Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Zojuist heb ik een 120GB OCZ SSD besteld, simpelweg omdat ik mijn systeem (OS) nog ietsjes sneller wil maken. Ik heb een paar maaden terug een Alienware Aurora R2 gekocht met daarin 2 HDs die momenteel op Raid0 draaien.

Mijn idee was om Windows 7 opnieuw te installeren mijn nieuwe SSD nadat ik mijn 2 andere HDs ontkoppeld heb. In de bios SATA te veranderen naar ACHI (vanwege TRIM op de SSD). Nadat ik dus Windows 7 opnieuw geïnstalleerd heb, wil ik mijn andere 2 HDs weer opnieuw aansluiten zodat ik nog bij mijn oude gegevens kan.

Nu is mijn vraag, wat gebeurd er met mijn 2 oude HDs, nadat ik in de BIOS SATA veranderd heb naar ACHI en vervolgens weer terug aansluit? Zijn deze dan nog steeds toegankelijk vanuit W7 (aangezien ze RAID0 draaiden voordat ik ze ontkoppeld had) en op welke SATA port kan ik ze dan het beste aansluiten op mijn moederbord?

Bedankt voor de hulp! :)

(Sorry, deze thread per ongeluk in de verkeerde categorie geplaats 8)7)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2010 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 11:41

the_RJ

Banana Hammock!

Heb je in de BIOS niet de optie om bepaalde poorten op RAID te laten staan en andere op ACHI te zetten? Ik draai zelf een Giga-byte MA-790FXT-UD5P, daarop heb ik 4 sata poorten op raid hangen (raid 0 array van 2 schijven, 2 poorten ongebruikt), de 2 andere sata poorten staan wel geschikt voor losse schijven (keuze opties voor die 2 poorten zijn geloof ik IDE of AS SATA TYPE voor mij, niet 100% zeker) en daar zit mijn SSD op aangelosten.

Je hoeft dan ook je raid niet te ontkoppelen, of staat daar windows op? Naja in ieder geval kan je gewoon windows 7 op de SSD zetten, zonder drivers te laden voor raid tijdens installatie en daarna doet je raid het in windows na installatie van de moederbord drivers, ervanuit gaande dat je dus die sata settings kan doen is dat het makkelijkst.

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
Haal je kast eens open, waarschijnlijk zie je verschillende sata poorten met verschillende kleuren. Vaak zijn ze per kleur op een andere controller aangesloten, waardoor je ze per 'kleur'/controller op een andere modus (ahci/raid/ide) kan zetten. Snoep eens rond in de bios, grote kans dat je het daar ziet staan.

offtopic:
Ik zou dit topic door een modje even naar Opslagmedia & I/O Controllers laten verplaatsen

[ Voor 17% gewijzigd door Mr Alfabet op 23-10-2010 02:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je post in Processors, Moederborden & Geheugen, maar maakt niet één melding van een processor, moederbord of geheugen :o

Lijkt me dat je dan niet helemaal goed zit. Je vraag gaat over opslagmedia (SSDs) & I/O controllers (RAID controller). Gek genoeg hoort het dus in... Opslagmedia & I/O Controllers...

Move PMG -> OM

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de hulp!

Ik heb eens in m'n kast gekeken en in de bios, ik kan echter niet per controller kiezen voor ahci/raid of idle. Het is 1 van de 3 voor het hele systeem. Ik heb gelezen dat het voor een SSD noodzakelijk is om in de AHCI-mode te draaien, nu ben ik toch benieuwd wat er met mijn 2 (momenteel RAID0) HDs gebeurd als ik ze aansluit op SATA poort 3-4 (momenteel zitten ze op SATA poorten 1-2) op 5-6 zitten mijn 2 DVD-writers.

Wat ik ook kan doen is de SSD aansluiten op poort 3 en mijn 2HDs aangesloten houden op poorten 1-2. De vraag is dus, werkt de RAID0 opstelling nog als ik mijn bios de SATA mode verander in AHCI? (en mijn 2 HDs non-SSD aangesloten houd op poort 1-2)

Misschien even door wat meer duidelijkheid, CPU-Z geeft:

Motherboard: Alienware 0RV30W
Chipset : Intel DMI Host Bridge Rev. 11
Southbridge : Intel P55

Bedankt!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2010 16:49 ]