• Aapie
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Even een vraagje, ik heb de volgende situatie:

Home server:

Intel i5-750
Geheugen 8gb
Intel bordje

Nu heb ik 3 schijven:

1x 1Tb samgung f3
2x 60 gb ssd

Mijn vraag: Is het verstandig om Xenserver alleen op de 1Tb schijf te zetten en de Os installaties op de ssd's
of ga ik dan een heleboel snelheid verlies krijgen en hebben die ssd's geen nut?

Of kan ik beter Xenserver op 1 ssd zetten en een extra ssd kopen?

• jep
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 10-09 13:01
XenServer zelf doet amper IO. Dat is puur een administratief gebeuren. Je kunt dus het best je SR (Storage Repository) die je in XenServer aan maakt op je SSD's zetten. Kortom, XenServer op SATA en VM's op SSD.

Dan zit je alleen met je ruimte, maar dat mag je zelf uitzoeken. :+

• Aapie
  • Niet online
jep schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 17:50:
XenServer zelf doet amper IO. Dat is puur een administratief gebeuren. Je kunt dus het best je SR (Storage Repository) die je in XenServer aan maakt op je SSD's zetten. Kortom, XenServer op SATA en VM's op SSD.

Dan zit je alleen met je ruimte, maar dat mag je zelf uitzoeken. :+
Het gaat alleen om een webserver en een mail server(exchange) En daar heb ik aan 60 gb per vm wel genoeg aan! En alle massa data komt op een Nas

[Voor 3% gewijzigd door Aapie op 20-10-2010 18:07]

• Aapie
  • Niet online
Ik heb de installatie nu al een aantal dagen draaien, ik moet zeggen het draait echt super snel! Alleen die win2008 servers eten wel veel geheugen! Dus misschien de Xenserver tot 16 Gb bij prikken.

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 15:43
joosthaarman schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 19:33:
Ik heb de installatie nu al een aantal dagen draaien, ik moet zeggen het draait echt super snel! Alleen die win2008 servers eten wel veel geheugen! Dus misschien de Xenserver tot 16 Gb bij prikken.
Exchange (2007 / 2010) eet al het geheugen wat ie kan vinden. Dit is niet perse 'slecht'.

Maar voor 1 Host OS en 2 Windows Servers, waarvan 1 met Exchange (dunno welke je draait maar toch) zou 8GB toch wel genoeg moeten zijn.

Op mijn Hyper-V server draai ik default 7 VM's met 16GB geheugen en is er ~2GB vrij. Als VM's draaien SCOM 2007 R2, Exchange 2010, SQL 2008, SRS 2008, 2 DC's op 2008 R2 en nog een pruts bak met liinukx ;)

• Aapie
  • Niet online
_Arthur schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 20:27:
[...]

Exchange (2007 / 2010) eet al het geheugen wat ie kan vinden. Dit is niet perse 'slecht'.

Maar voor 1 Host OS en 2 Windows Servers, waarvan 1 met Exchange (dunno welke je draait maar toch) zou 8GB toch wel genoeg moeten zijn.

Op mijn Hyper-V server draai ik default 7 VM's met 16GB geheugen en is er ~2GB vrij. Als VM's draaien SCOM 2007 R2, Exchange 2010, SQL 2008, SRS 2008, 2 DC's op 2008 R2 en nog een pruts bak met liinukx ;)
Ik draai nu:

- 1 webserver win2003 (1.5gb toegewezen, gebruik idle 450mb)
- 1 win2008 server dc doet (3gb toegewezen, gebruik idle 880mb)
- 1 exchange 2010 die gebruikt (3gb toegewezen, gebruik idle 1,7gb)

Een beetje ruimte is natuurlijk wel fijn. Dit is alleen nog mijn standaard configuratie, en wil natuurlijk nog graag meer testen en uitwerken. Er zou natuurlijk wel wat af kunnen van beide win2008 servers, maar dan zou ik nog maar 1 a 2 vm's kunnen installeren. Maar goed eerst dit maar ff stabiel laten draaien.

• alt-92
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Een 2003 Webserver en een 2008 DC voor een thuisprutsnerdwerk met zoveel allocated mem is dikke overkill, maar dat zie je ook al aan de daadwerkelijke committed mem toch?
Die webdoos kan met 768MB toe en die DC met 1GB.
Zo groot is je NTDS.DIT ook niet voor thuis.

[Voor 9% gewijzigd door alt-92 op 28-10-2010 08:59]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 15:43
joosthaarman schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 22:32:
- 1 win2008 server dc doet (3gb toegewezen, gebruik idle 880mb)
Die DC kan je makkelijk met maar 1GB draaien. Scheelt je alweer 2GB die je aan andere VM's kan toebedelen. Ik denk dat ook de ruimte op je SSD's voor meerdere VM's niet toereikend zal zijn uiteindelijk. Tenzij je gebruik maakt van differential disks.

Verder is geheugen niet echt duur meer, dus wat dat betreft kan je tegen geringe kosten die 8GB er makkelijk bij prikken.

Met alt-92 ^^.

• Zwelgje
  • Laatst online: 06:28
heb je een betaalde (lees: advanced/enterprise/platinum) versie van XenServer :? dan kan je dynamic memory aanzetten

http://www.thegenerationv...eview-part-1-dynamic.html

A wise man's life is based around fuck you

• Aapie
  • Niet online
_Arthur schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 09:03:
[...]

Die DC kan je makkelijk met maar 1GB draaien. Scheelt je alweer 2GB die je aan andere VM's kan toebedelen. Ik denk dat ook de ruimte op je SSD's voor meerdere VM's niet toereikend zal zijn uiteindelijk. Tenzij je gebruik maakt van differential disks.

Verder is geheugen niet echt duur meer, dus wat dat betreft kan je tegen geringe kosten die 8GB er makkelijk bij prikken.

Met alt-92 ^^.
Ik wil gewoon dat de servers lekker soepel lopen en niet lopen te drukken met de beperkte resource maar van de DC kan ik inderdaad wel wat vanaf halen! En 2x 60gb is iderdaad niet veel, maar werkt wel lekker snel! en een schijf bij zetten is ook zo gedaan, kost wel een kleine investering maar je hebt er weer een paar jaar wat aan.
Powershell schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 09:12:
heb je een betaalde (lees: advanced/enterprise/platinum) versie van XenServer :? dan kan je dynamic memory aanzetten

http://www.thegenerationv...eview-part-1-dynamic.html
Zou leuk zijn maar de prijzen beginnen vanaf 2000dollar als ik me niet vergis en dat is toch "beetje" te gek voor thuis gebruik!

[Voor 21% gewijzigd door Aapie op 28-10-2010 19:24]

• alt-92
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dan zul je toch even moeten wachten op SP1 voor 2008R2, dan kun je eenzelfde effect bereiken met Hyper-V :)
joosthaarman schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 19:21:
[...]
Ik wil gewoon dat de servers lekker soepel lopen en niet lopen te drukken met de beperkte resource
Dan heeft alleen maar meer RAM ertegenaan gooien niet zoveel nut hoor :)

[Voor 58% gewijzigd door alt-92 op 28-10-2010 22:17]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Aapie
  • Niet online
alt-92 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 19:50:
[...]

Dan heeft alleen maar meer RAM ertegenaan gooien niet zoveel nut hoor :)
Dat is waar maar qua resource is dit wel de enige factor als ik meerdere vm's wil hebben!

• Zwelgje
alt-92 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 19:49:
Dan zul je toch even moeten wachten op SP1 voor 2008R2, dan kun je eenzelfde effect bereiken met Hyper-V :)
de RC van SP1 is uit, in principe zou je dat nu al kunnen gebruiken (oude info voor altje natuurlijk O+ )

• Razwer
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 14:59
mjah het toffe aan de RC vs de Beta van SP1 is dat je nu ook standard editions dynamic memory kan geven.

Newton's 3rd law of motion

• Zwelgje
Razwer schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 08:37:
mjah het toffe aan de RC vs de Beta van SP1 is dat je nu ook standard editions dynamic memory kan geven.
en web! :9

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee