Toon posts:

IRQ conflict

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende apparaten op IRQ 10 staan, maar ik heb geen idee hoe ik deze verdelen kan naar andere irq's??

10 ACPI IRQ houder voor PCI IRQ-besturing
10 Realtek RTL8029(as)PCI Ethernet NIC
10 Creative PC-DVD Encore Dxr3
10 Via Tech 3038 Universele hostcontroller voor PCI naar USB
10 ELSA ERAZOR X2

Verwijderd

voor sommige kaarten (ik weet niet of dat bij jouw kaarten ook het geval is)
zijn kleine (dos?) utility's die de instellingen kunnen veranderen (irq/dma/adress enzo)... of dat voor jou kaarten ook zo is, moet je ff kijken op de website van de desbetreffende fabrikant 8-)

Verwijderd

Je kan in de BIOS, IRQ's toewijzen aan pci sloten. Zo kan je bijv je modem op een andere IRQ zetten.
Het is echter wel normaal dat IRQ gedeeld worden, mits ze geen confict veroorzaken.

• Savages
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-08 16:10
als ut werkt, dan werkt ut toch..!? :?

Maar ik zou wel die dvd en netwerkkaart omgooien... ;) geheid problemen....

| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |

• Savages
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-08 16:10
Op Tuesday 13 March 2001 18:49 schreef Theezak het volgende:
Ik heb de volgende apparaten op IRQ 10 staan, maar ik heb geen idee hoe ik deze verdelen kan naar andere irq's??

10 Realtek RTL8029(as)PCI Ethernet NIC
10 Creative PC-DVD Encore Dxr3
10 ELSA ERAZOR X2
misschien beetje stomme vraag maar wat is die elsa erazor x2? :?

| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |

• Rashann
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:37

Rashann

Zoek de hond...

Dit wordt veroorzaakt doordat ACPI aanstaat in je BIOS... als het zo werkt, afblijven. Werkt het niet, dan ACPI uitzetten in BIOS (kans is dan wel groot dat Windows opnieuw geinstalleerd wil worden)

If nothing is written below, I was the last to reply...

Verwijderd

Sterker nog, als het nu werkt en je zet ACPI uit is de kans aanwezig dat er niet genoeg IRQ's meer zijn, en er kan niet meer geshared worden, dus doet heel Windows het niet meer..

Werkt het zo?? Prachtig, dat is ook de bedoeling. Er zijn nooit genoeg IRQ's op het systeem, ze hebben jarenlang hard moeten werken om ze te kunnen laten delen, houden zo dus..

:Y)

Verwijderd

En als het dan niet werkt?:? Ik denk als het werkte dat ie niet ging posten?|:(

Eigenlijk ken ik hem en ik weet dus dat het niet werkt:+

Die molen loopt gewoon niet fatsoenlijk:(

Verwijderd

Topicstarter
Ok, effe alles doornemen,

- een erazor x2 is een geforce 2 video kaart meet ddr geheugen
- het werkt niet, elke keer als ik op een menu klik gaat de muiscursor haperen, net alsof het teveel gevraagd is. Dit past dus naar mijn mening niet bij een 950 MHZ
- In het bios heb ik al alles geporbeerd, maar het lijkt erop alsof windows de bios settings gewoon negeert!!!!

Ik heb bijvoorbeeld irq 5 toegewezen als ISA Legacy, maar als ik windows opstart zet ie er de Erazor op!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:11

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb die ellende ook gehad met een zooitje hardware inclusief 2 netwerkkaarten. Als je in Windows 2000 zit dan moet je 'm als Standard PC configureren, en daarna is je Windows installatie non-ACPI en krijgen de devices weer 'normale' IRQs zoals in het BIOS is toegekend. Heeft voor mij alle problemen opgelost *D

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Op Wednesday 14 March 2001 09:38 schreef Theezak het volgende:

- In het bios heb ik al alles geporbeerd, maar het lijkt erop alsof windows de bios settings gewoon negeert!!!!

Ik heb bijvoorbeeld irq 5 toegewezen als ISA Legacy, maar als ik windows opstart zet ie er de Erazor op!
Dit komt omdat dit gedeelde sloten zijn, verander je hiervan de IRQ dan verandert de IRQ van het gedeelde slot mee.
Wat je dan kan doen is een andere ISA slot nemen.

Verwijderd

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE, is gewoon acpi in win2000. Zijn andere topics over. Om acpi uit te zetten (hebbikookendoethetperfect):

devicemanager, computer, acpi....
van dat aparaat de drivers updaten, kies uit de lijst "standaard pc".

Windows gaat dan opnieuw opstarten, vindt alle hardware opnieuw (gewoon drivers weer installen, geen windows opnieuw installen).
Check dan alleen nog even in devicemanager, want daar staat nu 2x "standaard pc". Check welke niet gebruikt wordt (zie properties) en die removen. Klaar!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op Wednesday 14 March 2001 10:45 schreef Ledo het volgende:
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE, is gewoon acpi in win2000. Zijn andere topics over. Om acpi uit te zetten (hebbikookendoethetperfect):

devicemanager, computer, acpi....
van dat aparaat de drivers updaten, kies uit de lijst "standaard pc".

Windows gaat dan opnieuw opstarten, vindt alle hardware opnieuw (gewoon drivers weer installen, geen windows opnieuw installen).
Check dan alleen nog even in devicemanager, want daar staat nu 2x "standaard pc". Check welke niet gebruikt wordt (zie properties) en die removen. Klaar!
En ervoor zorgen dat APM het gaat doen, want anders gaat je PC niet meer helemaal uit als je Windows 2000 afsluit. Bovendien is je idle temp dan een stuk hoger.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Zou het dan niet onder Win2K werken, en alleen onder Win98/SE/ME ???
Lijkt me toch een beetje stug hoor.

(Hier worden zowel IRQ 5 als 11 door een aantal apparaten gedeeld, geeft geen problemen onder Win98SE...)

Zoals al eerder opgemerkt, zijn er sloten die hardware matig IRQ's delen.

Zo is het bijna niet mogelijk PCI-Slot 1 te gebruiken zonder problemen, het slot naast het AGP slot als er een AGP kaart in zit.

Domweg omdat die twee hardwired een IRQ delen. Is gewoon doorverbonden op de print. ACPI helpt daar niet meer. Net zoals meestal PCI-2 en 3, 4 en 6 of 5 en 6, afhankelijk van het specifieke bord.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op Wednesday 14 March 2001 11:04 schreef Hooi het volgende:
Zou het dan niet onder Win2K werken, en alleen onder Win98/SE/ME ???
Lijkt me toch een beetje stug hoor.

(Hier worden zowel IRQ 5 als 11 door een aantal apparaten gedeeld, geeft geen problemen onder Win98SE...)

Zoals al eerder opgemerkt, zijn er sloten die hardware matig IRQ's delen.

Zo is het bijna niet mogelijk PCI-Slot 1 te gebruiken zonder problemen, het slot naast het AGP slot als er een AGP kaart in zit.

Domweg omdat die twee hardwired een IRQ delen. Is gewoon doorverbonden op de print. ACPI helpt daar niet meer. Net zoals meestal PCI-2 en 3, 4 en 6 of 5 en 6, afhankelijk van het specifieke bord.

Ja, Hooi. Maar wat wil je nou eigenlijk zeggen?? De theorie kennen we allemaal wel (ik tenminste wel), maar ondanks dat blijkt Windows 2000 toch echt beter te draaien zonder ACPI dan met. In Windows 98 en Linux draait alles ook lekker omdat ik de kaarten zodanig heb ingedeeld dat IRQ sharing geen probleem is. Maar als Windows 2000 alles op 1 IRQ flikkert, dan werkt dat toch echt niet stabiel ondanks alle leuke theorie.

Verwijderd

Hij heeft geen win2000, maar 98SE!

effe ter info

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op Wednesday 14 March 2001 11:28 schreef Koffiefilter het volgende:
Hij heeft geen win2000, maar 98SE!

effe ter info
Precies hetzelfde is van toepassing op ACPI in Windows 98...

Verwijderd

Gewoon je usb uit schakelen en com poorten als je die niet gebruikt werkte bij mij ook :).

Verwijderd

Exirion, dat bedoel ik dus.
In Win98SE is dat sharen (hier tenminste) geen probleem op zich, zolang je maar niet hardware matig geshared zit en niet met kaarten die het niet kunnen.

Adaptec bijvoorbeeld, sommige netwerk kaarten, de meeste ISDN/Modem PCI kaarten.. daar lukt het niet best mee. De Meeste video kaarten ook niet.

M'n goedkope Advansys U-SCSI Busmaster kaart en nog goedkopere Realtek (ja, prutskaart weetik..) kunnen het wel zonder problemen.

Die Advansys SCSI kan zelfs met een Adaptec delen. Zelfs onder NT4. Maar niet b.v. m'n geluidskaart+Adaptec. Of b.v. Adaptec met de USB. SBlive full version kan dat dus wel bijvoorbeeld.

Maar als Windows eenmaal loopt, en dan gaat husselen met de IRQ's, dat geeft geen problemen. Hier niet tenminste.

..Kan me niet voorstellen dat ik zo geniaal begaafd ben of zo... >:)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb win98 SE erop staan, dus geen win 2000:)

Die USB heb ik al uitgezet en ook de display heb ik in de bios uitgezet om een IRQ te sparen, maar de bios wordt gewoon genegeerd.

Heb het hele zootje maar opnieuw geinstalleerd en elke kaart er weer een voor een ingeprikt. Alles loopt nu zonder te haperen.

Alleen op het moment dat ik windos media player 7.0 installeer begint ie weer met haperen, dus dat maar weer eraf gegooit en nu loopt ie (hoop ik) goed.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op Thursday 15 March 2001 02:23 schreef Hooi het volgende:
Exirion, dat bedoel ik dus.
In Win98SE is dat sharen (hier tenminste) geen probleem op zich, zolang je maar niet hardware matig geshared zit en niet met kaarten die het niet kunnen.

Adaptec bijvoorbeeld, sommige netwerk kaarten, de meeste ISDN/Modem PCI kaarten.. daar lukt het niet best mee. De Meeste video kaarten ook niet.

M'n goedkope Advansys U-SCSI Busmaster kaart en nog goedkopere Realtek (ja, prutskaart weetik..) kunnen het wel zonder problemen.

Die Advansys SCSI kan zelfs met een Adaptec delen. Zelfs onder NT4. Maar niet b.v. m'n geluidskaart+Adaptec. Of b.v. Adaptec met de USB. SBlive full version kan dat dus wel bijvoorbeeld.

Maar als Windows eenmaal loopt, en dan gaat husselen met de IRQ's, dat geeft geen problemen. Hier niet tenminste.

..Kan me niet voorstellen dat ik zo geniaal begaafd ben of zo... >:)
Ik heb een Realtek 8029 netwerkkaartje die een IRQ deelt met een Intel 21041 netwerkkaart. Gaat prima. Verder zit m'n SB Live qua IRQ afgezonderd, en m'n SCSI deelt een IRQ met de Terratec en USB. Alles bij elkaar een perfect stabiel systeem :)

Verwijderd

Op Thursday 15 March 2001 08:48 schreef Theezak het volgende:
....
Alleen op het moment dat ik windos media player 7.0 installeer begint ie weer met haperen, dus dat maar weer eraf gegooit en nu loopt ie (hoop ik) goed.
Ik help je mee met duimen ;)

Het grootste probleem is altijd uitzoeken wat waar moet en welke driver versies goed zijn. T'is net een stoelendans..

Verwijderd

Op Thursday 15 March 2001 09:46 schreef Exirion het volgende:

[..]

Ik heb een Realtek 8029 netwerkkaartje die een IRQ deelt met een Intel 21041 netwerkkaart. Gaat prima. Verder zit m'n SB Live qua IRQ afgezonderd, en m'n SCSI deelt een IRQ met de Terratec en USB. Alles bij elkaar een perfect stabiel systeem :)
;) Dan zeggen we toch weer bijna hetzelfde....
;)

Ik lijk wat meer happy te zijn met ACPI dan jij het bent, maar da's persoonlijk toch.

//effe off topic
Intel kaart 21041 + Realtek 8029 8-) komt mij bekend voor. Sinds Januari 2000 ..
.. niet toevallig ook 'hello i am Chello..' :9

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op Thursday 15 March 2001 12:14 schreef Hooi het volgende:

[..]

;) Dan zeggen we toch weer bijna hetzelfde....
;)

Ik lijk wat meer happy te zijn met ACPI dan jij het bent, maar da's persoonlijk toch.

//effe off topic
Intel kaart 21041 + Realtek 8029 8-) komt mij bekend voor. Sinds Januari 2000 ..
.. niet toevallig ook 'hello i am Chello..' :9
Die 21041 kreeg ik inderdaad van onze grote vrienden van UPC :)

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Op woensdag 14 maart 2001 09:38 schreef Theezak het volgende:
- een erazor x2 is een geforce 2 video kaart meet ddr geheugen
De Gladiac is Elsa's Geforce2 serie, de Erazor is een Geforce 256 (oftewel Geforce 1). :7

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Ik heb ook zo'n probleem ik kan niet multiplayen en muziek afspelen dan word k gedisconnect, dat komt omdat irq 1 bij mij met 3com en geluidskaart zit verbonden, ik weet niet hoe ik ze op een andere zet, moet dat nou in de bios? Wat is de simpelste manier?

Verwijderd

Ik heb nu de gluidskaart verwijderd en kan nu multiplayen en al die dingen, alleen als ik em weer instal kan ik et weer niet. Moet ik een andere geluidskaart kopen?? ik heb nu zo'n onboard ding

Verwijderd

Eventueel kan je onder win98 het volgende doen:

In de BIOS PNP OS op "NO" zetten, en "assign IRQ to USB" uitzetten: Sommige (nieuwe) mobo's zitten anders te klooien, zodra je iets zit te sharen met USB...

Klinkt als volledige onzin, maar met bijv. een "volle" Aopen AK73pro werkt dit geintje.

Suc6

Verwijderd

Op woensdag 13 juni 2001 18:37 schreef Cacktus_Jack het volgende:
Ik heb nu de gluidskaart verwijderd en kan nu multiplayen en al die dingen, alleen als ik em weer instal kan ik et weer niet. Moet ik een andere geluidskaart kopen?? ik heb nu zo'n onboard ding
Twee post in een :)

Anyways: Zit er iets (qua IRQ) gedeeld met je geluidskaart? Zo ja: Waarschijnlijk zit dan in het PCI slot, die gedeeld is met je geluidskaart, een andere insteekkaart (gokje: netwerkkaart :))

Netwerkkaart verzetten (fysiek dus) lijkt mij een oplossing....

Verwijderd

Je kan het beste beginnen met usb en compoorten uitschakelen van irq, als je ze niet gebruikt tenminste. Dit doe je in de bios van je mobo.
Hierna kijk je welke irq's geshared worden op welke pci sloten. Dit vind je meestal in je manual van je mobo. Dan zorg je dat bepaalde kaarten zoals netwerkkaarten in een pci komen die niet geshared is.
De andere kaarten stop je in pci sloten die wel goed tegen sharing kunnen.
Je kunt eventueel (kan niet altijd, hangt van mobo af) irq's toewijzen in de bios van je mobo. Soms kan je ook irq`s reserveren binnen windows voor bepaalde kaarten maar dit hangt van je O.S. af.

Verwijderd

Hartstikke thnx, ik zal ff neerzetten welke IRQ op wat staat, en ja de 3com stond gelijk met mijn geluidskaart alleen heb ik al gewijzigd, ik heb SOundblaster op 9 staan en Viaudio97 op 5, mn 3com staat nu op 11 gelijk met: 3dfx voodoo series en ACPI IRQ houder voor pci irq besturing, ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen en ik zal dat in de bios wat jullie zeiden ff proberen.
THNX

Verwijderd

EUh die PNP OS stond al uit. En die Assign to usb uitzetten was niet goed want ik kreeg allemaal fout meldingen.
Ik heb nu de Soundblaster ingeschakeld, en de onboard uitgeschakeld, maar toch detecteerde Windows em ik heb hem nu geinstaleerd, nu maar kijken of dit werkt...

Verwijderd

Twas andersom, maargoed werkte ook niet. Nu heb ik de geluidskaart nog geinstaleerd, maar in de buios heb ik alles uitstaan moar toch geluid, errug vaag die computers altijd
|:(

Verwijderd

JEEEEEEEEEEEY, tis opgelost, ik heb de Sounblaster en die andere uitgezet, maar wel geinstalleerd hoord totaal niet te kunnen maarja, ik kan nu alles doen. Bedankt allemaal!!!!

• delorean7
  • Laatst online: 12-07 09:13

delorean7

Let's take the Aston toni

Gewoon negeren, ACPI Windows 2000, mocht je echt problemen hebben (i.e. autom. rebooten ensow) dan moet je ff win2k opnieuw installeren en op f5 rammen als windows je vraagt op f6 te rammen (ja ja, das sneaky he? hebben ze in XP verbeterd dan zie je de optie gewoon staan)

good luck!

Verwijderd

Kheb win 98 SE, want ME deed raar op mijn geluidskaart (ja weer dar ding) als er geluid kwam stopte het steeds en ging weer verder, irri dus maar goed.

Verwijderd

GOdver nu doet ie et weetniet!!!!
Pagina: 1