worden van de swap. Nu zit de swap dan wel op een SSD dus zal sneller zijn dan een normale HD maar het balletje zal nog wel verschijnen. Omdat SSD zeker niet de snelheid heeft van ramgeheugen.
4gig is zeker de moeite waard.

Een andere oplossing is om een dual boot van je andere pc te maken. Dan kan je bij het opstarten kiezen tussen hackintosh en windows. Op die manier heb je 1,5 mac en 0,5 windows pc. (Bij dual boot werkt alles na het opstarten gewoon 100% normaal).

• sebasmac
Dwarrelegel schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 12:29:
SSD is nog steeds erg prijzig. Het idee van het extra geheugen is juist om er voor te zorgen dat de computer niet hoeft te gaan swappen.
Normaal wordt data ingeladen van de HD naar het ram, als ram dus vol is zullen programma's en data geladen worden naar het swap. (wat dus traag is) Als je een SSD hebt dan zullen programma's sneller opstarten en data zal sneller in het ram geladen worden. Maar alsnog geld het dat als ram vol is er gebruik gemaakt zal worden van de swap. Nu zit de swap dan wel op een SSD dus zal sneller zijn dan een normale HD maar het balletje zal nog wel verschijnen. Omdat SSD zeker niet de snelheid heeft van ramgeheugen.
4gig is zeker de moeite waard.

Een andere oplossing is om een dual boot van je andere pc te maken. Dan kan je bij het opstarten kiezen tussen hackintosh en windows. Op die manier heb je 1,5 mac en 0,5 windows pc. (Bij dual boot werkt alles na het opstarten gewoon 100% normaal).
Allemaal bedankt voor jullie reacties, en ik ga denk voor de geheugen upgrade maar kan ook een hackintosh maken heb hier inmiddels mijn G5 casemod nog staan ;)

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-01 07:54
Geheugenupgrade en/of SSD. Een 128GB SSD heeft mijn late 2009 2.8GHz 4GB macbook pro erg goed gedaan.

Veel minder strandballen.

Omdat ik 'm mis:
Afbeeldingslocatie: http://www.macwallpapers.net/images/wallpapers/Beachball%20of%20Death-367989.jpeg

[ Voor 54% gewijzigd door Gamebuster op 24-10-2010 12:46 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• sebasmac
Gamebuster schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 12:44:
Geheugenupgrade en/of SSD. Een 128GB SSD heeft mijn late 2009 2.8GHz 4GB macbook pro erg goed gedaan.

Veel minder strandballen.

Omdat ik 'm mis:
[afbeelding]
haha ;) bedankt!

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Let wel op dat je 2x 2 gig moet kopen, want standaard krijg je 2x 1 gig ;)

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-01 07:54
B0MBACI schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 13:02:
Let wel op dat je 2x 2 gig moet kopen, want standaard krijg je 2x 1 gig ;)
Lijkt me sowieso verstandig 2 identieke sticks te hebben.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-02 10:22
[verwijderd]

[ Voor 88% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 13:02 ]

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-01 15:03
Zijn type MB kan maximaal 6 gb draaien. Dus 2 x 4 werkt niet.

• ToCuS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-01 15:29

ToCuS

It begins in the brain!

dit is eigenlijk niet zo'n gek idee..

• pineapple
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-02 11:51
Ik zou gewoon upgraden.
Upgraden naar 4 GB RAM maakt een groot verschil.

Ik heb zelf ook een late 2008 Unibody MacBook, die ik een half jaar geleden geupgrade met 4 GB en een snelle 7200 rpm HD. Ik heb mijn RAM toen gekocht op de site van Crucial.

Dit is het type wat je moet hebben (2 x 2 GB PC3-8500 DDR3 SD-RAM).

http://www.crucial.com/eu...?mtbpoid=F5A5E837A5CA7304

Er zijn btw gevallen bekend dat de unibody modellen wel 8 GB RAM kunnen gebruiken. ZIe het onderstaande topic op macrumors:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=713456

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

pineapple schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 21:21:
Er zijn btw gevallen bekend dat de unibody modellen wel 8 GB RAM kunnen gebruiken. ZIe het onderstaande topic op macrumors:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=713456
Ik heb dezelfde MacBook (unibody, 2,0 GHz Penryn, Nvidia-chipset) gehad en die werkte echt niet met 8 GB. Het maximum was 6 GB en dat draaide bij mij helemaal stabiel.
Nieuwere 13" MBP's werken wel met 8 GB.

[ Voor 9% gewijzigd door Canaria op 25-10-2010 10:25 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Pagina: 1