Rare tekens in Adresboek

Pagina: 1
Acties:

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:57
Ik weet dat iedereen nog na zit te dromen van de sneakpeak van Lion, maar ik zit met een probleempje in SnowLeopard:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v438/bg-sjaak/Schermafbeelding2010-10-20om211506.png
Iemand enig idee hoe dit er nu in ene staat? Ik kan mij geen rare acties van mijn kant herinneren. Ik sync mijn adresboek regelmatig met die in mijn iphone en er is wel eens wat met time-machine gespeeld, maar niet met de applicatie los.

Ik snap er niets van en vroeg me af of iemand mij kan helpen het weer goed te krijgen. Taal wijzigen en dat soort frutsels hebben nog tot niets geleid...

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-01 10:31

zAo

GPLv2 Fanboy

Staat het op je iPhone ook zo na een sync? Anders een export maken van je adresbook, alles leeg gooien en een import doen?

• lhoBas
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Je hebt het niet in andere apps?

Ik zou het gooien op een corrupt (system)font of een fontcache. Met een tool als Cocktail kun je dat laatste weggooien en opnieuw laten aanmaken :)

• Tijn89
Leeg gooien en nieuwe import heeft niets uitgemaakt. Op de iPhone blijft het gewoon normaal.

Ihobas, hoe moet ik dat precies doen?

• lhoBas
  • Niet online
Als je Terminal.app opstart (via Spotlight of onder Hulpprogramma's) kun je met de volgende commando's de fontcaches resetten:
For current user (log out or reboot afterwards):
code:
1
atsutil databases -removeUser

For all users and system font cache (reboot afterwards):
code:
1
atsutil databases -remove

• Tijn89
Damn nog steeds niet goed... Er is geen manier om adresboek opnieuw te installeren? Heb er in geen enkel ander programma last van, dus lijkt aan adresboek zelf te liggen. Iig bedankt voor de moeite bas en zao!

• lhoBas
  • Niet online
De kans dat het aan Adresboek.app zelf ligt lijkt me erg klein.

Als je een nieuw / ander gebruikersaccount aanmaakt, of het gastaccount gebruikt (Systeemvoorkeuren -> Accounts om accounts te beheren, uitloggen onder het Appletje linksbovenin, inloggen op een ander account), ziet het adresboek er dan ook zo uit?

• Tijn89
Nee, in een nieuw account ziet het er allemaal normaal uit. Zit dus inderdaad niet in het programma maar in mijn account. Kan een font-library programma als Fontcase hiervan de oorzaak zijn?

• lhoBas
  • Niet online
Het heeft in ieder geval iets te maken met een lettertype, en we hebben het kunnen isoleren: het komt alleen bij jou gebruiker voor.

Adresboek gebruikt zo te zien Helvetica (Neue) Bold voor de teksten die bij jou scrambled worden. Heb je in Fontcase een Helvetica (geactiveerd) staan? Dit kan voor het probleem zorgen.

Ik denk nog steeds dat het in de fontcaches zit. Gaf
code:
1
atsutil databases -removeUser
in de Terminal een foutmelding? Als je de caches voor je hele systeem en huidige gebruiker wil leeggooien, heb je
code:
1
sudo atsutil databases -remove
nodig: er wordt dan gevraagd om je wachtwoord (en je moet een administrator zijn, als je de enige gebruiker van je Mac bent is die kans groot, kun je checken in Systeemvoorkeuren -> Accounts).

(die sudo stond er de vorige keer niet voor en dat commando zal dus niet hebben gewerkt - ik heb het overgenomen van een andere website, die het kennelijk niet goed had staan)

• Tijn89
Top Bas, die laatste code deed de trick. Al gaf die eerdere andere codes geen foutmelding. In ieder geval bedankt!

• lhoBas
  • Niet online
Mooi! Ik had de eerste keer beter moeten opletten bij 't overnemen ;)

• Tijn89
Waar had je het eigenlijk gevonden? Meestal ben ik degene die de dingen wel vind... ;) Of doe jij geregeld dingen in terminal etc? Ik eigenlijk alleen voor het kopier en plakwerk, zoals nu :)

• lhoBas
  • Niet online
Ik zit veel in de Terminal en wist dat er "een" commando voor was, maar niet meer precies welke. Via http://hints.macworld.com...p?story=20071026081555971 (gevonden op Google) vond ik ze ;)
Pagina: 1