• EmilneM
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 20-06 08:04
Bij de installatie van mijn Synology DS410j NAS twijfel ik tussen onderstaande volumetypes:
  • RAID 5 met vier schijven
  • Vier losse volumes van vier schijven
Liefst ga ik voor RAID 5 omdat ik dan bij uitval van één van de schijven de betreffende schijf kan vervangen en zo mijn data kan restoren. Echter, ik ben bang dat ik bij een defect van mijn NAS al mijn data kwijt ben (i.v.m. afhankelijkheid van het device bij het restoren/mounten van data). Dit zorgt ervoor dat ik toch neig naar de optie met losse volumes. Ik kan dan bij een defect van mijn NAS de schijven los mounten en de data veilig stellen. Dit in tegenstelling tot RAID5 waar ik volgens mij alle vier de schijven moet aansluiten om bij mijn data te kunnen. Nadeel hiervan is weer dat ik bij een defect van een schijf de data van de betreffende schijf kwijt ben.

Kan iemand mijn zorg wegnemen m.b.t. verlies van data bij defect NAS?

P.S. Extra backup van 4,5-6,0 TB is voor mij geen optie. Vind het niet nodig en kostbaar om al mijn data dubbel te hebben (dit geldt natuurlijk niet voor belangrijke documenten en foto's, deze backup ik naar een andere locatie).

• EmilneM
Iemand een idee m.b.t. bovenstaande?

• Mijzelf
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Ik neem aan dat die Synology 'gewoon' software RAID gebruikt zoals (bijna?) alle Linux gebaseerde NASsen. Dit houd in dat je de array kan assembleren op ieder Linux systeem.

• EmilneM
Mijzelf schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 12:55:
Ik neem aan dat die Synology 'gewoon' software RAID gebruikt zoals (bijna?) alle Linux gebaseerde NASsen. Dit houd in dat je de array kan assembleren op ieder Linux systeem.
OK. Jij stelt dus dat ik de gegevens kan recoveren na defect van NAS door de schijven in een nieuwe (Linux-gebaseerde) NAS te hangen? Dit zou wel betekenen dat ik in het geval van Raid 5 van vier schijven van 1,5TB wel de 3*1,5TB = 4,5TB in één keer naar een andere locatie dien te recoveren.

Neig steeds meer naar losse volumes. Lees namelijk regelmatig over defecte NAS-systemen

• FDMK
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 09:30
Ik zit met hetzelfde probleem :)

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

• Mijzelf
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
EmilneM schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 16:23:
[...]

OK. Jij stelt dus dat ik de gegevens kan recoveren na defect van NAS door de schijven in een nieuwe (Linux-gebaseerde) NAS te hangen?
Nou, eigenlijk niet. Meer een Linux PC. Een NAS kan problemen geven als hij een bepaalde partitionering of zo verwacht.
Dit zou wel betekenen dat ik in het geval van Raid 5 van vier schijven van 1,5TB wel de 3*1,5TB = 4,5TB in één keer naar een andere locatie dien te recoveren.
Klopt. Dat kan inderdaad een akelig probleem zijn. Al was het maar omdat dat dagen kan duren.
Lees namelijk regelmatig over defecte NAS-systemen
Moet je er wel rekening mee houden dat je niets leest over al die NASsen die trouw hun rondjes blijven draaien.

• voodooless
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 15-08 15:58

voodooless

Sound is no voodoo!

EmilneM schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 16:23:
Lees namelijk regelmatig over defecte NAS-systemen
Als je geen vertrouwen hebt in het spul zou ik zeggen: gewoon niet kopen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• EmilneM
voodooless schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 20:43:
[...]

Als je geen vertrouwen hebt in het spul zou ik zeggen: gewoon niet kopen.
Defect kan altijd optreden. Zou wel graag mijn data willen kunnen herstellen...

• redfoxert
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
EmilneM schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 22:53:
[...]

Defect kan altijd optreden. Zou wel graag mijn data willen kunnen herstellen...
Als de data je lief is investeer je tegelijk in een goede backup. Is de data expendable (zo heb ik genoeg data, maar een klein deel maak ik structureel en regulier backups van naar meerdere lokaties) dan moet je het risico nemen dat je het ooit een keer kwijt kan raken.

Persoonlijk ben ik niet zo van de kant en klare NAS systemen maar dat is meer vanwege de prijs/prestatie verhouding. Voor hetzelfde geld kan je vaak ook zelf een systeem in mekaar draaien waar je ook meer controle en mogelijkheden over hebt.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee