Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Ozon bij laserprinters

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi!

Momenteel gebruik ik een Samsung CLP-310, die bij mij op de kamer staat. Als deze een tijdje actief is, begint zich een aardig luchtje aan te dienen. Ik heb wel eens gehoord dat dit Ozon zou kunnen zijn, maar of dat zo ruikt: geen idee.

Ik weet wel dat ik in bedrijven vaak een printeiland kan ruiken, dus misschien dat ik een bepaalde gevoeligheid heb. In ieder geval. Op Wiki lees in verschillende dingen:
Wiki EN:
Ozone hazards

As a natural part of the printing process, the high voltages inside the printer can produce a corona discharge that generates a small amount of ionized oxygen and nitrogen, forming ozone and nitrogen oxides. In larger commercial printers and copiers, a carbon filter in the air exhaust stream breaks down these oxides to prevent pollution of the office environment.

However, some ozone escapes the filtering process in commercial printers, and ozone filters are not used in many smaller consumer printers. When a laser printer or copier is operated for a long period of time in a small, poorly ventilated space, these gases can build up to levels at which the odor of ozone or irritation may be noticed. A potential for creating a health hazard is theoretically possible in extreme cases. [7]
Wiki NL:
Bij oudere modellen laserprinters ontstaat ozon door het gebruik van een hoogspanningtechniek met coronadraden, deze ozon wordt geneutraliseerd met ozonfilters. Ozonfilters verzadigen en moeten met regelmaat worden vervangen. Moderne laserprinters hebben een aangepast systeem waardoor dit geen rol meer speelt.
Ik kwam ook dit nog tegen:
http://forum.pcmweb.nl/archive/index.php/t-7045.html
Een topic uit 2006 waar men aangeeft dat het meevalt, en 'vroeger' je een luchtje kon ruiken. Ik ruik nog steeds een lucht, maar die is wel anders dan de lucht die ik ken van de HP's uit 2004 waar ik wel eens met mijn snuffert boven stond. Dat rook vrij chemisch. Dit is meer een wat zwaardere lucht (die overigens ook niet lekker is hoor..).

Dit is echter weer uit 2008:
http://www.grenswetenschap.nl/blogs/Verbod-op-laserprinters/
En ons ministerie doet er niets aan.
Volgens een nieuwe Duitse studie is de uitstoot van een laserprinter qua longschade te vergelijken met roken. Er zijn veel gevallen bekend van mensen die ziek, misselijk of lichthoofdig worden van de typische ozongeur die laserprinters afscheiden.
En dan hebben we topic 1073230 en nieuws: Ophef over gezondheidsrisico's toner in laserprinters nog. Maar dat is wederom 2005.

Dit artikel:
http://computerworld.nl/a...d-zijn-laserprinters.html

Is echter weer pas 3 maanden out, en spreekt over een studie van 3 jaar geleden.

Veelal wordt hetzelfde genoemd, maar maar weinig concreets. Mede omdat de CLP-310 een compact thuislaser is, kan ik mij voorstellen dat er weinig ruimte is voor filters bijvoorbeeld.

De Engelse pedia spreekt niet over verminderd risico.
Aangezien Ozon vrij giftig schijnt te zijn, weet iemand hoe dat zit met moderne printers? En in 't specifiek met die van mij? Of raden jullie aan Samsung van een mailtje te voorzien?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2010 17:47 ]

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:31

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

Zorg ervoor dat je kamer in ieder geval goed geventileerd is.

Als het goed is heeft samsung een veiligheidsblad waarop staat hoeveel ozon er maximaal uitgestoten wordt.

Tweakers Discord

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
Het ligt er helemaal aan waar de toner op gebaseerd is, dat kunnen verschillende dingen zijn. Tegenwoordig heb je zelfs toners die op zichzelf al niet eens meer het label giftig dragen, de lege cartridges of flessen mogen zo bij het huisvuil. Dergelijke toners zijn gebaseerd op paraffine, ofwel op wasco basis en stoten ook geen gevaarlijke stoffen uit. Deze toners worden dan ook niet meer 'ingebrand', maar eigenlijk gesmolten...

Ik heb even snel wat gezocht, maar ik kan zo snel niet vinden wat voor een soort toner het is...

[ Voor 10% gewijzigd door MicGlou op 21-10-2010 18:00 ]

• jorritv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-11 13:04
Het aanmaken van ozon in een printer is tegenwoordig heel erg veel minder dan vroeger.
Dit is wel afhankelijk van de gebruikte technologie.
Vroeger gebruikten printers een "corona wire" in het printproces, deze veroorzaakte de hoge aanmaak van ozon.

Tegenwoordig zijn hier andere methodes voor die bijna geen ozon meer produceren.
Ik kan bij samsung niet zo snel een document hierover vinden, maar hier een voorbeeldje van een compacte HP printer:
http://www.hp.com/hpinfo/.../eds_laserj_q1334a_v1.pdf

Natuurlijk blijft de situatie als je een afgesloten ruimte hebt dat je een opbouw van ozon kunt krijgen, maar je gaat geen specifieke afzuiginstallaties nodig hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door jorritv op 22-10-2010 11:33 ]

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-11 15:36
Het probleem wat ze tegenwoordig hebben verzonnen bij laserprinters is fijnstof. :+

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-11 17:33
fijn stof. wat is het probleem?

• Rieverst
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnstof

Overigens zegt de handleiding het volgende:
Tijdens normale werking produceert dit apparaat ozon. De geproduceerde ozon vormt geen gevaar voor de gebruiker. Wij raden echter aan het apparaat op te stellen in een goed geventileerde ruimte.
Voor meer informatie over ozon kunt u contact opnemen met een Samsung-verkoper in uw buurt.

Al jaren is het advies laserprinters niet in dezelfde ruimte te plaatsen als de gebruikers. Dit zowel voor de ozon als voor het fijnstof.

[ Voor 22% gewijzigd door Rieverst op 22-10-2010 12:38 ]

Verwijderd

Rieverst schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 11:43:
Het probleem wat ze tegenwoordig hebben verzonnen bij laserprinters is fijnstof. :+
Verzonnen... sterke bewering. Ja, de smiley is duidelijk, maar fijnstof is wel degelijk iets waar je rekening mee moet houden, niet iets dat ze verzonnen hebben zodat jij een extra kamer bouwt voor je printer ofzo. Niet dat mijn printer niet gewoon in de slaapkamer staat hoor :p

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2010 12:46 . Reden: toevoeging ]

• Rieverst
Al aanvulling op Jorritv, de ozon wordt tegenwoordig niet meer door de transferunit veroorzaakt, maar door de laser. Daardoor schijnt een ledprinter nagenoeg geen ozon meer te produceren.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:29

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Zo tussen 1988 en 1990 brak op vele typekamers (typiste was toen een veel voorkomende functie) lichte paniek uit, want de opvolger van de daisywheel printers, de laserjet, bleek ozon te produceren.
Een aantal accesoire-leveranciers sprong in het gat (Fellowes) en verkochten vele "ozon filters", veelal een koolstof filtertje met een fan welke tegen de printer geplakt moest worden. Nadat de angst voor laser-ozon was vervangen door de angst voor straling van kleuren-VGA-beeldschermen en diverse leveranciers meegingen door over te schakelen op straling-vangende schermen met EMP opvang en aard-aansluiting, werd de giftigheid van toner opeens belangrijk. Enfin, het verbaast mij niet echt dat nu ozon weer in de belangstelling komt. De manier van omgaan met dergelijke zaken is al genoemd: ga niet met je neus bovenop een laserprinter en ga voorzichtig om met toner.
Oh, en stop met roken. Da's een stuk schadelijker voor jouw gezondheid :)

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-11 17:33
ooh. ik dacht aan fijn stof. :p

maar het is op zich niet raar dat mensen ergens angstig voor worden. en in de genoemde gevallen is het ook terecht dat de stoffen gevaarlijk kunnen zijn. in het verleden waren er ook echt printers e.d. die gevaarlijke hoeveelheden gevaarlijke stoffen konden produceren. die zijn echter alleen schadelijk als ze echt geproduceerd worden, onder volle belasting, er niet geventileerd wordt, en het apparaat tussen de werknemers is opgesteld.

de stanks is niet zo zeer allen de ozon of het fijnstof. het is alleen een geur.

maar prikkelt de verbeelding van mensen, en natuurlijk betekent meer geur ook meer gevaarlijke stoffen, maar het is niet zo dat wanneer je ïets"ruikt. het meteen schadelijek stoffen zijn.

tegenwoordig zijn printers veel "vriendelijker dan vroger. maar j emoet nog steeds wel wijs omgaan met zulke apparaten. bewustwording is wel een punt in dat geval, maar vaak niet aanwezig. daarom zijn er richtlijnen voor de opstelling van printers opgesteld. die gelden voor werkomgevingen ( zie arbo)

• lifeguard
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik heb thuis de laserprinter nog geen halve meter van me afstaan.
Op het werk staat dat ding in een dichte kast, en wanneer we de printjes eruit halen moet de bovenkant open en komt er ook zo'n verschrikkelijke geur uit.
Hier thuis ook wel "ruikbaar"(?) maar niet echt stinken.
Pagina: 1