Geen geluid door videokaart met S/Pdif

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Chick
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09-2023
Goeiedag,

Ben al 2 maanden bezig om geluid door mijn videokaart te laten gaan vannaf mijn moederboard naar mijn tv met een hdmi kabel. Nu was ik het zat en heb vandaag een geluidskaart gekocht: Ausentech X-Raider 7.1. Daarop zit een connector met 2 pinnetjes voor spidf out special voor videokaarten. Alles geinstaleerd en aangesloten... En ja hoor, weer geen geluid maar wel beeld op de tv. Wat doe ik fout? Wat moet ik aan of uit zetten? Help mij.

Ik heb alle nieuwe drivers
Moederboard: Gigabyte ep454t-extreme
Videokaart: Nvidia 9800gx2
Geluidskaart: Ausentech x-Raider 7.1

Alvast bedankt en groeten, Mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 21:23

job

Oke, en nu heb je dus een kaart met een optische uitgang..
Waar heb je die optische uitgaan op aan gesloten?

Heb je de optische uitgang geactiveerd bij volume beheer (dubbelklik op speaker icoontje rechtsonderin)?

Heb je eigenlijk die externe geluidskaart wel nodig? Kan de videokaart niet zelfstandig geluid naar buiten sturen? Welke geluidskaarten kan je selecteren (en heb je geselecteerd) bij de sound properties (control panel)?

[ Voor 66% gewijzigd door job op 23-10-2010 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Mocht je willen weten hoe je wel geluid op je televisie krijgt dan is het wellicht handig om de verschillende aansluitingen en snoeren die je gebruikt even te noemen, evenals je OS en de configuratie ervan.

[ Voor 28% gewijzigd door CodeCaster op 23-10-2010 17:08 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Chick
Heej,

Ik gebruik Windows XP. Ik heb geen externe geluidskaart. Mijn geluids kaart zit gewoon op het moederboard en op de geluidskaart (dus binnen in de computer kast) zitten 2 pinnetjes waar je een kabel ken aansluiten naar je videokaart, deze video kaart ken dan het geluid mee sturen met het beeld via een HDMI kabel naar mijn TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 327097

Misschien beetje dom maar ik je hebt dat 2pin's kabeltje vanaf het mobo naar je videokaart verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Chick
Eerst wel, maar nu heb ik een geluidskaart. Daar heb ik nu het kabeltje op aangesloten en verbonden met mijn videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

1. Sla de Gigabyte GA-EP45T-Extreme handleiding er maar op na, staat op pagina 100 hoe je het moet aansluiten.
2. De Auzentech Raider 7.1 heeft wel S/PDIF 2-pins om door te lussen naar je videokaart. domme ik 8)7

Wat het ook nog bijvoorbeeld zou kunnen zijn; is dat je plus van de geluidskaart op plus op het moederbord moet aansluiten en min geluidskaart op min moederbord. Heb je daar ook op gelet, toen je het aansloot ?

[ Voor 24% gewijzigd door RoadKill21 op 23-10-2010 17:45 . Reden: verkeerde bril op vandaag... ]

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313339

RoadKill21 schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 17:31:
1. Sla de Gigabyte GA-EP45T-Extreme handleiding er maar op na, staat op pagina 100 hoe je het moet aansluiten.
2. De Auzentech Raider 7.1 heeft geen S/PDIF 2-pins om door te lussen naar je videokaart.
Key Features

8 (7.1) Surround Sound System
Extraordinary Magic voice®, Microphone echo and key-shifting
NE5532A OPAMP / Swappable OPAMP sockets for 7.1 channel
SPDIF(Optical) Input & Output Support
Internal Digital output via 2-pin connector
HD Front Panel Audio Support
Xear3D Audio Engine, EAX1.0/2.0, A3D and DirectSound, A3D

van de site die je gepost hebt

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 313339 op 23-10-2010 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Het gaat hier dan wel om geluid, maar de essentie is dat een videokaart niet naar behoren functioneert. Vandaar dat dit topic mij beter lijkt in Videokaarten & Beeldschermen.

Audio en HiFi > Videokaarten & Beeldschermen

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

van wat ik gegoogled heb kom ik dit te weten.

1. gebruik altijd de dvi -> hdmi converter die bij de videokaart geleverd zat (indien de kaart geen native hdmi heeft)
2. de audio functie van nvidia 9000 serie is een doodordinaire passtrough dit betekend dat de audio output in windows ingesteld moet worden op de spdif uitgang van de audio kaart
3. als er een tv of monitor die audio ondersteund aangesloten wordt zou er een optie "set up digital audio" in de Nvidia control panel moeten verschijnen onder de kop display (het kan zijn dat dit alleen geld voor videokaarten met een audiochip)
4. het kan dat je een vroege versie van de fimware op je videokaart hebt en dat je deze moet upgraden (als je toch bezig bent zorg er gelijk voor dat je de nieuwste drivers hebt)
5. er is nooit een standaard voor dit gecreëerd er zijn zelfs aansluitingen die drie pinnen hebben (derde is voor optisch) zoals roadkill al zei probeer het kabeltje een andersom aan te sluiten.
edit:
6. je zit gebonden aan de limitaties van spdif niet die van hdmi dit betekend geen 5.1 pcm of hoger je zit dus vast aan max 5.1 gecomprimeerde audio(ac3, DTS).

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 313339 op 23-10-2010 18:25 . Reden: 6 toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Chick
RoadKill21 schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 17:31:
2. De Auzentech Raider 7.1 heeft wel S/PDIF 2-pins om door te lussen naar je videokaart. domme ik 8)7

Wat het ook nog bijvoorbeeld zou kunnen zijn; is dat je plus van de geluidskaart op plus op het moederbord moet aansluiten en min geluidskaart op min moederbord. Heb je daar ook op gelet, toen je het aansloot ?
Je ken het kabeltje maar op 1 manier op de videokaart aansluiten, dus dat is al uitgesloten.
Nu ken ik nergens vinden wat de GND en de DATA is (plus - min) op de connector van de geluids kaart. Maar goed, ik heb nu al 4x het kabeltje anders aangesloten maar nog geen geluid. Dus het moet iets anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Chick
Anoniem: 313339 schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 18:20:
van wat ik gegoogled heb kom ik dit te weten.

1. gebruik altijd de dvi -> hdmi converter die bij de videokaart geleverd zat (indien de kaart geen native hdmi heeft)
2. de audio functie van nvidia 9000 serie is een doodordinaire passtrough dit betekend dat de audio output in windows ingesteld moet worden op de spdif uitgang van de audio kaart
3. als er een tv of monitor die audio ondersteund aangesloten wordt zou er een optie "set up digital audio" in de Nvidia control panel moeten verschijnen onder de kop display (het kan zijn dat dit alleen geld voor videokaarten met een audiochip)
4. het kan dat je een vroege versie van de fimware op je videokaart hebt en dat je deze moet upgraden (als je toch bezig bent zorg er gelijk voor dat je de nieuwste drivers hebt)
5. er is nooit een standaard voor dit gecreëerd er zijn zelfs aansluitingen die drie pinnen hebben (derde is voor optisch) zoals roadkill al zei probeer het kabeltje een andersom aan te sluiten.
1.
ik heb "native hdmi"
2.
dit zou wel eens het probleem kennen zijn, maar hoe moet ik dit doen?
3.
Dr bestaat een audio programma van Nvidia zelf, alleen dat ken ik niet instaleren :S als ik het probeer te instaleren, dan krijg je dat opstart scherm en dat verdwijnt gelijk weer en meer niet.
4.
ik gaat niks met bios lopen klote, ken ik straks alles weggooien :P
5.
zie boven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Chick
Ik heb trouwens al een home cinema set bestelt. Die komt over 2 weken en dan moet ik zowiezo met spdif optisch gaan werken die aan de buiten kant van de geluids kaart zit. Zo'n toslink kabel ofzo. Maar ik wil gewoon tot die tijd geluid uit mijn tv krijgen als ik een game speel of een film kijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

2. start -> configuratiescherm -> geluiden en afspeelapparaten-> tab audio-> optie afspelen van geluid standaard apparaat

deze moet dat op auzentech spdif of zoiets staan.

3. programma is volgens mij bedoelt voor andere kaarten kijk of jouw kaart ondersteund wordt

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 313339 op 23-10-2010 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Chick
Anoniem: 313339 schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 18:41:
2. start -> configuratiescherm -> geluiden en afspeelapparaten-> tab audio-> optie afspelen van geluid standaard apparaat

deze moet dat op auzentech spdif of zoiets staan.
Daar ken ik kiezen tussen:
C-Media PCI audio (dat is nieuw dus mijn geluidskaart. Mijn geluidskaart mag dan wel van Ausentech zijn, maar dat is eigelijk helemaal nergens terug te vinden. Het instaleer programma begon met c-media, de map waar alles staat heet c-media en ook het configratie scherm van het geluid van de geluidskaart het c-media, toch wel raar vind ik. Verder doet het geluid het wel door mijn PC speakers)
Realtek HD audio output (dit stond er altijd normaal, dat is van mijn moederboard)
Maar ik heb nu dus mijn geluidskaart aan staan in dat configratie scherm. Ik ken niet kiezen tussen HDMI of spdif of iets dergelijks wat op sommige forums al staat beschreven, volgens Nvidia moest ik de bios van mijn moederboard vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

volgens de manual moet je nu op xear 3d icon in de tray klikken en dan krijg je dit scherm
activeer de optie spdif output.

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/16iy6wm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Chick
Ik heb ook ongeveer zo'n programma alleen net even iets anders. Maar als ik SPDIF activeer, dan krijg ik nog geen geluid :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Chick
Ik kreeg net een mailtje van Nvidia, dat ik in mijn BIOS "HDMI output" moest aan zetten bij audio. Maar bedoel hij de bios van mijn moederboard ofzo? Want als ik mijn computer aanzet, dan op DEL druk, dan kom ik in zo'n menu van de bios, maar ken nergens iets van audio vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-07 22:42
voor de zekerheid: je hebt dan bij S/PDIF wel het output vinkje aangezet? En je weet zeker dat je het kabeltje op de output hebt zitten op je mobo en niet op de input?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Chick
Rupie schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 07:35:
voor de zekerheid: je hebt dan bij S/PDIF wel het output vinkje aangezet? En je weet zeker dat je het kabeltje op de output hebt zitten op je mobo en niet op de input?
geluidskaart
Pagina: 1