Artifacts in bios, maar niet in (2d) windows

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:29
Goedenavond,

Allereerst mijn pc-specs:
AMD AM2 5200+
Gigabyte M55S-S3
Sapphire HD3870 512Mb GDDR4
4 Gb gemixt merk ram.
Samsung 2053BW 20'' TFT
Corsair VX 450 W

Op Win 7 64 bit.

Probleem:
Ik heb artifacts in het bios en kan nauwelijks iets lezen.
De artifacts verdwijnen bij het startup-scherm van windows 7. Af en toe komt de pc niet zo ver en schakelt over op No-signal/no input. Dit gebeurt echter zelden.
In windows zelf is er niks aan de hand, totdat ik een 3d applicatie open. Dan krijg ik razendsnel artifacts en gaat het systeem op no-signal. Bijvoorbeeld ik heb net de nieuwe medal of honor opgestart. Dat gaat prima totdat hij het menu laadt, dan krijg ik artifacts en hangt de pc met een blauw scherm, dat onleesbaar is. Vervolgens start ik de pc opnieuw op en is er niks aan de hand in het bios -> geen artifacts oid.

Wat ook opvallend was, was dat ik toen ik weer in windows kwam windows7 ging zoeken naar drivers voor de firewire controller..?

Gedane oplossingen:
Kabel VGA vervangen
VGA kabel in ander slot videokaart
PC ontstoft (hitteprobleem dacht ik eerst), fan vga draait normaal
CMOS reset
Memtest
Reepjes mem 1 voor 1 getest en met 1 reepje (verschillende) opgestart.

Wat kan hier nou aan de hand zijn? Ik heb even geen spare videokaart liggen, dus ik weet (nog) niet zeker of het de VGA is. Van het weekend zal ik die eens meenemen. Logboeken geven geen fout oid.

Wat kan er nu aan de hand zijn? Videokaart dying lijkt me? Maar dan vind ik het zo gek dat 2d wel prima werkt..?

Ik heb een screenie gemaakt van de artifacts:
Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_17sGPgynxbY/TMHXNdMj8OI/AAAAAAAABDA/VSS7dys_Y5Y/s912/untitled.JPG

Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_17sGPgynxbY/TMHXNgXv5yI/AAAAAAAABDE/Mjjl8j2qbTI/s800/IMG_0749.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 13:19
De makkelijkste manier om dit te testen lijkt mij toch echt een andere videokaart. Je hebt niet iemand in de buurt waar je een kaartje van kunt lenen?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijd om te upgraden naar een HD5970 of iets dergelijks. Videokaarten gaan nu eenmaal niet onbeperkt lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

Mwah, zo oud is de HD3870 ook weer niet en zou best nog wel eens binnen de garantie kunnen vallen (RMA). Het lijkt erop dat je alles zo'n beetje wel hebt uitgesloten, behalve de videokaart. Maar tot die conclusie was je denk ik ook zelf al gekomen.
Wat je nog zou kunnen proberen:
Als je meer dan 1 PCI Express slot hebt op je moederbord, steek hem dan in het volgende PCI Express slot. Heb je maar 1 PCI Express slot, kan het ook soms al helpen om even de kaart eruit te halen en opnieuw erin te steken. Check ook de connecties van de PCI Express power kabel.

[ Voor 8% gewijzigd door RoadKill21 op 23-10-2010 17:51 ]

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
Rupie schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 17:32:
De makkelijkste manier om dit te testen lijkt mij toch echt een andere videokaart. Je hebt niet iemand in de buurt waar je een kaartje van kunt lenen?
Ja mn huisgenoot is er zondagavond weer, weet alleen zo niet of hij PCIE heeft ;)
Anders moet ik maar een PCI kaartje zien te vinden.
Tijd om te upgraden naar een HD5970 of iets dergelijks. Videokaarten gaan nu eenmaal niet onbeperkt lang mee.
Ik denk er idd aan (als het mijn videokaart is) om gelijk maar up te graden, idem met de processor want die is nu toch wel een bottleneck aan het worden.
Zat te denken aan een X2 550 processor en een HD485070, iemand nog betere ideen? Budget speelt wel een rol (wil het 2ehands kopen). Is een triple of quadcore voor de toekomst verstandiger? Heb al wat research gedaan, kwam uit op een 550 of een 620..
Mwah, zo oud is de HD3870 ook weer niet en zou best nog wel eens binnen de garantie kunnen vallen (RMA). Het lijkt erop dat je alles zo'n beetje wel hebt uitgesloten, behalve de videokaart. Maar tot die conclusie was je denk ik ook zelf al gekomen.
Wat je nog zou kunnen proberen:
Als je meer dan 1 PCI Express slot hebt op je moederbord, steek hem dan in het volgende PCI Express slot. Heb je maar 1 PCI Express slot, kan het ook soms al helpen om even de kaart eruit te halen en opnieuw erin te steken. Check ook de connecties van de PCI Express power kabel.
Ik heb helaas 2e hands gekocht zonder bon, dus dat is balen. Risico loop je altijd natuurlijk.

Ik ga het nog even proberen, thanks :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
andere kaart geprobeerd, 3870 is kapot. Bedankt voor de hulp :)

[ Voor 92% gewijzigd door FitTiv op 24-10-2010 22:09 ]

Pagina: 1