Toon posts:

Verhuizing en ander sata poorten voor HD's, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

• Max Hunt
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22-08 15:51
Ik heb een nieuwe kast gekocht en ga binnenkort mijn systeem overzetten. Ik heb echter 4 harde schijven en een dvd speler die mijn 5 sata poorten in beslag nemen. Tijdens het verhuizen zal ik deze schijven los moeten koppelen.

Als het allemaal standaard schijven zijn (niet dynamisch) dan lijkt het me dat ik alle schijven aan hun eigen sata poort moet terugkoppelen om alles goed te laten werken na de verhuizing, maar daar ben ik niet zeker van.

Echter na het lezen van de OM FQA leek het mij verstandiger om alle schijven om te zetten naar dynamische schijven. Aangezien die hun schijf informatie zelf bewaren ipv in het MBR op 1 schijf lijkt het me geen problemen veroorzaken als ik bijv. een dynamische schijf die eerst op sata poort 1 is aangesloten na de verhuizing aansluit op sata poort 3.

En werkt dit ook voor de HD waar windows op staat, kan die ook zonder problemen worden omgezet naar een dynamische schijf?

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Met je configuratie zoals ze nu is, kan je ook gewoon de harde schijven aansluiten op eender welke poort hoor. Ik neem aan dat ze niet in RAID staan?

En als je echt bezorgd bent, dan label je de harde schijven toch gewoon even naargelang op welke poort ze zaten aangesloten?

• Max Hunt
Ik heb de schijven op dit moment niet in raid staan nee. Maar ik heb wel slechte ervaringen met het swappen van harde schijven en het opeens verliezen van partitie informatie. Dat was met pata schijven een paar jaar geleden, maar ik speel het nu liever op veilig.

Maar als ik de schijven omzet naar dynamische schijven (kan dat met de HD waar Windows op staat? Ik las van niet, mijn Computerbeheer optie-menu zegt dat het wel kan), waarmee de partitie informatie op de HD zelf staat, is dat niet veiliger? En de raid-opties die je krijgt met dynamische schijven lijkt me ook wel handig. Ik heb bijvoorbeeld 3 50Gb partities voor backups op verschillende schijven, als ik daar en mirror van kan maken scheelt met dat redelijk wat kopieer tijd.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Tja, als het belangrijke data zijn, zou je sowieso nu al een backup moeten hebben :P En een goede backup is niet in hetzelfde systeem.
Maar je kan gewoon prima schijven van S-ATA poort wisselen hoor. Ik zou niet gaan liggen klooien met het omzetten van schijven.

[Voor 10% gewijzigd door Admiral Freebee op 21-10-2010 12:46]

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 21:46
Kan je prima overprikken zolang er geen raid configs e.d. zijn, enige probleem waar je tegenaan zou kunnen lopen is de volgorde, dan ziet je systeem dus geen bootsector, maar dat is dan simpel even de stekkertjes ompluggen totdat de juiste schijf in de juiste poort zit en de pc de bootsector wel kan vinden.

Juist het omzetten naar dynamisch gaat je problemen opleveren, niet doen dus! Overigens haal je daar volgens mij ook alleen voordeel uit als je raid e.d. gaat gebruiken, anders maakt het niets eens uit.

• Max Hunt
Oke bedankt voor de info. Van wat ik verder nog heb kunnen vinden is de sata poort voor de Windows schijf de enige "belangrijke". Als je die verplaatst moet je de boot-volgorde in het bios veranderen, dat zou dan genoeg zijn.

Ik neem aan dat Windows (7) zelf ook overweg kan met het verwisselen van welke sata poort wordt gebruikt voor welke HD.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ja, dat is allemaal geen probleem hoor. Je moet gewoon in het BIOS nog aanduiden van welke schijf je wil opstarten. Wel kan je best blijven bij de S-ATA poorten van je chipset, en niet die van de losse controller die vaak nog aanwezig is.

• Max Hunt
Hrm, ik gebruik op dit moment 5 van de 5 sata poorten, maar ik zal eens uitzoeken welke daarvan van de chipset zijn. Dan sluit ik daar m'n snelste / belangrijkste schijven op aan en krijgen de andere sata poorten m'n dvd speler en oudere HD.

Edit:
Ik heb even gekeken maar volgends mij horen alle sata poorten bij de chipset. In de handleiding staat in ieder geval niks over een andere controller. Ik heb een Asus M4A79T Deluxe.

[Voor 28% gewijzigd door Max Hunt op 21-10-2010 15:39]

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
gewoon omprikken.. zelfs op mn raid controller heb ik de disks al verschillend aangesloten gehad..

want ik wist domweg de volgorden niet meer :)

maar de controller vond keurig mn Raid 5 array en de data was gewoon benaderbaar :p

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, HP EliteDesk G4 705 :7

• Admiral Freebee
  • Niet online
Maxily schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 15:22:
Hrm, ik gebruik op dit moment 5 van de 5 sata poorten, maar ik zal eens uitzoeken welke daarvan van de chipset zijn. Dan sluit ik daar m'n snelste / belangrijkste schijven op aan en krijgen de andere sata poorten m'n dvd speler en oudere HD.

Edit:
Ik heb even gekeken maar volgends mij horen alle sata poorten bij de chipset. In de handleiding staat in ieder geval niks over een andere controller. Ik heb een Asus M4A79T Deluxe.
Klopt, dan is er geen probleem :)

• Mr Alfabet
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 09-09 17:58

Mr Alfabet

Je Moeder!

Ompluggen werkt gewoon zonder problemen. Dynamic disks zorgen voor meer problemen is mijn ervaring. Maar just in case heb ik dit gewoon maar even van de M$ site geplukt:
M$ Site:
Algemene opmerkingen
Houd bij het wijzigen van een standaardschijf in een dynamische schijf rekening met de volgende punten:

* U moet beschikken over ten minste 1 MB vrije ruimte op een MBR-schijf (Master Boot Record) die u wilt converteren. Deze ruimte wordt automatisch gereserveerd als de partitie of het volume is gemaakt in Microsoft Windows 2000 of Windows XP Professional. Deze ruimte is echter mogelijk niet aanwezig op partities of volumes die zijn gemaakt in andere besturingssystemen.
* Bij het converteren van de schijf naar een dynamische schijf worden de bestaande partities of logische stations op de standaardschijf geconverteerd naar eenvoudige volumes op de dynamische schijf.
* Nadat u een conversie naar een dynamische schijf hebt uitgevoerd, kunnen de dynamische volumes niet meer worden geconverteerd naar partities. U moet dan eerst alle dynamische volumes op de schijf verwijderen en vervolgens de dynamische schijf weer converteren naar een standaardschijf. Als u uw gegevens wilt behouden, moet u eerst een back-up maken van de gegevens of deze naar een ander volume verplaatsen.
* Nadat u een schijf naar een dynamische schijf hebt geconverteerd, is lokale toegang tot de dynamische schijf alleen mogelijk vanuit Windows XP Professional en Windows 2000.
* Als de schijf meerdere installaties bevat van Windows XP Professional of Windows 2000, moet u de schijf niet converteren naar een dynamische schijf. Bij de conversie worden namelijk de partitievermeldingen voor alle partities op de schijf verwijderd, met uitzondering van de systeem- en opstartvolumes van het huidige besturingssysteem.
* Dynamische schijven worden niet ondersteund op draagbare computers of computers met Microsoft Windows XP Home Edition.

Als u een dynamische schijf opnieuw wilt wijzigen in een standaardschijf, moet u eerst alle bestaande volumes verwijderen van de schijf, voordat u deze opnieuw naar een standaardschijf kunt converteren. Als u uw gegevens wilt behouden, moet u een back-up maken van de gegevens of deze naar een ander volume verplaatsen.

Core i7 950. DFI DK x58-T3eH6. 6GB OCZ RAM. 5850@1000/1200. Disks: OS: OCZ Vertex3 MAXIO 120GB, DATA: 12x1.5TB WD15EARS RAID6 op Areca 1231ML.Koeling: 2x 240 rad, 3x Eheim 1048, 5850@WC, 8800GT@WC, CPU@NexXxos XP, NB@WC

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee