Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasonKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online
Beste mede Tweakers,

Na lang overwegen of ik dit wel of niet zou doen heb ik toch besloten om het te doen: het aan jullie vragen wat jullie van mijn nieuwe configuratie vinden.

Het gaat mijn nieuwe workstation worden omdat mijn oude, een dual core Intel Pentium D830, 6GB, Geforce 7800 GT het toch net niet meer trekt. Natuurlijk, ik zou wat langer op renders kunnen wachten maar wanneer je realistisch water/glas wilt gaan maken, car shaders wilt gaan tweaken, realistische SSS effecten, caustics en met HDRI's wilt gaan gebruiken heb je toch een machine nodig die iets meer in zijn mars heeft dan een systeem uit 2005.

Ik ga deze machine vooral gebruiken voor 3D computer animatie. Dus vooral modelleren/animeren met Maya, renderen met Mentalray, compositing met Nuke/After Effects, tracken met PFTrack, sculpten met Zbrush en simulaties met Realflow berekenen. Tweakers die bekend zijn met deze software pakketten weten dat deze alle 12 cores / 24 threads benutten van de processoren, vandaar ook de keuze voor een dual socket opstelling.

#ProductPrijsSubtotaal
1Creative X-Fi Titanium Bulk€ 59,-€ 59,-
2Intel Xeon X5650€ 790,50€ 1.581,-
1Lian Li TYR PC-X2000B€ 363,90€ 363,90
1Cooler Master Silent Pro M1000€ 132,55€ 132,55
1Corsair XMS3 HX3X12G1333C9€ 202,-€ 202,-
1Supermicro X8DTH-i€ 405,-€ 405,-
1Point of View GeForce GTX480 1536MB DDR5€ 352,95€ 352,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.096,40

Waarom juist deze componenten;

Moederbord: Supermicro X8DTH-i. Ik denk dat ik hier het meest mee zit of dit wel of geen goede beslissing is. Waarom deze? Omdat deze zeven 8x PCI-E 2.0 heeft. Eerst was ik aan het twijfelen of ik deze zou nemen in combinatie met een 480 GTX omdat het maar 8x PCI-E 2.0 verbindingen heeft. Toen ik wat onderzoek deed kwam ik op de site van hardocp dit tegen:

"It seems that at 2560x1600, even with 4X AA, there was absolutely no difference between x16/x16 and x8/x8. This is good news if you game at x8/x8 on a single display configuration at 2560x1600 and below. You simply are not missing anything, and moving up to x16/x8 or x16/x16 will yield no performance improvements or gameplay differences, even on the fastest GTX 480 SLI."
Bron: Hardocp

Verder kan ik de overige PCI-E sloten vullen met o.a. een raid controler, een tesla kaart, geluidskaart en ander leuk speelgoed.

Processoren: 2 keer Intel Xeon X5650. Volgens de vele benchmarks is deze denk ik de sweetspot. Nog steeds veel geld maar wel een stuk goedkoper dan een X5680 of X5690. Deze X5650 heeft ook een turbo functie voor het geval een aplicatie maar een enkele core gebruikt en deze dus op krikt naar de 3.06 GHz.

Geheugen: Corsair SMS3 HX3X12G1333C9: 6 Latjes van 2 GB. Denk dat 12 GB op het moment genoeg zou moeten zijn. Ik heb nu 6 GB en werkt uitstekend. Als ik later wil upgraden kan ik altijd nog een extra 12 GB kopen. Omdat het 6 latjes zijn kan ik alle blauwe sloten vullen van het moederbord om zo de triple chanel verbinding te krijgen met de CPU's... althans dat denk ik. Want in de specs staat niet dat het triple chanel is.

Voeding: Cooler Master Silent Pro M1000. 2 x Xeon X5650, GTX 480, 12 GB (later meer) 6 x 2TB Schijven, bluerayspeler en ventilatoren. En later als nodig een Tesla kaart. Als dan blijkt dat een 1000 wat voeding niet genoeg is kan ik altijd een tweede bij plaatsen, verder geen ramp denk ik. Ook heeft deze voeding 2 x 4+4 pin stekkers voor de processoren. Ik weet alleen niet of dit een nadeel is of niet maar deze voeding heeft een enkele +12V lijn. Hij trekt wel 80A maar toch.

Videokaart: Gefore GTX 480 1536MB. Ik heb een hele lange tijd op een 7800 GT 256 MB kaartje gewerkt en dat deed het prima. Het gaat voornamelijk om de Cuda cores voor in Iray van Mentalray en editing in Premiere Pro.

Behuizing: Lian Li TYR PC-X2000B. Smaken verschillen. 6 Hotswapable bays, groot genoeg voor het moederbord, 5.25" bays aan de zij kant, geborsteld aluminium en grote standaard fans.

Geluid: Creative X-Fi PCI-X. De geluidskaart hang ik aan mijn Denon m.b.v. een spdif kabel.

Wat ik me dus afvraag;

Moet ik echt gespecificeerde triple chanel geheugen kopen of is dit meer moederbord/chipset functie?

Denken we dat een 1000 wat voeding voldoende is voor deze systeem?

Zien we een bottleneck ergens?

Een elk ander opmerking of wat dan ook is ook zeer welkom. Het systeem wat ik laatst bouwde was een stuk makkelijker maar deze keer is het toch net iets anders. Bij mijn vorige systeem had ik een goed gevoel toen ik hem bouwede. Hij heeft uitstekend gedraaid, het super zwaar gehad en me nog nooit in de steek gelaten en dat moet dus dit systeem ook niet doen. Als het mee zit gaat deze 3 jaar mee, wellicht 4.

Mijn dank is groots voor het lezen en enig commentaar,

Jason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb wel redelijk wat ervaring met max/vray/autocad/solidworks/premiere

Ik zou het anders doen. Als dit alleen een renderbak zou zijn dat is een dual xeon wel leuk, maar ik denk dat een groot deel van de tijd niet alle 12 cores vol gaat gebruiken, omdat je er ook veel op "create" ; modeleren, etc
Vergeet niet dat singlecore snelheid ook nog steeds erg belangrijk is..
Ik vind de meerprijs voor een dual socket bord en 2 procs het niet echt waard op dit moment.

Als ik jou was zou ik een single socket bordje nemen, met daarop een 6 core intel core i7. Ik zelf zou daar een goeie cooler op zetten en hem een stuk overclocken. OC'en is erg makkelijk en veilig tegenwoordig. (Ik heb mijn i7 860 standaard op 3.6 met HT aan lopen) Veel goedkoper, veel meer singlecore snelheid, en toch 12 threads als het nodig is. En zelfs al OC je hem niet dan heb je gevoelsmatig toch vaak een snellere machine.. Ten opzichte van wat je nu hebt is 1 core i7 6-core al zo F*CKIN veel sneller, je moet je afvragen of je veel meer geld wil betalen om globaal wat sneller te kunnen renderen, terwijl je singlecore snelheid mist en een veel lomper systeem hebt.

Daarbij zie je idd dat GPU calculaties in deze sector in de lift zitten, mocht je later nog meer power willen dan zet je er gewoon een GPU bij, zie ik zo voor me.

En dan sowieso investeren in wat SSD's, iig 1tje voor je OS en apps, en 1tje als scratch/temp disk, en mocht je tijdens projecten heel veel content laden, kun je die libraries ook op een SSD zetten.
Een revodrive als OS disk bijv. Maar in dit soort machines geen SSD's zetten is gewoon dom. :)

Wat voor scherm heb je? Als je geen 30 incher hebt, doen :)

[ Voor 19% gewijzigd door maratropa op 22-10-2010 09:46 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:51

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dit topic is gesloten.