Motorregeling voor elektrische go-kart

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman140
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-08-2023
Ik ben van plan binnenkort een elektrische go-kart te maken. Het frame ben ik momenteel aan het lassen uit metalen buizen die ik nog had liggen.

Nu ben ik van plan een 500-800W 24V elektromotor te kopen (of eventueel van de sloop te halen als dit mogelijk is, iemand eventueel tips?). Voor deze motor wil ik een motorregeling solderen. Als je op google zoekt naar een motorregeling kom je meestal bij die van Circuitsonline uit. Deze kan wel 24V aan als je de 555 apart met 12V voedt. De T1 kan tot 30V aan.

Mijn probleem is echter dat de T1 maximaal 10A aankan volgens Circuitsonline. De motor die ik gebruik trekt echter tussen de 20 en 33A (uitgaand van een motor tussen de 500 en 800W).

Mijn vraag is, of het mogelijk is dit schema zodanig aan te passen dat ik een hogere stroom kan regelen, of dat ik gewoon een volledig nieuw schema moet zoeken.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:12
Zoek eens op het forum van CircuitsOnline, want ik heb dit onderwerp daar al vaker voorbij zien komen.

Volgens mij hadden ze daar een dikke FET.

En voor de motor, in scootmobiels en elektrische rolstoelen zit ongeveer de motor die je zoekt.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 21-10-2010 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman140
Heb inderdaad al vaak op het forum van CircuitsOnline gezocht maar vond er nooit echt een duidelijk antwoord. Sommige topics staat heel veel, maar geen duidelijk antwoord. Ik zal zo nog eens kijken in ieder geval!

En enig idee waar ik oude scootmobielen etc. kan vinden? Ik heb vandaag bovendien een aantal slopen gemailt, dus misschien dat ik daar een antwoord van krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Bedrijf wat die dingen onderhoudt denk ik.

Marktplaats zie je ze ook nog wel eens, kringloopwinkels e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

ThinkPadd schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 18:45:

En voor de motor, in scootmobiels en elektrische rolstoelen zit ongeveer de motor die je zoekt.
en daar zit ook je mooie regeling, allen even kijken hoe je hem een beetje omschakelt :) van max 20 km/u naar 50 :+

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
pm1 schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 18:55:
[...]

en daar zit ook je mooie regeling, allen even kijken hoe je hem een beetje omschakelt :) van max 20 km/u naar 50 :+
Dat is wel handig ja, dan weet je ook zeker dat het goed gaat werken omdat de motor + controller op elkaar zijn afgestemd :Y

Dutchman140, is dit misschien wat: http://link.marktplaats.nl/380793960 ?

En op de autosloop kan je wel 2x 12V accu's krijgen voor een schijntje denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 21-10-2010 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman140
Ja accu's lijkt me geen probleem :) . Heb al paar linkjes gezien waar je wel redelijke accu's krijgt.

Ik heb de adverteerde even gemaild. Hij woont wel behoorlijk ver vandaan, maar als het iets fatsoendelijks is, is dit misschien wel te overwegen.

Verder wil ik toch graag de motorregeling zelf solderen, gewoon om het te leren. Ik hou opzich wel van een uitdaging :) . Effe de tweaker eruit laten :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Kleine karts (<100kg leeg) hebben nog steeds niet genoeg aan 500-800W, zeker als je daarmee het DC ingangsvermogen bedoelt. Die motoren zijn *niet* efficient, dus je houdt tijdens het optrekken hoogstens 300W aan de as over ofzo. Weet je zeker dat dit is wat je wilt?

Optrekvermogen voor van die kleine kartjes is meestal tussen de 4-5kW (90cc motortjes) en 20kW (real deal). Je hebt dan de keuze tussen brushed en brushless DC motoren (BDC danwel BLDC). Elektrische karts die brushed dc motoren gebruiken (zijn er niet bijzonder veel, maar hebben het voordeel dat er geen transmissie nodig is en ze veel meer koppel kunnen genereren dan vergelijkbare BLDCs) gebruiken dan meestal Perm, Agni of andere pancake-style DC brushed motoren. Aan de BLDC kant heb ik er wat minder verstand van, maar als je daarvoor zelf een motorregeling wil bouwen is het een stukje lastiger.

Hoe lastig kan ik eigenlijk ook wel meteen uitleggen. Een motor die dit soort stromen (tientallen tot honderden ampères) slurpt stuur je aan met een H-brug en PWM-sturing van de schakelaars. Een h-brug is niks bijzonders:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d4/H_bridge.svg/461px-H_bridge.svg.png

Vier schakelaars. Als je S1 en S4 aanzet, gaat de stroom 'naar rechts' door de motor, als je de andere schakelaars aanzet, gaat de stroom 'naar links', oftewel draait de motor de andere kant op. De slimheid is nu dat als je je motor harder of zachter wil laten lopen, je de motor heel snel achter elkaar aan en uit zet (pulse width modulation, PWM, zoek het op). Als je niet achteruit hoeft en als je de batterijen niet hoeft op te laden met je remenergie (ja, dat doe je ook door de motor 'om te keren') kun je zelfs af met slechts 1 schakelaar en een diode (S2 en S3 zijn dan niet nodig, en die diode zit er om vrijloopstroom te geleiden)... die diode gaat dan alleen wel gigantisch heet worden, dus het is beter om in het schema die diode dan te vervangen door een schakelaar.

Maar... hier spreekt iemand die is begonnen met het maken van een 100V, 2x250A nom (2x625A piek) motor controller, en dit nooit heeft afgekregen, na ongeveer 3 maanden werk eraan (verdeeld over 6 maanden). Het is geen kattenpis om een echt leuke motor controller te maken, want je loopt tegen dingen aan die bij kleine motortjes er niet toe doen; de motor is een erg inductieve belasting die zorgt voor flinke spanningspieken op je MOSFETs, waardoor je regelmatig mooie vlammetjes en rook in je MC krijgt. Je moet zorgen voor fatsoenlijke ontkoppeling van de motor controller, zeker als je hem ook regeneratief wilt laten remmen, dit betekent gigantische en vooral ook best dure elco's in je motor controller. Verder wil je het liefst ook de stroomsterkte door je motor regelen aan de hand van de input, en niet de spanning over de motor, wat betekent dat je de stroom betrouwbaar wilt meten. En dit geheel kan niet op een breadboardje; je moet de FETs goed kunnen koelen en snel kunnen schakelen met je drivers, waarvoor je layout ook redelijk belangrijk is.

So, are you up for the challenge?

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372687

500-800W is best heel weinig. Ik weet niet hoe snel je wil, of hoe lang je wil rijden. Als ik hier kijk (3e plaatje) staat daar een motor van een scootmobiel, 0.62kW, 24V, 35A. Er veel haast lijken de gebruikers van die scootmobielen nooit te hebben.

Mogelijk dat je de controller een beetje aan kunt passen maar voor een beetje tempo heb je al snel het tienvoudige nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-04 11:41

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

OSMC (Open Source Motor Controller is misschien wel wat voor jou

http://www.robotpower.com/osmc_info/

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technocow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-06 18:45
Over de scootmobielen: ik heb er hier twee, een met een kleine motor en een met een grotere motor. De grotere motor gaat iets harder.

De controller die erbij zit stuurt de motor dmv PWM aan en geeft bij 'vol gas' de volle 24v door dus de scoots zijn niet 'softwarematig' op te voeren. (misschien wel door te spelen met wikkelingen, overbrengingen of hogere voltages)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 12:52

DaWaN

'r you wicked ??

CopperCAT schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 14:46:
OSMC (Open Source Motor Controller is misschien wel wat voor jou

http://www.robotpower.com/osmc_info/
Thanks voor de link! Ik heb hier nog een oude elektrische step die stuk is, een stel accu's, FET's, een HIP4081 en een ATMega liggen; kan ik hem eindelijk eens af gaan maken :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

scootmobielmotoren doen het ook prima op 36v en, als je geen 100000 km wil rijden, ook op 48v (dan kan je wheelies trekken met de verder standaard scoot) maar dan heb je wel een krachtiger controller nodig. alternatief is dat je de power-electronics van de bestaande controller aanpast (mosfets met hogere ratings, caps met hogere ratings), als de controller dat toestaat (niet op eenofandere manier alsnog gehardlocked op 24v.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 273211

hi,

ik heb zelf ook eens onderzoek gedaan om mijn eigen kart om tebouwen naar electrisch maar heb het geld er nog niet voor maar 500-800 is wel erg weinign 800w staat ong gelijk aan 1 pk ik heb een paar sites voor een beter motor en ze hebben ook controlles maar dat mag allemaal wat kosten maar dan heb je wel een echte electrisch kart
net als jij heb ik het geld er niet voor :p
links:
controllers

motoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

waar ik wel ff bij moet zeggen dat die motor/controller combo's erg duur zijn. beter even op hobbyking kijken wat zo'n vuist-sized motor + controller kost (bij elkaar zo'n 300 euro incl verzend) en die kan zo'n 5-7 kw leveren, er staan zelfs filmpjes op youtube waar mensen 3 van die motoren op 1 kart hebben gezet, en het ding doet met rokende banden donuts..

en zn koppeling gaat naar de klote omdat die bruhsless motoren veeel meer power hebben dan het originele kart-blok.. waarom ie uberhaupt een koppeling heeft ontgaat mij, bestwel zinloos..

[ Voor 25% gewijzigd door AlexanderB op 30-10-2010 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Makkelijker in- en uitbouwen van de motoren? Je kunt het oude pruttelblokje er dan ook weer in terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-06 10:41

Infant

It's a floating Dino!

Op youtube staat dat de gebruikte controllers niet echt een lage stroom kunnen regelen, en dat vinden de motortjes kennelijk niet zo leuk. Vandaar de koppeling (die vind het volgens mij ook niet zo leuk.)

Dit is dus wel even 13pk uit een setje motoren van 2500 gram......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 273211

een kart koppeling kan dat vermogen van 13pk makkelijk aan 125cc kart blokken lever gemakkelijk 25pk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het gaat niet om vermogen, het gaat om koppel. Een elektromotor kan maximaal koppel geven bij heel lage (of in het geval van brushed DC: nul) toeren, al je vermogen zit in de lage toeren. Een benzineblok geeft maximaal vermogen bij hoge toeren, en dus een laag koppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
WTF, deze dan: YouTube: 70000 watt electric go-kart

Check dat ding HARD gaan :D 8) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

heh, das ongeveer de setup die ik voor ogen heb voor mn electro auto (+iets grotere motor, zij overbelasten de motor heel hard, maar doordat het dingetje maar zo weinig weegt, en ze dr maar kort mee gassen (en dr dan achter komen dat je alleen banden kan smoken op zo'n lichte kart) fikt die motor niet meteen uit.)

leuk speelgoed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monstarr076
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-04 21:36
Ah ik ga dit volgen! Er begint van alles te kriebelen bij mij. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monstarr076
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-04 21:36
Inmiddels een robuuste skelter geregeld. Nu op zoek naar een leuke 24/36v motor.
@Dutchman140. Is er nog nieuws met de kart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman140
Ik was dit topic helemaal vergeten omdat ik op circuitsonline antwoord gekregen had en aan het begin van dit topic gezegd werd ik moest daar eens vragen.

Ik krijg binnenkort waarschijnlijk een 36V 1100 watt motor. Deze ga ik aansturen met de motorregeling van circuitsonline. Klik hier voor de motorregeling. Dit is dus inderdaad een die met PWM werkt.

Ik zal hier waarschijnlijk in het rechter deel de MOSFET aanpassen naar een die maximaal 120 A aankan. De huidige kan maximaal 30A aan en ik kreeg de tip dat de MOSFET zeker 3x zoveel moest aankunnen als nodig was.

Verder zal ik een aantal condensatoren vervangen zodat deze een voltage boven de 25V aankunnen.

Voor de 7812 zal ik een aantal diodes (1N4007) plaatsen in serie omdat de 7812 maximaal 35V aankan. De diodes slurpen ongeveer 0,4V. Zo verlaag ik het voltage nog om enkele volts. Ik wist eerst niet hoe ik dit moest oplossen, maar ik kreeg dit als tip van members van circuitsonline. Ik weet niet of dit te doen is?

In het "linker deel", waar de NE555 in zit zal ik dan niks meer moeten veranderen omdat aan de spanning hier niks verandert. De spanning is immers naar 12V gebracht door de 7812.

Bovendien is het geen go kart meer maar doe ik dit eerst met een oude puch. Zou het dan lukken kan ik later nog steeds een go kart pakken. Een puch kreeg ik echter voor 40 euro, de go kart had me 150 euro gekost voor wielen en assen alleen al.

Het moet ook op deze manier kunnen omdat ik eerst eens de uitdaging wilde hebben dat het werkt. Dus met de motorregeling etc.

Zijn er misschien dus nog tips :) ? Wat kan ik beter doen/laten?

[ Voor 3% gewijzigd door Dutchman140 op 20-12-2010 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

En die motor is zeker weten een dc brushed exemplaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman140
We pakken waarschijnlijk deze motor. DC is hij sowieso, daar hebben we van begin af aan op gelet (ivm accu's/energieopslag).

Brushed zou ik heel even moeten kijken. Zou ik zo niet weten. Of kan iemand me dat zo zeggen bij het zien van de link/motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

je hoeft niet per-se een DC motor te nemen ;) als je een inverter gebruikt kan je er een drive aan hangen voor een AC motor ;) een groot voordeel aan die AC motoren is dat ze onderhoudsvrij zijn en véél kleiner voor hetzelfde vermogen in verhouding met je DC motor.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandirks
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-02 21:45
Wellicht is deze motor iets voor je: http://www.hobbyking.com/...?aff=5361&idProduct=14427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dutchman140 schreef op maandag 20 december 2010 @ 20:52:
We pakken waarschijnlijk deze motor. DC is hij sowieso, daar hebben we van begin af aan op gelet (ivm accu's/energieopslag).

Brushed zou ik heel even moeten kijken. Zou ik zo niet weten. Of kan iemand me dat zo zeggen bij het zien van de link/motor?
Ik zei het omdat je controller enkel werkt met een brushed DC motor. De motor die je daar hebt gekozen is inderdaad een brushed DC exemplaar. Overigens zijn er voor modelvliegtuigen kant-en-klare sets verkrijgbaar (ESC+brushless motor) die waarschijnlijk nog wat beter presteren dan wat je nu hebt gekozen, alleen met een lager startkoppel. Daar linkt jandirks naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman140
mux schreef op woensdag 22 december 2010 @ 10:03:
[...]

Ik zei het omdat je controller enkel werkt met een brushed DC motor. De motor die je daar hebt gekozen is inderdaad een brushed DC exemplaar. Overigens zijn er voor modelvliegtuigen kant-en-klare sets verkrijgbaar (ESC+brushless motor) die waarschijnlijk nog wat beter presteren dan wat je nu hebt gekozen, alleen met een lager startkoppel. Daar linkt jandirks naar.
Ik denk dat ik eerst gewoon de brushed motor probeer. Ik wil er namelijk zelf een uitdaging aan hebben en zelf iets kunnen solderen. En bij een kant en klaar setje is daar niet meer veel aan te doen.

Misschien later als ik echt een go kart ga maken in plaats van een brommer (als mijn budget iets hoger ligt).
Pagina: 1