Toon posts:

KPN Snelheidsverhoging

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Taartvarken
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 24-09 11:06
Hi,

Lange versie:

Enige tijd geleden (1 april) heeft KPN, zoals jullie waarschijnlijk wel weten, de snelheden verhoogt van haar ADSL abbonementen. Dit betekende voor mij dat ik van 8 mbit naar 16 mbit zou gaan. Zoals verwacht gaat zoiets natuurlijk niet vanzelf en ik heb daarom meerdere malen KPN gebeld.

Achtereenvolgens hebben ze eerst mijn internetabbonement beeindigt om een heel nieuw pakket aan te vragen. Daarna werdt verteld dat ik nog langer moest wachten, en na enige tijd wachten kreeg ik een medewerker aan de lijn die vertelde dat er iets gereset moest worden. De monteur die ik daarna aan de lijn kreeg en over enige kennis van zaken beschikte vertelde mij dat de snelheid de komende dagen op zou lopen. Dit is vandaag ongeveer een maand geleden en de snelheid is nog steeds 8 mbit.

Daarom besloot ik vandaag maar weer eens te bellen en de medewerkster die ik vandaag aan de lijn kreeg vertelde mij dat ik de snelheid waarschijnlijk nooit ging halen en dat ik maar beter kon gaan downgraden.

Korte versie:
KPN heeft snelheden verhoogt;
Ik zit nog steeds op oude snelheid (8 mbit ipv 16mbit);
Er is al eens iets gereset om de snelheid omhoog te laten gaan (verspreid over enkele dagen);
Snelheid is niet hoger geworden;
Volgens de helpdeskmedewerker is het niet waarschijnlijk dat ik de nieuwe snelheid ga halen;

Vraag:
Nu heb ik ergens gelezen dat KPN, voor de nieuwe snelheden, de centrales moest upgraden. Ik denk dat dit veel geld kost en dat ze dit liever niet uitgeven omdat er niet zoveel KPN klanten in mijn regio (Warmenhuizen) zitten. Is het waarschijnlijk dat KPN mijn centrale niet heeft geupgrade en zo geld probeert te besparen?

Van oudsher was 8 mbit altijd de maximale snelheid die over een ADSL-verbinding gehaald kon worden, dus wat dat betreft klinkt dat logisch. Als dit het geval is dan vind ik dat ronduit schandalig en dan ben ik geneigd om met Kassa o.i.d. te gaan bellen.

• Pyrone89
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 04-02-2020
Hoe ver woon je van de centrale

• dirks
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 26-09 13:06
Bij mij is de dl snelheid uiteindelijk toch naar 16Mb/s gegaan, upload bleef 1Mb/s (ipv 2Mb/s). Dat bleek achteraf een ADSL2+ grens te zijn, beetje wassen neus dus. Ben nu elders aan het neuzen.

• Taartvarken
Ik woon minder dan 1 km van de centrale

• bjck
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 21:34
Niet overal in Nederland is sneller dan 8Mb ADSL beschikbaar, dat klopt wel. Maar als je op centrale Warmenhuizen (Wmh) bent aangesloten met je huis is dat niet het probleem.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• DJSmiley
  • Laatst online: 23:29

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Is je modem wel ADSL2?
en zoja, probeert ie ook op adsl2 te lullen met de centrale?

Voor zover ik kan zien is dit geen ADSL1 only centrale, ook ADSL2 en VDSL zijn leverbaar. Maar in die gevallen moet je modem dat natuurlijk ook kunnen.
WiertOmta schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 21:35:
Ik woon minder dan 1 km van de centrale
wonen op x KM != kabellengte van x afstand.

Wat zijn je waardes in je modem? Als de kabel rond het hele dorp heenloopt kun je wel dichtbij wonen maar toch klotesnelheden halen...

[Voor 41% gewijzigd door DJSmiley op 22-10-2010 14:37]

• Nukar
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 24-09 11:19
Hoe is de bedrading in je huis? Hoe groot is de afstand kpn ingang - modem en wat voor kwaliteit bedrading etc?

voorbeeld:
De afstand modem - meterkast bedraagt in mijn onlangs gekochte woning 40+ meter
(voorganger hield blijkbaar van omwegen) en budget kabeltjes. Hierdoor krijg ik niet meer dan 4mbit over de lijn (vaak stottert de verbinding omdat er eigenlijk niet meer dan 3.5 haalbaar is)
Ik ga binnenkort over op glasvezel dus laat het voor nu maar zitten. Maar mogelijk zet dit jou op het juiste spoor.

"Today is the worst day since yesterday"

• RoadRunnerRik
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 26-09 10:28
Dit probleem had ik ook met kpn maar dan op iets kleinere schaal. Heb totaal 4 dagen zonder internet gezeten. En toen ik weer internet had was het 8mbit downloaden met nieuwsgroepen max, en files rechtstreeks van een site haalde hij wel 16mbit. Dat zette mij aan het denken en uitvogelen.

Heb het volgende ontdekt,
nieuwsgroep server kpn max 3 connections en per connections max 285kb/sec
nieuwsgroep server XLned max 8 connections en per connection max ... kb/sec (geen idee niet getest)

Maar met XLned haal ik iets meer dan 16mbit download.
EDIT: ik woon in een heel klein dorpje.

Misschien heeft u er wat aan.

[Voor 3% gewijzigd door RoadRunnerRik op 22-10-2010 14:48]

• Taartvarken
Het modem kan ADSL2 aan, en het andere modem wat ik ook gebruikt heb kan dat ook. Hoe de lengte van de kabel is weet ik natuurlijk niet maar mijn modem traint in op 7996 kbit, waarvan er ongeveer 6500kbit overblijft.

Volgens mij moet het modem hoe dan ook intrainen op 16000 kbit. Of is dit niet zo?

• pvdvelde
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 26-05-2012
Aangezien het modem intraint op bijna precies 8mbit zijn er 2 waarschijnlijke scenario's.
1. Kaart in de centrale is toch een ADSL-kaart, dat moeten ze op de HD makkelijk kunnen nakijken.
2. DLM-systeem heeft geconstateerd dat 8mbit de hoogst mogelijke stabiele snelheid is op deze lijn.
Als je in het modem kijkt zou de ook de lijnwaardes moeten kunnen zien, interessant hierbij is de ruiswaarde, heeft diverse benamingen). Als die op 6dB zit, zat de lijn op de maximale stabiele snelheid zitten. is het hoger dan 6 dan zal er meestal meer ruimte op de lijn zijn voor hogere snelheid.

Als 16 mbit beschikbaar is zou de ie inderdaad moeten intrainen op 16 mbit, klopt.

• Vossie_NL
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 13-11-2011
Het modem geeft zelf wel aan op wat voor een kaart je zit. G.992.5 = ADSL2+, G.992.1 = ADSL.

• bjck
  • Laatst online: 21:34
WiertOmta schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 15:03:
Volgens mij moet het modem hoe dan ook intrainen op 16000 kbit. Of is dit niet zo?
Dat is bij ADSL niet het geval. Deze verbindt op de hoogst mogelijke snelheid die op die specifieke draad/lijn mogelijk nog stabiel haalbaar is. Dat zit in de technologie ingebouwd al vanaf eerst ADSL standaard.

Mits natuurlijk niet je profiel op je aansluiting lager staat ingesteld. Stel je hebt een 4Mb abonnement stelt een ISP meestal de lijn dan in op 4Mb ook als verbindingsnelheid.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Geomaris
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 17-09 14:58
Dat is bij ADSL niet het geval. Deze verbindt op de hoogst mogelijke snelheid die op die specifieke draad/lijn mogelijk nog stabiel haalbaar is. Dat zit in de technologie ingebouwd al vanaf eerst ADSL standaard.

Mits natuurlijk niet je profiel op je aansluiting lager staat ingesteld. Stel je hebt een 4Mb abonnement stelt een ISP meestal de lijn dan in op 4Mb ook als verbindingsnelheid.
Wellicht is je profiel niet goed aangepast bij een upgrade?
Anders lijkt het er idd p dat het DLAm-systeem je snelheid naar beneden bijstelt.

Wat betreft het niet investeren van KPN: volgens mij rollen ze gewoon hun programma uit (op de wholesale site kun je zien waar ze naar toe gaan). Zelf heb ik wel gemerkt dat in mijn dorp een ADSL2+ kaart op de centrale is gedowngraded naar een 'gewone' ADSL-kaart! Maakte voor mijn snelheid niets uit (stond gewoon op 8/1 vast), maar komt wel vreemd over.

• Zeb17
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 18-04-2018
Ik zet zelf met een gelijk probleem. KPN zou de snelheden verhoogd hebben en van 8 naar 16mbit zijn gegaan. Ik heb van juli tot september 11 mbit gehaald. Vanaf toen een drop naar 8mbit. Ik heb gebeld met de klantenservice en ze hebben in september gezegd dat ik de snelheid van 16mbit zou moeten kunnen halen, ze hebben toen een stabilisatie van de telefoon d.m.v. DSLAM uitgevoerd. 2 weken later weer op 11mbit.

Nu in november weer terug bij 8mbit, zie foto. Ik heb gebeld met de klantenservice en ze zeggen: "er is geen 16mbit mogelijk op uw afstand van de wijkcentrale (Woerdencentrum, afstand 2100m) De centrale is wel ADSL2+..... Erg slecht van KPN, ze laten je gewoon een jaar lang 10euro per maand extra betalen, voor een snelheid die niet haalbaar. Ik vind dat het allemaal erg lang duurt met de uitrol van VDSL naar de centrales. en De verbetering van de snelheid.

Leuk de snelheid verhogen en het vervolgens niet waar kunnen maken. Nu maar mijn abbo gedowngraded naar adsl basis(8mbit).

Kunnen jullie uit mijn gegevens opmaken of het ook echt niet mogelijk is om die 16 mbit te halen, of is er gewoon een probleem bij kpn wat ze niet willen oplossen?

Linksys WAG200g Router console, check: http://yfrog.com/6r72549069j

• Vossie_NL
Afstand is niet de enige bepalende factor. Kwaliteit van de verbinding is ook erg belangrijk. Afstand ISRA => Splitter => Router zo kort mogelijk, geen plat telefoonsnoer gebruiken.

Op 2100m is - als alles perfect is - 16mbit zo ongeveer de absolute max. Ik denk echter dat de werkelijke afstand trouwens meer richting 2400m gaat (downstream line att. van 33, delen door 13.8 => 2,39km). 16mbit zal dus waarschijnlijk ook niet te halen zijn, 11-12 is dan reëler, mits de verbinding in orde is. Ruis op de lijn kan de attenuation beïnvloeden, daardoor kan het lijken dat de afstand groter is dan werkelijk.

De Noise Margin Down van 14 db is overigens ook niet bepaald lekker. Beter zou zijn 6db (dat is waar KPN op stuurt), maar ik dacht dat volgens de standaard was 3.5db ideaal voor de hoogste snelheid, maar daar kan ik naast zitten.

Gezien de snelheid waar de modem op intraint zou het best kunnen dat er fouten optreden en dat DLM de snelheid omlaag brengt (7996 is volgens mij de onder grens voor Extra abos), en dat zou best wel eens aan bekabeling kunnen liggen. Ik vermoed dat het modem niet erg dicht bij het ISRA staat?

• Zeb17
Vanaf de splitter gaat de telefoonlijn meteen naar de wag200g modemrouter van Linksys. Heb ook al geprobeerd om de router meteen op de telefoonlijn aan te sluiten en dan precies de zelfde problemen en Noise Margin Down is dan ook rond de 14 à 17 db.
Klopt inderdaad dat het modem ver van het ISRA afstaat, denk ongeveer 16m. Als ik het modem direct op de telefoonlijn aansluit krijg ik de volgende waardes: http://yfrog.com/04img0373lp

Zou het door de afstand tussen ISRA => Splitter => Modem/router, kunnen dat DLM niet goed uitgevoerd kan worden? Toch vreemd dat ze bij KPN zeggen dat ik op mijn max zit, terwijl er misschien toch meer in zou moeten zitten. Ze zien toch dat de Down en Up Margin niet goed zijn.

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:35
Zeb17 schreef op maandag 08 november 2010 @ 10:16:
Zou het door de afstand tussen ISRA => Splitter => Modem/router, kunnen dat DLM niet goed uitgevoerd kan worden?
Misschien dat 't niet de daadwerkelijke oorzaak is, maar meehelpen zal 't ook absoluut niet. Overal waar je leest wordt aangeraden om bij adsl het modem zo dicht mogelijk op het isra punt aan te sluiten (20cm kabeltje bv), en jij hebt er echt 16mtr tussen zitten (wel twisted en bij voorkeur ook shielded hoop ik)?

• Vossie_NL
Als DLM aan staat wordt DLM ook altijd uitgevoerd. De DLM grijpt pas in op het moment dat er fouten op treden.
Als ik het modem direct op de telefoonlijn aansluit
Bedoel je hiermee op 16m van ISRA, maar dan zonder splitter of echt direct op het ISRA? En wat voor kabel loopt er vanaf het ISRA naar de splitter/router?

Voor een klorte uitleg over twisted pair en de reden: Wikipedia over twisted pair.

• Zeb17
Direct op de ISRA is 10cm naar de modemrouter. Ik hebt echt geen idee wat voor kabel er loopt. Hoe kun je dat zien aan de buitenkant? Heb nooit echt geweten dat er verschillende type telefoonkabels zijn.

De snelheid is gewoon exact het zelfde als ik vanaf de ISRA gelijk op het modemrouter (10cm ertussen) aansluit, of dat ik er 16m tussen heb zitten.

• Robinski
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 25-09 18:38

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Zeb17 schreef op maandag 08 november 2010 @ 11:11:
Direct op de ISRA is 10cm naar de modemrouter. Ik hebt echt geen idee wat voor kabel er loopt. Hoe kun je dat zien aan de buitenkant? Heb nooit echt geweten dat er verschillende type telefoonkabels zijn.

De snelheid is gewoon exact het zelfde als ik vanaf de ISRA gelijk op het modemrouter (10cm ertussen) aansluit, of dat ik er 16m tussen heb zitten.
Als je afstanden gaat vergelijken kun je het beste naar de Noise-Margins en Attenuation kijken en niet naar de snelheid.

En al helemaal niet als DLM je lijn mogelijk naar beneden heeft bijgesteld (waar het erg op lijkt), omdat je lijn dan (tijdelijk) vast staat op 8 Mbit. DLM zal dit pas weer aanpassen als je +/- 1 maand geen tot zeer weinig fouten op je lijn hebt (als ik het goed had onthouden). Eventueel is dit door KPN wel te resetten overigens.

Sowieso is het raadzaam het modem met niet meer dan iets van 30 cm kabel aan te sluiten op het ISRA.
Als je echt 16 meter wilt overbruggen, dan kan dat eventueel wel, maar dan moet je wel goede (twisted en shielded) kabels gebruiken.

Ook wel.. zet je modem dus op die 10 cm kabel!

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee