Toon posts:

[XP] Automatisch uitvoeren .bat-script bij openen cmd.exe

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• R3veNG
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 03-05 09:48

R3veNG

Undercover Belg

Topicstarter
Op Unix-systemen bestaat er de mogelijkheid om een alias te creëeren voor een commando. Omdat ik de laatste tijd zeer vaak tekstbestandjes vanuit de cmd-omgeving op mijn Windows XP-bak moet openen in notepad++, zou ik ook in Windows zo'n alias willen aanmaken voor dit commando.

Een gebruiker op het Unix-forum postte een tijd geleden de instructies om dit op Windows te bereiken met behulp van de doskey-utility. Na het lezen van deze instructies en het bekijken van de mogelijke argumenten voor doskey, heb ik dit commando succesvol uitgevoerd:

code:
1
doskey edit="C:\Program Files\Notepad++\notepad++.exe" $1

Hierdoor kan ik nu binnen dezelfde omgeving als waarin dit commando uitgevoerd werd, bijvoorbeeld "edit blabla.txt" uitvoeren waarna notepad++ keurig blabla.txt opent.

Het probleem is nu dat éénmaal deze cmd-sessie afgesloten wordt, mijn systeem deze alias "vergeet". Een oplossing hiervoor wordt in de bovenvermelde forumpost gesuggereerd: creëer een .bat-bestandje waarin dit doskey-commando wordt uitgevoerd. Zeer simpel:

code:
1
2
@echo off
doskey edit="C:\Program Files\Notepad++\notepad++.exe" $1

Dit .bat-bestandje (D:\doskey_command.bat) wil ik nu automatisch laten uitvoeren telkens als ik via Start => Run => "cmd" de command line op mijn XP-bak start, teneinde deze alias altijd voorhanden te hebben.

Iets in de trend van "cmd /K D:\doskey_command.bat" telkens typen als ik Windows + R gebruik, zie ik niet echt zitten. Is er een oplossing hiervoor? Kan ik zo'n .bat telkens uitvoeren als cmd.exe gestart wordt via Start => Run?

CoC: MISSeR | Steam: r3veng

• F.West98
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 02:32

F.West98

Alweer 12 jaar hier

ik zou denken; plaats ipv 'opdrachtprompt' een snelkoppeling naar die bat in menu start

2x Dell UP2716D | i7 6700K | 64GB RAM | Samsung 850 1TB | ASUS ROG Maximus VIII Formula | GTX960
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• R3veNG
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 03-05 09:48

R3veNG

Undercover Belg

Topicstarter
F.West98 schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 14:53:
ik zou denken; plaats ipv 'opdrachtprompt' een snelkoppeling naar die bat in menu start
Ik weet wat je bedoelt, maar dat is niet wat ik wil bereiken. Dus als ik Windows + R => "cmd" + Enter => .bat wordt automatisch uitgevoerd tijdens launchen van cmd.exe.

CoC: MISSeR | Steam: r3veng

• 913nn
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 03-12-2019

913nn

Defence is never high enough

Ik weet zo niet hoe.
Maar je zou misschien cmd.exe kunnen hernoemen naar cmd2.exe en een script maken die het batch en cmd2.exe opstart.
En dit script noem je dan weer cmd.exe.

;)
Ik ben ff te lui om een andere manier voor je op te zoeken of te bedenken.

suc6

[Voor 3% gewijzigd door 913nn op 22-10-2010 18:12]

• mrmartijn
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 23-09 01:23
je kan ook gewoon een edit.bat aanmaken in je system32 map met daarin het commando van notepad++

http://blog.brixit.nl - Programming, electronics and guitars. http://debestesupermarktpizza.nl - pizza

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17:45

Brahiewahiewa

boelkloedig

mrmartijn schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 21:22:
je kan ook gewoon een edit.bat aanmaken in je system32 map met daarin het commando van notepad++
Precies! Waarom moeilijk doen als't ook makkelijk kan?
code:
1
2
@echo off
"C:\Program Files\Notepad++\notepad++.exe" "%1"

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• alt-92
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

913nn schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 18:11:
Ik weet zo niet hoe.
Maar je zou misschien cmd.exe kunnen hernoemen naar cmd2.exe en een script maken die het batch en cmd2.exe opstart.
gaat niet want cmd.exe is een protected systemfile en dus wordt er altijd weer één teruggezet vanuit DLLCache (system file protection).
Ik ben ff te lui om een andere manier voor je op te zoeken of te bedenken.
Doe toch maar wel voortaan, dan kom je er ook achter of je suggestie uberhaupt mogelijk is ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Moet het per se cmd.exe zijn? Voor de stokoude command(.com) kan je autoexec.nt gebruiken om a la autoexec.bat iedere willekeurige opdracht uit te laten voeren. Helaas werkt dat niet meer voor cmd.
R3veNG schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 18:04:
Ik weet wat je bedoelt, maar dat is niet wat ik wil bereiken. Dus als ik Windows + R => "cmd" + Enter => .bat wordt automatisch uitgevoerd tijdens launchen van cmd.exe.
Leer jezelf aan (powershell te gebruiken of) Winkey+r => "cmf" of zoiets te typen, zit er maar 1 letter naast dus vereist geen extra werk :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee