Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB
EDIT: Ik bedoel er mee te zeggen dat je daar precies kan zien wat je CPU opeet.
[ Voor 20% gewijzigd door kipjr op 24-10-2010 20:31 ]
nee, zijn process genaamd niet actieve systeem processen verbruikt 100% van zijn cpu in idle mode. Dat is het punt niet, dat is normaal en geeft dus enkel aan hoeveel processorkracht er niet gebruikt wordt. (om het totaal op 100% te houden).kipjr schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 12:33:
Installeer eens Proces Explorer en geef de informatie die daar vermeld is over het CPU-gebruik. Taakbeheer is een beetje te simpel, deze geeft te weinig info.
Waar het probleem hier zit, is dat je niet de correcte codecs te pakken hebt om 1080P materiaal vloeiend af te kunnen spelen. Iets wat je blijkbaar in windows XP wel goed geregeld had.
Het begint met recente drivers voor je videokaart (ATI.com --> drivers downloaden). Vervolgens een goed afspeelprogramma (media player classic home cinema) en dan nog de juiste decodeersoftware die gebruik kan maken van je videokaart. Een geschikte tutorial die je door dit proces begeleidt is hier te vinden.
Ik zie nu je videokaart pas staan... Het zou kunnen zijn dat niet al het 1080P materiaal na de tutorial van hierboven goed en vloeiend afspeelbaar is. Dat kan komen omdat je videokaart eigenlijk niet genoeg PK's onder de kap heeft zitten. Merk je dat het niet vloeiend gaat, kun je het alsnog door de processor af laten handelen, die daar waarschijnlijk wel goed genoeg voor is. Neem in dat geval de CoreAVC codec.
[ Voor 16% gewijzigd door M2M op 23-10-2010 15:02 ]
Ik heb op de win 7 installatie K-lite codec pack (full) geinstalleerd met MPC, ik ga er vanuit dat ik hiermee out of the box 1080p mee kan afspelen.
Die 100% belasting op de cores zit mij dwars.
Zodra ik thuis ben zou ik MPC HC nog even apart installeren en CoreAVC ook nog installeren.
edit: en juiste drivers voor me graka heb ik geinstalleerd
[ Voor 5% gewijzigd door mushia op 23-10-2010 15:26 ]
Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB
- Ik heb CoreAVC geinstalleerd en MPC HC, zonder resultaat.
- Ik verschillende players getest, zonder resultaat.
Bij process explorer pieken de volgende onderdelen erboven uit:
- svchost.exe
- searchindexer.exe
- interrupts.exe
- System idle process
Ik denk zelf dat het niets te maken heeft met codes, maar met iets anders.
Hier nog een aantal screenshots:
http://img258.imageshack.us/i/idle46procent.png
http://img826.imageshack.us/i/idle89procent.png
CPU gebruikt schommelt tussen bovenstaande waardes.
http://img695.imageshack.us/i/1080p100procent.png
1080p, loopt voor geen meter, beide cores 100% belast
Ik draai nu nog maar een adaware voor de zekerheid, wie weet brengt dat nog iets.
Dit is maar een gok hoor, maar het is mischien de moeite...
Ik merk direct dat het probleem verholpen lijkt, zie CPU gebruik:
http://img97.imageshack.us/i/tochlager.jpg/
Ik probeer me voor de geest te halen wat ik gisteren heb veranderd waardoor het probleem verholpen kan zijn.
Het enige wat ik me kan bedenken is:
- Ad aware volledige scan laten draaien, op een paar cookies na zijn er geen thread's gevonden.
- De service 'Automatische updates' uitgeschakeld.
Ik merk op bij Process explorer dat 'hardware interrupts' nu bijna geen CPU gebruikt, misschien was dat de boosdoener.
Toch blijf ik met een probleem zitten; als ik nu 1080p wil afspelen springt het CPU gebruik direct naar 100% en loopt het alsnog voor geen meter.
Dit heeft niet geholpen.M2M schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 01:10:
wat je overigens in kunt stellen in de media player classic, is dat die een hogere prioriteit heeft dan de rest.
Heb ik nu alsnog een codec probleem, of bepaalde settings zo ingesteld dat alleen me CPU al het render werk gaat verrichten?
Zie hier een screenshot, 100% belasting op beide cores:
http://img44.imageshack.us/i/1080p100procent2.jpg/
En een screenshot van het process tablad, dit ziet er nu al een stuk beter uit:
http://img192.imageshack.us/i/processen.jpg/
Allemaal normaal, behalve de 100% cpu verbruik bij het afspelen van 1080P materiaal. Maar dat ligt echt niet aan de overige processen of de snelheid van je processor. Dat ligt gewoon aan de codecs die je geïnstalleerd hebt. Dat, in combinatie met de verkeerde instellingen van je media player.mushia schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 12:04:
Ik start net de betreffende machine weer op.
Ik merk direct dat het probleem verholpen lijkt, zie CPU gebruik:
http://img97.imageshack.us/i/tochlager.jpg/
Ik probeer me voor de geest te halen wat ik gisteren heb veranderd waardoor het probleem verholpen kan zijn.
Het enige wat ik me kan bedenken is:
- Ad aware volledige scan laten draaien, op een paar cookies na zijn er geen thread's gevonden.
- De service 'Automatische updates' uitgeschakeld.
Ik merk op bij Process explorer dat 'hardware interrupts' nu bijna geen CPU gebruikt, misschien was dat de boosdoener.
Toch blijf ik met een probleem zitten; als ik nu 1080p wil afspelen springt het CPU gebruik direct naar 100% en loopt het alsnog voor geen meter.
[...]
Dit heeft niet geholpen.
Heb ik nu alsnog een codec probleem, of bepaalde settings zo ingesteld dat alleen me CPU al het render werk gaat verrichten?
Zie hier een screenshot, 100% belasting op beide cores:
http://img44.imageshack.us/i/1080p100procent2.jpg/
En een screenshot van het process tablad, dit ziet er nu al een stuk beter uit:
http://img192.imageshack.us/i/processen.jpg/
Ik heb zonet gelezen dat de VLC media player inmiddels ook ondersteuning heeft voor hardwarematige acceleratie van H264 materiaal. Probeer die eens.
En screenshots van je grafiekjes zijn overbodig, tenzij we willen weten hoeveel vrij geheugen je nog hebt. Verstandiger is screenshots te trekken van de gehele lijst in je taakbeheer. Het liefste eigenlijk de process explorer, die laat nog wat meer zien. Waarschijnlijk is het het afspeelprogramma wat 100% van je cpu gebruikt tijdens het afspelen van je high-def video materiaal.
Dat klopt, die vreed alle CPU weg. Maar eerder werd er al 50-90% weggevroten door iets anders, dat lijkt dus nu opgelost.M2M schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 14:03:
[...]
Allemaal normaal, behalve de 100% cpu verbruik bij het afspelen van 1080P materiaal. Maar dat ligt echt niet aan de overige processen of de snelheid van je processor. Dat ligt gewoon aan de codecs die je geïnstalleerd hebt. Dat, in combinatie met de verkeerde instellingen van je media player.
Ik heb zonet gelezen dat de VLC media player inmiddels ook ondersteuning heeft voor hardwarematige acceleratie van H264 materiaal. Probeer die eens.
En screenshots van je grafiekjes zijn overbodig, tenzij we willen weten hoeveel vrij geheugen je nog hebt. Verstandiger is screenshots te trekken van de gehele lijst in je taakbeheer. Het liefste eigenlijk de process explorer, die laat nog wat meer zien. Waarschijnlijk is het het afspeelprogramma wat 100% van je cpu gebruikt tijdens het afspelen van je high-def video materiaal.
Ik heb alle players en codecs verwijdert en ga het opnieuw proberen met VLC.
het leuke aan VLC is dat je er geen codecs voor nodig hebt. Het is een standalone programma wat eigenlijk al het videomateriaal kan afspelen. Nagenoeg alles. Het enige nadeel was vroeger, dat de performance niet zo denderend was. Alles speelde af, maar het koste je computer wat extra moeite. Dat is gelukkig met de huidige uitgave een heel eind verandertmushia schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 14:17:
[...]
Dat klopt, die vreed alle CPU weg. Maar eerder werd er al 50-90% weggevroten door iets anders, dat lijkt dus nu opgelost.
Ik heb alle players en codecs verwijdert en ga het opnieuw proberen met VLC.
Kijk anders ook hier eens naar: http://www.guru3d.com/art...vies-over-the-gpu-guide/1
Deze guide werkt ook voor ATI kaartjes.
(ikzelf doe 1080p bruut decoderen met CPU vermogen nooit stotteringen)
Alle vragen hebben een antwoord
Vandaar dat ik niets merk van dit programma, ik lees er veel over, maar ik heb zeker niet dezelfde beleving als anderen (met kennelijk een nvidia kaart).mhindrik schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 14:29:
CoreAVC werkt ook alleen met nVidia kaarten niet met ATI kaarten.
Kijk anders ook hier eens naar: http://www.guru3d.com/art...vies-over-the-gpu-guide/1
Deze guide werkt ook voor ATI kaartjes.
(ikzelf doe 1080p bruut decoderen met CPU vermogen nooit stotteringen)
Ik zou die andere link ook eens proberen, ik had ook verwacht dat deze E6600 ook alles makkelijk aan zou moeten kunnen. Op me quadcore loopt alles met 2 vingers in de neus.
Na een aantal reboots nog steeds het probleem niet opgelost, in idle ook weer non stop tussen de 40 en 90% CPU gebruik. Volgens Process explorer gebruikt 'hardware interrupts' erg veel CPU.
Ik kon er maar niet achter komen hoe dit zo kan gebeuren. Gezien het niet het nieuwste foxconn bordje is dacht ik dat het misschien iets te maken had met de 64 bit versie van Windows 7.
Ik heb een nieuwe clean install gedaan van Windows 7 32 bit. Direct na het welkomst venster heb ik in de taskmanager gekeken. Ook nu weer hetzelfde probleem.
Nu was het ik zat, ik heb me windows XP cd gepakt en wederom een clean install uitgevoerd.
Misschien was deze actie niet van een hoog tweaker gehalte maar in principe moet deze bak alleen 1080p (en ander HD materiaal) goed kunnen afspelen en voor de rest maakt het niet uit.
Na de installatie van XP was alles weer zoals vanouds, 1080p loopt als een zonnetje (direct na het installeren van k lite codec pack met MPC). Ook het CPU gebruik Idle is tussen de 0 en 5 %.