Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!
Afstand wordt wel hemelsbreed mee bedoeld tenzij specifiek anders omschreven.
Het gaat erom bij welk bedrijf (welk Fiscaalnummer) je personeel bent, en welk adres daarvoor staat (staat vaak op je loonstrook welk loonheffingsnummer er gebruikt wordt. Geen enkele werkgever gaat standhouden als dat anders wordt uitgelegd. Ik weet niet of dit in de wet staat, maar het gaat de werkgever niet lukken.
Maar goed concurrentiebedingen houden vaak geen stand, omdat ze onvoldoende uitleg geven of geen juiste uitleg, of in die branche is de afstand te groot, tijd is te lang etc....
Ook moet je in de gaten houden, dat als hij ontslagen wordt of contract wordt niet verlengd, dat dan ook het concurrentiebeding vaak niet meer geldt, alleen als je zelf ontslag neemt of contract zelf niet laat verlengen.
http://www.arbeidsrechter.nl/h/h134.htm
Hier staat een heel stuk over concurrentiebeding extra, ook over ontslag etc.... heel veel tekst maar echt wel de moeite waard om door te nemen.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!
More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs
More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs
Anoniem: 69767
[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 22-10-2010 18:07 ]
Akkoord, en dat heb ik betreffend persoon ook duidelijk gemaakt. Echter zoals gezegd; zonder vooropleiding en specifiek vereiste werkkennis kan je zeggen dat het hier niet iemand betreft die de gevolgen van het tekenen kon overzien. Zoals zovelen. Precies de reden dat de wetgever deze groep mensen in bescherming neemt, bescherming die ik graag zo efficiënt en effectief mogelijk voor deze persoon toegepast wil zien.Anoniem: 69767 schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 18:07:
Je hebt er zelf van te voren voor getekend toch? waarom dan opeens achteraf gaan klagen...dat is eten van 2 walletjes imho,
Verder zou ik je toch richting je rechtsbijstand willen sturen. Want alleen een rechter kan het beding matigen, op dit moment staat de oudwerkgever namelijk in zijn recht.
Op het verschil tussen "deze" en "de" moet je niet letten; ze slaan in deze context beide op de concurrent in dit concrete geval. Dit had elke andere concurrent kunnen zijn.
De afstand is 120 km hemelsbreed, 170 over gangbare wegen. Het beding ziet op een straal van 150 km (waarschijnlijk hemelsbreed, niet expliciet vermeld)
Dat zou ik niet doen. Puur het schrijven ter kennisneming aannemen. Wat jouw 'zet' is, is het beding gematigd krijgen. Over de voorbereidingen hierop hoeft die oudwerkgever geen kennis van te hebben.Obiter dictum schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 20:00:
Akkoord, ik ga beginnen met het opstellen van een brief als reactie op de zijne.
Is er een rechtsbijstandverzekering aanwezig? Zoja, leg het probleem voor en vraag of zij het beding gematigd kunnen krijgen (door een rechter dus).
Overigens is het wel zo, naarmate ik me meer inlees over het onderwerp ik sterker het idee heb dat ze in haar recht staat. Gelet op verschillende factoren acht ik namelijk weinig tot geen risico op financieel nadeel voor haar werkgever. Om deze reden zal de brief terug dus ook opgesteld worden; ik vermoed dat haar werkgever dit ook wel weet. Naar de rechter gaan kan hierna ook wel, ik vermoed dat de werkgever bluft en niet verwacht (terecht, gezien het verleden) dat de werknemer zich er niet bij neerlegt. Ik wil dus in eerste instantie trachten de werkgever te overbluffen, vóór de langzame, pijnlijke weg naar de rechter.
En vermoeden in je recht te staan tov het krijgen zijn twee dingen. Alleen de rechter kan het beding matigen of zelfs vernietigen. De oud werkgever kan natuurlijk ook het beding intrekken of matigen. Maar dat lijkt mij gezien zijn stellingname niet wat deze gaat doen.
Ik ben trouwens geen jurist oid
Hier een mooi stuk over een concurrentie / relatie beding: http://zakelijk.infonu.nl...mijn-arbeidscontract.html
Er zijn genoeg zaken die je kan aanvoeren om het beding gematigd te krijgen. Bv die 150km is onredelijk belastend, in mijn ogen, maar 20 of 30 kilometer zou bv weer wel 'redelijk' zijn. Het 'probleem' alweer: alleen de rechter kan hier een uitspraak over doen..
Wat hier moet gebeuren is een kort geding om matiging / terzijdestelling te verkrijgen van het beding.Obiter dictum schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 20:00:
Akkoord, ik ga beginnen met het opstellen van een brief als reactie op de zijne.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Concurrentiebeding houd in de meeste gevallen geen stand bij de rechter omdat je dan beperkt wordt in je mogelijkheden voor ander werk. Normaal gesproken zou het concurrentiebeding bij een rechtszaak geen stand houden om de bovenstaande reden_Arthur schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 20:47:
De laatste tijd zijn rechters inzake concurrentie bedingen (en de betere: relatiebedingen) vaker op de hand van de werkgevers dan op die van de werknemers.
En vermoeden in je recht te staan tov het krijgen zijn twee dingen. Alleen de rechter kan het beding matigen of zelfs vernietigen. De oud werkgever kan natuurlijk ook het beding intrekken of matigen. Maar dat lijkt mij gezien zijn stellingname niet wat deze gaat doen.
Een relatiebeding in je contract is wel rechtsgeldig.
http://www.intermediair.n.../51060/relatiebeding.html
Kort samengevat : Je mag wel voor een concurrent gaan werken, niet voor een klant van je huidige werkgever.
Bijvoorbeeld: je werkt voor een consultancy bedrijf A en wordt ingezet bij klant A.
Wat wel mag :
- Voor consultancy bedrijf B gaan werken voor klant B in een soortgelijke functie
- ZZP-en voor klant B in gelijke functie
Wat niet mag volgens:
- Voor klant A in een soortgelijke functie gaan werken
- Voor consultancy bedrijf B gaan werken voor klant A
- ZZP-er worden en voor klant A gaan werken in een gelijke functie
Twijfel gevallen (garant voor veel gezeur):
- Voor klant A gaan werken als ZZP-er of in dienst van Consultancy bedrijf B in een compleet andere functie
- Voor klant A gaan werken als consultancy bedrijf A failliet gaat.
Controleer dus goed of je een relatie of concurrentiebeding hebt voordat je stappen onderneemt richting je werkgever.
Je kunt natuurlijk ook proberen -nog voordat hij de hele zaak bij een rechtbank aanhangig maakt- te komen tot een meer redelijke beding, en dus de ex-werkgever ervan te overtuigen dat het opgelegde zo absurd is dat de kans niet groot is dat dit stand houdt (en hij daarmee dus zichzelf op kosten jaagt). Zolang de ex-werkgever nog niet bij de rechtbank aanklopt ben je nog niet 'te laat' voor een dergelijk gesprek._Arthur schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 20:05:
[...]
Dat zou ik niet doen. Puur het schrijven ter kennisneming aannemen. Wat jouw 'zet' is, is het beding gematigd krijgen. Over de voorbereidingen hierop hoeft die oudwerkgever geen kennis van te hebben.
Imho is dat niet het geval. Zeker in deze tijden waarbij je als werknemer moeilijk aan het werk kan komen is zo'n beding extra bezwarend. In geval van TS kan ik me toch voorstellen dat de arbeidsmobiliteit toch prevaleert boven de belangen van de ex-werkgever (zeker gezien de functie, het gebrek aan kennis over klanten, en de moeite die de ex-werknemer al heeft gestoken in het werken zo ver verder weg dan de locatie van de ex-werkgever)._Arthur schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 20:47:
De laatste tijd zijn rechters inzake concurrentie bedingen (en de betere: relatiebedingen) vaker op de hand van de werkgevers dan op die van de werknemers.
Ik vraag me trouwens af hoe de ex-werkgever aan de informatie komt waar de ex-werknemer nu werkt. Het is niet bepaald in de buurt...?
[ Voor 5% gewijzigd door ebia op 22-10-2010 22:54 ]
Vooralsnog blijf ik toch bij mijn eerdere plan de campagne van primair proberen het "vredig" zonder rechterlijke tussenkomst af te handelen, waarmee deze laatste allesbehalve uitgesloten is mocht het nodig zijn.
De werkgever heeft al gezegd het tegen te willen houden en juist omdat er nu over een maand een nieuwe baan is, is er sprake van een spoedeisend belang. Gewoon procederen, de lieve vrede is toch al niet meer in beeld.Obiter dictum schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 15:39:
De werknemer gaat over ongeveer een maand bij weg bij haar huidig werkgever. Hoe de werkgever aan de informatie is gekomen is ons onbekend en laat hij zich ook niet over uit.
Vooralsnog blijf ik toch bij mijn eerdere plan de campagne van primair proberen het "vredig" zonder rechterlijke tussenkomst af te handelen, waarmee deze laatste allesbehalve uitgesloten is mocht het nodig zijn.
Mijn advies (door schade en schande wijs geworden): vraag vooraf een verklaring van recht, liefst via kort geding.
Ja, dat kost geld, maar ik vraag me af of een latere rechtszaak niet minstens zoveel geld kost.
Voor de rest: veel sterkte en succes, en hou ons op de hoogte. De uitspraak in mijn kortgeding is a.s. vrijdag.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Zo'n kort geding is voor 1500 ofzo wel te regelen en bij winst komt daarvan ongeveer 1100 als proceskostenvergoeding terug, maar een 'verklaring voor recht' levert dat niet op, hooguit een verbod / matiging, omdat een kort geding niet tot een declaratoire of constitutieve uitspraak mag leiden.Ardana schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 16:28:
Mijn advies (door schade en schande wijs geworden): vraag vooraf een verklaring van recht, liefst via kort geding.
Ja, dat kost geld, maar ik vraag me af of een latere rechtszaak niet minstens zoveel geld kost.
[ Voor 6% gewijzigd door StevenK op 24-10-2010 16:33 ]

Hm, BB3188 is - zover ik het zie - juist positief voor werkgevers, in het kader van 'zelf ontslag genomen, dus niet zeuren'; de werknemer in kwestie heeft die procedure ook verloren:Ardana schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 18:41:
Steven: dat wist ik niet, in "mijn" dagvaarding werd verwezen naar een uitspraak met LJN nr. BB3188. Ik heb deze zaak wel bekeken, maar wist niet goed wat ik er verder mee aan moest, meende dat dit dus ging om zo'n "verklaring van recht".
Beslissing
De kantonrechter:
wijst de gevorderde voorzieningen af;
veroordeelt eiser in de kosten van het geding, tot op heden aan de zijde van gedaagde bepaald op € 400,00 aan salaris gemachtigde.
Mijn werkgever vind nl. dat ik dat ook had moeten doen.

Een zoon van een collega is laatst veroordeeld voor overtreding van zowel zijn concurrentiebeding als relatiebeding. Let wel: geen hoogopgeleide hot shot oid, een 'gewone werknemer'.
Veroordeling op dit moment: bedrag met vijf nullen. Dit is dus niet de eis van de werkgever, maar het vonnis van de rechtbank.
Casus is redelijk vergelijkbaar. Zelf ontslag genomen, werkgever met wrok.
Mijn voorlopige conclusie op basis van die casus is dat een concurrentie- en relatiebeding net zo helder zijn als het salaris waar je recht op hebt!
De rechter gaat er van uit dat je met het tekenen van je contract hiermee instemt, net zoals je werkgever instemt met je salaris en het aantal uren dat je gaat werken.
Al het (eveneens goedbedoelde) gepraat over "redelijk- en billikheid" is dus totaal niet van toepassing! Verwacht van de rechtbank ook geen flexible uitleg van het begrip "afstand". Als daar staat: een afstand van 150 km, zonder verdere uitleg, ga er dan maar van uit dat 150km hemelsbreed ook een goede uitleg is!
Aan alle anderen in een vergelijkbare situatie: succes. Ik hoop dat jullie een goede oplossing weten te bereiken.
[ Voor 3% gewijzigd door breekbrood op 25-10-2010 17:33 ]
Misschien een vreemde gedachte, maar toch. De nieuwe werkgever, heeft die geen juridische afdeling? Of misschien zelfs ervaring met dit soort gevallen? Het vakgebied klinkt een beetje alsof er een maar paar aanbieders in heel nederland zijn (TV kabel? Electriciteit? De bouw?), en dan heeft de nieuwe werkgever hier ongetwijfeld ervaring mee. Wat heet, de kans is groot dat ze zelf ook dit soort bedingen hanteren, ervaring hebben met mensen die bij *hun* vertrokken zijn, of zelfs ervaring met procederen daartegen.Géén rechtsbijstand aanwezig, géén vakbond. Géén juridische ondersteuning dus
In ieder geval heb je daar een redelijke kans op professionele ondersteuning, van juristen met zeer relevante ervaring in dit vakgebied. Als de nieuwe werkgever je graag wil hebben, kunnen ze wellicht wat voor je betekenen.
Overigens ben ik het niet met je eens dat je op basis van één kennis, één uitspraak, steekhoudende argumenten als de invulling van het beding via de R&B afdoet als onzin.
@Ardana: Hou me/ons op de hoogte van jouw voortgangen, ik ben erg benieuwd!
@BartS12 Helaas niet, al wel bij de nieuwe werkgever aanhangig gemaakt, maar ook hij blijft hierin passief.
Een advocaat zal dus worden ingeschakeld, ik blijf wel semi-actief aan de zijlijn betrokken en hou jullie zeker op de hoogte over de voortgang!
Tja, ik geef hem ergens geen ongelijk. Hij maakt geen deel uit van het probleem.Obiter dictum schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 18:11:
@BartS12 Helaas niet, al wel bij de nieuwe werkgever aanhangig gemaakt, maar ook hij blijft hierin passief.
Mijn werkgever en ik hadden samen dezelfde advocaat, dat was wel mogelijk, en hij heeft (mondeling...) toegezegd dat we de kosten van de advocaat gaan delen. Nou is hij al niet heel erg scheutig met het nakomen van mondelinge afspraken, dus ik heb die afspraak per e-mail bevestigd (en nog geen reactie gehad, nu ruim 2 weken geleden), maar ik heb er niet echt veel vertrouwen in dat m'n nieuwe werkgever ook maar iets beter is dan m'n oude.
(Achtergrond: m'n nieuwe werkgever is 2 maanden nadat ik in dienst kwam overgenomen door de stille vennoot (die had 60% van de aandelen) en deze heeft meteen maar heel veel secundaire arbeidsvoorwaarden gewijzigd (reiskostenvergoeding, loon bij ziekte, onkostenvergoeding etc. etc.). Tsja, ik weet dat ik dat niet hoef te pikken, maar heb aan 1 rechtszaak genoeg, en nee, we hebben geen OR, daar zijn we te klein voor).
De werknemer en bedrijf-B verwachtte dat dat geen probleem was, aangezien bedrijf-C geen klant-relatie had met bedrijf-A.
Bedrijf-C daagde de werknemer voor de rechter en helaas besliste de rechter dat bedrijf-C in zijn gelijk stond. De werknemer werd _persoonlijk_ veroordeelt voor het ophoesten van de boete bedragen zoals contractueel waren overeengekomen. Bedrijf-B heeft deze kosten wel opzich genomen en zag zich genoodzaakt om een financiele overeenkomst met bedrijf-C te treffen om de werknemer alsnog weer bij klant-A in te kunnen zetten. Want klant-A had dat geeist (en klant-A had redelijk goede pressie middelen daarvoor). Klant-A en bedrijf-B waren/zijn geen kleine jongens. Bedrijf-C was dat wel.
Sofar een mooie case
Om dan de werknemer er persoonlijk voor te veroordelen vind ik wat ver gaan (maar goed, 'k ben geen rechter, of zelfs maar jurist), maar ik kan me ook voorstellen dat bedrijf-C bedrijf-B aansprakelijk had kunnen stellen.
Nou, aannemelijk? Het bedrijf heeft gewoon gelijk gekregen voor de rechterArdana schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 07:05:
In mijn "casus" is er geen relatie tussen mijn ex-werkgever en mijn huidige werkgever, anders dan dat ik van werkgever gewisseld ben. In jouw casus vind ik het aannemelijk dat bedrijf-C schade heeft ondervonden van de overgang van de werknemer van C, naar B.
Daarom dat ik het uitermate frappant vind dat jouw nieuwe werkgever ogenschijnlijk een onrechtmatige daad gedaan heeft. Welke zou dat zijn? Aangezien hij geen deelgenoot is in welke relatie of contract met jouw oud werkgever dan ook. Dus ook geen weet heeft van jouw arbeidscontract en inhoud. Waarbij bedrijf-B in mijn voorbeeld wel een relatie had met het vorige bedrijf.
Hoezo? JIJ (of in dit geval de werknemer in mijn case) hebt een arbeidscontract met daarin een beding. En JIJ overtreed deze.Om dan de werknemer er persoonlijk voor te veroordelen vind ik wat ver gaan (maar goed, 'k ben geen rechter, of zelfs maar jurist), maar ik kan me ook voorstellen dat bedrijf-C bedrijf-B aansprakelijk had kunnen stellen.
Anoniem: 31491
Klopt, en ik ken de inhoud van 't beding van "jouw" werknemer in casu ook niet. Maar als bedrijf C idd geen relatie was van klant A dan hoeft 'n beding (afhankelijk van de bewoording) niet van toepassing te zijn._Arthur schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 08:27:
Nou, aannemelijk? Het bedrijf heeft gewoon gelijk gekregen voor de rechter
Wat ik ervan begrepen heb, is dat een nieuwe werkgever geacht word zich op de hoogte te stellen van eventuele bindingen die een nieuwe medewerker heeft (en dus dient te vragen naar een eventueel vorig concurrentie/relatiebeding)(nee, ik heb geen bron, sorry. Dit is wel uitgebreid aan bod gekomen in de dagvaarding/zitting - en niet bestreden door "onze" advocaat). En aangezien de nieuwe werkgever "profiteert" van de overstap van de werknemer, kan er dus een basis zijn voor een vordering op basis van onrechtmatige daad als hij wel op de hoogte is van zo'n beding, maar zich er niets aan gelegen laat liggen.Daarom dat ik het uitermate frappant vind dat jouw nieuwe werkgever ogenschijnlijk een onrechtmatige daad gedaan heeft. Welke zou dat zijn? Aangezien hij geen deelgenoot is in welke relatie of contract met jouw oud werkgever dan ook. Dus ook geen weet heeft van jouw arbeidscontract en inhoud.
Zelfs al hebben beide bedrijven dus geen gedeeld klantenbestand.
Tsja, dan kom je toch ook weer uit op een wat meer technische kant van deze discussie:Hoezo? JIJ (of in dit geval de werknemer in mijn case) hebt een arbeidscontract met daarin een beding. En JIJ overtreed deze.
* is het beding voor meerdere uitleggen vatbaar? (en heeft de rechter al uitspraak gedaan over welke uitleg de juiste is?)
* mag van de werknemer verwacht worden dat hij/zij de volledige werking van het beding begreep?
* had de werknemer voldoende mogelijkheden om te onderhandelen over het beding?
* zijn er mondeling uitlatingen gedaan waardoor (de interpretatie van) het beding veranderde?
* is het beding redelijk?
* zijn er anderszins voorvallen geweest waardoor niet in redelijkheid van de werknemer verlangd kan worden dat hij/zij zich aan het beding houdt?
Ik vind het altijd wel naar dat veel mensen (niet specifiek jij) je al "veroordelen" omdat "je getekend hebt", terwijl ze a) lang niet alle ins en outs weten, en b) de rechter nog geen uitspraak gedaan heeft (laat staan dat het vonnis definitief geworden is).
Ik vraag me trouwens wel af of het altijd noodzakelijk is dat een bedrijf moet aantonen dat het (economische) schade heeft ondervonden, en hoe deze schade aangetoont moet worden.
Ook vraag ik me af of deze schade in verhouding moet staan tot de eis.
Anoniem: 31491
Werkgever A zal voor de rechter moeten aantonen dat jouw overstap naar werkgever B het bedrijfsbelang van werkgever A schaadt. Daar is het het hele concurrentiebeding op gebaseerd. Bijvoorbeeld, jij hebt specialistische kennis waar werkgever A niet snel een vervanger voor kan vinden. Of je neemt een deel van het klantenbestand mee naar je nieuwe werkgever.Ardana schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 10:55:
Ik vraag me trouwens wel af of het altijd noodzakelijk is dat een bedrijf moet aantonen dat het (economische) schade heeft ondervonden, en hoe deze schade aangetoont moet worden.
Een concurrentiebeding mag en kan niet misbruikt worden om jou binnenshuis te houden omdat ze je een onmisbare werkkracht vinden. Dit schaadt nl. jouw recht op vrije arbeidskeuze.
Let wel, ik ben geen jurist maar heb persoonlijk met dit bijltje moeten hakken. Het is nog altijd hoe de rechter dit artikel zal interpreteren na het horen van de betrokken partijen.
Dat is een interessant iets. Eens zien of ik, vanuit de werkgevers kant, een dergelijke 'regel' kan vinden.Ardana schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 10:55:
Wat ik ervan begrepen heb, is dat een nieuwe werkgever geacht word zich op de hoogte te stellen van eventuele bindingen die een nieuwe medewerker heeft
Was niet mijn bedoeling om jou specifiek hier in te be-, of veroordelen hier omtrent. Alleen mijn of onze mening doet er helaas niet zoveel toe. Omdat een concurrentiebeding vaak lastig uit te leggen is, wordt tegenwoordig vaker relatiebedingen opgesteld die veel concreter zijn (bv je mag 1 jaar niet werken voor klantrelatie-X)Ik vind het altijd wel naar dat veel mensen (niet specifiek jij) je al "veroordelen" omdat "je getekend hebt", terwijl ze a) lang niet alle ins en outs weten, en b) de rechter nog geen uitspraak gedaan heeft (laat staan dat het vonnis definitief geworden is).
In de case die ik beschreef ging het om vele 10duizenden euros aan schade vergoeding.Ik vraag me trouwens wel af of het altijd noodzakelijk is dat een bedrijf moet aantonen dat het (economische) schade heeft ondervonden, en hoe deze schade aangetoont moet worden.
Zoals ik het lees zeg je hier dat een concurrentiebeding dus gebruikt wordt om iemand met specialistische kennis binnen te houden.Anoniem: 31491 schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 11:28:
[...]
Werkgever A zal voor de rechter moeten aantonen dat jouw overstap naar werkgever B het bedrijfsbelang van werkgever A schaadt. Daar is het het hele concurrentiebeding op gebaseerd. Bijvoorbeeld, jij hebt specialistische kennis waar werkgever A niet snel een vervanger voor kan vinden. Of je neemt een deel van het klantenbestand mee naar je nieuwe werkgever.
Lijkt me eerder dat het erom gaat dat je die specialistische kennis (waar werkgever A in heeft geinvesteerd) niet gaat vermarkten bij werkgever B (die dat dus zonder die investering mag doen).
Dat werkgever A het moeilijk gaat hebben met het vinden van een vervanger is geen reden dat jij niet weg mag.
OT:
De redelijkheid van 150km is afhankelijk van de business. Dit is onder andere afhankelijk van de markt waarin je je begeeft. Een collega van mij heeft een specifiek regionaal beding gekregen van de rechter. Hij mocht geen vergelijkbare werkzaamheden uitvoeren in de provincies waar zijn vorige werkgever actief was. Daarentegen zegt mijn concurrentiebeding dat ik in heel NL geen vergelijkbare activiteiten mag uitvoeren. Dit is imho redelijk omdat mijn werkgever in heel NL kantoren heeft en in heel NL actief is.
Je zou dus het standpunt kunnen innemen dat het onmogelijk is dat werkgever A in concurrentie komt met werkgever B. Daardoor is er geen sprake van concurrentie. maargoed, IANAL.
Succes!
Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.
Allé in België is dat toch zo, omdat men anders je carrière opties te hard beperkt.
Zelfs al ga je bij de concurrent om de hoek werken, als die je een pak betere voorwaarden kan geven dan nog heb je een stevig argument => je kan jezelf merkbaar verbeteren?
Maar goed dan mag de huidige werkgever natuurlijk niet willen volgen met die voorwaarden.
Was er ook voor vele 10duizenden euro's aan schade geleden door bedrijf C?_Arthur schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 11:49:
In de case die ik beschreef ging het om vele 10duizenden euros aan schade vergoeding.
In dit geval wel ja. Want medewerker was in loondienst bij bedrijf C, echter werd aan bedrijf B uitgeleend op uurbasis en werkte bij de klant A (klant A was dus de klant van bedrijfArdana schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 12:26:
Was er ook voor vele 10duizenden euro's aan schade geleden door bedrijf C?
De inkomsten ging dus geheel naar bedrijf B ipv bedrijf C.
Anoniem: 209360
Belangrijkste recente wijziging is dat de werkgever compensatie moet geven voor het concurrentiebeding. De werknemer kan zijn werkzaamheden tenslotte niet meer uitvoeren. Staat alleen niets in of dit ook voor huidige contracten geldt.
Hoewel deze bron dat weer tegenspreekt.
http://www.dirkzwager.nl/...ieuwsbriefHcg20061106.pdf
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 209360 op 26-10-2010 13:15 ]
Inderdaad, en dat klopt niet. Daar heb je dus je opzegtermijn voor van (als ik het goed heb) max 6 maanden. Een werkgever kan je nooit dwingen voor je te blijven werken. Dat er kennis wegloopt is uiteindelijk zijn probleem waar 'ie op zal moeten anticiperen. Het concurrentiebeding gaat zoals je zegt inderdaad om de schade die een bedrijf leidt als je naar een concurrent overloopt.RagaBaSH schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 11:58:
Zoals ik het lees zeg je hier dat een concurrentiebeding dus gebruikt wordt om iemand met specialistische kennis binnen te houden.
Dit soort bedingen worden ook nogal eens onderling bij de bedrijven afgekocht trouwens.
[ Voor 48% gewijzigd door Hydra op 27-10-2010 16:59 ]
https://niels.nu
De gesprekken waren tot toen steeds gevoerd met de directeur/oud eigenaar. Het bedrijf is zeer recentelijk overgenomen, dus op mijn advies is de werknemer nog even om tafel gaan zitten met de nieuwe eigenaar, en deze overrulede de directeur/oud eigenaar vrij eenvoudig omdat hij inzag dat de directeur/ oud eigenaar om persoonlijke redenen het concurrentiebeding in stelling heeft gebracht. Bijzonder genant voor de directeur/ oud eigenaar, want die ziet daarmee zijn gezag onder de andere werknemers verdampen, maar erg prettig voor de werknemer.
Overigens hoor ik veel gezegd worden dat er een soort "absolute grens" zou zijn bij een concurrentiebeding; deze is er niet. Ik heb bedingen stand zien houden in uitspraken waar straal ter grote van de Benelux stand houden, en ik heb bedingen van 20 km zien sneuvelen. E.e.a. afhankelijk van de omstandigheden van het geval; juridische kennis van de partijen, branche, economische omstandigheden, etc. etc.
Advocaat-kosten zijn de pan uit gestegen, daar ga ik 't nog 'ns over hebben. Advocaat had vooraf geschat 10-20 uur nodig te hebben, het is uiteindelijke 32 uur geworden, bijna € 8.000 dus. (weet een advocaat hier of dat reëel is trouwens?) Ik had beter de schikking van € 10.000 kunnen accepteren dus.
Even ter vergelijking: mijn netto-maand salaris lag iets boven € 2.000 (bruto € 3.270), totale kosten dus +/- € 13.000 (+ teveel tijd, stress, verdriet, boosheid). Tijdens het ondertekenen van het contract, is mij verteld dat dit niet zou slaan op het overstappen naar een concurrerende detacheerder én dat de werkgever in kwestie nooit iemand op basis van dit beding vervolgt (tenzij deze echt extreem de werkgever zou benadelen). In mijn concurrentiebeding zat GEEN kilometer-limiet opgenomen, mijn nieuwe werkgever heeft GEEN contacten met klanten van mijn ex-werkgever en ik heb een mooie salarisstijging (+ € 230 bruto en sterk verbeterde secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals sterk verkorte reistijd) weten te realiseren bij mijn overstap.
Enige reële schade die mijn ex-werkgever mogelijk gehad zou kunnen hebben (buiten gederfde inkomsten wegens mijn overstap) is een cursus van € 450 (bruto) die ik in het afgelopen jaar gedaan heb.
Als ik in dienst was gebleven, me had ziekgemeld wegens de lopende arbeidsconflicten, had ik waarschijnlijk zelfs nog een oprot-premie mee kunnen nemen, maar omdat ik eerlijk ben geweest, moet ik nu gaan bekijken of we nog voldoende spaargeld hebben om ons geplande huwelijk door te laten gaan.
Overigens: de strijd is wellicht nog niet gestreden. Het staat mijn ex-werkgever nog steeds vrij om hoger broep aan te tekenen of een bodem-procedure te beginnen.
Mijn advies aan iedereen: nooit meer 'n concurrentiebeding tekenen.
Dat is wel een behoorlijke zware straf voor eerlijkheid. Sterkte!
Ben wel steeds meer benieuwd naar de houdbaarheid van mijn eigen concurrentiebeding (hij lijkt eerder sterker dan zwakker door jouw verhaal).
PS. Ziet jouw advocaat nog mogelijkheden om in een nieuwe zaak (HB of bodemproc) nog tot een lagere "strafmaat" te komen?
Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.
Anoniem: 209360
Echter voor nieuwe contracten neem ik bovenstaande zeker mee.
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 209360 op 08-11-2010 11:22 ]
Daarnaast, als zo'n simpele, korte procedure als een kort-geding al € 8.000 advocaat-kosten kost (nee, ik had niet lang genoeg van te voren een rechtsbijstands-verzekering genomen), hoeveel moet een HB of bodemprocedure dan wel niet kosten? Zelfs al word je volledig in 't gelijk gesteld, dan nog wordt maar een klein deel van die kosten vergoed.