Toon posts:

downloaden via internet met een Atom D510 niet super

Pagina: 1
Acties:

• ocdaan
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16:39
Ik heb laatst een systeempje gebouwd op basis van een Atom D510 (nm10 pine-trail) mItx boardje met een picopsu, 2 Gig mem en een 32 GB ssd. Hier draaid een getweakte win7 ultimate op.

Het systeempje draaid lekker snel maar toch heb ik wat 'problemen' met downloaden van een nieuwserver, de snelheid blijft steken op zo'n 7-8 MB/s. Op m'n andere computers haal ik zo'n 12-14 MB/s.

Ik heb het zo ingesteld dat de download eerst op de ssd terrecht komt, dus daar kan het niet aan liggen lijkt me.

Ik heb net even wat zitten testen:

- eerst was de snelheid nog iets lager, zo'n 5-6 MB/s maar dat ging over een ssl verbinding, nu ik ssl heb uitgeschakeld is de snelheid met 1 a 2 MB/s verbeterd.

- Copieren van pc naar ('probleem') pc (van ssd naar ssd via 1 Gb netwerk), 700 MB = 60 MB/s aan het eind maar als ik een 8 GB bestand probeer te copieren ontstaat er een een fout en geeft windows aan dat er niet voldoende recources aanwezig zijn.... even offtopic in m'n eigen topic, wat zou dit eingelijk kunnen zijn?

- net sabnzb op m'n werkmachine geinstalleerd, daar haal ik dus wel max 14 MB/s, stabiel ongeveer 12.

Wat zou dit kunnen zijn?

• nielsl
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 21:08
wat is je cpu belasting als je nieuwsgroepen aan het downloaden bent? Ik ben geen nieuwsgroepen man maar als ik me niet vergis worden de downloads toch ook uitgepakt terwijl je download? Dat kost natuurlijk kloktikken en daar heeft een atom bordje er wat minder van. Overigens, downloaden met 7-8 MB/s vind ik vrij netjes...

• ocdaan
De D510 is een dual-core met HT dus ik zie 4 grafiekjes. Bij de eerste download is het processor gebruik vrij laag, 20% ofzo, pas als er een aantal binnen zijn en er simultaan gedownload en uitgepakt word gaat'ie het echt druk krijgen, heb het 1 keer gezien dat'ie naar 100% schoot maar dat gebeurt niet vaak volgens mij. Op zulke momenten kakt de downloadsnelheid wel iets verder in ja, daar heb je gelijk in.

Zover ik weet word er eerst gedownload en dan pas uitgepakt maar kan het mis hebben hoor. Het lijkt me iig niet dat dat het probleem is. ;)

7-8 MB/s is ook best goed hoor maarja, als de andere pc's wel sneller kunnen vraag ik me af waarom deze het niet kan.

[Voor 17% gewijzigd door ocdaan op 21-10-2010 00:32]

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:20

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Probeer eens een andere netwerkkaart? Ik was over de onboard netwerkkaart (meen dat het Realtek was) van mijn D945GCLF2 destijds niet echt te spreken namelijk. Toen ik een losse PCI kaart plaatste (met Intel chipset) ging het ineens als de brandweer.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• ocdaan
Daar heb ik ook aan zitten denken, ik zag in de pricewatch een intel kaartje van 25 euro.

Maar waarom gaat copieren via het interne netwerk wel snel en downloaden via internet niet?

//edit - toch raar eingelijk, m'n andere 2 pc's halen wel de max snelheid. Werkmachine = p35 en de htpc heeft een wat nieuwere 780 chipset, gloof dat beide een onboard realtek chippie hebben ook.

[Voor 34% gewijzigd door ocdaan op 21-10-2010 00:39]

• Equator
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 21:23

Equator

Crew Council

Bowmore & Laphroaig fan

Netwerkkaartje staat wel ingesteld op juiste snelheid, en niet op Auto :?

Uiteindelijk denk ik toch dat de onboard kaart op dat m-itx bordje gewoon niet veel sneller aankan.

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ocdaan schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 00:29:
De D510 is een dual-core met HT dus ik zie 4 grafiekjes. Bij de eerste download is het processor gebruik vrij laag, 20% ofzo, pas als er een aantal binnen zijn en er simultaan gedownload en uitgepakt word gaat'ie het echt druk krijgen, heb het 1 keer gezien dat'ie naar 100% schoot maar dat gebeurt niet vaak volgens mij. Op zulke momenten kakt de downloadsnelheid wel iets verder in ja, daar heb je gelijk in.

Zover ik weet word er eerst gedownload en dan pas uitgepakt maar kan het mis hebben hoor. Het lijkt me iig niet dat dat het probleem is. ;)
Als je het niet zeker weet kan dat het natuurlijk wel zijn. Het kost behalve veel processorcapaciteit ook veel tijd die je harddisk kwijt is (al schreef je dat je het wegschrijft op een SSD).

Is het gewoon een bekabelde verbinding?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• ocdaan
Equator schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 08:25:
Netwerkkaartje staat wel ingesteld op juiste snelheid, en niet op Auto :?

Uiteindelijk denk ik toch dat de onboard kaart op dat m-itx bordje gewoon niet veel sneller aankan.
Ehhm geen idee ;)

Het is trouwens het onboard gigabit chippie. Ik heb niet de indruk dat hier iets ingesteld hoeft te worden maar zal wel eens kijken, wie weet.

• ocdaan
Marzman schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 08:32:
[...]
Als je het niet zeker weet kan dat het natuurlijk wel zijn. Het kost behalve veel processorcapaciteit ook veel tijd die je harddisk kwijt is (al schreef je dat je het wegschrijft op een SSD).

Is het gewoon een bekabelde verbinding?
Het schrijven naar de harddisk zal niet het probleem zijn, van pc naar pc kan die wel 700 MB in een paar seconden wegschrijven. Dus van een andere pc via het bedrade gigabit netwerk naar deze pc.

Zou het kunnen zijn dat het TCPIP protocol wat zwaarder is dan gewoon copieren via het interne netwerk en dat die overhead de boel wat vertraagd? Kan een externe kaart hiervoor oplossing bieden? Tis maar een ideetje ;)

• Equator
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 21:23

Equator

Crew Council

Bowmore & Laphroaig fan

ocdaan schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 11:00:
[...]

Ehhm geen idee ;)

Het is trouwens het onboard gigabit chippie. Ik heb niet de indruk dat hier iets ingesteld hoeft te worden maar zal wel eens kijken, wie weet.
Je kan de properties van je netwerkkaart openen. Daar kan je iets vinden in de trend van Speed en Duplex settings. Als jij een Gigabit switch hebt mag je daar 1GBit/s selecteren. Als jij een 100MBit switch hebt moet je dat ook als snelheid selecteren. (In Full Duplex mode)

In auto-stand zal de NIC met de switch gaan onderhandelen over welke snelehid ze gaan gebruiken. Maar dat gaat nogwel eens fout bij goedkopere apparatuur.
ocdaan schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 11:02:
[...]
Zou het kunnen zijn dat het TCPIP protocol wat zwaarder is dan gewoon copieren via het interne netwerk en dat die overhead de boel wat vertraagd? Kan een externe kaart hiervoor oplossing bieden? Tis maar een ideetje ;)
En welk onderliggend protocol denk jij dat er wordt gebruikt om je netbios verkeer overheen te krijgen :) Juist, tcp/ip :)
Native tcp/ip heeft minder overhead dan netbios.
Overigens zal het niet aan de netwerkkaart liggen als die wel gewoon heel snel de data van een andere PC kan kopieren.

Probeer eens wat te tweaken met het aantal tegelijktijdige verbindingen..

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

• ocdaan
Ahh ok, dat verklaard wel het een en ander. Ik zal iig een kijken wat die instellingen zijn.
Equator schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 14:46:
[...]

Probeer eens wat te tweaken met het aantal tegelijktijdige verbindingen..
Dit zou het wel eens kunnen zijn ja. sabnzb maakt namelijk 20 connecties. Met ssl ingeschakeld zakt de snelheid nog wat verder in dus dit lijkt me een mogelijke oorzaak. Ik zal eerst eens op een andere machine het aantal connecties terugschroeven en kijken bij hoeveel ik alsnog de volle snelheid haal. Daarna kijken als dit machientje hoger uitkomt met minder connecties.

Ik ben benieuwd!

• Proxx
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 30-07 09:49
ocdaan schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 00:29:

7-8 MB/s is ook best goed hoor maarja, als de andere pc's wel sneller kunnen vraag ik me af waarom deze het niet kan.
voor zover ik weet is er een optie die bepaald of je onder het downloaden gaat uitpakken. en default staat die optie aan.

en dan bedoel ik met onder het downloaden uitpakken. als je 3 downloads hebt. en de eerste is klaar dat hij dan tegelijk de 2e download en de 1e gaat parren en uitpakken.

zet die eens uit en probeer het dan nog eens

[Voor 8% gewijzigd door Proxx op 21-10-2010 15:23]

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

• ocdaan
Ja klopt idd, maar de gegevens die ik geef zijn gebaseerd op cijfers tijdens de eerste download. Daarna gaat alles door elkaar heen idd, dan is het ook niet zo raar dat de download af en toe wat inkakt maar tijdens de eerste download is de downloadsnelheid iig lager (wel constant) als op m'n andere machines.

Ik ga eerst eens met het aantal connecties spelen ;)

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
ik heb eens getest op mijn Atom 330 ( met ION chipset ) en die heeft afaik ook een realtek PHY...

die haalt hier gewoon netjes 950mbit tijdens het copyeren ( ongeacht welke richting )

en de cpuload is ook te verwaarlozen,

downloadtestje vanaf usenet kan ik ook wel doen maar met een max 20mbit lijn verbinding heeft dat niet zo veel nut denk ik :o

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, HP EliteDesk G4 705 :7

• TargetX
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 21-05 16:46
Issue met files groter dan 4GB zou FAT32 tov NTFS kunnen zijn. Je kunt op deze link vinden hoe je een FAT partitie zonder data-verlies kunt converteren naar NTFS.

• The-Source
  • Laatst online: 21:09
Equator schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 14:46:
[...]

Je kan de properties van je netwerkkaart openen. Daar kan je iets vinden in de trend van Speed en Duplex settings. Als jij een Gigabit switch hebt mag je daar 1GBit/s selecteren. Als jij een 100MBit switch hebt moet je dat ook als snelheid selecteren. (In Full Duplex mode)

In auto-stand zal de NIC met de switch gaan onderhandelen over welke snelehid ze gaan gebruiken. Maar dat gaat nogwel eens fout bij goedkopere apparatuur.

[...]
Als je Gbit wilt draaien zul je voor auto moeten kiezen want Gbit onderhandeld altijd over de snelheid. En is daarom ook niet als vaste waarder instelbaar ;)

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.
Meater - Ultieme kerntemperatuur meter

• ocdaan
TargetX schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 10:14:
Issue met files groter dan 4GB zou FAT32 tov NTFS kunnen zijn. Je kunt op deze link vinden hoe je een FAT partitie zonder data-verlies kunt converteren naar NTFS.
Drive is wel NTFS....

Echt een vaag probleem, ik heb al wat zitten zoeken maar tot nog toe geen oplossing kunnen vinden. Er is genoeg geheugen vrij, genoeg hdd ruimte vrij (18GB). Blijkt wel dat er meer mensen last van hebben.

Dit is de exacte melding:

"Error 0x800705AA: Insufficient system resources exist to complete the requested service"

• ocdaan
Ontopic: hier ook weinig succes. IK heb getest met het aantal open connecties in sabnzb, bij zon 10 connecties haal ik op een andere machine de volle snelheid maar als ik dat probeer op het Atom pctje heeft het geen enkele invloed, 10 of 20 connecties, de snelheid blijft gelijk.

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:13
ik zou echt een andere netwerkkaart proberen.

En het is me nog niet duidelijk of je de netwerkkaart goed hebt geconfigureerd.

But if I offended you | Good | 'Cause I still don't give a f*ck
Hou eens op met die auto-analogieen mensen
AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

• Jazzle
  • Registratie: november 2004
  • Niet online
Ik weet niet precies hoe krachtig die nieuwe atom's nu zijn, maar usenet moet (ook al pak je pas uit als de download klaar is) alles wel realtime decoden, dat is vrij zwaar op zo'n download snelheid.

• ocdaan
Ik heb net even de instellingen op 1Gb/fullduplex gezet om te testen (zie screenshot) maar geen effect. Ander netwerk kaartje vind ik het proberen wel waard.

[Voor 33% gewijzigd door ocdaan op 23-10-2010 21:38]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee