Kleuren images komen niet overeen met HTML kleuren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-07 01:06
Beste Tweakers,

Ik zit met een probleem wat mij al maanden stoort sinds ik mijn Macbook pro heb aangeschaft. En ik kan er maar geen informatie over vinden.

Het probleem is dat JPEG/GIF/PNG kleuren niet overeen komen met de HTML kleuren, als ik een plaatje pipet en de hexadecimale kleurcode in HTML gebruik is er in veel kleuren een duidelijke afwijking te zien. Ook is het gebruik van gradients bijna niet te doen binnen websites aangezien ik al mijn werk moet testen op windows computers om te kijken of de slechte kwaliteit gradient te maken heeft met de mac kleuren of de image compressie. Ik weet dat kleuren tussen PC en Mac afwijken en dat je altijd op beide platformen en op meerdere browsers moet testen, maar sinds wanneer zijn hexadecimale HTML kleurcodes anders dan images?

Het kalibreren van kleuren heeft ook geen zin want het ligt niet aan de monitor maar aan de kleuren zelf. Als dit dus een Mac issue is wat niet te verhelpen is, wat is dan precies het voordeel van Mac's voor designers?

Enige wat ik kan vinden op internet is het kleur probleem wat te maken heeft met print ( RGB, CMYK verhaaltje ) maar dit is op elk systeem ongeacht het besturingssysteem hetzelfde.

Ik hoop dat er hier een Mac expert zit die mij verder kan helpen met dit probleem, alvast bedankt!

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Het heeft waarschijnlijk toch te maken met een kleurprofiel. Het punt is namelijk dat een Mac het kleurprofiel van je afbeeldingen respecteert en als dat afwijkt van wat je op je monitor gebruikt dan zal er een softwarematige correctie volgen. Ik weet niet hoe je je afbeeldingen opslaat (Photoshop?) en met welk profiel. In Photoshop kun je het profiel kiezen waarmee je je afbeeldingen opslaat. Dit moet matchen met het kleurprofiel dat je met je monitor gebruikt. Windows doet praktisch niet aan color management, dus daarom zie je op een Windowsbak geen verschil als je een ander kleurprofiel aan een JPG hangt.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-07 11:16
Ik ken het probleem. Ik heb er zelf ook al meer dan eens m'n hoofd aan gestoten. Het zit 'm in Safari. Dit is eigenlijk de enige browser die het embedde kleurprofiel van afbeeldingen respecteert en ze dus nét iets anders neerzet dan je meestal wil. Dit gebeurt dus ook op Safari in Windows. De oplossing is simpel:

Als je in Photoshop een nieuw document maakt kies je onder Advanced => Color Profile voor Don't color manage this Document

Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/c83fa35a9535bb9efe42/Schermafbeelding%202010-10-20%20om%2012.10.56.png

[ Voor 3% gewijzigd door Interfico op 20-10-2010 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Het zit m inderdaad in Safari, maar ook in alle andere software van Apple die gebruik maakt van dezelfde code. Ook bijvoorbeeld in iPhoto worden je foto's weergegeven met het profiel dat je (camera) eraan hangt.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 08:10

MoietyMe

zij/haar

Firefox kan ook met color-management om gaan. Die zal dus wel het zelfde "probleem" produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zero Grav
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-02 17:01
Dit eens eventjes doornemen, http://don.blogs.smugmug....his-is-your-mac-on-drugs/
Ik dacht dat dit met Snow Leopard aangepast was, maar ben er niet 100% zeker van. Het kan toch geen kwaad om het te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:55
Heeft idd te maken met kleurprofielen die her en der door browsers ondersteund worden. Bij JPEG heb ik het nog niet echt gezien.
Bij PNG kan je de PNGs door pngcrush halen om alle kleurprofieldata eruit te slopen. Na die actie ziet een PNG er in elke browser hetzelfde uit en komen de kleuren in photoshop ook daadwerkelijk overeen met HTML-kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Als je "Save for Web" gebruikt, heb je het probleem niet meer.. dan gaat het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-07 01:06
Ik gebruik geen safari, enkel firefox ;) En ik sla mijn werk binnen photoshop op als "Save for web & devices" of Save-as, ligt er natuurlijk aan waar ik het voor nodig heb.

Ik heb me eigenlijk nog nooit bezig gehouden met kleur profielen en dergelijken, ik kwam alleen aan de kwaliteit of de compressie van de afbeelding. Daarnaast moet er toch ook een andere oplossing voor zijn? Niet elk design of website is natuurlijk door mij gemaakt en kan dus deze color issues hebben, er moet toch wel iets beschikbaar zijn om deze kleuren fatsoenlijk weer te geven?

Blijkbaar zet photoshop standaard alle documenten in sRGB IEC61966-2.1

Waar het probleem ook zit, ik vind het enorm slecht dat dit uberhaupt voorkomt.. Apple heeft een reputatie geliefd te zijn onder designers, toch vind ik het juist weergeven van kleuren toch best wel belangrijk ;)

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
quintox schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 16:42:
Ik gebruik geen safari, enkel firefox ;) En ik sla mijn werk binnen photoshop op als "Save for web & devices" of Save-as, ligt er natuurlijk aan waar ik het voor nodig heb.

Ik heb me eigenlijk nog nooit bezig gehouden met kleur profielen en dergelijken, ik kwam alleen aan de kwaliteit of de compressie van de afbeelding. Daarnaast moet er toch ook een andere oplossing voor zijn? Niet elk design of website is natuurlijk door mij gemaakt en kan dus deze color issues hebben, er moet toch wel iets beschikbaar zijn om deze kleuren fatsoenlijk weer te geven?

Blijkbaar zet photoshop standaard alle documenten in sRGB IEC61966-2.1

Waar het probleem ook zit, ik vind het enorm slecht dat dit uberhaupt voorkomt.. Apple heeft een reputatie geliefd te zijn onder designers, toch vind ik het juist weergeven van kleuren toch best wel belangrijk ;)
Apple geeft ze ook correct weer, de andere browsers juist niet.. Safari ziet dat een image een color-profile heeft, en gebruikt deze om de afbeelding weer te geven zoals bedoeld is.. Andere browsers doen niet aan color-profiles en geven daarom de afbeelding dus ook eigenlijk verkeerd weer..

http://css-tricks.com/col...erence-firefox-vs-safari/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:02
Eswip schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 16:48:
[...]

Apple geeft ze ook correct weer, de andere browsers juist niet.. Safari ziet dat een image een color-profile heeft, en gebruikt deze om de afbeelding weer te geven zoals bedoeld is.. Andere browsers doen niet aan color-profiles en geven daarom de afbeelding dus ook eigenlijk verkeerd weer..

http://css-tricks.com/col...erence-firefox-vs-safari/
Jammer dat dat zulke zooi geeft bij het ontwerpen van een site... Weeeeer iets om rekening mee te houden.
Pagina: 1