Toon posts:

Nieuw coax en utp netwerk.

Pagina: 1
Acties:

• Oboemel
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 08-08 13:51
Wij hebben onlangs een jaren 50 huis gekocht, en zijn dat compleet aan het opknappen. Nu heb ik een beetje een probleem met de locatie van het AOP (UPC tv en internet), die komt namelijk in de woonkamer binnen. En die wil ik eigenlijk, evenals mijn kabelmodem en router, in de meterkast hebben omdat ik uiteraard ook coax en utp boven wil hebben (sternetwerk). Binnenshuis doortrekken is helaas geen optie omdat ik geen mogelijkheid heb om kabels weg te werken (granito vloer in de gang).

Nu kan ik natuurlijk de groene coax kabel die binnenkomt (binnen) verlengen, en die dan via buiten naar de meterkast leggen. Maar ik heb in de woonkamer ook utp en coax aansluiting nodig, dus dan zou ik weer terugmoeten, buiten langs, met zowel een utp als een coax kabel.

Dat lijkt me wat omslachtig, maar misschien de enige oplossing. In eerste instantie wilde ik op de bestaande aansluiting (AOP) een spitser plaatsen, vanuit waar er een kabel naar de tv gaat, en de ander de muur door, buitenom naar de meterkast. Hier komt dan mijn kabelmodem te staan ,en splits ik de coax weer verder (sternetwerk dus). Nu ben ik al een tijd aan t zoeken, maar kom steeds vaker tegen dat een splitter niet zou werken met kabelinternet (geen retour?). Dus dan zou deze optie niet werken. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee, en/of tips?

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
In ieder geval moet je het kabelmodem zo dicht mogelijk bij het AOP plaatsen. Daar moet overigens wel altijd een splitter tussen om je catv- en internetsignaal te splitsen. Echter de groene kabel gaan verlengen naar de meterkast is geen goed idee. Sowieso mag dat niet en ten tweede wordt het signaal voor je kabelmodem er slechter van wat eventueel slecht werkend internet kan betekeken. Ook het splitsen van de groene kabel en dan de modem in de meterkast zetten is geen goed idee omdat je eigenlijk de modem met maximaal 1 meter kabel op het AOP aan moet sluiten. Een langere kabel zorgt namelijk ook weer voor slechter signaal.

Ik zou dus gewoon de modem in de woonkamer zetten en anders UPC bellen om het AOP te laten verleggen. Maar dat laatste kan wel geld kosten natuurlijk. Zelf wat aanpassen aan het AOP mag overigens niet omdat het eigendom is van UPC.

• Juicy
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 17-09 05:14
Oboemel schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 09:56:
maar kom steeds vaker tegen dat een splitter niet zou werken met kabelinternet (geen retour?).
Daar heb je speciale versterkers voor, die het retour signaal gewoon doorlaten. Heb ik hier ook.

Ik heb namelijk tijdens de verbouwing ook het punt in de woonkamer verlegd naar de meterkast. En vanuit de meterkast dit door het hele huis vertakt. In jouw geval zou je het voor de woonkamer via de buitenkant van je huis kunnen regelen.

-

• job
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 01:04
Splitsen mag altijd. Dat doe je met het aansluitpakket van ziggo ook.

De vraag is echter hoelang je de kabel wilt maken naar de meterkast. Een meter of 10 is nog wel te doen met goede kabels (hirschmann koka 799 bijvoorbeeld) en goede f-connectoren.

Wat je ook kan proberen is in de kruipruimte van je huis de coax kabel uit je woonkamer halen. Soms is het dan lang genoeg om de meterkast te halen. Haal je het niet, dan verleng je de coax met een goede kabel en een koppelstuk voor f-connectoren. Onder de vloer verlengen kan je dan echter ivm vocht het beste met c9 coax doen.

Verstekers moet je pas aan beginnen als het signaal niet sterk genoeg blijk te zijn. Je kan verrassend ver komen mits de boel netjes aansluit en goede materialen gebruikt. Hoe dat gaat met 120Mbit is de vraag, wellicht dat je dan de max snelheid niet meer haalt.

[Voor 58% gewijzigd door job op 24-10-2010 10:48]

• Oboemel
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 08-08 13:51
ik222 schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 10:19:
Echter de groene kabel gaan verlengen naar de meterkast is geen goed idee.
Als ik de kabel verleng met F connectoren dan komt de las binnen te liggen. Ik kan dus altijd het AOP terugplaatsen, mocht dat aan de orde zijn.
Juicy schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 10:27:
[...]
Daar heb je speciale versterkers voor, die het retour signaal gewoon doorlaten. Heb ik hier ook.
Klopt ja, maar ik wou het eigenlijk zonder versterker proberen. Zeker daar, want dan heb ik de versterker in de kamer. Als ik er een moet gebruiken, dan liever in de meterkast.
job schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 10:41:
Splitsen mag altijd. Dat doe je met het aansluitpakket van ziggo ook.

De vraag is echter hoelang je de kabel wilt maken naar de meterkast. Een meter of 10 is nog wel te doen met goede kabels (hirschmann koka 799 bijvoorbeeld) en goede f-connectoren.

Wat je ook kan proberen is in de kruipruimte van je huis de coax kabel uit je woonkamer halen.
De kabel naar de meterkast zou max 8 meter worden, en met koka799 moet dat dus kunnen. Kruipruimte is er helaas niet, dan zou idd makkelijker geweest zijn.

Enig idee welke splitter is dan moet pakken in de huiskamer? De ene kant moet dan dus naar de tv (Edit: met digitale tv), de ander naar het kabelmodem in de meterkast.

Bedankt voor de hulp allemaal!

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee