Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 335135

Topicstarter
Hallo,

ik bezit een Acer Aspire 7730g, 2.2ghz dual core(T6600).
Sinds een paar weken geeft de laptop af en toe een zeer hoge piep.
50% van de keren gaat deze piep vergezeld met het vast lopen van Firefox en Explorer.
Muziek e.d. gaan gewoon door, ook al is Firefox(die dan vastloopt) de bron.
Na een aantal keer dit probleem te hebben gehad, sprong mijn kat van een halve meter hoogte op mijn laptop, dus niet met een grote kracht ofzo.
Meteen stopte de piep, en de laptop herstelde ook direct van het vastlopen.
De keer hierna, dacht ik, niet geschoten is altijd mis, en gaf een hele lichte tik(zelfde kracht als een wegwerpaansteker op je laptop laten vallen, bijna geen kracht of impact dus) op mijn laptop,
en deze herstelde direct van het probleem.
Nu ga ik dit niet dagelijks 10x doen, want dit kan nooit goed zijn, en het helpt ook maar 20% van de keren dat deze vastloopt.
Nu hoop ik dat iemand ervaring of een oplossing of verdere informatie heeft met/voor/over dit probleem heeft.

Alvast bedankt.

Owen Woods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286128

Heb je Windows 7 x64-versie of welke versie van Windows heb je? En heb je in eventvwr gekeken (start - run/uitvoeren - eventvwr - enter) welke meldingen er naar voren komen? Is het zeker FF en IE?

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 286128 op 24-10-2010 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oh, sorry dat had ik er wel even erbij kunnen zetten.
Windows Vista Home Premium 32bit.
Waarnaar moet ik zoeken in het logboek?
En wat bedoel je met 'is het zeker ff en ie'?
FF loopt vast, vaak ook de rest wat op de voorgrond aanstaat, maar firefox altijd.
IE gebruik ik nooit.
Thnx voor de (snelle) reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-06 12:35
Kijk de volgende keer even in het logboek direct nadat er zo'n situatie voorgedaan heeft. Bekijk gewoon even wat voor meldingen er zoal staan.
Het feit dat hij het weer gaat doen na een tikje zou doen vermoeden dat het iets te maken heeft met bewegende onderdelen of iets dergelijks. Als ik hou was zou ik je je hardware eens een beetje testen. Even een testje voor de HDD enzo er overheen om te zien of je gekke dingen tegen komt.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:24
Tijd om dat dus eens te doen... Als je problemen hebt moet je de oorzaak elimineren. Als FF bij jou een probleem geeft dan moet je het gewoon even een paar dagen met IE, of anders Chrome of Opera proberen.

Al heb ik het idee dat je harde schijf blijft hangen op 1 of andere manier. Maar er op slaan is sowieso echt heel erg slecht en zou ik ook afraden. Check dus sowieso je harde schijf op fouten (in deze computer, rechtermuiskop eigenschappen en dan daar ergens in 1 van de tabbladen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thnx voor de reactie's.
Ik gooi overal ff een scan overheen om te kijken hoe en wat.
Results will follow;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Scan er inmiddels overheen gegooid, over alle 3 de schijven, bij mijn weten geen fouten, of deze zijn gerepareerd.
Toch blijf ik af en toe de piep krijgen, en loopt ie weer vast.
Firefox er ff afgegooid, geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
Je hebt een laptop met 3 schijven? Ik neem aan 3 partities dan? Hoe heb je deze getest? Met de foutcontrole van Windows of via een tool op bijvoorbeeld de Ultimate Boot CD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, dat bedoelde ik, 1 schijf met 3 partities.
Gecontroleerd met Windows foutcontrole.
Zal ik het ook door Ultimate boot cd laten controleren?

Ik heb nog een offtopic vraag, denk niet dat het het waard is om een nieuw topic hiervoor te openen, dus als iemand toevallig hier een antwoord op heeft:
Er staat sinds een paar dagen uit het niets een schijf Q in mn computer.
Hoe komt dit, wat kan ik er tegen doen(staat nergens dat deze daadwerkelijk is aangesloten)?

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 335135 op 27-10-2010 12:35 . Reden: extra vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
Mijn ervaring is dat tooltjes van de fabrikant (die je kunt vinden op de UBCD) soms fouten vindt die de Windows controle over het hoofd ziet.

Wat staat er bij de eigenschappen van je Q schijf? Niet toevallig een tooltje geinstalleerd om ISO's te mounten of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autowiel
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-06 10:20
misschien vhd gemount?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Die piep zou ook nog eens de fan van de cpu kunnen zijn die misschien een tikje aan loopt, of niet goed in zijn lagers loopt, waardoor de cpu iets te warm word en ie daardoor misschien blijft hangen. Na dat tikje kan het zijn dat die fan weer goed loopt en de cpu dan weer voldoende koeling krijgt, maar het kan natuurlijk ook andere oorzaken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Rupie schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 07:57:

Wat staat er bij de eigenschappen van je Q schijf? Niet toevallig een tooltje geinstalleerd om ISO's te mounten of iets dergelijks?
De schijf Q wordt weergeven als een vasteschijfstation, 0b gebruikt, 0b beschikbaar.
verkennen lukt niet, toegang geweigerd.
ja ik heb een programma actief om te mounten, alleen deze geven zoals gewoonlijk virtuele schijven weer in de kolom 'Apparaten met verwisselbare opslag'

zonder effect ultimate boot cd gebruikt
Roel1966 schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 01:35:
Die piep zou ook nog eens de fan van de cpu kunnen zijn die misschien een tikje aan loopt, of niet goed in zijn lagers loopt, waardoor de cpu iets te warm word en ie daardoor misschien blijft hangen.
Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Een suggestie kan al zijn door de laptop eens open te maken en de koelfan eens goed schoon te maken met een busje perslucht die je wel bij elke pc-zaak kan krijgen. Het kan namelijk zijn dat er stof zit in het koellichaam en als dat een beetje aan gaat dikken kan dit tegen die fan aan komen. Ook kan er zich stof genesteld hebben op de lagers van de fan maar door het open maken kan je het ook beter horen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
oke, ik ga even paar maatjes bellen kijken of ze kunnen helpen dit te doen.
ik weet wel hoe het moet, alleen nog nooit gedaan.
Als hij dalijk open ligt, nog verdere dingen waar ik eventueel naar moet kijken?

Iemand nog ideeën over die Q schijf?
vertrouw het totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Altijd goed eventjes alle connectoren na te kijken en met voorzichtigheid aandrukken, en eventueel kijken naar andere koellichamen van bv de videochip of deze vast zitten en stof vrij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke, duidelijk.
Wat me net opviel, is dat zodra de piep en het vastlopen begint, het CPU gebruik direct 1% wordt,
en wanneer het ophoudt direct weer verder gaat waar hij was.
Ik weet niet of dit verandering in de zaak brengt.
Daarbij komt nog wel dat oververhitting een beetje vergezocht is denk ik, aangezien wanneer ik de laptop 24u niet heb gebruikt deze tijdens het opstarten soms diezelfde kuren heeft.
Toch alles schoonmaken aankomend weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

Daarbij komt nog wel dat oververhitting een beetje vergezocht is denk ik, aangezien wanneer ik de laptop 24u niet heb gebruikt deze tijdens het opstarten soms diezelfde kuren heeft.
Dat zou dus best wel kunnen.

Als ik het gasfornuis aanmaak en vervolgens aan jou vraag of ik mijn hand er in kan steken, zeg je toch ook niet dat het geen kwaad kan omdat ie pas net aan staat.

Dat het CPU gebruik dropt op zo'n piepmoment zou best kunnen kloppen dan namelijk.
Maar het nog wel meer oorzaken hebben, zoals genoemd zou het ook aan de harde schijf kunnen liggen.

Over die Q schijf, ga eens naar uitvoeren (onder start of windowsknop+r) en typ "diskmgmt.msc", daar zou je wat meer info over die schijf moeten kunnen vinden.

Heb je misschien iets geüpdate of een externe harde schijf aangesloten recent? Heb wel vaker gezien dat bij bepaalde systemen verwijderbare media continu zichtbaar zijn in "Deze Computer", ook als ze niet aangesloten zijn (geen idee of dit ook zo was voor externe harde schijven die als een lokale schijf worden gezien).

Edit: Processor zonder koeling, heeft niet lang nodig om ver*censored* te worden.

[ Voor 6% gewijzigd door crizyz op 01-11-2010 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
crizyz schreef op maandag 01 november 2010 @ 08:43:
[...]
Als ik het gasfornuis aanmaak en vervolgens aan jou vraag of ik mijn hand er in kan steken, zeg je toch ook niet dat het geen kwaad kan omdat ie pas net aan staat.
Ja alleen het verschil is dat een gasfornuis is ontworpen om te verhitten.
En op dat filmpje zijn ze aan het overclocken. Dan kan je zoiets 'verwachten'.

Ik ga alles ff checken, ook wbt die Q schijf.

edit: schijfbeheer geeft de Q schijf aan zonder letter of naam, ik neem iig aan dat dit die Q schijf is.
hij is 13gb, 100% vrij, er staat bij status; in orde(EISA configuratie)
geen idee wat ik ermee aan moet.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 335135 op 01-11-2010 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Van het weekend laptop opengemaakt en behoorlijk wat schoongemaakt met flesje perslucht,
geen verschil.
Even vaak de piep, hoewel dit sinds een week iets minder lijkt te zijn.
Heeft iemand verder nog suggesties?
Pagina: 1