• enver
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 03-04-2017
Hai,

Sinds een aantal dagen gebeurde het volgende.
Als ik in Windows 7 werkte dan viel m'n pc ineens helemaal uit. Geen waarschuwing, geen blue screen, gewoon patsboem alsof de stekker eruit was getrokken.
Wat ook gebeurde was bij het opstarten dat het leek alsof m'n pc opstart, maar ik krijg geen beeld en ook de HDD lampje blijft aan. Bij een normale start wel gelijk beeld en HDD lampje flikkert.

Sinds vanavond kom ik niet voorbij de IRQ lijst bij het opstarten.
Hij heeft de foutmelding, "system disk error insert system disk", vervolgens kan ik niks doen, want mn keyboard lijkt niet te werken. Na een aantal seconden zet de pc zichzelf helemaal uit.
Ik heb zojuist de Windows 7 installatieschijf erin gedaan. Ik krijg de bovenstaande foutmelding niet, maar na de IRQ lijst valt de pc uit. Wederom doet mijn keyboard het niet waardoor ik niet in de bios kan komen of kan kiezen voor een andere optie zoals boot menu.

Ik heb de HDD (sata trouwens) in een hele oude pc gedaan. De oude pc gaat voorbij de IRQ lijst, de Win7 bolletjes beginnen te draaien en dan start de pc zichzelf opnieuw op. Keyboard werkt wel! Dit is een vrij oude pc met 2 gb geheugen en nog een intel D processor. Heb het vermoeden dat deze Windows 7 niet kan draaien en daarom zichzelf opnieuw start. Ik kom met mn oude pc trouwens wel in repair!

Ik het zo het gevoel dat het daan de moederbord van mn huidige pc ligt. Want waarom zou de HDD dan in mn oude pc wel veel verder komen. Helaas heb ik geen reserve moederbord waar mn huidige processor en geheugen op kan om het eventueel uit te sluiten of juist te bevestigen.

Heb op google en op tweakers gezocht. Maar bij alle problemen wordt geadviseerd om in repair te komen. En daar kom ik met mn huidige pc dus niet in.
Het enige wat ik nog kan bedenken is dat er iets met de processor is, misschien wordt ie te heet maar dat lijkt me ook weer vrij sterk.

Hebben jullie enig idee?

Specs pc
proc: Intel E6850 3 ghz
moederbord Gigabyte p35-DSR3
Geheugen 4x1 gb GEIL pc800
Windows 7 Ultimate

• patrick.k
  • Registratie: september 2010
  • Niet online
Probeer eens met maar een reepje geugen te starten en verder zo veel mogelijk uit de pc te halen. Als je je cpu er niet uit hebt gehad of pas hebt overgeklokt dan lijkt het me inderdaad ook vreemd dat de cpu in eens te warm zou worden. Heb je ook al eens met een ander toetsenbord proberen te starten. Misschien dat die wel werkt en dat je zo wel in de bios kunt komen maar dat zal waarschijnlijk niets uitmaken. Welke gpu heb je trouwens, deze mis ik nog in je specs.

Edit: heb je de troubleshooter voor opstartproblemen al doorgenomen?

[Voor 7% gewijzigd door patrick.k op 22-10-2010 00:15]

• Rupie
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 24-08 15:12
Dat hij het in de oude pc niet doet zal vast een probleem met een driver zijn. Begin met de troubleshooter en ga stuk voor stuk de verschillende onderdelen uitsluiten totdat je de boosdoener gevonden hebt. Dat het een hardwarematig probleem is lijkt mij duidelijk

Desktop | Server | Laptop

• enver
Reepjes geheugen heb ik al geprobeerd, baat niet helaas.
gpu ati radeon 4870 1 gb Golden Sample.
In Windows kreeg ik af en toe de foutmelding: " probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt door veranderde configuratie, mp3 speler webcam" of iets dergelijks. Heb er wel eens een webcam aan hangen, hangt er nu niet meer aan. Maar of dat het probleem is, nee kan toch niet?!

Als ik een nieuwe moederbord en processor er in doe, dan moet ik toch windows weer helemaal opnieuw installeren wil het opstarten?

• DrEvil1986
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 08:30
Gebruik je in de oude en nieuwe pc hetzelfde satakabeltje?

"system disc error" doet vermoeden dat je computer niet krijgt wat hij verwacht te lezen van je schijf.
En aangezien je schijf het wel doet in de oude pc, is er misschien iets aan de nieuwe waardoor de data corrupt wordt gelezen?

• enver
@DrEvil1986

Het betrof een ander sata-kabel. Ik zal ook eens naar die optie kijken. Bedankt.

@all
Waar ik ook aan twijfel is de voeding. Hoewel het een A-merk voeding is, Zalman ZM600-HP. Een jaar terug heb ik een zelfde model wegens doorbranden moeten terugsturen en toen een nieuwe gekregen. Het uitvallen van m'n pc lijkt op het wegvallen van stroom. Maar dat ie constant na het tonen van de IRQ lijst zichzelf uitschakeld.... ik kan het nergens aan koppelen. Het kan natuurlijk zo zijn dat m'n bootloader op de HDD fucked up is vanwege de vele uitvallen.... maar dan zou het in mn oude pc ook niet verder moeten komen dan de IRQ lijst. En zo nadenkend, daar zit een andere voeding in... hip hip hurray???
Het voelt alsof ik een aanknopingspunt heb gevonden. Vanmiddag uitproberen. En anders morgen de hele meuk vernieuwen, wilde toch al upgraden naar i7 en daardoor andere mb.

• enver
Uiteindelijk kon ik in de bios komen, eerder lukte dat niet omdat mn keyboard niet werkte als het aangesloten was via de usb. Heb het daarom op de ouderwetse manier verbonden, ps2 heet het oid.
Kwam in de bios en zag dat de cpu temperatuur als een gek steeg. Binnen 20 seconden zat het op de 100 graden en bij 104 graden zette de pc zichzelf uit. Evident dus dat het aan de koeling lag. Heb een andere stock koeler erop gezet en temp blijft nu onder de 50 graden. Nog steeds veel maar voorlopig genoeg.
Heb nu echter het probleem dat ik een MBR error krijgt, dacht dat dat voor master boot record stond. Ik krijg nu dus nog wel de system disk error, insert system disk foutmelding. Ik probeer het nu via de repair functie van win7 maar krijg ondertussen het gevoel dat ik gewoon een fresh install moet doen. Heb alleen nog wat belangrijke data op de schijf staan....

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 23-09 21:46
Een E6850 die onder de 50 graden blijft... niets mis mee, prima temp voor die cpu. Wat betreft je andere opstart probleem, je hebt toch wel alle schijven in dezelfde poorten teruggeplaats?

• enver
@MicGlou: uuhhmmm nee, ik heb twee SATA schijven trouwens. Ik weet ook niet meer op welke SATA poortjen ze zaten... Hmmm dat wordt dus nog even puzzelen. Of heeft dat geen zin meer?

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wil niet veel zeggen, maar je post hier bijzonder veel text en helaas erg weinig harde info waar een ander je mee kan helpen :o

Begin eens hier:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Goede kans dat je daarmee je probleem oplost. Zo niet zul je tenminste wel de nodige informatie achterhalen waarmee wij je kunnen helpen :)

Soittakaa Paranoid!

• enver
Dion, bedankt voor je input.
Ik heb inmiddels een probleem opgelost, dankzij de troubleshooter. Hij blijft nu constant werken, cpu temp onder de 50 graden.
Blijf echter de non system disk, press any key krijgen, waarna er niks gebeurt. Heb met de sata kabels gepuzzeld, maar blijf de melding hierboven houden. Echter bij een van de ide channel krijg ik de foutmelding system disk error insert system disk". Betekent dat iets, aangezien ik het bij de andere ide channels niet krijg?

• patrick.k
  • Niet online
Kun je de hdd's niet gewoon in een andere pc doen, je data kopieren naar een externe hdd en dan windows gewoon opnieuw installere. Als je het goed doet blijven trouwens alle gegevens op de schijf staan

• Ragdoll
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 21:55

Ragdoll

excommunicado

heb dit probleem precies het zelfde gehad met een zalman zm600hp pats boe pc uit niet meer in windows te starten bleek de voeding verrot nieuwe erin en alles werkte weer.

• enver
Dit is echt een nachtmerrie aan het worden, mijn problemen in chronologische volgorde:

1. Probleem : PC viel in Windows steeds uit, vervolgens gelijk bij het opstarten na het IRQ overzicht
Diagnose : CPU temperatuur steeg naar 105 graden
Oplossing : Andere koeler erop gezet, temperatuur is nu niet meer dan 50 graden

2. Probleem : Vanaf de HD wil m'n pc niet meer opstarten, na het IRQ overzicht krijg ik "non system disk, insert system disk"
Diagnose : Probleem met bootsector
Oplossing : nog niet gevonden

3. Probleem : Opstarten van installatie - DVD duurde te lang en bleef hangen bij melding "starting setup"
Diagnose: ....
Oplossing : Geheugenreepjes verwijderd, maximaal 2 GB gebruiken + in bios je floppy op "none" zetten. Alles gaat veel sneller en installatie-DVD gaat door, ook door starting setup screen.

4. Probleem : Device drivers not found van de DVD(=Asus DWR-18-14BLT)
Heb twee verschillende installatieschijven geprobeerd zelfde probleem. Heb de SATA kabels van de dvd-rw op verschillende poortjes gezet, geen soelaas. Als ik in de advanced repair opties ga van de installatieschijf dan zie ik staan dat er geen operating system bekend is op de schijf. De schijf wordt ook niet gezien als ik wil "bladeren" bij het zoeken naar een HD. Ook via de command prompt van repair kom ik niet in mn c of d schijf.

Heb dit nog nooit meegemaakt, dat ik van het ene probleem in de andere terecht kwam. Moet maandag al weer werken en heb sinds gisteren hiermee zitten klooien.

@patrick: Morgen ga ik een derde installatie-dvd branden, kijken of ie nog steeds de device drivers not found gaat geven. Harde schijven, op de C schijf stond niet bijster veel aan onmisbare data. op mn D schijf wel. Hoop dat die nog in orde is.

@ragdoll: Het bleek niet de voeding te zijn maar de cpu-koeler. Echter heb hiervoor dat ook gehad met idem voeding.

• enver
Bijna 56 uur verder maar heb het nog steeds niet opgelost. Ben nog steeds met probleem 4 (zie een na laatste post) bezig:

- Heb een IDE DVD writer aangesloten en SATA DVD ontkoppeld omdat ik dacht dat het misschien aan de SATA controller lag die m'n SATA DVDwriter niet herkende. Krijg zelfde foutmelding dat de drivers van de DVD missen.
- Heb een externe SATA DVD aangesloten maar weer zelfde foutmelding.
- Heb m'n CMOS settings na verwijderen van batterij gereset en vervolgens op optimized defaults gezet en weer geprobeerd, maar weer dezelfde foutmelding.
- M'n buurman die IT'er is, heeft m'n BIOS settings gechecked en verschillende settings uitgeprobeerd, maar ook hem is het niet gelukt.

Wat hij(buurman) adviseerde was om een bootable USB te maken en het daarmee te proberen. Dat ga ik vanavond proberen. Als dat ook niet lukt dan weet ik het echt niet meer. Heb er al zoveel uur aan besteed dat ik onderhand denk dat ik m'n pc maar naar een pc-zaak breng en het daar laat maken.

• General_Snuss
  • Laatst online: 17:34
Als ik je vehaal goed heb gelezen en begrepen kom je wel in windows recovery.

Dan kan je dit proberen om je bootsector te fixen. Als je twee disks hebt laat dan alleen degene met win7 aangesloten.

Volg deze instructies. How to use the Bootrec.exe tool in the Windows Recovery Environment to troubleshoot and repair startup issues in Windows

Ik heb dit probleem 2x met xp gehad en een keer met vista, bijna allemaal zo opgelost.

• enver
@General_Snuss
Ik heb m'n oude schijf geprobeerd te fixen in windows recovery met de optie herstel opstartprobleem. Bedankt voor je tip, ik ga het vanavond ook met de bootrec optie proberen.

UPDATE: bootable USB stick wil ook niet werken.

[Voor 12% gewijzigd door enver op 27-10-2010 13:01]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee