2 lossen arrays binnen RAID 6 met 2 party disks.

Pagina: 1
Acties:

• AndreStarTrek
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-02 11:50
De titel geeft niet goed weer wat ik wil vragen maar dit is mijn echte vraag.

Kan ik binnen RAID 6 2 lossen arrays maken die samen gebruik maken van 2 parity disks.

Voorbeeld wat ik zou willen.

[2TB][2TB][2TB][2TB][2TB][2TB][2TB][2TB]
...|........|........|.......|........|........|........|........|
...--------------.........|........|........---------------
............|................|........|.................|
........[6TB]------------------------------[6TB]

Dit met het idee als ik wil upgraden dat ik ze per 4 kan doen in de plaats van 8 schijven te gelijk maar wel de betrouwbaarheid heb van raid 6.

Ik kan nergens terug vinden op internet of hier in op tweakers of in de faq of dat mogelijk is.

Als dat niet zou kunnen dan moet ik gewoon 2 arrays maken met raid 5.

Verwijderd

Het lijkt me niet mogelijk. De parity disks zijn niet bepaald 'leeg'
Als je een raid6 array van 5 schijven maakt, dan staat er op de 2 parity schijven informatie om twee van de 3 data schijven te kunnen vervangen.

De 2e raid6 array kan niet OOK van dezelfde 2 parity schijven gebruik maken omdat deze al voor de 1e array in gebruik zijn.

• AndreStarTrek
Verwijderd schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 22:46:
Het lijkt me niet mogelijk. De parity disks zijn niet bepaald 'leeg'
Als je een raid6 array van 5 schijven maakt, dan staat er op de 2 parity schijven informatie om twee van de 3 data schijven te kunnen vervangen.

De 2e raid6 array kan niet OOK van dezelfde 2 parity schijven gebruik maken omdat deze al voor de 1e array in gebruik zijn.
Ik geloof best dat het niet ondersteund zou kunnen zijn, ik denk alleen niet dat het technisch uit maak of je de parity uit moet laten rekenen over 2x3 of 1x6 volgens mijn logica is zou dit de zelfde moeten zijn alleen zou de lees en schrijf snelheid lager zijn. Maar misschien zit ik krom te denken.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 21:20

_Arthur

blub

AndreStarTrek schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 22:41:
Kan ik binnen RAID 6 2 lossen arrays maken die samen gebruik maken van 2 party disks.
Nop.

Binnen Raid 5 of 6 is er niet een specifieke schijf of schijven die de parity bevat. Bij een Raid 5 set met 3 disks is 1/3 van de disk parity en 2/3 data. Bij een Raid 6 set van 4 disks is de 1/2 van een disk parity en 1/2 data.

Raid5:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/64/RAID_5.svg/200px-RAID_5.svg.png

Raid6:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/70/RAID_6.svg/200px-RAID_6.svg.png

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:21
Pariteit is bij RAID 5 en 6 verspreid, geen dedicated parity-disk.

Maarre, als je een RAID 6 array met "Party"-disks wilt maken, dan ben ik wel van de partij. Geef plaats en tijd, en we doen een serieuze raid op je party ;)

• AndreStarTrek
Ik ben op de hoogte van de werking van RAID draai op dit moment 4x2TB in RAID 5. Ben alleen aan het kijken om te upgrade en meteen naar RAID 6. Maar dat lijk dus niet de beste keuze te zijn.

Mijn gedacht was dat ondanks dat de parity verdeeld zou zijn over alle schijven dat feitelijk de arays misschien bv per 4 gekozen kon worden. Maar het lijkt er op dat ik de volgende keer beter kan aannemen als ik het niet kan vinden dat het waarschijnlijk niet zal bestaan :P Al vind ik de gedachte nog steeds niet zo stom.

HyperBart je mag best komen feesten op me hardeschijven, maar je vind het toch niet erg als ik daar voor wat oude loeders uit de kast haal :) maar inderdaad een typo lol.

[ Voor 3% gewijzigd door AndreStarTrek op 23-10-2010 23:32 ]

• _Arthur

_Arthur

blub

AndreStarTrek schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 23:30:
Mijn gedacht was dat ondanks dat de parity verdeeld zou zijn over alle schijven dat feitelijk de arays misschien bv per 4 gekozen kon worden. Maar het lijkt er op dat ik de volgende keer beter kan aannemen als ik het niet kan vinden dat het waarschijnlijk niet zal bestaan :P Al vind ik de gedachte nog steeds niet zo stom.
Je gedachte gaat verkeerd op het feit dat Raid 6 de capaciteit van het totaal van 2 disks gebruikt voor de parity. Maar dit zijn dus niet 2 specifiek aan te wijzen disks. Alle disks in de Raid 6 array hebben evenveel parity en evenveel data. Zelfde met Raid 5 maar dan met de capaciteit van 1 parity disk.

In jouw theoretisch voorbeeld moeten de partity disks dus eigenlijk 2 maal de capaciteit hebben van de overige disks.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:50

Q

Au Contraire Mon Capitan!

AndreStarTrek schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 22:41:
De titel geeft niet goed weer wat ik wil vragen maar dit is mijn echte vraag.
Kan ik binnen RAID 6 2 lossen arrays maken die samen gebruik maken van 2 parity disks.
Een hot-spare schijf kun je wel delen met meerdere array's maar dit kan niet, zoals door anderen al uitgelegd. Mogelijk ben je hiermee in de war. Je zou dus wel 1 schijf als hot-spare kunnen aanwijzen, die dan door beide RAID 5 arrays die je aanmaakt wordt 'gedeeld'. Als een disk in een van de 2 arrays klapt, zal de hotspare door die array worden gebruikt om te rebuilden.

1 grote RAID 6 array is minsschien net zo makkelijk btw. Je kunt onder Linux en met de meeste hardware RAID kaarten gewoon disks toevoegen en de array zo groter maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 24-10-2010 00:41 ]

• AndreStarTrek
Q schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 00:40:
[...]

Een hot-spare schijf kun je wel delen met meerdere array's maar dit kan niet, zoals door anderen al uitgelegd. Mogelijk ben je hiermee in de war. Je zou dus wel 1 schijf als hot-spare kunnen aanwijzen, die dan door beide RAID 5 arrays die je aanmaakt wordt 'gedeeld'. Als een disk in een van de 2 arrays klapt, zal de hotspare door die array worden gebruikt om te rebuilden.

1 grote RAID 6 array is minsschien net zo makkelijk btw. Je kunt onder Linux en met de meeste hardware RAID kaarten gewoon disks toevoegen en de array zo groter maken.
Ik was niet in de war. Ik weet dat de parity verdeeld word over alle schijven.

En betreft groter maken is niet echt het probleem maar wel als ik schijven later wil vervangen voor grotere is een problem. Want ik neem aan dat je een array niet kleiner kan maken?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02 21:34
Ik weet niet of je controler het wel ondersteund. Dus eerst OCE (online capacity expansion) en daarna ORLM (online raid level migration) Als je controller het ondersteund zou je dus op die manier wel je set kunnen uitbreiden.
Maar zoals altijd gezegd, maak back-ups!

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• AndreStarTrek
klaasbram schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 09:29:
Ik weet niet of je controler het wel ondersteund. Dus eerst OCE (online capacity expansion) en daarna ORLM (online raid level migration) Als je controller het ondersteund zou je dus op die manier wel je set kunnen uitbreiden.
Maar zoals altijd gezegd, maak back-ups!
Maar kan ik dan ook 8x2TB in RAID 6 er 4 vervangen voor grotere drives bv van 8x2TB naar 4x2TB en 4x3TB. zonder dat ik de array opnieuw moet rebuilden?

Punt is dat ik eigelijk niet meer dan 8 schijven totaal wil hebben en dus binnen die 8 schijven wil kunnen opwaarderen waneer ik de ruimte nodig heb en grotere schijven te koop zijn.

• _Arthur

_Arthur

blub

AndreStarTrek schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 12:24:
Maar kan ik dan ook 8x2TB in RAID 6 er 4 vervangen voor grotere drives bv van 8x2TB naar 4x2TB en 4x3TB. zonder dat ik de array opnieuw moet rebuilden?
Je enige oplossing is, bij een 8x2TB Raid 6 opstelling: 2 disks er uit trekken, hier 3TB's voor in de plaats zetten. Je array rebuilden. De volgende 2 2TB disks door 3TB's vervangen, array rebuilden. Repeat totdat alle 2TB's door 3TB's zijn vervangen. En DAARNA je array expanden (that is, als je controller dat ondersteund maar je zegt nog steeds niet welke controller je nu daadwerkelijk hebt).

Je snapt dat het rebuilden van je array altijd een risico met zich mee brengt. Daarom zou ik ook niet 2 disks in een keer er uithalen, maar 1 disk.

• AndreStarTrek
_Arthur schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 12:39:
[...]

Je enige oplossing is, bij een 8x2TB Raid 6 opstelling: 2 disks er uit trekken, hier 3TB's voor in de plaats zetten. Je array rebuilden. De volgende 2 2TB disks door 3TB's vervangen, array rebuilden. Repeat totdat alle 2TB's door 3TB's zijn vervangen. En DAARNA je array expanden (that is, als je controller dat ondersteund maar je zegt nog steeds niet welke controller je nu daadwerkelijk hebt).

Je snapt dat het rebuilden van je array altijd een risico met zich mee brengt. Daarom zou ik ook niet 2 disks in een keer er uithalen, maar 1 disk.
Ik heb nog geen controller, op dit moment maak ik gebruik van RAID 5 in windows en daar begint de snelheid me een beetje te irriteren. Ben dus aan het kijken naar een hardware variant. Maar ik hoopte eigenlijk dat RAID 6 de beste optie zou zijn. Want ik zou ze graag per 4 willen kunnen vervangen en daar de ruimte extra ook van bij krijgen. Zoals ik dat wel zou kunnen doen bij 2x 4 schijven in RAID 5. Echter 8 schijven in raid 6 geeft betere betrouwbaarheid met de zelfde opslagcapaciteit. Alleen lijk ik dan niet zo flexibele meer te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door AndreStarTrek op 24-10-2010 13:14 ]

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-02 09:33

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Raid != Backup

www.maartendeboer.net

• AndreStarTrek
Wat wil je hier mee zeggen?

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 09:15

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Dat raid geen backup is. Het is gewoon een extra beveiliging tegen harddisk falen. Als je de data per ongeluk verwijdert, een virus zaken beschadigd of als er gewoon corruptie optreedt ben je nog steeds alles kwijt RAID 6 of RAID 0...

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• AndreStarTrek
Wouter.S schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 13:21:
Dat raid geen backup is. Het is gewoon een extra beveiliging tegen harddisk falen. Als je de data per ongeluk verwijdert, een virus zaken beschadigd of als er gewoon corruptie optreedt ben je nog steeds alles kwijt RAID 6 of RAID 0...
Ben ik met je eens en ben er ook bewust van, echter mijn budget is niet toerijkend om ook nog een backup te maken van alles, dus moet ik het hier mee doen. Staat wel in de planning als volgende aanschaf ;)

• _Arthur

_Arthur

blub

AndreStarTrek schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 13:11:
Ik heb nog geen controller, op dit moment maak ik gebruik van RAID 5 in windows en daar begint de snelheid me een beetje te irriteren. Ben dus aan het kijken naar een hardware variant. Maar ik hoopte eigenlijk dat RAID 6 de beste optie zou zijn. Want ik zou ze graag per 4 willen kunnen vervangen en daar de ruimte extra ook van bij krijgen. Zoals ik dat wel zou kunnen doen bij 2x 4 schijven in RAID 5. Echter 8 schijven in raid 6 geeft betere betrouwbaarheid met de zelfde opslagcapaciteit. Alleen lijk ik dan niet zo flexibele meer te zijn.
Maak je 2 arrays aan met elk 4 disks in Raid 6. Dat is dan toch wat je wilt? Dat je dan maar het totaal van 4 disks aan netto capacteit hebt moet je maar mee leven.

Of, zoals ik al vertelde: per disk omwisselen, rebuilden, repeat.

• AndreStarTrek
_Arthur schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 14:01:
[...]

Maak je 2 arrays aan met elk 4 disks in Raid 6. Dat is dan toch wat je wilt? Dat je dan maar het totaal van 4 disks aan netto capacteit hebt moet je maar mee leven.

Of, zoals ik al vertelde: per disk omwisselen, rebuilden, repeat.
Ik ben een stuk wijzer geworden, het moet of per 8 in RAID 6 wisselen of ik moet ze per 4 in RAID 5 wisselen.

Ik moet zeggen ondanks dat per 8 schijven wisselen wel een prijzige bezigheid is, maar wel mogelijk is om te upgrade, dat ik RAID 6 gaat overwegen gezien de betrouwbaarheid.

Verder iedereen bedankt die mij de specifieke bomen in het bos heb laten zien. Want ondanks ik redelijk bekent ben met deze materie ben ik ding gewoon gaan overdenken waardoor ik het lastiger voor mezelf ben gaan maken. Maar goed ik sta met beiden voeten weer op de grond en kan nu uit gaan zoeken welke raid controller het moet gaan worden.

Iemand daar nog advies voor een 8 port sata of sas natuurlijk met RAID 6. Zijn er nog types of merken waar ik uit de buurt moet blijven?

Verwijderd

Je begint over je budget, maar je bent je ervan bewust dat de Areca kaarten met 8 aansluitingen over de 400 euro kosten? Je zou bijvoorbeeld de Areca 1220 of de 1222 kunnen pakken.

• The-Source
Nou ik denk dat je met een RAID kaart welke ook RAID 6 ondersteund op 8 poort qua budget nog al wat gaat schrikken. Verder moet je ook kijken of de controller problemen geeft met het huidige merk HDD's die je hebt. Zo heeft Highpoint een serie welke gewoon goed overweg kan met de Samsung F1 terwijl andere daar niets van moeten hebben.
Google is je vriend daarbij om dat uit te zoeken.

• AndreStarTrek
Ik had deze gezien RocketRAID 4320 die binnen mijn budget past hij is zo tussen de 330-340 te vinden. Ik wil daar op 4x 2TB van samsung uit de F3 serie gebruiken en daar nog 4x 2TB samsung uit de F4 serie bij zetten. Performers is niet belangrijk met 100MB read en write zou ik al tevreden zijn en dat lijk mij ook geen probleem met de RAID controller van dit moment. Betrouwbaarheid is eigenlijk het enige wat belangrijk is.

• The-Source
Dan moet je alleen nog even onthouden dat je eerst je RAID 6 aanmaakt met zoveel mogelijk schijven tegelijk. Want het aanmaken kost namelijk de benodigde tijd ;) Daarna je data overzetten. De andere disks aan je array toevoegen en daarna OCE toepassen.
Maar let wel op dat het fout kan gaan en dat je dus de belangrijke data op een andere plek/ hdd backupt.
Bij OCE word bij elke disk weer nieuwe data aangemaakt en in principe komt het erop neer dat er 2TB per disk gelezen en geschreven wordt ;)

Pagina: 1