Toon posts:

PC bevriest na 1 minuut spelen :S

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• BartDeGamer
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21-07-2014
Beste mede-forummers,

Ik heb recentelijk (sinds ongeveer 2 weken) problemen gekregen bij het spelen van games en ik hoop dat iemand hier mij kan helpen met het oplossen van dit probleem. Dit is wat er gebeurt: ik start een spel (BF2 AIX Mod of PKR - een pokerapplicatie) en dan na een paar minuten spelen hoor ik een 'klik' in mijn computer en loopt ie totaal vast.

CTRL + ALT + DELETE werkt niet, ESC werkt niet, ik krijg het alleen voor elkaar als ik de stroom eraf haal want het beeld bevriest totaal en de pc reageert nergens meer op.

Dit zijn mijn specs:
  • Asus M3A32-MVP-DeLuxe Moederbord
  • ATI RAdeon 4870 PCIE Videokaart
  • AMD Phenom 9850 Quad Core Processor 2.5 GHz
  • Asus Xonar D1 geluidskaart
  • Samsung SpinPoint F1 750 GB
  • 4 x 1 GB OCZ Reaper RAM
  • StealthExtreme 600W Voeding
  • Antec 900 Behuizing
Besturingssysteem:
Windows Vista 32 Bit

Heb recentelijk CCleaner eroverheen gehad om alle onnodige software en dergelijke te verwijderen, tijdelijke bestanden verwijderd, dumpfiles na foutrapportage verwijderd noem maar op, heb mijn Windows Registry opgeschoond, heb ook de laatste windows updates van tot 2 weken geleden gedelete, en ik heb ook een fysieke ontstoffing gedaan van de binnenkant: Videokaart uitgespoten met geperste lucht, CPU uitgespoten, fans schoongemaakt, hardeschijf schoongemaakt, overige stof verwijderd onder andere op het kleine vennetje wat op volgens mij de north bridge van mijn moederbord zit...

Als ik game is de temp van mijn grafische kaart niet hoger dan 46 graden. Ik heb deze kaart al tot bijna de max handmatig geklokt.
GPU Clock staat op 800 MHz
MEmory Clock staat op 1055 MHz
Fan Speed staat op 50%.
Idle temp kaart: 42 graden.

Helaas heeft dit alles nog niet geleid tot een vlekkeloos avondje gamen.

Wie o wie ziet het WEL en weet of vermoedt waar het hier fout kan gaan?

Alvast hartelijk dank voor je tijd en moeite je hierin te verdiepen.

Bart

• Gamebuster
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 17-09 17:35
Probeer eens zonder die geluidskaart erin.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Nimves
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 16-05-2020
Als je een klik hoort ben ik bang dat het je harde schijf kan zijn. Dat is het enige mechanische in je computer. Past ook bij het vastlopen en het totaal niet meer reageren.

• Gamebuster
Nimves schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 11:26:
Als je een klik hoort ben ik bang dat het je harde schijf kan zijn. Dat is het enige mechanische in je computer. Past ook bij het vastlopen en het totaal niet meer reageren.
De geluidskaart heeft een relais erin zitten die je kan horen. Je hoort 'm ook wanneer je de computer opstart of wanneer je bepaalde kabels aansluit.

• Gamo
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 31-08 08:36

Gamo

Research Before You Buy

Ik weet vrij zeker dat het de harde schijf is.
En als je harde schijf 'uit' gaat, dan kun je vaak nog een minuutje werken tot het systeem helemaal hangt :)

• rapture
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 05-09 15:16

rapture

Zelfs daar netwerken?

De grafische kaart terug naar stock klokfrequenties klokken.

Met een tooltje de spanningen en temperaturen loggen tot het op moment dat het down gaat.

[Voor 43% gewijzigd door rapture op 23-10-2010 11:56]

EOS 30D, kitlens, EF 50mm/1.8, EF 85mm/1.8

• BartDeGamer
Hoi Gamebuster, Nimves en Gamo (en Rapture)

Alvast hartelijk dank voor jullie zeer snelle reacties, top.

Ok, dus als ik het goed begrijp is het zeer waarschijnlijk dat het aan een van die twee ligt, geluidskaart of hardeschijf.

Dan rest mij niets dan een eliminatietest te doen. Ik ga het eens proberen zonder geluidskaart en als ie het dan nog steeds flikt, dan is het vrij aanneemlijk dat het de harde schijf is.

Alvast bedankt ;-) en ik zal zsm een update geven.

@Rapture: welk tooltje kan ik hiervoor gebruiken?

[Voor 6% gewijzigd door BartDeGamer op 23-10-2010 12:01]

• Batsgeit
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 12:24
Wat ik sowieso even zou doen, is er een 64bit installatie opzetten. Je hebt 4 gig aan werkgeheugen + het geheugen van je grafische kaart, terwijl 32 bit slechts 2,98 gb( of iets meer of minder) ondersteunt :).

• BartDeGamer
Hoi Batsgeit, ok dus jij vermoedt dat de (suboptimale) capaciteit van mijn RAM het misschien zou kunnen zijn?

• Gamebuster
Batsgeit schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 12:01:
Wat ik sowieso even zou doen, is er een 64bit installatie opzetten. Je hebt 4 gig aan werkgeheugen + het geheugen van je grafische kaart, terwijl 32 bit slechts 2,98 gb( of iets meer of minder) ondersteunt :).
Is niet nodig. Die andere 1GB wordt gebruikt door de hardware. 64bit applicaties nemen ook meer geheugen en HDD ruimte in.

Wel is het mogelijk dat de 4GB voor instabiliteitsproblemen zorgt; op mijn oudere PC (XFX 780i met 4GB OCZ SLi-ready geheugen) moest ik standaard een hotfix installeren met 2GB voordat ik 4GB kon gebruiken; pas daarna kon ik de andere 2GB erin zetten. Echter, heel windows wilde dan niet opstarten; niet eens installeren. Ik kreeg een BSOD tijdens de installatie of opstarten zonder die hotfix i.c.m. 4GB.

Was met windows vista. Ik heb het moederbord niet meer, anders had ik 'm kunnen testen met 7.

Je kan natuurlijk een tijdje draaien met 2GB om te kijken of dat het probleem oplost.

[Voor 40% gewijzigd door Gamebuster op 23-10-2010 12:06]

• R15
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 19-09 17:19
Probeer anders eens een andere schijf en laat overbodige, extra hardware even weg.

• rapture
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 05-09 15:16

rapture

Zelfs daar netwerken?

BartDeGamer schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 11:59:
@Rapture: welk tooltje kan ik hiervoor gebruiken?
Bijvoorbeeld: Speedfan

EOS 30D, kitlens, EF 50mm/1.8, EF 85mm/1.8

• BartDeGamer
Okee, ik heb daarnet mijn geluidskaart er uitgehaald en ook mijn grafische instellingen naar default gezet.. Vervolgens een halfuurtje gegamed. Ik denk dat het de geluidskaart was of iets met instelingen daarvan in de games.

Weet niet meer zeker of ik van de geluidskaart de laatste drivers had gecheckt, maar volgens mij wel en die waren er niet. Maar ga dat nog ff een keer checken.

Dankjewel Rapture!

**UPDATE**
Heb gekeken naar drivers, heb een driver uit mei 2010 geinstalleerd voor mijn geluidskaart. Heb zojuist een uur gespeeld zonder crash. Zou het hier mee opgelost zijn? I hope so!!

Bedankt aan iedereen die heeft meegedacht met mijn probleem!

[Voor 23% gewijzigd door BartDeGamer op 23-10-2010 16:36]

• BartDeGamer
Hey jongens

[huilt hard]Helaas. Nog steeds crashes [/huilt hard]

Elke keer als ik dus online wil pokeren - ik gebruik PKR - en dan op een tafel wil inloggen
=> een klik geluid en dan total freeze. Gek genoeg ging het vanmiddag tijdens het andere spel wat ik regelmatig speel - of weer hoop te gaan spelen - wél goed.

Ik heb wel de raad van rapture opgevolgd. Ik heb speedfan geinstalleerd en op loggen gezet.
Speedfan gaf aan dat de "conditie" van mijn hard drive goed was. Ik denk dus toch dat het een sound card issue is. Maar goed.

Ik heb dus een speedfan CSV logfile, maar ik weet niet hoe ik die moet interpreteren.

FYI: ik heb volgens windows voor alle audio applicaties de laatste drivers geinstalleerd, en mijn videokaart heeft ook de laatste.

Zou die "klik" iets met voltages te maken kunnen hebben?

• Gamo
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 31-08 08:36

Gamo

Research Before You Buy

HEEL SIMPEL testje; Leg je oor NAAST de harde schijf, en log vervolgens in op een tafel ^^ Eliminatie test 1-op-1.

• Aganim
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 12:04

Aganim

I have a cunning plan..

Speedfan gaf aan dat de "conditie" van mijn hard drive goed was. Ik denk dus toch dat het een sound card issue is. Maar goed.
Speedfan geeft dat aan op basis van de SMART waardes die hij uit de HDD leest. Dat SMART geen waarschuwingen geeft, is echter absoluut geen garantie dat je HDD ook daadwerkelijk in goede staat is.

• BartDeGamer
Hoi, bedankt weer voor de reacties!

Inmiddels is het probleem opgelost. Het lag aan mijn grafische kaart.
Had eerst een nieuwe harddisk gekocht (Western Digital, 1 TB), die mijn pc op zich wel weer lekker snel maakte, maar helaas had ik toen nog steeds crashes.

Toen de "gok" toch maar gewaagd aan mijn grafische kaart. Ik had namelijk mijn CPU 100% gestresst zonder crash en mijn RAM gaf geen fouten aan in een test die ik van alternate kreeg.

Nieuwe grafische kaart erin gedaan (ATI Radeon HD5770 Vapor-X OC ) en sindsdien veelvuldig gegamed zonder crash of wat voor problemen dan ook.

Ben wel opgelucht dat het nu is opgelost alhoewel ik wel vind dat ik het makkelijk heb opgelost door te gokken ipv nog meer te testen. Maar mijn bevindingen wezen uit richting moederbord of grafische kaart en ik heb goed gegokt.

Misschien dus niet zo'n leerzaam topic voor anderen (gezien gebrek aan bewijs) maar wel prettig voor MIJ :-)

Nog bedankt voor de reacties en jullie moeite ;-)

Groeten

Bart
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee