Toon posts:

Uitgeschoten met schroevendraaier: mobo gebruiken of niet?

Pagina: 1
Acties:

• Foutmaker
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 30-10-2010
Goed, de titel zegt het al zo'n beetje. Ik was bezig m'n nieuwe moederbord te installeren en m'n schroevendraaier schoot uit :$ :N. Misschien valt het mee, maar als computerbouw-n00b kan ik het beter even navragen aan jullie veteranen voordat ik er stroom op zet:

http://i1215.photobucket.com/albums/cc510/waaromooknietzeg/th_mobostuk.png

(de mobo in kwestie)

Dus: hoe ernstig is dit en kan ik m'n moederbord nog gebruiken?

• Bas.
  • Registratie: april 2008
  • Nu online
Het lijkt erop dat je alleen wat verf hebt weg gekrast. Je kan gewoon proberen of ie nog werkt.

• Gamebuster
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 17-09 17:35
Ook een keer gehad, ook over zo'n "kanaal" heen. Niets aan het handje in mijn geval. Eventueel kan je 'm proberen met de goedkoopste hardware die je tot je beschikking hebt, maar ik betwijfel of er echt rampzalige dingen zullen gebeuren, zelfs als het moederbord beschadigd is.

Ik had het overigens, toevallig, op een Asus Striker II extreme op ongeveer dezelfde locatie: bij het CPU blok, tijdens het installeren van waterkoeling.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• EasyBoarder
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 24-09 17:32
Het zit volgens mij net NAAST een belangrijk punt, volgens mij kun je het gewoon proberen. worst case scenario is dat het gewoon niet werkt. als je deze terug stuurt zul je geen nieuwe krijgen, dus dit is je beste kans denk ik.

• haarbal
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 25-09 18:47
Lijkt mij ook, als ie het nog doet dan doet ie het, zo niet dan niet. Lijkt me heel sterk dat andere hardware hier kapot van kan gaan. Maar sluit voor de zekerheid zo min mogelijk aan, 1 geheugenbankje, de voeding en de videokaart is genoeg om in het bios rond te kunnen kijken. (en de processor natuurlijk maar die zit er al in.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• akoster
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 25-09 20:06
zo op het eerste gezicht lijkt het alleen een oppervlakkige beschadiging, beetje lakschade dus. Als je het van dichtbij bekijkt, zie je dan koper of is alles nog enigzins wit ?

uit het plaatje is lastig op te maken of er een print spoortje volledig doorgesneden is, of dat twee verschillende spoortjes contact maken.

Als je vanaf de bovenkant en vanaf de zijkanten geen metaal kan zien (maw, overal zit nog witte lak over heen) dan kan je er met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel van uit gaan dat alles nog werkt.

[Voor 4% gewijzigd door akoster op 22-10-2010 12:21]

I can see clearly now, the brain is gone...

• Aganim
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 08:43

Aganim

I have a cunning plan..

Lijkt er inderdaad op dat het alleen wat verfschade is, een moederbord kan gelukkig wel wat hebben. Ik ben zelf ook al diverse keren uitgeschoten met dit soort klussen, tot op heden nog nooit problemen opgeleverd.

• willy1986
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Verfschade zo te zien... gewoon testen en kijken of het werkt. Garantie is waarschijnelijk toch al niet meer van toepassing.

Moederborden kunnen heel wat hebben... ;) [onboard vga] zelf AGP-slot op mobo solderen? Een krasje met een schroevendraaier hoeft geen probleem te zijn..

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 08:10
akoster schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 12:20:
zo op het eerste gezicht lijkt het alleen een oppervlakkige beschadiging, beetje lakschade dus. Als je het van dichtbij bekijkt, zie je dan koper of is alles nog enigzins wit ?

uit het plaatje is lastig op te maken of er een print spoortje volledig doorgesneden is, of dat twee verschillende spoortjes contact maken.

Als je vanaf de bovenkant en vanaf de zijkanten geen metaal kan zien (maw, overal zit nog witte lak over heen) dan kan je er met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel van uit gaan dat alles nog werkt.
Met ^

Als ik het zo zie ben je niet door het 2e spoor heen geschoten. In dat geval zal het op zijn slechts door het eerste spoor zijn en in dat geval ga je sowieso geen schade krijgen. Je hebt namelijk geen kortsluiting, dus ergens is een circuit enkel niet compleet. Dan doet hij het niet, maar zal ook niks beschadigen.

Maar ik zou even het verf er weg halen en goed kijken en wellicht dat stukje ontleden. Op deze manier kunnen we verder ook niet zien wat er achter zit.

• sinner2stroke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
Stuur lekker terug als je het niet vertrouwt...

• Foutmaker
Ik heb maar even een macro-opname gemaakt, ik zag het zelf ook niet goed :)

Maar het lijkt wel oké zo als ik op jullie berichten (waarvoor dank!) af ga, het koper is nauwelijks zichtbaar

• Stefanovic45
  • Registratie: juni 2008
sinner2stroke schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 12:37:
Stuur lekker terug als je het niet vertrouwt...
Zoiets gaat natuurlijk nooit onder de garantie vallen.....

Hyundai Ioniq Electric 28 kWh / 5.4 kWp PV installatie

• GENETX
Foutmaker schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 12:41:
Ik heb maar even een macro-opname gemaakt, ik zag het zelf ook niet goed :)

[afbeelding]

Maar het lijkt wel oké zo als ik op jullie berichten (waarvoor dank!) af ga, het koper is nauwelijks zichtbaar
Hmm, je bent behoorlijk diep uitgeschoten zo te zien vanuit deze hoek. Ik zie als het goed is 2 sporen open liggen. Lijkt er haast op alsof je ook door een 2e laag heen bent gegaan.

Ik heb het even aangegeven met paint:

De sporen lopen tussen de blauwe lijnen op je bord. Die blauwe lijnen heb ik voor 1 spoor (rechts zie je ook nog die een groene lijn) aangegeven. Daarbinnen, groen, zit dan het koperspoor. Op de top-layer zie je dus dat je duidelijk dat het ene spoor open ligt (groen circeltje).

Ik zie echter links daarvan ook koper op de foto (dat zou jij moeten kunnen bevestigen met het echte ding voor je). Die ligt dus duidelijk buiten de blauwe lijnen. Het zou een copper-top kunnen zijn die dient als ground. Maar het kan ook een spoor er onder zijn.

Op de foto lijkt het alsof je diep bent doorgeschoten. Klopt dat, of is het echt puur het oppervlakte en is het gezichtsbedrog? Een moederbord bestaat namelijk uit een aantal lagen (8, 10? meer?). Dus je kan, als je ver doorgeschoten bent, ook daaronder wat hebben gesloopt.

• Soundstorm2010
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 30-08 14:25
Haal all je hardware er uit, en hou alleen je MB over... samen met je voeding..

Probeer hem aan te zetten, en als het begint te roken weet je dat het niet goed meer is..
Anders kun je er niet achter komen of het goed is

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My Specs // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• sinner2stroke
  • Niet online
StefanvanGelder schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 13:34:
[...]

Zoiets gaat natuurlijk nooit onder de garantie vallen.....
nee, evt wel onder 8 dagen ontbindingsrecht

• silitek
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15-09 19:42

silitek

Tubes Only

Behoorlijk hap uit je Mobo geschept met je schoevendraaier :F ..zie ook een koperbaan bloot liggen.
Ik zou wel een poging wagen om hem te starten. Indien goede werking vloeibaar lijm over/in het gat doen.

Succes!!

Tubes....It's what make music music!

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 25-09 00:10

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

sinner2stroke schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 13:51:
[...]

Nee, bij eigen schade geld de wet Kopen op Afstand niet meer. Net als met garantie trouwens.

Maar hoe groot schat je de kans dat de webshop dit zien zal?

• Michael Knight
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 25-09 15:53

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

[...]

Mits onbeschadigd... dit is duidelijk gebruikt én beschadigd (gebruiken mag formeel wel i.v.m. de overweging tot houden/terugzenden).

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• GENETX
En mag ik er op wijzen dat het aanzetten tot criminele praktijken op GoT niet is toegestaan.. En ja, garantie claimen zonder dat je daar recht op hebt valt daar onder.

[Voor 28% gewijzigd door GENETX op 22-10-2010 13:58]

• job
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23:35
[...]

Grappenmaker. Die schade zie je natuurlijk snel genoeg.
Je mag alleen een product ruilen als hij niet aan de verwachtingen voldoet, niet als je hem stuk maakt.

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 23:09

M2M

medicijnman

[...]

ja maar dat gaat natuurlijk ook niet gelden als je de hardware gesloopt hebt. Het ontbindingsrecht is er om producten te testen, niet om ze te slopen en vervolgens terug te sturen!

spuit11, langzaam op vrijdag

Enfin, ik zou 'm proberen. Houdt je hand op de schakelaar van de voeding (niet de stekker!) en gebruik een geaard stoptcontact. Zet het ding in bios stand en houdt de boel in de gaten. Werkt het allemaal gewoon, laat 'm een paar uur aan staan waarbij je af en toe eens kijkt en ruikt. Meestal ruik je brandlucht eerder dan dat je zwarte koperlijnen kunt herkennen op een moederbord.

De kans trouwens, dat je overige dingen sloopt is niet zo groot. De processor kan best wat hebben, maar sluit in het begin niet al je hardware aan. Simpele VGA kaart, eventueel onboard, 1 toetsenbord en voor de rest niets natuurlijk.

-_-

• ajhaverkamp
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 25-09 17:31

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Welk merk/type moederbord is dit?

De witte sticker lijkt erg op zo'n anti-diefstal RFID sticker. Die plakken ze normaal gesproken niet op je moederbord, maar misschien heb je geluk en is het enkel die sticker.

Als je merk/type meldt, kunnen we zien of elk moederbord dit witte ding heeft.

This footer is intentionally left blank

• Sir_Hendro
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 23-09 23:19
Vroegah bij m'n Pentium 1 computer had ik eens een zeer luxe cooler op de 75MHz clockende cpu geinstalleerd. De beugel zat altijd HEEL erg vast en moest dan met wat wrikken van een schaar of schroevendraaier van het lipje bij de socket komen.Op een bepaalde dag wilde ik weer eens iets doen bij de cpu waardoor de cooler eraf moest dus ik weer de schaarertussen en toen.... SCHJKSALKKK!! Dikke kras over het moederbord. Ding overleed ter plekke. RIP -O-
ajhaverkamp schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 14:06:
De witte sticker lijkt erg op zo'n anti-diefstal RFID sticker. Die plakken ze normaal gesproken niet op je moederbord, maar misschien heb je geluk en is het enkel die sticker.
Is geen RFID, die zien er niet zo uit.

RFID zijn gewoon stomme spiraaltjes:

[Voor 34% gewijzigd door Sir_Hendro op 22-10-2010 14:12]

• Mektheb
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 25-09 12:55
ajhaverkamp schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 14:06:
Welk merk/type moederbord is dit?

Als je merk/type meldt, kunnen we zien of elk moederbord dit witte ding heeft.
}:O letters asrock op het koelingsblok ;)

• ajhaverkamp
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 25-09 17:31

ajhaverkamp

gewoon Arjan

IK zag het nu ook op de tweede foto wel duidelijk staan :X

Volgens de Asrock site hoort die sticker (of wat het ook is) erop te zitten.

This footer is intentionally left blank

• Foutmaker
Bedankt voor het meedenken iedereen..!
GENETX schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 13:46:
Op de foto lijkt het alsof je diep bent doorgeschoten. Klopt dat, of is het echt puur het oppervlakte en is het gezichtsbedrog? Een moederbord bestaat namelijk uit een aantal lagen (8, 10? meer?). Dus je kan, als je ver doorgeschoten bent, ook daaronder wat hebben gesloopt.
Met het blote oog kan ik niets inschatten, ziet er verre van dramatisch uit. Maar adh van de foto: er liggen idd 2 koperbanen open, het *lijkt* erop dat de schroevendraaier ze niet heeft doorsneden. Wel door de witte laag, blauwe banen en dat donkere spul.

Denk dat ik t idd eerst dan maar even probeer met enkel voeding en mobo en t een paar uur laat draaien, hopelijk gebeurt er dan niks. Is vloeibare lijm trouwens geen geleider, of gaat dat goed om putjes te vullen?

• GENETX
Foutmaker schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 15:05:
Bedankt voor het meedenken iedereen..!

[...]

Met het blote oog kan ik niets inschatten, ziet er verre van dramatisch uit. Maar adh van de foto: er liggen idd 2 koperbanen open, het *lijkt* erop dat de schroevendraaier ze niet heeft doorsneden. Wel door de witte laag, blauwe banen en dat donkere spul.
Het probleem waar ik nog mee zit is dat het linker spoortje niet zichtbaar is op het witte/blauwe-deel (silkscreen). Dat doet mij vermoeden dat het een spoor is in een andere laag. en dan weet je niet echt wat daar boven mist.

Op het witte is namelijk het wit koper en het blauwe de scheiding tussen de delen koper (en dus de sporen en de ground). Dat linker stuk koper is dus niet te zien op het silkscreen. Het zou gewoon de ground kunnen zijn, maar ook evengoed een "verdieping" lager of zelfs meerdere.
Denk dat ik t idd eerst dan maar even probeer met enkel voeding en mobo en t een paar uur laat draaien, hopelijk gebeurt er dan niks. Is vloeibare lijm trouwens geen geleider, of gaat dat goed om putjes te vullen?
Dunno, ik zou niet weten waarom het geleid. Maar check het hoe dan ook even.

Hoe dan ook, ik zou het idd ook even proberen met enkel een voeding. Al geeft die test uiteindelijk ook geen garanties. Ik verwacht overigens ook geen probleem met datgene wat ik zie.

• sinner2stroke
  • Niet online
@ comments over ontbindingsrecht

Het defect is alleen te zien als je weet waar je moet kijken. Ik heb zelf ook wel eens een schijf ontvangen met een flinke kras erop. Derhalve zie ik dit als "acceptabel misbruik" van deze wet en zou ik het moederbord allang teruggestuurd hebben. Dat jullie dat niet willen, prima (bewonderenswaardig ook), maar het blijft een valide tip. Dit is mi. niet illegaal, het is de plicht van de (web)shop om eea. goed te onderzoeken. Als ze dat niet doen, wiens schuld is het dan?
Modbreak:Er is al gewaarschuwd tegen aanzetten tot fraude. Dat doe je hier duidelijk. Check je mail :/

Verder offtopic discussie hierover heb ik verwijderd.

Zie ook:
Het algemeen beleid #criminaliteit

[Voor 55% gewijzigd door dion_b op 23-10-2010 01:51]

• 327097
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 03-07-2016
Probeer hem gewoon eens aan te zetten en kijken wat er gebeurd;)

• Roel1966
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
Keerzijde van het hele gebeuren vind ik wel dat eigenlijk een moederboard een betere beschermlaag zou moeten hebben tegen dit soort dingen, want ik denk dat bijna iedere zelfbouwer wel eens per ongeluk uitgeschoten is. Niet dan direct om de TS de hand boven het hoofd te houden want je moet natuurlijk nooit met geweld aan een pc gaan sleutelen maar wat ik hier kan zien is er niet echt sprake van moedwillig geweld en puur een slip of the schroevendraaier.

Ik zelf heb al dus sinds zeker 10 jaar een pc-verzekering en dat kan ik iedereen eigenlijk wel aan raden want binnen die verzekering valt dus ook dit soort schade, net zoals bv wanneer je je pc uit de handen laat vallen bij het vervoeren. Eventueel zou TS nog eens de inboedelverzekering kunnen raadplegen en kijken of daar misschien dit soort gevallen binnen gedekt is maar dat denk ik persoonlijk van niet alleen het valt te proberen.

Zomaar terugsturen lijkt mijzelf ook geen optie want het is maar wat frustrerend als je een onderdeel nieuw besteld en je krijgt een beschadigd/gebruikt onderdeel, en het risico bestaat dat dit board dan net in het niet gecontroleerde circuit terecht komt. Qua werking ervan zou ik het niet durven zeggen maar kan het wel een board nu zijn geworden waarbij opeens onverklaarbare BSOD kunnen ontstaan doordat die banen toch misschien geen goed contact maken.

• GENETX
Roel1966 schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 17:44:
Keerzijde van het hele gebeuren vind ik wel dat eigenlijk een moederboard een betere beschermlaag zou moeten hebben tegen dit soort dingen
Hoe wil je dat doen :X

Je zit met SMD-componenten, chips die warmte produceren, schroefgaten, bevestinginspunten voor koelers etc etc. Dat kan niet zomaar. Je kan er geen laag overheengooien op bepaalde punten. Het is gewoon elektronica en daar moet je gewoon voorzichtig mee omgaan. Punt.

Daarbij zou ik het juist niet willen. Hoe ga je dan nog een bolle condensator vervangen (ook al gebruiken ze nu betere types)? Computers zijn geen speelgoed, maar zijn gewoon zeer kwetsbaar. Je pakt hem toch ook al voorzichtig, bij voorkeur aan de zijkanten, vast? Daarbij draag je toch ook een bandje of raak je in ieder geval regelmatig de radiator oid aan om je te ontdoen van statische energie.

En ja, als je dat soort dingen ook niet goed doet dan kun je je moederbord ook zo slopen, ook met de extra laag die je aangeeft. Het is geen speelgoed en je moet er gewoon erg voorzichtig mee omgaan.

* GENETX vraagt zich uberhaupt af waarom de TS daar een schroevendraaier nodig had. Een AMD koelblok kun je makkelijk zonder schroevendraaier monteren/demonteren.

[Voor 42% gewijzigd door GENETX op 22-10-2010 17:57]

• Jazzle
  • Registratie: november 2004
  • Niet online
Ik zou het gewoon proberen, de kans dat het gewoon niet werkt lijkt me aanzienlijk groter dan dat er iets anders beschadigd. Daarbij lijkt het erop dat het kale koper naast het spoor ground 'opvulling' tussen de sporen is?

• fridgeman
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 11-09-2016

fridgeman

SomaFM Secret Agent

GENETX schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 17:49:
[...]
* GENETX vraagt zich uberhaupt af waarom de TS daar een schroevendraaier nodig had. Een AMD koelblok kun je makkelijk zonder schroevendraaier monteren/demonteren.
De schade doet mij denken aan een kruiskop schroevendraaier, terwijl juist een platte handig is om die koeler vast te klemmen.

Moederbord minimaal aansluiten, eens kijken of je piepjes krijgt als er geen geheugen inzit, dan onderdelen stuk voor stuk plaatsen (mem+VGA als 2e stap)

* fridgeman zou dit bord niet meer vertrouwen en geld apart zetten voor vervanging. Misschien dat de inboedelverzekering het dekt...

[Voor 4% gewijzigd door fridgeman op 22-10-2010 18:13]

Doet niet aan ontwikkelingssamenwerking.

• Tomminightmare
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 09-09-2011
Heb je het nou al geprobeerd of niet?
Ik zie je CPU echt niet doodgaan van zo'n koperspoortje aan de andere kant van het bord, ver van de VRM's.
En als hij het niet doet heb je pech, dan ben je vanaf nu voorzichtiger.

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 25-09 16:04
Guardian Angel schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 20:18:
Ik zou heel graag eerst de voorwaarden willen lezen voordat ik hier serieus op inga. Ik ken dat soort polissen alleen van horen zeggen.
Die polissen heb je gewoon, wel heb je dan vaak een eigen risico.

Verder over dat mobo, zo op de foto te zien lijkt er weinig aan de hand behalve dat er wat sporen net bloot liggen. Je kunt nog even zelf goed kijken of er geen sporen door zijn (dat is lastig te zien vanaf een foto) maar ik zou hem gewoon aanzetten met niets erin en een uurtje laten draaien. Daarna de rest aansluiten en kijken of dat goed gaat. Wel moet je zorgen dat de sporen die bloot liggen weer worden afgedekt om erosie te voorkomen.

[removed]

• silitek
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15-09 19:42

silitek

Tubes Only

Leuk dat het probleem een claim/garantie/DOA vraagstuk word. Echter waar het om gaat is: Hoe zit het nou met het bord??..Doet tie het ;)

Tubes....It's what make music music!

• ploffie144
  • Laatst online: 03-09 13:43
Jammer dat dit topic een andere wending heeft gekregen !!!! :(

Beste Foutmaker, ik heb je foto's even gekopieerd en in photoshop CS4 in HD uitvergroot.
Mijn conclusie ( omdat ik ervaring heb met printplaten ) is dat de tweede laag van de 3 a 4
niet is beschadigd.( Omdat de tussenplaten van een printplaat zo hard zijn van het bakken, dat je daar niet met een schroevendraaier doorheen komt ) Alleen de printbaan van de eerste laag en de hars is wel beschadigd ( ook is de printbaan naar mij mening niet helemaal door en door )
Deze zou ik als ik jou was dan ook laten repareren en het gedeelte opnieuw laten afharsen.

Ik ben ook wel bereid dit voor je te doen tegen een kleine vergoeding, want het zou sonde
zijn van het moederbord, vind je ook niet ?

Zelf woon ik in de Zaanstreek N.H, Ik weet ook niet of ik zo maar een telefoonnummer kan plaatsen
in een topic. Heeft iemand hier een duidelijk antwoord op, of dat mag ?????
Modbreak:Het algemeen beleid #verbodenspam is toch vrij duidelijk.Geen spam en werving op dit forum. Voor het aanbieden of vragen van diensten hebben we een mooie rubriek in www.tweakers.net/aanbod

Sowieso is dit geen contactforum. Info graag in-topic en on-topic. Als een ander geen contactgegevens in z'n profiel heeft staan betekent dat dat hij niet gecontacteerd wil worden. Respecteer dat aub.

[Voor 20% gewijzigd door dion_b op 23-10-2010 12:57]

• 195780
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 14-04-2013
Op verzoek verwijderd

• Dooievriend
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online

Dooievriend

Master of Universe

Maar hoe staat het nou met het moederbord? Werkt het nog?

'Mushrooming' is a marketing term that means feeding them sh*t and keeping them in the dark.

• naarden 4ever
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 17-09 15:33
Jongens, het gaat hier niet over verzekeringen en polissen, all-risk of wat dan ook, maar over het moederbord.

Heb je hem nu al eens aangesloten? Ik heb ook mijn ASRock M3N78D eens goed aangepakt met een schroevendraaier, gaf geen krimp. duidelijke schade waardoor ik ook allang niet meer onder de garantie val, maar doet het gewoon. ook geen foutjes erop, dus kapotte circuits ofzow, volledig functioneel. de bovenste laag is namelijk hartstikke hard. je moet flink raggen met een schroevendraaier om door de bovenste coat heen te komen. als ik dat daar zie, lijkt het meer op het opschuren van de top-coat en misschien het koper geschampt, maar kortgesloten zeker niet. Sluit hem gewoon aan, 1 bankje geheugen, koeler en CPU erop en kijk gewoon wat je BIOS zegt. je hoeft geen uren te draaien, kijken in je BIOS of alles correct wordt herkend is zat.

• Xenomorphh
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 28-07 11:38

Xenomorphh

Soep met Ballen

Hmm als je door koper lijntje heen bent en het werkt niet kan je nog altijd proberen om met een grafiet potlood een lijntje te trekken en kijken of die dan misschien aanspringt.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 25-09 10:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Modbreak:Hele offtopic discussie over inboedelverzekeringen ook al afgesplitst naar Shopping Forum (Dekking inboedelverzekering bij ongelukken PC-knutselwerk).

Hou het graag on-topic, en in een techforum zoals PMG betekent dat dus dat je je beperkt tot de technische aspecten, oftewel of en zo ja hoe dat ding werkend te krijgen :o

Soittakaa Paranoid!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

De meest deskundige bron voor advies lijkt mij Asrock zelf. Stuur hun een mailtje met de foto's en vraag ze wat zij je adviseren. Kan nooit kwaad lijkt me. Misschien heb je mazzel en bieden ze uit coulance aan om het bord om te ruilen.

• nedernakker
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 05-05-2020

nedernakker

Team HWI Pro OC

hoop gepraat hier... sluuit dat ding aan en druk op de powerknop... doet ie het heb je mazzel, doet ie het niet is het je eigen schuld en zul je reparatie/vervanging moeten betalen

Hardware.info Overclock Team

• ploffie144
Johnbytheway schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 04:00:
[...]

Wat de topicstarter ook besluit, ik zou voor het evt. uitproberen van dit mobo, wel de beschadigde printbanen even schoonmaken, om mogelijke kortsluiting (schreef krotsluiting) :X door resterende koperdeeltjes te voorkomen.

[Voor 15% gewijzigd door ploffie144 op 23-10-2010 13:34. Reden: Sorry verkeerde quote]

• ploffie144
Bedankt Dion_B voor het antwoord.
Ik had hier wel naar gezocht, maar kon het zo gauw niet vinden vandaar.

• Foutmaker
Sorry, ik moest tussendoor ook nog even sociaal doen en bier drinken ;)

Maargoed, net enkel voeding en mobo aangesloten. Paar keer aan en uit gezet en bij de derde keer deed mn voeding (corsair HX650W) *plop* :( Nog verder van huis, helaas verkeerd gegokt. Denk dat ik dus maar een nieuwe nieuwe Asrock ga halen danwel laat repareren. Weet niet of de voeding nog leeft, na t weekend verder klooien.

• R15
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 24-09 20:14
Doet de voeding nu niks meer dan? Of handelde de voeding in, omdat het moederbord "dingen deed" die niet moesten?

• CaptJackSparrow
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik heb ook ooit eens een voeding gehad die "knal" deed, vermoedelijk door 'verstoffing'. Gelukkig hadden de ontwerpers er een zekering in gebouwd die doorgeslagen bleek. Na schoonmaken en vervanging van die zekering (en een schietgebedje :) ) liep het systeem weer als een zonnetje.

Als je een voedingstester hebt of kan lenen zou ik die even op de voeding loslaten.

Kan misschien ook zijn dat het systeem zichzelf uitschakelt in bepaalde omstandigheden bij afwezigheid van bepaalde componenten (CPU of geheugen bijv. - weet niet wat je er wel of niet in had zitten).

Nogmaals. Rapporteer aan Asrock en vraag om advies. Zij hebben er echt verstand van. Vraag of dit veroorzaakt kan zijn door de beschadiging en of dit dan gerepareerd kan worden of dat het inderdaad 'by design' is dat het systeem zichzelf uitschakelt. Als ze daar de waarde van 'image building' snappen en de zaak is kaduuk heb je een kans dat ze je misschien matsen. Een goede reputatie kan een zeer waardevol ding zijn voor een firma.

Nee heb je en ja kun je krijgen.

• GH45T
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 20-09 08:54
Heb ooit een Asus socket A bordje gesloopt op deze manier. Daar was toen nog aanmerkelijk minder schade aan te zien.

Wat ik echter niet helemaal begrijp, in mijn beleving is de kans dat dit gebeurd met de moderne koelers veel kleiner. Vanaf de Pentium 4 en Athlon 64 is het niet echt meer nodig om met veel kracht en schroevendraaier een koeler te bevestigen. Ten tijde van de socket 370 en A was dit wel een linke onderneming

• Gamebuster
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 17-09 17:35
offtopic:
Het regent modbreaks hier

Is dat moederbord nou al eens getest? Ik had 'm allang aangesloten. Waarschijnlijk werkt-ie gewoon nog en is er niets aan de hand.

edit: (zie quote hieronder)
ow, toch niet. Dat is kut. Ik had meer geluk :P

[Voor 18% gewijzigd door Gamebuster op 24-10-2010 13:06]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Batsgeit
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 25-09 18:24
Foutmaker schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 16:24:
Sorry, ik moest tussendoor ook nog even sociaal doen en bier drinken ;)

Maargoed, net enkel voeding en mobo aangesloten. Paar keer aan en uit gezet en bij de derde keer deed mn voeding (corsair HX650W) *plop* :( Nog verder van huis, helaas verkeerd gegokt. Denk dat ik dus maar een nieuwe nieuwe Asrock ga halen danwel laat repareren. Weet niet of de voeding nog leeft, na t weekend verder klooien.
Ja dus.

• Roel1966
  • Niet online
Hoogstwaarschijnlijk is er niks met je voeding aan de hand want ik weet uit ervaring ( had zelf dezelfde voeding ) dat die bij de minste of geringste sluiting meteen uitschakeld. Wel is het dan duidelijk dat je moederboard einde verhaal is en ergens denk ik van de ene kant wees blij, want misschien had je anders zo'n probleemgeval gekregen. Blijvende BSOD's en dergelijke en je dan ondertussen al alle andere componenten vervangen had en het uiteindelijk toch het moederboard bleek te zijn, maar in elk geval wees een gewaarschuwd mens en volgende keer uitkijken met de schroevendraaier.

Offtopic : biertje op zijn tijd is niks mis mee en misschien had je te weinig bier op haha.

• Foutmaker
Ok de voeding lijkt ook van slag. Heb mn oude mobo (asus p5pl2) aangesloten en toen ik m aanzette deed ie t wel maar ook ik zwavel van richting de voeding. Dat was bij t andere mobo ook zo, voordat ie uiteindelijk plopte. Heb m nu gauw weer uit gezet. Kan het nog zo zijn dat ik de ledjes er ondersteboven in heb gezet of maakt dat niet uit?

• Roel1966
  • Niet online
Foutmaker schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 16:52:
Ok de voeding lijkt ook van slag. Heb mn oude mobo (asus p5pl2) aangesloten en toen ik m aanzette deed ie t wel maar ook ik zwavel van richting de voeding. Dat was bij t andere mobo ook zo, voordat ie uiteindelijk plopte. Heb m nu gauw weer uit gezet. Kan het nog zo zijn dat ik de ledjes er ondersteboven in heb gezet of maakt dat niet uit?
Ledjes verkeerdom plaatsen maakt niet zoveel uit want dan branden ze gewoon niet en kan ook verder geen sluiting hebben veroorzaakt. Alleen die zwavelgeur zou ik niet weten en lijkt mij toch wel een teken dat er in je voeding ergens iets erg warm loopt door een of andere sluiting.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee