Toon posts:

Data vernietigen

Pagina: 1
Acties:

• kevinkrs
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 19:20
Beste tweakers,
Ik probeer op mijn harde schijf mijn data volledig te vernietigen.
Ik heb dban (darik's boot and nuke) gedownload en gebrand op een cd.

Tot zover gaat het nog goed

Ik selecteer mijn methode en mijn schijf en dan krijg ik meteen dit probleem als volgt.

Foto 1:

Foto 2:

Hoe zou ik dit op kunnen lossen? en hem werkend kunnen krijgen.

Ik krijg het trouwens alleen als ik op f10 (start) druk.

Met vriendelijke groet, Kevin :)

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 25-09 00:10

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Is het de bedoeling dat je je schijf nog opnieuw gaat gebruiken hierna? Zo niet: Boor er een paar gaten in.

• Malantur
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 20:18

Malantur

BBG'er
Onder Windows kan je ook even HdTune erover laten gaan.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• kevinkrs
Ja het is nog wel de bedoeling dat ik de schijf hierna ga gebruiken :p
Malantur schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 15:30:
Onder Windows kan je ook even HdTune erover laten gaan.
Is toch alleen voor temperatuur metingen?

[Voor 60% gewijzigd door kevinkrs op 22-10-2010 15:31]

• Robtimus
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 14:44

Robtimus

me Robtimus no like you

Ook andere metingen. Zoek eens naar file shredder software, daar zijn genoeg tools voor.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
Vroeger IceManX | system specs

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 25-09 00:10

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Op de site van Darik staat ook deze link:
http://eraser.heidi.ie/

Kun je een HDD nuken in een windows omgeving. Misschien een idee?

Plug de HDD die je wilt nuken in een andere PC met een Windows installatie. Selecteer de gehele schijf. En verwijder het met dat programma?

Wel irritant dat HDD nuker het niet doet bij jouw, want die NULL't je schijf (zet elke bit naar een "0" waarde).

[Voor 51% gewijzigd door D4NG3R op 22-10-2010 15:35]

• Malantur
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 20:18

Malantur

BBG'er

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Thomaszki
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21:17
Hier staat iets wat op jou probleem lijkt:

http://forums.whirlpool.net.au/archive/1477473

PSN / Xbox Live : Thomaszki

• ramonlambal
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 26-09 02:42
hamer en een priem doen wonderen

• Brad Pitt
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 21:23
Iets met "lezen" en zo :O
kevinkrs schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 15:30:
Ja het is nog wel de bedoeling dat ik de schijf hierna ga gebruiken :p

Nickname does not reflect reality

• kevinkrs
Ja alleen ik krijg het binnen 1 seconden.
Ik lees ook dat er iets met een card reader is...
Ik heb geen idee of ik dat wel in de bios uit kan schakelen.

En is het wel verstandig om een hardeschijf te legen als je daar op aangemeld bent met je windows.
Ik wil zegmaar wel dat 2 van de 3 hardeschijven (1 backup die niet dus) weer schoongeveegd worden tot de laatste byte.
Alles eraf zegmaar geen partities meer maar dat hij weer zo "goed als nieuw" is

• Thomaszki
kevinkrs schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 15:37:
Ja alleen ik krijg het binnen 1 seconden.
Ik lees ook dat er iets met een card reader is...
Ik heb geen idee of ik dat wel in de bios uit kan schakelen.

En is het wel verstandig om een hardeschijf te legen als je daar op aangemeld bent met je windows.
Ik wil zegmaar wel dat 2 van de 3 hardeschijven (1 backup die niet dus) weer schoongeveegd worden tot de laatste byte.
Alles eraf zegmaar geen partities meer maar dat hij weer zo "goed als nieuw" is
Trek even de cardreader los van het moederbord en probeer het dan nog een keer. Volgens de link in mijn vorige post zou dat het probleem zijn.

• kevinkrs
Ja ik heb een onboard card reader dat zover ik weet 100% op mijn moederbord gevestigd zit...
Zijn er geen andere oplossingen?

Ik heb trouwens in mijn bios gekeken, maar ik kon het niet vinden. Waar zou ik mijn card reader in de bios uit kunnen schakelen dat zou moeten kunnen...

• JJ Le Funk
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
als je de schijf tot de laatste byte vult met random data lijkt me dat oude data dan ook permanent weg is.
verder is er een swipe tooltje dat als je in het vervolg iets verwijderd in windows deze data ook op sector niveau niet meer terug te halen is.

~

• kevinkrs
Ja zo'n tooltje zag ik net ook ja :p
Maar in dit geval gaat het om een schone hardeschijf waar dus niks meer op staat.
Dus eigenlijk wat die wipe tooltje deed alles veranderen naar een 1 of een 0.
Athans zodat het weer schoon is alle partities weg zijn en mijn data niet meer te lezen is.

• Brad Pitt
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 21:23
MrJayMan schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 15:47:
als je de schijf tot de laatste byte vult met random data lijkt me dat oude data dan ook permanent weg is.
Dit is (helaas) niet waar hè. Eenmalig overschrijven is relatief nutteloos als je de data echt weg wilt hebben.

Nickname does not reflect reality

• kevinkrs
Klopt dban schrijft ze meerdere keren over ;)
Je kan van 1 tot 32 keren gaan.

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 20:40
kevinkrs schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 15:41:
Ja ik heb een onboard card reader dat zover ik weet 100% op mijn moederbord gevestigd zit...
Zijn er geen andere oplossingen?
Usb controller in je bios uitschakelen. Ik weet niet beter dan dat die cardreaders altijd gewoon op je usbbus zitten; deze uitschakelen zou dan ook je cardreader moeten uitschakelen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• fikkie_84
  • Laatst online: 26-09 09:22
Brad Pitt schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 15:53:
[...]

Dit is (helaas) niet waar hè. Eenmalig overschrijven is relatief nutteloos als je de data echt weg wilt hebben.
Door eenmalig de volledige schijf (random) te overschrijven is de oude data toch echt weg hoor.

• kevinkrs
Freeaqingme schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 15:56:
[...]

Usb controller in je bios uitschakelen. Ik weet niet beter dan dat die cardreaders altijd gewoon op je usbbus zitten; deze uitschakelen zou dan ook je cardreader moeten uitschakelen.
Ik bekijk mijn kaartjes toch altijd via de usb.
Maar 1 probleem, mijn muis en toetsenbord werken ook via usb.... Dan zullen die ook uitgeschakeld worden...

Edit: Als ik een usb of een ander flashdrive erin stopt en die probeer te nuken werkt het nuken op usb wel.
Alleen het werkt niet als ik het op mijn hdd probeert.

[Voor 14% gewijzigd door kevinkrs op 22-10-2010 16:11]

• Thomaszki
Open je kast, ik weet bijna zeker dat er een kabeltje van je cardreader naar het moederbord loopt. Deze trek je er even uit, dan wipe je de schijf, en daarna prik je het kabeltje weer terug.

• Wildfire
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 21:44

Wildfire

Joy to the world!

Brad Pitt schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 15:53:
[...]

Dus wel. Er is nog wel zoiets als restmagnetisme (of iets in die geest), maar daar heb je alleen met zeer professionele recovery apparatuur iets aan. Tenzij je een bank ofzo bent, met zeer gevoelige data, dan neem je de extra stap wel maar dan zou je eerder de schijf gewoon fysiek compleet vernietigen.

[Voor 16% gewijzigd door Wildfire op 22-10-2010 20:49]

Systeemspecs | Mijn Marktplaats spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• fikkie_84
  • Laatst online: 26-09 09:22
Wildfire schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 20:49:
[...]

Dus wel. Er is nog wel zoiets als restmagnetisme (of iets in die geest), maar daar heb je alleen met zeer professionele recovery apparatuur iets aan. Tenzij je een bank ofzo bent, met zeer gevoelige data, dan neem je de extra stap wel maar dan zou je eerder de schijf gewoon fysiek compleet vernietigen.
Ik heb al vaak hierover gelezen, maar zeker met de datadichtheid van moderne harde schijven is het onmogelijk om iets met die restmagnetisme te doen.
Ik kan mij natuurlijk vergissen, maar in al die jaren dat ik er al over gehoord/gelezen heb heeft er mij nog geen 1 persoon mij kunnen aantonen dat er een succesvolle recovery gebeurt is van een harde schijf die eenmalig volledig overschrijven is door (random) data.

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Gebruik anders HardDriveEraser. Kan je vanuit Windows gebruiken en dus ook gewoon met de PC werken terwijl je dat doet. 1x volledig wipen met de aanbevolen methode vernietigd alle data. Als je vervolgens met een recoveryproggie gaat zoeken kan je nog wel filenames vinden, de data zelf is niet meer terug te krijgen.

Wat ik doe met dit proggie er zeker van te zijn dat alles niet meer te vinden is: Eerst de HDD formatteren, dat mag gewoon snel. Dan 1x volledig wipen met dit proggie. Vervolgens de HDD helemaal volzetten met grote bestanden, bijvoorbeeld films van 4GB per stuk. Dan weer formatteren en nog 1x wipen. Daarna kan een datarecoveryprogramma nog een aantal filenames vinden alleen zijn dit er erg weinig. Data terug halen na deze acties is onmogelijk.

Maar opzich is 1x wipen dus al genoeg om niets meer terug te kunnen halen. Ik ben laatst van 4 kleinere HDD's naar 2x 2TB gegaan en heb aardig wat geëxperimenteerd om te zien hoe je nou echt goed data kan vernietigen.

Ik vond het wel ongelooflijk om te zien dat een datarecoveryprogramma na meerdere malen wipen en de HDD volzetten met grote bestanden toch nog filenames kon vinden.

• brambo123
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 20:41
ultimate boot cd al geprobeert?
staat 8 tools op om je hdd te erasen.

• Accesteam
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 24-09 17:17
http://www.killdisk.com/

Lekker random bits op je hardeschijf zetten *O*

• leuk_he
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 12:08

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik vraag me af of de wipe nu mislukt is, dat hij niet simpelweg klaagt over andere (card) devices.

en er zijn nog talloze andere erazers te vinden. Volledige format vanuit het OS dat je gaat gebruiken om opnieuw te installeren lijkt me het simpelste

en anders is het handig een versie van gparted (bootable cd/usb) te hebben. Kun je ook je partitie es mee verwijderen en meteen nieuwe aanmaken en schoon formateren.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 20:47

DataGhost

iPL dev

Er is een tooltje, hdderase, waarmee dit kan maar het werkt alleen met PATA-schijven of moederborden die SATA-schijven als PATA kunnen presenteren. Een wat lastiger alternatief wat wel met de meeste controllers werkt is gewoon hdparm, met deze instructies. Beide tools maken gebruik van de in de schijf ingebouwde en gestandaardiseerde ATA security commando's. Het voordeel hiervan is ook dat je direct een 'certificering' hebt:
According to federal data sanitization document NIST 800-88, acceptable methods include executing the in-drive Secure Erase command, degaussing a drive, and physical destruction.
Met normale tooltjes die je schijf gewoon vullen met nulletjes of random data heb je dat niet, aangezien deze bijvoorbeeld geen bad sectors kunnen wissen (de schijf gebruikt ze immers niet meer).

Tot zover ook het verhaal over restmagnetisme, voor zover het uberhaupt nog mogelijk is iets terug te halen is dat echt gruwelijk duur. Je moet dan echt wel ontzettend gevoelige data hebben en in dat geval denk ik dat je wel de juiste materialen voor handen hebt om de schijf te doen veranderen in een hoopje as.

Mocht je dit verder allemaal te lastig vinden is het inderdaad aan te raden om te gaan kijken naar andere tooltjes (die zijn er zat) of gewoon onder linux je schijf te wissen met een commando als dd ofzo.

• kevinkrs
Ik probeer het nu met killdisk, tot zover ik het nu ziet werkt het perfect. Heeft iemand hier ervaringen mee of dit echt handig is te gebruiken, ik gebruik trouwens nu de free version maar is ergens heus wel een full version te downloaden denk ik zo... :p

• Legendary1985
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 21-09 19:49
ik gebruik altijd HDDeraser,je kan ook military class kiezen dat is dan echt destroyer :D
http://www.harddriveeraser.org/

• kevinkrs
Het is mij onderand al gelukt :)
Ik probeerde het met killdisk en het verwijderd alle data, alleen het is jammer dat de free version zo beperkt is. Maarja hier verzin ik wel wat op :)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee