Ik lees al een tijd mee hier op tweakers en heb net ook al wat relevante informatie gevonden in de overige topics (heel 2010 doorgezocht), maar ik wou graag toch nog wat advies.
Binnenkort zal ik foto's gaan maken voor een jongerencentrum bij mij in de buurt op hun sportdag (het is op een werkdag (schoolvakantie), dus neem een dag vrij van m'n andere werk). Deze dag zal een circa 7,5 a 8 uur aanwezig zijn voor de foto's. Een vergoeding is al min of meer afgesproken (50 euro).
Vragen die ik nog had zijn:
Ik zelf heb (nog) geen eigen fotobedrijf of dat ik ingeschreven ben bij de KvK.
De website richtprijzen.org (waar in andere topics naar verwezen werd, kon ik geen relevante informatie vinden).
Belangrijkste reden dat ik deze klus ga doen, ik vind het leuk om foto's te maken en wil de organisatie graag van dienst zijn.
Binnenkort zal ik foto's gaan maken voor een jongerencentrum bij mij in de buurt op hun sportdag (het is op een werkdag (schoolvakantie), dus neem een dag vrij van m'n andere werk). Deze dag zal een circa 7,5 a 8 uur aanwezig zijn voor de foto's. Een vergoeding is al min of meer afgesproken (50 euro).
Vragen die ik nog had zijn:
- Hoe zit het met het portretrecht van de deelnemers aan de sportdag?
- Kunnen de foto's na afloop zonder problemen bij de organisatie op de website verschijnen?
- Kunnen foto's eventueel ook op een mijn eigen website verschijnen, in een lokaalnieuwskrantje en bv hier (als het erg goed gelukt is), of zal dat lastig worden (copyright, portretrecht enz)?
- Wie is na afloop de eigenaar van de foto's? Is dit normaal altijd de fotograaf of is dat de opdrachtgever, omdat je in opdracht van hun werkte (hun betalen mij)? Dient dit opgenomen te worden vooraf?
- Als er bv later een foto voor een reclame flyer (bv voor volgend jaar) gebruikt word, dient er dan opnieuw betaald te worden of is dit "flauw" als je weer opnieuw geld gaat vragen?
- Hoe zal het zitten met een verzekering, is dit eigen verantwoording of val je onder de organisatie (net als alle vrijwilligers van hun)? Geld deze ook voor de apparatuur je gebruikt?
- Is het handig om ook een aantal foto's dat geleverd gaat worden af te spreken? En wat is een redelijke "levertijd"?
- Is het gebruikelijker dat de organisatie een selectie maakt of dat dit door de fotograaf gedaan wordt?
- Is er ergens een "voorbeeldcontractje" te vinden?
- Zijn er nog andere punten welke van te voren besproken moeten worden/handig zijn om te regelen?
Ik zelf heb (nog) geen eigen fotobedrijf of dat ik ingeschreven ben bij de KvK.
De website richtprijzen.org (waar in andere topics naar verwezen werd, kon ik geen relevante informatie vinden).
Belangrijkste reden dat ik deze klus ga doen, ik vind het leuk om foto's te maken en wil de organisatie graag van dienst zijn.