Toon posts:

Intern geheugen vraag (sorry, ik kom er met FAQ ook niet uit

Pagina: 1
Acties:

• Amazon62
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22-09 23:35
Hallo,

Ik weet dat er veel over geschreven staat op internet, maar ik kom er nog niet helemaal uit. In mijn laptop heb ik nu 1x2gb en 1x4gb geheugen zitten. Nu hoorde ik van een vriend dat je 2 gelijke geheugens moet plaatsen bij dual channel voor de beste prestaties (bijvoorbeeld 2x4gb). Dat las ik ook, maar ik snap niet of ze nou bedoelen dat de snelheid ed. gelijk moet zijn en/of de grootte.

Het is een Intel Core Duo P8600 processor en Sodimm PC-2-6400 DDR2 geheugen.

Bedankt!

Gr Maarten

• p@dd0
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 31-08 17:31

p@dd0

psychonaut

Als het al werkt nu...
Gewoon niet druk over maken. ;)
Als je meer wilt weten ga dan eens lezen in 't boekje van je laptop.

Amantes amentes
--
Be inspired!

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 23-09 15:50

lier

MikroTik nerd

Misschien is het goed om deze WiKi eens te lezen!?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• michaelmou
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 01-08 17:27
Bij nieuwe laptops (Core i generatie) schijnt het niets uit te maken, omdat ze gewoon in dual channel kunnen draaien met verschillende soorten geheugen.

In dit geval lijkt het mij het geval dat je twee keer precies dezelfde reepjes moet plaatsen om dual channel te draaien, maar dit weet ik niet 100% zeker.

[Voor 10% gewijzigd door michaelmou op 21-10-2010 15:32]

• Stef42
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 19-09 11:26
Volgens mij heeft het te maken met de latency's. Als je verschillende merken gebruikt kunnen verschillende latency's op den duur zorgen voor crashes (weet ik ook niet zeker)

• Amazon62
Hoi,

Bedankt voor jullie reacties. Alleen hoor ik nu weer verschillende verhalen.. Ik heb een 64-bit installatie met 64-bit 3D cad programma's en render programma's. Ik hoopte dat na het plaatsen van 6gb geheugen ipv de standaard 4gb, de programma's wat beter samen gingen draaien, maar helaas merk ik weinig. Bij de Windows 7 classificatie is het cijfer voor 'geheugenbewerking per seconde' niet omhooggegaan (gem. 6,4).

De laptop betreft trouwens een HP Elitebook 8730w met een ati FireGL V5725 videokaart.

Ik neem ook wel even contact op met HP, die zouden het zo moeten weten, toch? En ik ga ook even de boekjes erbij halen ;)

• Jimster
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 01:20

Jimster

A State of Trance

Je kan ook CPU-Z draaien om te zien of je dual-channel draait of niet.

• Amazon62
Hallo,

Heb even met HP gebeld en zij vertelden mij dat het geen probleem is om 2 verschillende grootte geheugen te plaatsen. Met memtest36 kon ik testen of het geheugen goed functioneert. Bedankt voor de reacties!

• Jimster
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 01:20

Jimster

A State of Trance

Wat vertelden ze precies? Vertelden ze dat het wel in dual-channel draait, want dat was je oorspronkelijke vraag.

Ik zou wel Memtest86+ gebruiken. Je kan daarin ook zien of je dual-channel draait of niet.

[Voor 29% gewijzigd door Jimster op 22-10-2010 12:48]

• Amazon62
Nee, dat heb ik niet gevraagd. Ik heb gezegd wat voor een geheugen ik nu in de laptop heb zitten en of dat 100% compatibel is. Dat was zo..

• Gé Brander
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 01:48

Gé Brander

MS SQL Server

Amazon62 schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 22:42:
Hoi,

Bedankt voor jullie reacties. Alleen hoor ik nu weer verschillende verhalen.. Ik heb een 64-bit installatie met 64-bit 3D cad programma's en render programma's. Ik hoopte dat na het plaatsen van 6gb geheugen ipv de standaard 4gb, de programma's wat beter samen gingen draaien, maar helaas merk ik weinig. Bij de Windows 7 classificatie is het cijfer voor 'geheugenbewerking per seconde' niet omhooggegaan (gem. 6,4).
Extra geheugen zal geen hoger cijfer geven voor classificatie in Windows 7. Dat geeft alleen snelheid aan en niet hoeveelheid.
De laptop betreft trouwens een HP Elitebook 8730w met een ati FireGL V5725 videokaart.

Ik neem ook wel even contact op met HP, die zouden het zo moeten weten, toch? En ik ga ook even de boekjes erbij halen ;)
Verder weet ik het antwoord op je vraag helaas niet.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Mr Alfabet
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 09-09 17:58

Mr Alfabet

Je Moeder!

Om dual channel te draaien moest je vroeger reepjes van dezelfde grootte en configuratie (8 chipjes of 16 chipjes per geheugenlatje) draaien. De snelheid/latency/merk maakt niets uit, je moet dan gewoon de RAM settings handmatig op de eigenschappen van het langzaamste latje zetten.

Zo kun je een
2GB latje met 16 chipjes van merk X, 400mhz en 6-6-6-10 latencies prima laten draaien met een
2GB latje met 16 chipjes van merk Y, 600mhz en 8-8-8-14 latencies zolang je de bios settings maar op 400mhz en 8-8-8-14 zet, zodat je van latje 1 de latencies 'underclocked' en van latje2 de snelheid in mhz underclocked.

Hoe het tegenwoordig (en al helemaal in laptops) zit weet ik niet.

Core i7 950. DFI DK x58-T3eH6. 6GB OCZ RAM. 5850@1000/1200. Disks: OS: OCZ Vertex3 MAXIO 120GB, DATA: 12x1.5TB WD15EARS RAID6 op Areca 1231ML.Koeling: 2x 240 rad, 3x Eheim 1048, 5850@WC, 8800GT@WC, CPU@NexXxos XP, NB@WC

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee