Toon posts:

Geen verbinding op computers; wel op server

Pagina: 1
Acties:

• eddy180
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 23-10-2010
Ik heb een heel raar probleem.

Heb hier een server staan. Deze is verbonden via een switch en een 'gigaplus brand-rex' (patch panel).

De computers zijn precies op dezelfde manier met elkaar verbonden als de server. De server heeft wel verbinding (met internet & printers; deze staan buiten het domein), de gewone computers (die in hetzelfde domein zitten) niet. Besturingssysteem: Server 2003 & windows xp. Een computer die niet in het domein zit met windows 7 kan ook geen verbinding krijgen...

Als ik op een gewone computer ipconfig/all doe, dan krijg ik geen standaard gateway toegewezen.

Met de server kan ik wel pingen naar de printers (zelfde manier verbonden als computers / server), maar niet van een van de laptops naar de server (of andersom)...

[Voor 10% gewijzigd door eddy180 op 23-10-2010 15:34]

• Picaroon
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 12:31
Geen verbinding met wat?

• eddy180
Geen verbinding met internet & met de server / computers onderling....

De server heeft wel verbinding met het internet; en kan wel met de printers pingen (printers zitten niet in het domein).

[Voor 46% gewijzigd door eddy180 op 23-10-2010 15:31]

• Bloodshot
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 22-09 16:27
Gokje: De server heeft een statisch IP-adres en de clients doen DHCP terwijl je geen DHCP-server hebt draaien?

Om je beter te kunnen helpen: Welke switch (een patchpanel is geen switch!) heb je? Wat is hier de configuratie van? Wat voor Internet-koppeling heb je? Hoe ziet je netwerkdesign eruit? Wat is je IP-plan?

• eddy180
Clients doen idd DHCP; we hebben geen DHCP server draaien.

switch is een edimax ES-3124RL. Configuratie hiervan? geen idee; hoe kan ik dit zien?
Met internetkoppeling begrijp ik niet precies wat je bedoelt.

het netwerk zit zo in elkaar:

Modem --> Firewall --> Switch --> server, printers, laptop&pcs, wireless

Ik wil hier eigenlijk niks aan veranderen; want het werkte voor heen prima! Pas sinds gister niet meer... Het moet toch een simpele oplossing zijn die ik over het hoofd zie?

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 14:45

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Lol zonder dhcp, dan zaten al je pc's voorheen in de 169.xxx.xxx.xxx reeks (kennen ze zelf toe bij gebrek aan dhcp server) :P

Wat je moet doen is OF een dhcp server draaien (op je server, bij role management oid.) OF je clients een vast IP adres geven ;)

www.maartendeboer.net
Mijn sig is te klein :+

• marquis
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 23-08 20:49
Wat verzorgt dan je DHCP? Je modem?
Wat voor een adres krijg je nu op de xp machines? Iets in de trand van 169.254.x.x? (APIPA adres)

Edit: iets te laat. Zoals Phas0r schrijft.

[Voor 20% gewijzigd door marquis op 23-10-2010 16:16]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• eddy180
Dit is idd de kern van het probleem... ik heb op de backup server een vaste ip toegekend; deze heeft nu wel verbinding.

Ze krijgen nu 169.254.x.x inderdaad... Ik begrijp nog niet waarom het nou oppeens niet werkt... En natuurlijk hoe laat ik dit weer werkende krijgen zonder de 10laptops een vast ip toe te moeten kennen...

Moet ik dan doen wat phas0r zegt? Is hier ergens een handleiding voor? Gebruik een ned. versie van windows server 2003

• SniperGuy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 24-09 15:31
Begin eens met eerst een goede DHCP config in te stellen :Y

[Voor 81% gewijzigd door SniperGuy op 23-10-2010 16:22]

• marquis
Kijkt u eens op Google. Binnen een minuut vond ik deze link!

Snipperguy, zijn netwerk gebruikt nu een APIPA. Er is dus geen DHCP server in het netwerk. De xp machines geven zichzelf een adres, na eerst gecontroleerd te hebben of dat adres al niet bestaat in het netwerk. Het DNS en Gateway adres blijven beide leeg.

[Voor 48% gewijzigd door marquis op 23-10-2010 16:25]

• eddy180
Dit is ooit al door iemand ingesteld blijkbaar; want er is al een server en een scope:

server: [192.168.0.4]
Dan is er een scope: [192.168.0.0]
en dan staat hieronder
adresspool met een startipadres: 192.168.0.50 en een end ip adress: 192.168.0.99
scope options: 003 router; value: 192.168.0.1 & 006 dns servers value: 192.168.0.1

Wat klopt er niet aan?

Of kan ik beter deze verwijderen en een nieuwe aanmaken ofzo?

edit: als ik ipconfig/renew doe; is de foutmelding "kan geen contact met de dhcp server maken; de aanvraag is verlopen"

[Voor 18% gewijzigd door eddy180 op 23-10-2010 16:38]

• marquis
Is de scope geactiveerd?

• eddy180
ja; restart hielp ook niet... restore van backup ook niet.

In de firewall staat onder wan/isp ook dhcp aangevinkt: DHCP(auto ip)
alhoewel; onder LAN is dhcp disabled; las ergens in aantekening van mn voorganger dat dit ook moest

[Voor 66% gewijzigd door eddy180 op 23-10-2010 16:53]

• marquis
Is je DHCP gestart? Kijk eens onder services, Dhcp.

• eddy180
Zowel de dhcp client als de dhcp server is gestart onder services

• The-Source
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 26-09 09:53
Brand het link lampje wel op de clients want het lijkt erop dat je geen link hebt ;)

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.
Meater - Ultieme kerntemperatuur meter

• marquis
In de firewall staat onder wan/isp ook dhcp aangevinkt: DHCP(auto ip)
alhoewel; onder LAN is dhcp disabled; las ergens in aantekening van mn voorganger dat dit ook moest.
Is dat op de server? Op LAN moet DHCP enabled worden (volgens mij)
Je server heeft een vast adres. Wat er moet gebeuren is dat de DHCP aanvraag onder 0.0.0.0 gebeurd. Daarvoor moet je server wel bereikbaar zijn.

[Voor 22% gewijzigd door marquis op 23-10-2010 17:02]

• eddy180
Ik kan de huidige dhcp server verwijderen en een nieuwe aanmaken; maar ik ben bang dat ik t dan al helemaal niet meer op gang krijg!! Hij heeft namelijk wel gewerkt...

• marquis

• eddy180
marquis schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 17:00:
[...]

Is dat op de server? Op LAN moet DHCP enabled worden (volgens mij)
Je server heeft een vast adres. Wat er moet gebeuren is dat de DHCP aanvraag onder 0.0.0.0 gebeurd. Daarvoor moet je server wel bereikbaar zijn.
Het gaat hier om de externe firewall (sitecom security gateway 320)

• eddy180
Ik weet niet of ik het duidelijk genoeg heb gemeld, maar ik kan dus sowieso niet met een laptop verbinding maken met de server... Als hier die dhcp server wordt gedraait; kunnen ze hier natuurlijk ook niet bij!!! (toch?)

• eddy180
holy...... :S heb m denk ik gefixed... er was na een update van mcafee de firewall op de computer ook weer aangegaan... Deze heb ik uitgeschakeld; en hij lijkt het weer te doen!! Ff alles rebooten; kijken of het dan nog werkt!

• marquis
Welke virrusscanner gebruik je op de xp machines? NOD32?

Ey, top. Ik las dat NOD32 wel eens roet in t eten kon gooiewn. Zal dus met McAfee wel t zelfde zijn.
Een softwarematige firewall die loopt te klieren.,

[Voor 58% gewijzigd door marquis op 23-10-2010 17:15]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee