Geluid wordt slechter?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horizons
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-01-2024
Ik merk sinds net dat wanneer ik het geluid op m'n Mac harder zet (of het nou via toetsenbord of taskbar gaat) dat de geluidskwaliteit dramatisch afneemt.

terwijl als ik het geluid van m'n mac zachter zet en dat van m'n speakers harder zodat het ongeveer op hetzelfde geluidsniveau komt er niks aan de hand is. :?

Het zijn vooral de lage tonen die kut klinken.

het ligt niet aan de mp3 bestanden of de speakers. hetzelfde bestand klinkt via m'n iphone perfect.

Macbook Pro 2010
M-Audio AV40

edit; wilde de TT aanpassen, maar dat gaat hier dus niet :')

[ Voor 5% gewijzigd door Horizons op 23-10-2010 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 380551

Heb je al geprobeerd de drivers van je Mac OS X te updaten, als het daar niet aan ligt kan het zijn dat je speakers van je Mac kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horizons
Het geluid gaat via externe speakers, en daar klinken dezelfde bestanden gewoon goed op via m'n iphone.

Net even m'n sennheiser hd555's direct in de koptelefoon ingang gedaan, en dat klonk ook prima :? (voor zover dat ding onversterkt klinkt)

OSX software kan ik niet verder updaten.

[ Voor 8% gewijzigd door Horizons op 23-10-2010 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Drivers van de fabrikant gedownload? meestal zijn deze op de site van ze te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170345

Het is vrij normaal dat goedkope geluidskaarten vervormen als je de output op maximaal zet; die ervaring heb ik tenminste. Al zou het niet 'dramatisch' moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170345 schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 17:09:
Het is vrij normaal dat goedkope geluidskaarten vervormen als je de output op maximaal zet; die ervaring heb ik tenminste. Al zou het niet 'dramatisch' moeten zijn.
Heb zelf ook nog een goedkopere maar ik heb er nog nooit last van gehad, tevens kan het helpen als je software up-to-date houdt niet alleen Mac zelf maar ook met de drivers van je fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horizons
drivers van je fabrikant? het is gewoon een macbook pro die aangesloten staat op 2 speakers met een analoge plug, geen drivers nodig of mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:41
Gebruik je een line out en niet een versterkte uitgang die voor koptelefoons bedoeld is?

Aangezien je koptelefoon het niet heeft zou dit zeer waarschijnlijk zijn - je stuurt een veel te hoog signaal naar je versterker/versterkers in de speakers.

Als je Mac niet een line out wil forcen, dnek er dan eens aan om een USB sound card te kopen. M-audio maakt ze, ESI maakt ze, en ASUS maakt zelfs een grappig uitziend geval.

Tenslotte, als je optisch kan gebruiken - probeer dat!

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horizons
http://www.m-audio.com/products/en_us/StudiophileAV40.html

Toen ik de koptelefoon in de macbook deed (dus niet in de versterkte koptelefoon uitgang van de speakers) klonk het zelfs prima toen ik het volume helemaal omhoog schroefde.

als ik echter de speakers inplug, dan heb ik er wel last van.

het is pas sinds een week dat hij dit doet, heeft het nooit eerder gedaan.

lijkt me dus een beetje raar als ik allemaal geluidskaarten moet gaan kopen omdat de geluidskaart van m'n macbook na 6 maanden slechter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:10
coptician schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 02:43:
Gebruik je een line out en niet een versterkte uitgang die voor koptelefoons bedoeld is?

Aangezien je koptelefoon het niet heeft zou dit zeer waarschijnlijk zijn - je stuurt een veel te hoog signaal naar je versterker/versterkers in de speakers.
Dit is waarschijnlijk het probleem. Je stuurt geluid uit op een te hoog niveau. Er is waarschijnlijk niets mis met je geluidskaart, je moet de volumeregelingen goed elkaar afstemmen. Probeer bijvoorbeeld onder de helft van het bereik op je mac, en pas het volume van je boxjes daarop aan.

Edit: Heb je de boxen pas een week of heb je het probleem pas een week en gebruik je de boxen al veel langer op dezelfde manier?

[ Voor 12% gewijzigd door Jesse op 24-10-2010 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horizons
heb de macbook sinds juni 2010 , en de speakers sinds juli 2009.

heb dit probleem pas sinds een weekje.

voor de optimale geluidskwaliteit kun je het best je mac voluit zetten en het volume hardware-matig via je speakers regelen.

[ Voor 37% gewijzigd door Horizons op 24-10-2010 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:10
Horizons schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 23:04:
heb de macbook sinds juni 2010 , en de speakers sinds juli 2009.

heb dit probleem pas sinds een weekje.
Okee, dat is wel een relevante toelichting.
voor de optimale geluidskwaliteit kun je het best je mac voluit zetten en het volume hardware-matig via je speakers regelen.
offtopic:
Ik zou zo zeggen zet het geluid op je mac max op 80% oid, maargoed, ieder zijn ding. In een computer zit natuurlijk hele maar een heel mager versterkertje, waarvan ik niet de grenzen zou opzoeken.

Als het probleem pas sinds kort is ontstaan dan is dat verder niet de verklaring voor jou probleem, maar als je em nog maar een half jaar hebt zou ik zowieso de support contacteren.

[ Voor 5% gewijzigd door Jesse op 25-10-2010 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horizons
Ga ik doen.

Octimod heeft me net even geholpen via msn en hij zegt dat m'n 'op amp' waarschijnlijk kapot is en hij over-versterkt.

morgen middag pro warehouse even aanvallen met audio-termen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40013

Jesse schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 12:24:
[...]

Okee, dat is wel een relevante toelichting.

[...]

offtopic:
Ik zou zo zeggen zet het geluid op je mac max op 80% oid, maargoed, ieder zijn ding. In een computer zit natuurlijk hele maar een heel mager versterkertje, waarvan ik niet de grenzen zou opzoeken.
offtopic:
Bij dit soort elektronica heb je praktisch altijd een vaste versterkingsfactor met daarop een trim (als het elektronisch gaat dus een weerstand) die het geluid weer afzwakt. Vol open geeft dan de beste kwaliteit (namelijk minste ruis) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horizons
Net even met pro warehouse gemailed, volgens hun reparatie service is het 'een beperking van de machine'.

ik heb zo'n gevoel dat het nog wel even gaat duren voordat hij gerepareerd word of dat ik een nieuwe krijg, met heel veel mailtjes en telefoontjes.. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horizons
Hmmm, heb het probleem niet met versterkers en dus alleen met mijn m-audio studiomonitoren.

zou het dan toch aan mijn speakers liggen? maar waarom heb ik probleem dan niet met een andere (windows) laptop, mijn iphone, een iphone 3GS, iPod Touch en een Windows PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ga er even vanuit dat je gewoon analoog aangesloten bent via het 3,5mm jackplugje, volgens mij heb ik nergens gelezen hoe je de aansluiting gerealiseerd hebt. Afgaande op jouw informatie (het probleem is pas later ontstaan) kan ik er geen chocola van maken. Als ik jouw informatie negeer en er het mijne van denk ( :+ ) kom ik tot dezelfde conclusie als ExNomenDei. Kan het zijn dat je het pas later bent gaan merken omdat bijvoorbeeld het volume van iTunes altijd maar half open stond?

Het is namelijk nogal essentieel of het probleem er altijd al was (hardwarematig niets aan de hand, gewoon een geluidskaart met hoge output (of speakers met lage inputlimiet)) of dat het een 'nieuw' probleem is (oftewel, er is iets stuk gegaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horizons
Gaat gewoon via 3,5 jack ja, kan ook niet anders.

het is zeker een nieuw probleem, ik wijzig nooit het volume in iTunes en heb dit altijd hardware-matig gedaan via mijn speakers.

en probleem heb ik niet alleen via iTunes, maar ook als ik hetzelfde bestand open in VLC of hetzelfde nummer opzoek op Spotify of zelfs YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Horizons schreef op maandag 01 november 2010 @ 18:46:
Gaat gewoon via 3,5 jack ja, kan ook niet anders.

het is zeker een nieuw probleem, ik wijzig nooit het volume in iTunes en heb dit altijd hardware-matig gedaan via mijn speakers.

en probleem heb ik niet alleen via iTunes, maar ook als ik hetzelfde bestand open in VLC of hetzelfde nummer opzoek op Spotify of zelfs YouTube
Dan lijkt het mij dat je hem gewoon ter reparatie aan moet bieden als je er last van hebt. Het 'beperking van de machine' argument snijdt natuurlijk geen hout als iets eerst wel werkte en nu niet meer. Dus tenzij er echt iets raars zit in de software, lijkt de vervorming veroorzaakt door een hardwarematig probleem. Niet dat het een erg goeie indicatie is, maar vanaf welk volume (aantal streepjes op je macbook) begint ie te vervormen?

Je zou nog even kunnen proberen geluid af te spelen vanuit bootcamp als je dat geïnstalleerd hebt. Dan bypass je OSX. Zou nog een extra test kunnen zijn om softwarematige problemen uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Misschien ten overvloede, maar ik heb het nog niet gelezen in dit topic...
Heb je al een PRAM reset geprobeerd? Dus opnieuw opstarten, en als het scherm zwart wordt (voor de gong) alt + command + P + R vasthouden tot ruim na de eerste gong. Als je dan loslaat komt er weer een gong. Misschien helpt het geen zier, maar het verhelpt in elk geval weleens rare problemen die ik met mijn interne display had (die ook hardwarematig leken). Dus, je weet maar nooit ;)

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horizons
pram reset deed niets, ben nu windows aan het installeren..

Pro warehouse gaf aan dat ik naar CARD rotterdam moest gaan om de hele handel te laten testen, ik ga maandag middag bellen en hoop dat ik diezelfde week nog terecht kan.

ik krijg trouwens ook externe monitoren niet meer aan de praat, kan opnieuw aansluiten wat ik wil en hij herkent hem wel.. maar doet niks.
Pagina: 1