Toon posts:

Welke koeling? (aparte voeding)

Pagina: 1
Acties:

• wapenvelder
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 24-09 20:20
Hallo,

ik heb regelmatig vastlopers en ik denk dat dit door de warmte komt.

nu wil ik extra koelers plaatsen maar heb er totaal geen verstand van.

Ik wil graag een koeler aan de voorkant en de achterkant hebben. nu heb ik een stekker op het moederbord. ik las al wel dat het op de voeding kon maar ik heb nogal aparte aansluitingen. nl.2 platte stekkers en een 8 pins stekker. De gaten van de extra koelers zitten 10cm uit elkaar.

Welke koelers heb ik nodig?

• K1pje
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 18-09 10:41
Voordat je ventilatoren gaat kopen:

Probeer je temperaturen eens uit te lezen met een programma (moet je zelf maar even zoeken, zijn er genoeg).

Want wanneer je cpu te warm wordt, zal deze zich in eerste instantie terugklokken en wordt je pc dus erg traag. Maar dit heeft niet tot gevolg dat de computer vastloopt. Waarschijnlijk is er dus iets meer aan de hand!

• wapenvelder

zie hier de temperaturen.

• Roel1966
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
Extra koelers plaatsen is sowieso aan te raden maar ik denk dat je eerder eens naar je cpukoeler moet gaan kijken want die temperaturen zijn gewoon funest voor je cpu, althans in hoeverre die temperaturen betrouwbaar zijn van Speedfan.

Daarbij moet je ook even erbij schrijven welke maat fans je kan plaatsen dus of het 8 cm of 12 cm fans zijn die in je kast passen, waarbij 12 cm fans altijd aan te raden zijn boven 8 cm fans vanwege het lawaai en het aantal rpm. Maar in eerste instantie raad ik je met klem aan te gaan kijken naar een andere cpukoeler voor dat dadelijk je cpu geroosterd is, en in 2de instantie dan casefans erbij te zetten.

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 08:47
Met 54 graden rooster jij je cpu niet hoor. Iets minder overdreven mag wel. Tuurlijk, als de computer daar volledig idle is (dus helemaal niets doet, anders dan je browser en speedfan die open staan) dan mogen die temperaturen best wat lager. Maar hier gaat je processor echt niet kapot aan.

"ik heb regelmatig vastlopers en ik denk dat dit door de warmte komt."

Daar moet je niet van uit gaan, controlleer dit eerst even, wanneer loopt je computer vast? Wat ben je op dat moment aan het doen? Wat zijn de programma's die op dat moment draaien? Wat zijn de temperaturen.

"nu wil ik extra koelers plaatsen maar heb er totaal geen verstand van"

Begin er dan niet aan, en zet 'm bij een winkel neer. Mensen die niet weten wat ze doen slopen meer aan hun computer dan ze lief is. Ken er meerdere die hun pc gesloopt hebben omdat ze dachten dat ze wel even iets bij konden plaatsen. (iemand wel 's een floppy kabel in een DVD speler zien douwen, een floppy power connector in een 3-pin aansluiting op het mobo, ga zo maar door, ik heb 't gezien :P )

[Voor 24% gewijzigd door FastFred op 20-10-2010 19:08]

pssst, Seat kopen? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2073162

• iFez
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 12:33
Het lijkt mij dat die temperaturen bij idle zijn, en dan zijn ze wel te hoog.

Het zou misschien handig zijn als je eens een paar fotos van de binnenkant van je kast laat zien. Controleer ook of alles niet vol met stof zit, want dat is zeker niet goed voor je temperaturen.

• dunedanh
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 24-09 16:02
Het is misschien handig als je even de volledige specs van je pc post. Ook even met een wat betrouwbaarder programma je temperaturen uitlezen (bijvoorbeeld realtemp) lijkt me een goed idee, want -128 graden in je pc lijkt me vrij onrealistisch :+

Overigens denk ik dat je voeding nog wel eens de boosdoener van de instabiliteit zou kunnen zijn, je 3.3 volt is 3.25, je 5.5 volt is 4.78 en je 12 volt lijn is 12.74, als we speedfan mogen geloven. Nogmaals (zoals al eerder is aangegeven), speedfan is nou niet bepaald het meest geweldige programma om gegevens uit te lezen van je pc, probeer eens realtemp (gratis) voor je temperaturen, of everest (betaald) als je werkelijk alles wat er maar te weten valt over je pc wilt weten ;)

• Killerbert
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 20-09 20:44
probeer idd coretemp of realtemp eens. :)
daarnaast weten wij niet welke kast jij hebt en welke grote van fan's(8cm / 12cm enz) daar inpassen

meer info is wel handig :X

[Voor 61% gewijzigd door Killerbert op 20-10-2010 20:30]

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

• wapenvelder
"De gaten van de extra koelers zitten 10cm uit elkaar."

Denk 8cm fans dan?

mijn specs zijn:

AMD Phenom X4 GS4060
Nvidia Geforce 9800GT
500GB harde schijf
4GB werkgeheugen
M2N-MX moederbord

coretemp:
[IMG=http://img89.imageshack.us/img89/5993/got1q.jpg][/IMG]

• Starke
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 19-09 16:34
wapenvelder schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 21:31:
"De gaten van de extra koelers zitten 10cm uit elkaar."

Denk 8cm fans dan?

mijn specs zijn:

AMD Phenom X4 GS4060
Nvidia Geforce 9800GT
500GB harde schijf
4GB werkgeheugen
M2N-MX moederbord

coretemp:
[afbeelding]
Met die idle temps is het zeker mogelijk dat je vastlopers krijgt, coretemp TjMax is namelijk de waarde dat je bios de pc afsluit. Als dit je idle temps zijn zou ik eerst eens kijken of je huidige CPU-koeler wel goed bevestigd zit en/of dat deze niet erg hol/bol is ten opzichte van de processor (hol/bol staan geld ook voor de heatsink). Zelfs met de stock coolers die bij AMD's zitten horen idle temps in ieder geval tussen de 35 en 40 graden te zijn.

Zoals gezegd zou ik ook de behuizing aangeven en een foto van de binnenkant van de behuizing zodat er advies gegeven kan worden over wegwerken van kabels en of plaatsen van extra case-fans.

• wapenvelder
Het was even zoeken maar hier is mijn kast: http://azerty.nl/8-51-53496/huntkey-c507-zwart.html

Dus 3x80mm

[Voor 6% gewijzigd door wapenvelder op 26-10-2010 13:32]

• Aardwolf
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 21-09 00:50
Kan je niet één of twee wat grotere fans plaatsen, desnoods met een soort van airduct, zodat het aantal verplaatste lucht per tijdseenheid groter of gelijk dan bij een 80mm fan en ook waarschijnlijk nog een stiller (minder rotatie, minder luchtwervelingen en kastresonantie).

Bijvoorbeeld een 120mm fan in combinatie met zoiets: Fanadapter 80 of 92mm naar 120mm

• wapenvelder
maar dan is het niet mogelijk om 3 fans te plaatsen toch?

of zijn dan 2 grotere even goed?

• Aardwolf
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 21-09 00:50
Ligt eraan wat de specificaties van jou fan is, maar ik denk dat als er ruimte voor is, dat 2 120 mm fans ook voldoende is. Maar zoals ik al zei, ik weet niet hoe je kast eruit ziet, of je er ruimte voor hebt en welke specs jou (toekomstige) 80 mm fan heeft. Je zou dat eens kunnen vergelijken met een dergelijk 120 mm fan.

Ik bedoel als die 80 mm fan op 3100 rpm draait, bijv. 60 m3/h verzet en daarbij 32 dB(A) maakt, of een 120 mm fan die ook zoiets aan m3/h verzet, daarbij 20 dB(A) maakt en op max. 1500 rpm draait. Daarnaast zijn volgens mij 120 mm fans beter te verkrijgen dan 80mm fans en in een toekomstige PC zou je deze waarschijnlijk sneller weer opnieuw kunnen gebruiken (dus hergebruiken).

Edit: aan die link die je hierboven hebt gezet, kan ik niet zien welke mogelijkheden voor fans er zijn, dus vandaar deze reactie hierboven.

[Voor 9% gewijzigd door Aardwolf op 02-11-2010 13:23]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee