Tja, ik had eigenlijk wel verwacht dat de frequentie van opladen van m'n DHD accu wat hoger zou liggen dan van mijn vorige telefoon. Hoe je 't ook bekijkt, het 4.3" (de iPhone 4 heeft met zijn 3.5" bijna een hele inch minder!) scherm, in combinatie met de 'kleine' accu zorgt natuurlijk voor dit soort taferelen. Bij intensief gebruik (en ja, dat is nu eenmaal nog nét iets intensiever in de eerste paar dagen) neemt het scherm met gemak 80% van het totale verbruik voor z'n rekening.
Sterker nog; sinds vanochtend van de lader gekomen te zijn heb ik de DHD nauwelijks actief gebruikt. De accu staat nog steeds op 100% (wat natuurlijk niet accuraat is), maar er volgens de verbruiksgegevens natuurlijk al wel wat verbruikt. Het scherm is van de 4 uur sinds ontkoppeling 12 minuten gebruikt en dan tóch verantwoordelijk voor 50%(!!!) van het totale verbruik.
Nu weet ik niet of het mogelijk is voor HTC om het verbruik van het scherm via software aan te passen (afgezien van de helderheid te verminderen), maar het is gemakkelijk te zien dat vooral het scherm veel verbruikt. Het is overigens niet bepaald nieuw dat het scherm van een smarthpone dit doet.
Verder ben zelf tevreden wanneer de telefoon bij redelijk gebruik het 'gewoon' een dag volhoudt. Met de specs van het apparaat is meer ook bijna niet te verwachten, we hebben gekozen voor die specs wetende dat er geen week mee gedaan kon worden. Mocht je toch langer
moeten doen met de accu, zet de schermhelderheid dan zo laag mogelijk, zet wifi en 3G uit en gebruik de telefoon zo min mogelijk.
En nu maar hopen op nieuwe technieken die het mogelijk maakt om op een accu ter groote van een knoopcel 14 dagen te gamen met een DHD