Toon posts:

Netwerkschijf via internet

Pagina: 1
Acties:

• carbidsjitter
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 09:42
Hallo iedereen,

Ik heb voor bij mij thuis een netwerk hardeschijf gekocht, omdat ik vaak op 2 verschillende plekken zit te werken.

Situatie thuis:

Router: Lan aansluitingen
Netwerkschijf
Desktopcomputer

Router wan aansluiting:
kastje van Ziggo (type moet ik nog opzoeken)

Thuis kan ik de externe netwerkschijf via SMB benaderen als een netwerkschijf in 'deze computer'. Dit gaat allemaal verder prima.

Nu wil ik de schijf ook benaderen via internet. Ik ben hier nog niet mee bezig geweest, ik wil eerst weten wat er mogelijk is.

Doel:
Als ik niet thuis ben en via mijn laptop werk, dan wil ik graag als ik mijn dag begin bv. 'mijn documenten' van de laptop synchroniseren met de netwerkschijf bij mij thuis. Ook als ik de dag eindig. Als ik 's avonds thuis nog bezig ga, dan heb ik alle gegevens up to date op de netwerkschijf. Thuis werk ik direct via de netwerkschijf.

Ik wil graag synchroniseren, omdat ik dan mijn gegevens op 2 verschillende plaatsen heb (backup) en omdat het via internet (waarschijnlijk) te traag werkt.

Vraag: Kan ik via internet de netwerkschijf bij mij thuis als netwerkschijf in verkenner krijgen, via smb of ftp?

Ik wil dit graag omdat ik dan bijvoorbeeld het programma synctoy kan gebruiken voor het synchroniseren.

Als iemand anders nog suggesties heeft, of het kan op een veel gemakkelijker manier, dan hoor ik het graag

Gegevens:

Internet abbonement:
Ziggo alles in een.
Het type kast van ziggo moet ik nog opzoeken.

Router:
Sitecom WL-340

Netwerkschijf:
Freecom Network Drive Xs 1,5tb Lan&Usb2

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:02
Zie op de freecom site bij eigenschappen van de schijf staan:
  • Data is beveiligd toegankelijk; zowel binnen als buiten uw netwerk (via het internet)
Dus zou wel moeten kunnen. Heb je al in de handleiding gekeken?

• itsalwaysme
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 13:47

itsalwaysme

Graast voor DB

Op pagina 18 en vanaf pagina 35 van de handleiding staat iets over FTP
handleiding

Als je de goede poorten in je router openzet naar je HDD dan zou je er via FTP bij kunnen.

[Voor 32% gewijzigd door itsalwaysme op 20-10-2010 12:08. Reden: verkeerde pagina nummer]

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• Rolfie
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 09:53
itsalwaysme schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 12:06:
Op pagina 18 en vanaf pagina 35 van de handleiding staat iets over FTP
handleiding

Als je de goede poorten in je router openzet naar je HDD dan zou je er via FTP bij kunnen.
FTP is nu niet echt secure te noemen, en FTP is nu ook niet echt het gemakkelijkste protocol voor NAT routers.

Ik zou me serieus een kijken, of je dit werkelijk wel wilt. Waarom niet gewoon altijd lokaal werken, en de NAS as backup gebruiken? Werkt een stuk gemakkelijker.

• Bloodshot
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 22-09 16:27
SMB zou ik niet doen.
FTP is niet ideaal, maar is een makkelijk realiseerbare optie: Port forwarding instellen op de router en klaar. (Wel goed beveiligen!)

Aan te raden oplossing: VPN. Ik gok dat dat niet lukt met de bestaande router, maar met een andere router als VPN-server kun je veilig verbinding maken met je thuisnetwerk en dus ook je netwerkschijf (al dan niet met SMB). Je kunt ook overwegen om een server in te richten als VPN-server.

• itsalwaysme
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 13:47

itsalwaysme

Graast voor DB

Rolfie schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 13:03:
[...]

FTP is nu niet echt secure te noemen, en FTP is nu ook niet echt het gemakkelijkste protocol voor NAT routers.

Ik zou me serieus een kijken, of je dit werkelijk wel wilt. Waarom niet gewoon altijd lokaal werken, en de NAS as backup gebruiken? Werkt een stuk gemakkelijker.
Echt andere opties heeft hij niet met zijn HDD + router combi.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: november 2002
  • Niet online
De FTP server op dat ding ondersteund volgens de handleiding ook SSL. Lijkt me dus een prima optie, als je dat aanzet. En anders zou je kunnen proberen of SCP werkt, aangezien het ding ook SSH ondersteunt.

Whoops, no it doesn't. Ik zat in de handleiding van Pro te kijken...

[Voor 42% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 20-10-2010 14:46]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Jan_V
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:46
Weet niet om hoeveel data het gaat, maar je zou kunnen kijken naar DropBox of Live Mesh. Als het een bezwaar is dat de data ook in de cloud staat, is dit misschien een minder goed idee.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• carbidsjitter
@nielson
Ik heb al in de handleiding gekeken, maar ik wil van tevoren weten of ik goed bezig ben.

@rolfie
De door jou beschreven manier vind ik teveel gedoe. (niet dat het niet mogelijk is) Je moet de nas altijd fysiek bij je hebben. Ik heb het een tijdje geprobeerd, maar vind het niet lekker werken.

@bloodshot
Ik heb al eens van VPN gehoord. Dit zou een goede oplossing zijn ? En stel ik wil dit realiseren. Is er dan alleen een andere router nodig ?

Ik moet wel zeggen dat ik een aardig noob op dit gebied ben..

In ieder geval bedankt voor de antwoorden.

• Bloodshot
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 22-09 16:27
carbidsjitter schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 20:41:
Ik heb al eens van VPN gehoord. Dit zou een goede oplossing zijn ? En stel ik wil dit realiseren. Is er dan alleen een andere router nodig ?
Een andere router (met ingebouwde VPN-server) of een bestaande server (mocht je die draaien) met wat software volstaat.
Meestal zijn de SoHo-routers van de populaire merken (volstrekt willekeurig voorbeeld: de Linksys WRV200) wel uitgerust met een VPN-server. Mocht er iemand zijn die hier ervaring mee heeft (ik heb hier helaas geen hands-on ervaring mee), aarzel niet en kom met betere voorbeelden!

• arvidbeheerder
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 07:27
wrt54gl van linksys en dan custom firmware erop gooien (DD-WRT of tomato)

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

arvidbeheerder schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 22:08:
wrt54gl van linksys en dan custom firmware erop gooien (DD-WRT of tomato)
Dat heb ik wel eens geprobeerd maar op een WRT54GL is dat erg langzaam met DD-WRT.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• carbidsjitter
http://www.routershop.nl/...-gigabit-router-2-vpn.htm

Dit lijkt mij een mooie router qua prijs kwaliteit. Ook geschikt voor vpn

Iemand hier ervaring met deze router ?

• Equator
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 21:19

Equator

Crew Council

Bowmore & Laphroaig fan

pricewatch: DrayTek Vigor 2130n

Daar hebben we de reviews voor nietwaar :)

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee