Toon posts:

Gekraak en geratel uit een SpinPoint F4 (HD322GJ)

Pagina: 1
Acties:

• Orwell
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 14-09 08:33
Heb nog geen topic of hit op Google kunnen vinden hierover, dus zal ik maar eens een draadje aanmaken.

Ik vond het dus wel eens tijd om die ouwe hardeschijf (een 7200.10 van Seagate) te vervangen door iets snels. Dan kom je uiteraard uit bij SSD's, maar die zijn te duur. Dus heb ik een snelle HDD gekocht. De SpinPoint F4 320GB dus.

Leuk natuurlijk en vandaag in de PC gebouwd, en eventjes van de ouwe schijf opgestart en van daar uit HD Tune op de nieuw schijf (die nog geen filesystem heeft) afgegooid. Allemaal erg jottem, want de schijf is ongeveer twee keer zo snel in sequentieël gedoe, en ongeveer 25% sneller in random acties.

Maar hij maakt een *****-herrie. Bijna alleen maar tijdens Spinup en Random acties. En niet een klein beetje, wat die ouwe ook doet. Nee, gewoon eng hard. Het is wel het best uit te leggen als krakende chips. Iets in de zin van de kop die aan de schraap gaat, dat soort geluid.

Alleen werkt 'ie wel perfect. Geen fouten in de lange Error Scan, benches worden netjes uitgevoerd, scores kloppen, geen gezeur van SMART. Geen losse rommel die op de schijf ligt die gaat schudden, duimschroeven goed aangedraaid, etc.

Maar hij blijft een herrie maken. Duf.

Wordt dit een reis terug naar de winkel (kon er net eindelijk een keer heen, kan 'k weer terug :(), of mis ik wat?

• 3dfx
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online
Volgens deze review is de drive juist vrij stil.

Misschien kun je nog iets afregelen m.b.v. HUTIL-progje (zie Samsung-site) aan de AAM-setting (Automatic Acoustic Management).

• Orwell
Eén van de redenen van de aankoop. ;)
Misschien kun je nog iets afregelen m.b.v. HUTIL-progje (zie Samsung-site) aan de AAM-setting (Automatic Acoustic Management).
Dat zit volgens mij ook in HD Tune. Zal eens kijken.

Edit: AAM stond standaard op Max Noise zogezegd. Heb hem nu op Low Noise gezet. Geluid is niet merkbaar veranderd, random instructies per seconde zijn van rond de 80 naar rond de 60 gegaan zoals verwacht. |:(

[Voor 18% gewijzigd door Orwell op 23-10-2010 12:55]

• job
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 11:58
Is de schijf ook lawaaiig buiten de kast?
Genoeg behuizingen welke het geluid van HD's versterken door mee te trillen.

• Orwell
job schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 12:53:
Is de schijf ook lawaaiig buiten de kast?
Genoeg behuizingen welke het geluid van HD's versterken door mee te trillen.
Ik ga denk ik is spelen met die duimschroeven. Maar voor zover ik weet zitten ze even strak(of normaal) als die ouwe 7200.10. En die heeft nergens last van.

En dat geluid wat geproduceerd wordt klinkt meer als chips dan zo een standaard hol trilgeluid.

En misschien dat ik het vergeten ben: sequentiële tests worden zonder herrie afgerond. En de temperatuur van de Samsung is een liefelijke 22C.

[Voor 23% gewijzigd door Orwell op 23-10-2010 13:00]

• Orwell
Echt niet? Iemand?

Of kan dit gewoon als Kreupel On Arrival gezien worden?

• job
Wat je hoort zijn het bewegen van de koppen, dus nogal logisch dat je het niet hoort bij data welke sequentieel (dus achterelkaar) staat.

Test het ding voor de grap nog eens buiten je kast. Dan weet je of het gewoon echt een lawaai maker is, of dat het door je kast komt. Genoeg HD's welke veel meer lawaai maken in een kast dan daar buiten.
Dat krijg je meestel bij goedkope kasten. En dat het per HD verschilt is ook niet raar. De ene HD trilt nou eenmaal wat meer dan de andere. Kijk eens op silentpc review, daar geven ze ook de mate van trillen aan per HD.

[Voor 34% gewijzigd door job op 24-10-2010 01:29]

• Q
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 17-09 17:51

Q

Inactief

Neem het geluid op met een knappe microfoon en publiceer het hier?

• Orwell
job schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 00:27:
Wat je hoort zijn het bewegen van de koppen, dus nogal logisch dat je het niet hoort bij data welke sequentieel (dus achterelkaar) staat.
Goed punt, viel me dus ook al op. Het lijkt wel alsof HD Tune een beetje overdrijft, bij CrystalDisk(!) is het veel minder gruwelijk om aan te horen. Meer een buzz in plaats van chipsgekraak. Score is redelijk:

Als ik Windows ervanaf draai, met bewust Indexing uit en Superfetch aan, is het af en toe wel om gek van te worden. Het lijkt wel op een 10 à 20 jaar oude schijf die aan de seek gaat.
Test het ding voor de grap nog eens buiten je kast.
Q schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 00:36:
Neem het geluid op met een knappe microfoon en publiceer het hier?
Dat kan. Via Youtube ofzo?

Ohja, met wat random gedraai van de schroeven waarmee die aan de kast hangt, verandert er niets. Ook vinger op schijf leggen tijdens Random levert geen voelbaar geschud op.

[Voor 7% gewijzigd door Orwell op 26-10-2010 22:25]

• job
Waarom doe je nou niet een simpel testje (hd buiten de pc) om te kijken of het ding stuk is?
Waarschijnlijk omdat je me niet gelooft? Maakt mij niet uit, mijn hd's maken geen lawaai.

En daarnaast had ik het over trillen, niet over schudden :)
Als je toch nog buiten de pc gaat testen, leg de hd dan even op een zachte ondergrond.

[Voor 68% gewijzigd door job op 24-10-2010 12:14]

• raymonvdm
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 16-09 00:51
Ik zou een 2e kopen en vergelijken met de 1e. Als de 1e toch defect lijkt, lekker RMA aanvragen. Zo niet dan zien we die 2e hier wel in V&A verschijnen. Misschien is dit overigens ook gewoon te regelen met de leverancier dat je hem daar kan omruilen.

• Orwell
job schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 11:50:
Waarom doe je nou niet een simpel testje (hd buiten de pc) om te kijken of het ding stuk is?

En daarnaast had ik het over trillen, niet over schudden :)
Wel, ik heb hem even buiten de kast hangen nu. Gaar gezicht, zelfde herrie. :P

En hij trilt redelijk als ik hem tijdens een test in m'n handen houd. :/

En oh, trillen = schudden in die post.
Waarschijnlijk omdat je me niet gelooft?
Dan mag je me wel eventjes uitleggen wat dat voor nut zou hebben als dat zo was. ;)
Ik zou een 2e kopen en vergelijken met de 1e. Als de 1e toch defect lijkt, lekker RMA aanvragen. Zo niet dan zien we die 2e hier wel in V&A verschijnen. Misschien is dit overigens ook gewoon te regelen met de leverancier dat je hem daar kan omruilen.
Mwah, nee. Ik ga liever gewoon terug met deze, geluidsniveau is als het zo doorgaat gewoon onacceptabel.

En m'n headset (Creative Fatal1ty Dinges) wil de herrie niet oppikken. Vaag.

[Voor 43% gewijzigd door Orwell op 24-10-2010 12:20]

• job
Prima, als jij denkt dat het ding dan echt teveel lawaai maakt stuur je hem terug. :)

• Orwell
job schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 12:15:
Prima, als jij denkt dat het ding dan echt teveel lawaai maakt stuur je hem terug. :)
Ik heb nu dus een leuk wav-geluidje, hierzo. Eerste helft gaat de oude Seagate een Random Test doen, de tweede helft begint de Samsung.

En excuses voor de achtergrondherrie, die enkelslots stock G92/G94-koelers maken nogal een herrie zoals velen hebben kunnen aanhoren de afgelopen jaren. :P

Het volume moet ongeveer zo staan dat de eerste helft nèt wat geratel te horen is (van de oude), en dat er in het midden een seconde lang ongeveer een 'stilte' moet vallen. Daarna begint de Samsung.

Edit: De schijf start op en sluit af met een "pok".

[Voor 4% gewijzigd door Orwell op 26-10-2010 22:26]

• New Genious
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 17-10-2020
omg, het is wel een verschil. Als ik het zo hoor is het echt een groot verschil met mijn spinpoint F3, die klinkt echt veel doffer, net als de 1e schijf in je geluidsbestandje..

• Roel1966
  • Niet online
Als ik dat zo hoor denk ik dat toch die schijf RMA moet want dat is wel beetje ongezond geluid wat ie maakt, althans ik heb zelf 2 Samsungs F3 maar die zoemen alleen beetje maar maken verder geen lawaai.

• JvW
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 27-01 14:43

JvW

On my way home...

Sowieso lijkt het me dat de nieuwe schijf minder herrie behoort te maken dan de eerste. Ik denk dan ook dat je beter een RMA kunt aanvragen of de schijf terugsturen indien dat tot de mogelijkheden behoort.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• Orwell
De laatste tijd viel het me nogal op dat de schijf wat traagjes aanvoelde. En dat is raar, want volgens elke test die ik er op afgooi is de schijf zeker twee keer zo snel in sequentieël en in random.

Goed dat ik toen wat tests heb gedaan, want er gebeuren rare dingen:

Na één middagje liggen, inbouwen en filesystem eropzetten.

Nadat er een beetje mee aangerommeld is met benchmarks en dat Windows er een keer op heeft gestaan.

Nadat de boel weer een format heeft gekregen vanwege gebrek aan vetrouwen door enge geluiden.

Het spookt hier. :P

Dat wordt dus retourtje PC-zaak morgen. :|

• Xephasis
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 15-09 11:27
Snelheden gaan altijd wel wat achteruit als je Windows erop maar dit is wel extreem.
Beetje geluid is niet zo erg maar zo is hij binnenkort helemaal kaduk en kan je RMA wel helemaal vergeten.
Ben zowieso wat de PC-winkel gaat doen. Je kan niet bewijzen dat hij al kapot was toen je hem kocht en HD's zijn nu eenmaal vrij gevoelig voor schokken....

• TheMe
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23-03 09:11
Op verzoek hier mijn wave file. Eigenlijk hoor ik maar vrij weinig boven het gezoem van de koelers.
Vanaf 25 seconden hoor je toch wel dat HD Tune een test aan het doen is.

Ik heb deze file opgenomen met mijn sansa clip +, vlak bij de hardeschijf, met de front fan uit. HD Tune voert een lees / schrijf test uit.

[Voor 23% gewijzigd door TheMe op 27-10-2010 23:10]

There is no place like 127.0.0.1

• Orwell
Goed, de oplossing bleek simpel: ga terug een eis een nieuwe. :P

Heb nu voor de verandering een stille schijf die ook nog een snel blijft. Wie had dat gedacht. De vergelijking met TheMe bleek trouwens de druppel die de emmer deed overlopen: die schijf hoort stil te zijn. En jawel, dat is 'ie.

Bedankt voor de moeite. ;)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee