[Advies] WD20EARS of WD20EADS?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-07 00:38
Beste tweakers,

Ik sta op het punt om twee nieuwe 2TB schijven te kopen van Western Digital. Momenteel bezit ik twee WD20EADS schijven waar ik erg tevrede over ben maar ik heb meer ruimte nodig. Nu zie ik de WD20EARS al enige tijd voor 99,99 staan bij onze lokale PC boer wat ik wel een mooi prijs vind. Echter lees ik wat dingen over dit model die me toch laten twijvelen. Zo moet men deze schijf eerst uitlijnen en zal je de LCC van 8 seconden moet uitschakelen met de WDIDLE tool van WD. Opzich geen probleem maar toch hoor ik wel aardig wat negative dingen over de EARS serie.

De WD20EADS kan ik voor 125,- krijgen en aangezien ik dus twee wil kopen zal dit me dan 50,- meer kosten dan de WD20EARS. Kan ik gewoon de nieuwe WD20EARS nemen of raden jullie toch de oude WD20EADS aan?

Groet,
Sir Hendro

//update:

Systeem specs:
Windows 7 Professional x64
Asus P5K-E WifiAP
Intel Q6600
6GB DDR2 RAM
nVidia GTX260 216
Creative X-Fi Elite Pro
1x Intel X25 80GB SSD, 2x WD20EADS 2TB

[ Voor 10% gewijzigd door Sir_Hendro op 21-10-2010 11:35 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-07 23:03
Welk OS gebruik je? Daarnaast is het een ontwikkeling die gewoon doorgaat bij Western Digital, hun nieuw aangekondigde schijven (2.5GB en 3GB) hebben ook Advanced Format, het deel dat het verschil maakt tussen de WD20EADS en WD20EARS. Als je voor Western Digital wil gaan, dan zou ik toch gewoon voor de WD20EARS gaan.
Dat je negatieve verhalen hoort is 'normaal'. Er is een nieuw type schijf die niet met alle besturingssystemen, direct en zonder meer, werkt. Daar gaan mensen dan over klagen. Daarnaast vinden sommigen de park functionaliteit eng van de schijven, omdat ze denken dat de park functie zo aggressief is, dat deze al vrij snel over de limiet heen gaat.
Het feit dat WD gewoon doorgaat met Advanced Format én dat ze al vrij snel weer naar nog grotere schijven gaan én dan alleen met Advanced Format én gecombineerd met de gedachte dat Western Digital geen hobbyclub is die maar echt wil dat een serie een succes is om er beter van te worden zou mij toch wel voor de EARS laten kiezen.

[ Voor 19% gewijzigd door Dadona op 21-10-2010 11:14 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-07 15:43
Ik dacht dat die EARS 4kbit sectoren gebruikt ipv 512bit, je OS moet hier goed ee om kunnen gaan: windows 7 heeft hier geen problemen mee, en op XP moet je met een tooltje de partitie alignen anders presteert hij niet goed. Op freeBSD is het lastig om deze goed te partitioneren maar het gaat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Ik heb de systeem specs toegevoegd aan de TS.

Wat parking betreft, wat ik zo lees is dat de schijf normaal na 8 seconden de head zal parkeren en bij normaal gebruik kan de teller per maand al met 50.000 omhoog gaan. Dan zit je dus in 6 maanden al op de grens tot waar WD garantie op geeft. Door parking uit te zetten kan je dit probleem dan oplossen zover ik het begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Oke, vandaag na het zogenaamd hard werken op het werk ben ik gaan stappen. Zo had ik tijdens kantooruren een computerwinkel gevonden die de WD20EARS voor 85,00 EUR p.s. verkocht. Dus daar twee gehaald. Thuis alles geinstalleerd en ze doen het goed met read 120 MB/s max en average 90 MB/s. Toegangstijd was wel erg hoog met 25ms :o

Wat wel een probleem is de LCC count die als een pijl omhoog schiet met 8 sec parking. Deze heb ik geprobeerd uit te zetten maar ondanks dat vermeld werd dat deze succesvol is uitgeschakeld ging hij nog steeds na 8 sec uit. Daarna de timer weer aangezet en verhoogd naar het maximale van 300 seconden (5 minuten).

Zover ik lees is het ook mogelijk om meer dan 300 in te stellen maar hoe doe je dat dan? Als ik een getal hoger dan 300 opgeef dan krijg ik de melding dat het niet mogelijk is omdat 300 de max is. Maar ik wil dus een hogere waarde!! Iemand een idee hoe? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-04 02:03
Sir_Hendro schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 00:40:
Zover ik lees is het ook mogelijk om meer dan 300 in te stellen maar hoe doe je dat dan? Als ik een getal hoger dan 300 opgeef dan krijg ik de melding dat het niet mogelijk is omdat 300 de max is. Maar ik wil dus een hogere waarde!! Iemand een idee hoe? :)
Er zwerven verschillende versies van het wdidle tooltje rond op internet. Niet alle versies kunnen de parking modus uitschakelen of op een hogere waarde dan 300 instellen. Zorg dat je de nieuwste hebt, en type dan het volgende om spindown uit te schakelen:

code:
1
wdidle3 /d

Je kunt me DM'men als je de nieuwste versie niet kunt vinden (wel eerst zelf googlen!) dan zou ik m wel voor je op kunnen zoeken.

Sommige versies kunnen overigens de idle timer op een hoger getal zetten, dat doe je via:

code:
1
wdidle /s300

Of natuurlijk elk getal dat je wil hebben na de 's'.

Bedenk wel dat niet alle versies van de schijf dezelfde waardes aan kunnen nemen. Schijven die later geproduceerd zijn kunnen hiervan afwijken.

Het lijkt me verstandig om de disks wel een timer op te geven als ze niet in raid staan. Als de disks toch al 5 minuten niets staan te doen mogen ze best wel op standby. In raid werkt dit niet zo lekker, dus kun je ze het beste disablen. Met de timer op 5 minuten haal je hoogstens een LCC count van 100.000 per jaar, in het allergekste geval.

[ Voor 45% gewijzigd door Mr Alfabet op 23-10-2010 03:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Ik heb WDIDLE3 Version 1.05 gebruikt.

Met /d voor disable ging hij nog steeds als een speer omhoog maar met /s300 gaat het nu vrij goed. Echter wil ik een waarde hoger dan 300 instellen maar dan zegt het programma dat 300 het maximale is om in te stellen. Op het internet lees ik echter dat mensen het is gelukt om een hogere waarde in te stellen.

Momenteel hebben beide hdd's na 20 uur een LCC waarde van 250 waarbij de eerste 235 a 240 binnen 2 uur waren door de standaard en de /d instelling. Na hem op /s300 te zetten is hij over de overige 18 uur slechts met 10 a 15 gestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-04 02:03
Sir_Hendro schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 10:54:
Ik heb WDIDLE3 Version 1.05 gebruikt.

Met /d voor disable ging hij nog steeds als een speer omhoog maar met /s300 gaat het nu vrij goed. Echter wil ik een waarde hoger dan 300 instellen maar dan zegt het programma dat 300 het maximale is om in te stellen. Op het internet lees ik echter dat mensen het is gelukt om een hogere waarde in te stellen.

Momenteel hebben beide hdd's na 20 uur een LCC waarde van 250 waarbij de eerste 235 a 240 binnen 2 uur waren door de standaard en de /d instelling. Na hem op /s300 te zetten is hij over de overige 18 uur slechts met 10 a 15 gestegen.
Dat betekend dat de LCC met pak m beet 3500 zou stijgen ieder jaar, lijkt me prima. Ik heb volgens mij v1.03, daarmee kon ik mijn WD15EARS op disabled zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:09

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

Out of the box (na een nachtje hem te hebben gersynct met data van de oude schijf) stond mijn LCC gisteren op 96, dus ik doe het volgende:
A:\>wdidle3 /d
WDIDLE3 Version 1.03
Copyright (C) 2005-2008 Western Digital Corp.
Configure Idle3.
Model:  WDC WD20EARS-00MVWB0
Serial: WD-WMAZA0732935
Idle3 Timer is enabled and set to 3720 seconds (62.0 minutes)

A:\>

Dat is dus niet disablen, maar ik vond 62 minuten ook prima.
Hierna reboot ik mijn PC, en het opstarten ging al erg langzaam, dus ik ga de LCC bekijken en zie:
tullamore:/home/sepp# smartctl -a /dev/sda|grep ^193
193 Load_Cycle_Count    0x0032   200   200   000    Old_age   Always    -    223
193 Load_Cycle_Count    0x0032   200   200   000    Old_age   Always    -    225
193 Load_Cycle_Count    0x0032   200   200   000    Old_age   Always    -    227
tullamore:/home/sepp# 

En dit binnen een paar seconden!
Maar uiteindelijk viel het nog mee, want toen ik mijn PC alleen maar uit deed, en weer aan, bleef de LCC op 798 staan, waar die vanmorgen nog op stond (vannacht rsync gedaan naar externe schijf, dus hij heeft nog geen 62 minuten rust gehad).

Wat het partitioneren betreft, het lijkt wel ingewikkeld, maar je moet gewoon zorgen dat de beginsector van elke partitie deelbaar is door 8, (er gaan nl. 8 ouderwetse 512-byte sectors in een nieuwerwetse 4096-byte sector). Dat is alles. En als je doet:
fdisk -H 224 -S 56

dan hoef je al helemaal niet na te denken, kun je gewoon naar hartelust partities aanmaken, deze komen door de opgegeven H/S-waarden vanzelf dan wel op een 4k-grens.

NB: met fdisk van util-linux-ng versie 2.13.1.1 kun je NA ongeveer 1100GB geen nieuwe partitie beginnen, omdat het aantal sectoren dan niet meer in een 32-bits signed integer past. Je kunt echter wel voor de 1100GB-grens een partitie beginnen, en deze door laten lopen tot het einde van de schijf.

@Mr Alfabet: Ook ik heb wdidle3 versie v1.03 gebruikt.

[ Voor 1% gewijzigd door MartinMeijerink op 23-10-2010 15:14 . Reden: ff wdidle3 versienr erbij gezet/regeltje was weggevallen ]

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Ik ga eens kijken of ik de oudere wdidle3 1.03 ergens kan vinden. Versie 1.05 staat maximaal een LCC van /s300 toe en zoals ik al zei met /d gaat hij LCC waarde als een gek omhoog.

Mijn LCC staat op het moment van schrijven bij beide hdd's op 253. Dat is over de afgelopen 7 uur dus met 3 omhoog gegaan met de /s300 instelling.

[ Voor 50% gewijzigd door Sir_Hendro op 23-10-2010 15:28 ]

Pagina: 1