Bij mij op het werk:
- Vliegreis vooraf geboekt en betaald bij travel agency door werkgever
- Hotel, zelf voorschieten, achteraf declareren
- Eten en drinken, zelf voorschieten, achteraf declareren
- Reistijd en verblijf, tijd buiten kantooruren voor eigen rekening, binnen kantooruren op klant schrijven. Nadrukkelijke aandrang om zoveel mogelijk buiten kantoortijd te reizen. (dus vaak zondag heen, of 's ochtends om 7 uur vlucht)
Ik ken iemand die consequent 3 dagen/week naar Amsterdam moet om daar te overnachten/werken. Uiteraard krijgt hij nog een extra dagvergoeding omdat hij niet thuis kan zijn.
Ja ziet je vriendin/vrouw/kinderen niet, je kan thuis niet werken/klusjes doen, etc, daar mag wat mij betreft zeker iets tov staan. Anders zie ik niet in waarom je dat consequent zou doen als je er niet meer aan overhoud dan iemand die hetzelfde werk doet op 10min van zijn deur?
Als je een type functie hebt waarbij het reizen erbij hoort ligt het mijns inziens anders dan wanneer je door managers die weinig rekeninghouden met je woonplaats dagelijks vanuit Limburg naar Amsterdam of vice versa wordt gestuurd. Zelf ga ik akkoord met bovenstaande voorwaarden omdat het een erg leuke klus is en ik ook minder interessant werk dicht bij huis kan doen. Als ik elke dag voor schijtwerk naar Groningen zou moeten, zou ik dat weigeren, tenzij het interessant wordt gemaakt.
Verder kan je trips naar het buitenland ook beschouwen als een privilege, er zijn genoeg functies waarbij je niet verder komt dan dezelfde cubicle-omgeving. Maar zo heeft iedereen z'n grens, het is een balans tussen wat je er voor krijgt en wat je inlevert die je zelf in de gaten moet houden.
[
Voor 78% gewijzigd door
PHiXioN op 22-10-2010 20:54
]