Toon posts:

Waterkoeling

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik begin zolangzamerhand een beetje krankjorem te worden van die fans die de here dag maar draaien :)

Ik wil dus gewoon voor de lol eens met waterkoeling gaan knutselen.
Ik neem aan dat ik dan geen fans meer nodig heb? (op die van mijn voeding na)

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Klopt, ervanuitgaand dat je nu extra fans hebt in de kast, om de boel aangenaam op temperatuur te houden.

De CPU(s) geven veel warmte af. Deze wordt bij luchtkoeling afgegeven aan de lucht, welke de kast uit moet.

Bij waterkoeling wordt het water verwarmd. Als je dit water laat afkoelen buiten de kast, dan heb je in de kast dus geen extra fans nodig, aangezien de fan van je voeding dan voldoende is, tenzij je kast vol zit met andere warmtebronnen (bizar warme videokaart, 10.000 rpm SCSI harde schijven, en dan liefst 8 stuks, CD-writer CDD2600 van Philips, zulk soort dingen.

Je setup kan er als volgt uitzien:
Optie 1.
Waterblok op processor, reservoir buiten de kast, geen radiator

Optie 2.
Reservoir en radiator, buiten de kast

optie 3.
Reservoir en radiator, radiator in kast, met fan op radiator welke de warmte rechtstreeks naar buiten blaast. Reservoir naar keuze in of buiten de kast.

Herman www.goudacomposieten.nl/waterkoeling

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

herman, wil ik wel eens weten. Ik heb een 7200 rpm maxtor harde schijf, en de winkel waar ik m'n pc kocht 'verplichtte' me om daar een paar fannetjes voor te zetten. Zo'n ding in een 5,25" gat. Deze maakt ook nogal veel herrie. Heb jij hier ook een optie voor met watercooling ofzo?

ps. dat schuurpapier wat ik nog eens van je zou kopen, laat dat maar zitten :)

• php
  • Niet online

php

Dat is dan wel een paranoia winkel. Ik heb ook een 7200 toeren plaat, maar die wordt niet bijzonder warm. Bovendien: een harde schijf zou gewoon moeten werken zonder koeler. Anders had er standaard wel een koeler op/aan gezeten.

Schuurpapier: OK :O

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
Ik heb ook een 7200rpm harddisk zonder koeling, maar daar zitten nu al 3 bad clusters op! :(

• RdB_IA
  • Niet online

RdB_IA

42

bad clusters komen volgens mij niet van de warmte...door de warmte slijt het loopwerk denk ik wat sneller

Herman, nog een vraagje voor je. Ik heb een celeron500@562..die met distributed.net dpc shit 40 graden wordt ofzo. ALs ik hem hoger zet (FSB naar 85 mhz) dan boot de pc helemaal niet meer. Denk je dat een combinatie van peltier en waterkoeling de processor verder kan helpen, of is he tgewoon een verloren zaak..(als ik koud boot, dan wil het dus zelfs al niet.)

• php
  • Niet online

php

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat 83 MHz gewoon te hoog gegrepen is. Een 500 is helaas geen overclock wonder. Kijk anders even op www.overclockers.com in de CPU database.... Heb even gekeken, maar ook daar zijn er niet veel die 83 lopen, ook niet met peltiers enzo. Toch doen sommigen het wel, zelfs zonder extreme koeling (gewoon een alpha)
Maar ik denk dat 83 gewoon niet gaat. Probeer een Celly 466 of 433 te kopen, die gaan meestal hoger.

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 23:21

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Ik heb een paar dagen geleden ook een 7200 Rondjes/per/minuut schijffie gekocht (20 GB) en bij de NoRRoD zeiden ze dat er een coolerop moest omdat zo'n ding nogal heet werd. Hij zat ook bij de prijs inbegrepen.

Waarschijnlijk heeft die HD cooler mijn eerste HD doorgefikt. Gelukkig kreeg ik zo een nieuwe mee...

NoRRoD ROELS!

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Mijn Janus rent z'n rondjes zonder dat het zweet hem uitbreekt.
Heb het nut van een harddisk-cooler dan ook nooit ingezien.
Misschien ook wel daar ik in het bezit ben van een amateur-windtunnel.
Die schijf is dan ook wel koel.

Een cliche is ooit origineel begonnen

• RdB_IA
  • Niet online

RdB_IA

42

thanx herman..eigenlijk had ik dat zelf ook al bedacht, maar ik denk, ik vraag het toch maar even.
Pagina: 1