Toon posts:

Tips voor contract/afspraken met opdrachtgever

Pagina: 1
Acties:

• AlkmaarNL
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 05-11-2014
Ik lees al een tijd mee hier op tweakers en heb net ook al wat relevante informatie gevonden in de overige topics (heel 2010 doorgezocht), maar ik wou graag toch nog wat advies.

Binnenkort zal ik foto's gaan maken voor een jongerencentrum bij mij in de buurt op hun sportdag (het is op een werkdag (schoolvakantie), dus neem een dag vrij van m'n andere werk). Deze dag zal een circa 7,5 a 8 uur aanwezig zijn voor de foto's. Een vergoeding is al min of meer afgesproken (50 euro).

Vragen die ik nog had zijn:
  • Hoe zit het met het portretrecht van de deelnemers aan de sportdag?
  • Kunnen de foto's na afloop zonder problemen bij de organisatie op de website verschijnen?
  • Kunnen foto's eventueel ook op een mijn eigen website verschijnen, in een lokaalnieuwskrantje en bv hier (als het erg goed gelukt is), of zal dat lastig worden (copyright, portretrecht enz)?
  • Wie is na afloop de eigenaar van de foto's? Is dit normaal altijd de fotograaf of is dat de opdrachtgever, omdat je in opdracht van hun werkte (hun betalen mij)? Dient dit opgenomen te worden vooraf?
  • Als er bv later een foto voor een reclame flyer (bv voor volgend jaar) gebruikt word, dient er dan opnieuw betaald te worden of is dit "flauw" als je weer opnieuw geld gaat vragen?
  • Hoe zal het zitten met een verzekering, is dit eigen verantwoording of val je onder de organisatie (net als alle vrijwilligers van hun)? Geld deze ook voor de apparatuur je gebruikt?
  • Is het handig om ook een aantal foto's dat geleverd gaat worden af te spreken? En wat is een redelijke "levertijd"?
  • Is het gebruikelijker dat de organisatie een selectie maakt of dat dit door de fotograaf gedaan wordt?
  • Is er ergens een "voorbeeldcontractje" te vinden?
  • Zijn er nog andere punten welke van te voren besproken moeten worden/handig zijn om te regelen?
Het is zowel voor de organisatie als voor mij een eerste keer dat ik z'n klus aanneem, daarom hoop ik dat jullie wat advies willen geven over punten die vooraf geregeld kunnen worden zodat ik later niet voor verrassingen kom te staan.

Ik zelf heb (nog) geen eigen fotobedrijf of dat ik ingeschreven ben bij de KvK.

De website richtprijzen.org (waar in andere topics naar verwezen werd, kon ik geen relevante informatie vinden).

Belangrijkste reden dat ik deze klus ga doen, ik vind het leuk om foto's te maken en wil de organisatie graag van dienst zijn.

• D-rez
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 15-09 11:05

D-rez

dexels

actief met 2 posts.

Google FTW?

Wikipedia: Portretrecht

• AlkmaarNL
Ik lees al een paar jaar mee, alleen ik had nooit de behoefte om te reageren. Ik heb naast die wikipedia pagina ook deze pagina gelezen (http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/portretrecht/) maar ik snapte niet hoe het bij evenementen zit.
Verder had ik ook nog wat andere vragen.

• Rizon
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
Ik herinner me dat dit topic wild stond van de informatie. Lees dat eens door en je kan vast al een hoop vragen schrappen in dit topic.

(gevonden door te zoeken op 'opdrachtgever' btw, maar ik herinnerde wel nog het topic)

• djluc
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 08:19
Gezien je prijsafspraak die "al zo ongeveer" staat ga je op de dag zelf werken voor een 6 a 7 euro per uur en moet je alle nabewerking doen tegen 0 euro. Wellicht is het handiger om je eens in te lezen als je dit daadwerkelijk als bedrijf wilt gaan doen wat je kosten zijn. De kosten die je collega's wel hebben.

• AlkmaarNL
djluc schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 14:23:
Gezien je prijsafspraak die "al zo ongeveer" staat ga je op de dag zelf werken voor een 6 a 7 euro per uur en moet je alle nabewerking doen tegen 0 euro. Wellicht is het handiger om je eens in te lezen als je dit daadwerkelijk als bedrijf wilt gaan doen wat je kosten zijn. De kosten die je collega's wel hebben.
Ik had eerst meer in gedachten, maar dat ging niet in hun budget passen (eerst dacht ik aan 25 euro meer).
Het is ook wel een jongerencentrum en moeten het ook maar van alle vrijwilligers en een klein beetje subsidie hebben, dus ik ben maar naar beneden gegaan met de prijs, anders gaat het verhaal niet door en heb je helemaal niets (hun geen fotograaf, ik geen opdracht). Ik zag in andere topics inderdaad al dat vele anderen veel meer vragen, maar dat was door deze organisatie niet te betalen. Ik heb nog geen concrete plannen om dit als bedrijf te gaan doen (misschien over een paar jaar).
De enigste "echte" kosten die ik aan deze dag heb, is de vrije dag die het op kantoor kost (maar vrije dagen kosten dan ook weer niet echt iets, krijgen je er bij het contract), de stroom van de accu's (wat kost een beetje stroom?) en het eten/drinken die dag.

Na bewerking hoeft niet gedaan te worden, volgens de organisatie. Ze willen zelfs bij de borrel aan het eind al foto's vertonen van de dag zelf, dus daar zal maar een kwartiertje tijd voor zijn om dat over te zetten en voor te bereiden.

Ik kwam dat topic over de gejatte foto's eerder ook al tegen en had hem doorgenomen, maar ik wil juist dat soort dingen voor zijn, vandaar dat ik me af vraag hoe en welke afspraken je het beste kan maken met een opdrachtgever. Om zoveel mogelijk onduidelijkheid uit te sluiten.

Eerder heb ik wel eens andere evenementen gedaan, maar daar was vooraf nooit een prijsafspraak (of andere afspraken, alleen de tijden) gemaakt. Achteraf besloot de opdracht geven hoeveel ze het waard vonden en of ze het goed gelukt was (gelukkig was het goed gelukt, vonden hun).

[Voor 6% gewijzigd door AlkmaarNL op 21-10-2010 14:58]

• Wolfensteijn
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 21:40
AlkmaarNL schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 12:17:
Ik lees al een tijd mee hier op tweakers en heb net ook al wat relevante informatie gevonden in de overige topics (heel 2010 doorgezocht), maar ik wou graag toch nog wat advies.

Binnenkort zal ik foto's gaan maken voor een jongerencentrum bij mij in de buurt op hun sportdag (het is op een werkdag (schoolvakantie), dus neem een dag vrij van m'n andere werk). Deze dag zal een circa 7,5 a 8 uur aanwezig zijn voor de foto's. Een vergoeding is al min of meer afgesproken (50 euro).

Vragen die ik nog had zijn:
  • Hoe zit het met het portretrecht van de deelnemers aan de sportdag?
  • Kunnen de foto's na afloop zonder problemen bij de organisatie op de website verschijnen?
  • Kunnen foto's eventueel ook op een mijn eigen website verschijnen, in een lokaalnieuwskrantje en bv hier (als het erg goed gelukt is), of zal dat lastig worden (copyright, portretrecht enz)?
  • Wie is na afloop de eigenaar van de foto's? Is dit normaal altijd de fotograaf of is dat de opdrachtgever, omdat je in opdracht van hun werkte (hun betalen mij)? Dient dit opgenomen te worden vooraf?
  • Als er bv later een foto voor een reclame flyer (bv voor volgend jaar) gebruikt word, dient er dan opnieuw betaald te worden of is dit "flauw" als je weer opnieuw geld gaat vragen?
  • Hoe zal het zitten met een verzekering, is dit eigen verantwoording of val je onder de organisatie (net als alle vrijwilligers van hun)? Geld deze ook voor de apparatuur je gebruikt?
  • Is het handig om ook een aantal foto's dat geleverd gaat worden af te spreken? En wat is een redelijke "levertijd"?
  • Is het gebruikelijker dat de organisatie een selectie maakt of dat dit door de fotograaf gedaan wordt?
  • Is er ergens een "voorbeeldcontractje" te vinden?
  • Zijn er nog andere punten welke van te voren besproken moeten worden/handig zijn om te regelen?
Het is zowel voor de organisatie als voor mij een eerste keer dat ik z'n klus aanneem, daarom hoop ik dat jullie wat advies willen geven over punten die vooraf geregeld kunnen worden zodat ik later niet voor verrassingen kom te staan.

Ik zelf heb (nog) geen eigen fotobedrijf of dat ik ingeschreven ben bij de KvK.

De website richtprijzen.org (waar in andere topics naar verwezen werd, kon ik geen relevante informatie vinden).

Belangrijkste reden dat ik deze klus ga doen, ik vind het leuk om foto's te maken en wil de organisatie graag van dienst zijn.
Qua prijs ben je erg goedkoop, maar ik kan mij goed voorstellen dat het voor jou nog ontzettend nieuw is allemaal. Daarnaast fotografeer je op deze dag voor een jongerencentrum, en die zullen ook niet veel geld hebben. Als ik jou was zou ik deze dag volledig op vrijwillige basis gaan doen, dan kunnen zij iets minder eisen stellen (ze betalen dan niet namelijk), en vrijwilligers werk levert volgens mij nog een paar voordelen op. Maar voor €50,- een hele dag fotograferen kom ik mijn bed niet eens voor uit ;) (€600,- zou voor mij een leuk begin zijn, maar is dus afhankelijk van budget opdrachtgever)

Jij fotografeert in opdracht van de stichting. Die stichting zou aan de deelnemers moeten communiceren dat er foto's gemaakt worden, en dat die ook gepubliceerd worden (op website, of waar dan ook). In principe heb jij hier dan geen problemen mee, maar puur om de mensen tegemoet te komen kan je foto's verwijderen als de gefotografeerden hier om vragen.

Portretrecht is alleen van toepassing als de geportreerde een redelijk belang heeft bij de publicatie, of als het portret gebruikt wordt om de geportreerde in een negatief daglicht te stellen. Maar zie de al gelinkte wikipedia pagina (vanaf die pagina wordt ook gelinkt naar de officiele wettekst) voor de precieze details.

Copyright is er niet in Nederland, dus daar hoef je niet over na te denken. Auteursrecht daarentecht is wel belangrijk. Aangezien jij de foto's maakt, ben jij de auteur en heb jij alle rechten die daarbij horen. In principe geef jij een gebruiksrecht op de foto's aan de opdrachtgever. Met dit gebruiksrecht (eigenlijk een licentie) beperk jij waar zij de foto's mogen publiceren.

Als zij op een later moment de foto's op andere plekken willen gebruiken is het heel gewoon om daar een aparte prijs en licentie voor af te spreken. Hoewel ik daar met een jongerencentrum niet al te moeilijk over zou doen. Een grote commerciele partij daarentegen zou ik stevig gaan onderhandelen daarover ;)

Zodra jij als eigen ondernemer staat te fotograferen voor een opdrachtgever moet jij een eigen verzekering hebben. Als je voor 50 euro zwart gaat fotograferen kan je eventuele schade nog op particuliere verzekeringen (inboedel, kostbaarheden enzo) verhalen. Of inderdaad als officiele vrijwilliger voor de organisatie aan de gang, dan hebben zij (als het goed is) een verzekering waar jouw apparatuur dan ook onder valt. De kans dat er iets gebeurd is niet heel groot als goed op je apparatuur let, maar mocht je toch wat zenuwen hierover hebben, zoek het goed uit! Eventueel in samenspraak met de organisatie.

Persoonlijk zou ik niet afspreken hoeveel foto's jij aanlevert, maar dat het een uitgebreide sfeer reportage zal zijn van de dag. Ook zou ik een eigen selectie met minstens minimale nabewerking (beetje contrast en witbalans/kleur) aanleveren. De organisatie zit toch niet te wachten op mislukte foto's, en het is jouw naam als fotograaf. Lever alleen aan waar jij tevreden mee bent, en jouw naam onder wil zetten.

Andere belangrijke punten zijn nog
- Leverings termijn (volgende dag/week/maand, wees realistisch, week is al vrij snel voor zoveel uren fotograferen)
- Medium voor levering (CD/DVD, internet, SD/CF)
- Resolutie (alleen voor web kan veel kleiner dan voor drukwerk, wat hebben ze echt nodig)
- Leg afspraken vast op papier!

Hopelijk heb je wat aan dit hele lange verhaal :)
AlkmaarNL schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 14:51:
[...]

Ik had eerst meer in gedachten, maar dat ging niet in hun budget passen (eerst dacht ik aan 25 euro meer).
Het is ook wel een jongerencentrum en moeten het ook maar van alle vrijwilligers en een klein beetje subsidie hebben, dus ik ben maar naar beneden gegaan met de prijs, anders gaat het verhaal niet door en heb je helemaal niets (hun geen fotograaf, ik geen opdracht). Ik zag in andere topics inderdaad al dat vele anderen veel meer vragen, maar dat was door deze organisatie niet te betalen. Ik heb nog geen concrete plannen om dit als bedrijf te gaan doen (misschien over een paar jaar).
De enigste "echte" kosten die ik aan deze dag heb, is de vrije dag die het op kantoor kost (maar vrije dagen kosten dan ook weer niet echt iets, krijgen je er bij het contract), de stroom van de accu's (wat kost een beetje stroom?) en het eten/drinken die dag.

Na bewerking hoeft niet gedaan te worden, volgens de organisatie. Ze willen zelfs bij de borrel aan het eind al foto's vertonen van de dag zelf, dus daar zal maar een kwartiertje tijd voor zijn om dat over te zetten en voor te bereiden.

Ik kwam dat topic over de gejatte foto's eerder ook al tegen en had hem doorgenomen, maar ik wil juist dat soort dingen voor zijn, vandaar dat ik me af vraag hoe en welke afspraken je het beste kan maken met een opdrachtgever. Om zoveel mogelijk onduidelijkheid uit te sluiten.

Eerder heb ik wel eens andere evenementen gedaan, maar daar was vooraf nooit een prijsafspraak (of andere afspraken, alleen de tijden) gemaakt. Achteraf besloot de opdracht geven hoeveel ze het waard vonden en of ze het goed gelukt was (gelukkig was het goed gelukt, vonden hun).
Nog een stukje toevoeging.

Eten/drinken die dag moet je via de organisatie kunnen krijgen. Zij hebben daar ook eigen mensen rondlopen (mag ik hopen), en die zullen vast en zeker ook gevoerd moeten worden. Regel dat ook!

Bewerking hoeft niet is onzin! Wat je kan doen is op een gegeven moment even een uurtje terugtrekken, paar foto's alvast selecteren en bewerken voor de slideshow aan het eind van de dag. Heel veel foto's hoeven daar niet in te staan (is toch niet echt tijd voor), en ze hoeven ook niet de eind bewerking te krijgen. Dit is puur een snelle impressie.

[Voor 16% gewijzigd door Wolfensteijn op 21-10-2010 15:09]

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:24

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik zou het ook gratis doen als de opdracht je leuk lijkt en er geen budget is. Bij een onbetaalde opdracht heeft je 'klant' geen poot om op te staan als ze het niet goed genoeg vinden of compleet anders willen dan wat jij in je hoofd hebt. Zodra je er iets voor gaat vragen, al zijn het een paar tientjes, wil een klant ook meteen waar voor zijn geld en zijn ze een stuk kritischer (ook vragen of je het nog een keer zus en zo kunt uploaden, extra dvd branden, binnen een uur de eerste preciews etc.).

Zie ook Freelancers: Work for Full Price or Free, Never Cheap

Verder zeer duidelijk schriftelijk laten weten waar ze de foto's voor morgen gebruiken en dat jij er als enige alles mee mag doen omdat jij de rechten bezit.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• M.E.Amrani
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 18-06 21:00

M.E.Amrani

...heeft honger

Tip van mijn kant: Mocht je wat meer willen doen in fotografie, zou ik visitekaartjes meenemen! Op vrijwel elk evenement (sportdag, benefiet, feesten) waar ik heb gefotografeerd ben ik benaderd door medewerkers of bezoekers voor opdrachten

flickr - amraniphoto.com

• AlkmaarNL
Het meeste fotowerk wat ik bij mij in de wijk gedaan heb, is ook allemaal vrijwillig geweest. Ik ben daarnaast ook een van de vrijwilligers bij vele activiteiten. Van al deze vrijwilligersklussen en de keren dat ik foto's maakte, hebben ze mij ook weten te vinden (bij toevallig had ik een vergadering in het wijkcentrum op het moment dat hun van de organisatie daar ook een vergadering hadden).
Over het vrijwilliger doen, heb ik wel zitten denken, maar het gaat me wel een hele vrije dag van kantoor kosten. Vandaar dat ze er ook toen wel wat tegenover wouden stellen, deze kleine vergoeding. Het geld is voor mij ook niet de belangrijkste reden om dit te doen, ik ga het (waarschijnlijk) ook erg leuk vinden en zelf ook een leuke dag hebben. Alleen jammer dat het op een vrijdag is (het echte geld om van te leven verdien ik wel op kantoor).

Het informeren van de deelnemers, ik denk dat dat door de organisatie niet echt gedaan word, misschien dat het ergens staat op een website van hun of bij aanmelding ergens word verteld. Maar ik begrijp dat ik mij daar geen zorgen over hoef te maken? Natuurlijk zal ik een foto van iemand die het niet wil hebben verwijderen, ook zal ik geen foto's gaan publiceren waar mensen niet helemaal happy opstaan (om zo maar even te zeggen). Maar ik wil niet later nog eens problemen krijgen als ik bv een foto voor m'n eigen portfolio ga gebruiken.

Over later nog een keer ergens anders publiceren (ze hadden het over mogelijk een folder voor volgend jaar of zo), zal ik ook niet al te moeilijk gaan doen. Is het wel redelijk als ze mij dan hier van te voren nog over moeten inlichten, of dat niet? Ik zeker niet nog een rekening presenteren, ik heb het idee dat je op deze manier je ook niet echt geliefd maakt (en het is toch ook netwerken wat je op deze manier doet).

Ik verwacht ook niet dat ik iets gebeurd met m'n spullen, er is nog nooit wat gebeurd, maar ik vroeg me toch zo af.

Ik ga alles in RAW schieten, dus qua witbalans en belichting valt er achteraf nog best wat mee te doen (voor hun was het niet nodig, gezien de kosten en uren werk die er in kan gaan zitten, om een paar honderd foto's te gaan bewerken).

Tot nu toe heb ik altijd het grootste formaat foto's gegeven aan de opdrachtgevers, op een DVD. Zelfs had ik daar de RAW versies vaak ook nog bij gezet, zodat ze alles zelf nog bij kunnen stellen (als ze iemand hebben die er verstand van heeft).

Over het eten en drinken zal ik eens gaan vragen.

Verder leek het mij ook een goed idee om deze keer wel wat vast te laten leggen op papier, maar vandaar dat ik ook dit topic geopend had (alleen maar op papier van "ik ben ... en ga ... foto's maken voor ... en ontvang daar ... euro voor" ziet er ook zo weinig uit).

De verspreiding van de foto's krijg ik op evenementen ook vaak vragen over, of ze kunnen alles bij de organisatie opvragen, of moeten ze mij contacteren? Het levert mij extra werk op om alles na te sturen, maar dan houd je er nog wel een beetje zicht op wat er met alle foto's gebeurd. Wat zou handig zijn?

Tot slot, ik neem ook zeker m'n eigen visitekaartjes mee, welke ik al enige tijd heb en ook al vee van uitgedeeld.

Bedankt voor de zeer handig reply , er komt zo (waar ik op gehoopt had, nuttige informatie naar boven).

• jip_86
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 21:32
Ik zou in RAW+JPG fotograferen als je een kwartier na het evenement bij de borrel al foto's moet laten zien.

• Benjamin-
  • Laatst online: 15-09 13:44

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Over het informeren van de toeschouwers hoef jij je niet al te druk te maken, dit is een evenement, het is vrij normaal dat mensen dan fotograferen, en niet alleen door jijzelf, als mensen hier toch problemen mee zouden hebben dan kunnen ze dit aangeven. Als je altijd toestemming van iedereen moet hebben die in je foto te zien is dan kan je bijna geen foto meer maken.
Voor de mensen (de medewerkers + jongeren) waar je gericht een foto van maak zou je moeten controleren met de mensen die dit organiseren, maar gezien zij zelf deze foto's op de site willen zetten lijkt het mij dat ze deze mensen al hebben geïnformeerd dat hun foto's op de site komen, want ook al zou het misschien technisch mogen, vind ik wel dat als je iemands foto in je portfolio ofzo stop dat die mensen dan weten dat dit kan gebeuren.

Over het inlichten van het hergebruiken in een folder of iets dergelijks dan lijkt mij dat niet nodig, als zij al immers aangeven waar ze het mogelijk voor gaan gebruiken dan is dit later niet meer nodig tenzij jij hier zelf eisen aan stel. Zij betalen om het zo maar te zeggen voor de foto's met de optie om ze later te gebruiken voor foldertjes enz. het is dan aan jou om hiermee akkoord te gaan of niet.

Voor je spullen zou je een vrijwilligerscontract kunnen tekenen, al weet ik niet hoe het dan precies met auteursrechten zit, immers zij hebben jou dan in dienst, de productie die jij draai komt dan ten goede van de werkgever. In dit geval lijkt me dat niet zo'n probleem, maar ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe dit zou werken.

Met het verspreiden van de foto's zou ik het persoonlijk zelf doen, als je alles op een foto site gooi is het alleen een kwestie van een link sturen, dat terwijl je wel waarschijnlijk andere organisaties te spreken krijg, particulieren downloaden vooral foto's voor persoonlijk gebruik, hierdoor kan misschien wat meer klanten krijgen.

Maargoed zelf ben ik hier allemaal niet ervaren mee, maar het zijn meer logische gedachtes.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• joke_name
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 16:49
Met verzekering moet je heel erg opletten.
Vorig jaar ben ik mee geweest op een vakantiekamp.
Daar is er dus wel wat gebeurt met me camera apparatuur (buiten mijn schuld om), achteraf bleek dat de verzekering maar dekte tot een bedrag van 750 euro.
Gelukkig was het hier genoeg, maar ik had wel 3000 euro aan apparatuur bij mij.

Daarnaast is het misschien logisch op credits te vragen voor volgend jaar op de foto. Dus in het foldertje achterop gemaakt door: ?

[Voor 16% gewijzigd door joke_name op 23-10-2010 17:31]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee