Toon posts:

RAID 1 voor back-up

Pagina: 1
Acties:

• nWn
  • Registratie: maart 2008
  • Nu online

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
Heej,

Mijn Samsung Spinpoint F1 is vorige week overleden, en ik heb een F3 gekocht om voordat ie echt dood was (kon nog bij de data) alles over te zetten. De F1 is teruggestuurd en krijg morgen eenzelfde F3 als vervanging. Nu hoop ik natuurlijk dat ze het voor altijd blijven doen, maar de kans is er altijd dat er eentje kapot gaat. Ik gebruikte de F1 als dataschijf, voor films en muziek, en ook voor alles studie gerelateerd. Vooral dat laatste heb ik liever veilig. Mijn OS en apps staan op een SSD (Kingston V series 64GB).

1 tb voor data is meer dan genoeg, en aangezien ik een van de twee F3 schijven toch als backup wilde gebruiken, dacht ik dat ik ze net zo goed in RAID 1 kan zetten. Dan gebeurt de back up van data automatisch. Hierover had ik de volgende vragen:
- Is het mogelijk om een RAID 1 configuratie te maken met een derde schijf (de SSD) als bootschijf? (moederbord is trouwens een asrock 4core-fullhd, ondersteunt RAID 1)
- Is het mogelijk om partities op een RAID 1 configuratie aan te maken (100GB voor D: 300 voor E: en de rest voor F:, om data, films en muziek mooi gescheiden te houden). Op dit moment is mijn dataschijf al gepartitioneerd, gaat deze data verloren of kan ik RAID 1 aanzetten zonder alles kwijt te raken?
- Is dit de beste oplossing om mijn data veilig te stellen, of kan ik beter handmatig / softwarematig voor de backup zorgen?

Voor de compleetheid, mijn systeem bestaat uit het volgende:
Asrock 4core-fullHD mobo
Intel Q6600 @ stock (Coolermaster TX3 koeler)
4GB Kingston value RAM
Kingston 64gb SSD (bootschijf)
Windows 7 Ultimate x64

Thanks!

• Nic
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 11-09 11:52

Nic

Nic Limper

nWn Music schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 13:14:
- Is dit de beste oplossing om mijn data veilig te stellen, of kan ik beter handmatig / softwarematig voor de backup zorgen?
Het is hier al vaker langsgekomen: Raid is GEEN backup.
http://serverfault.com/qu.../why-is-raid-not-a-backup

Het is wel een mooie oplossing voor als een disk stuk gaat, maar je zult toch echt nog een losse backup moeten regelen als je je data wilt veilig stellen.

https://aspclassic.nl/

• nWn
  • Nu online

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
Ow, ja daar zit wat in :)

Zal even googelen, maar is er iemand van jullie die een makkelijke oplossingen weet om mappen met elkaar te synchroniseren? Of beter nog, een hele harde schijf met 3 partities? Kan dit native in Win7 Ultimate?

Goed, ga zelf even zoeken, bedankt dsltv!

Edit: Ik ga natuurlijk niet elke dag syncen dan, maar wanneer ik weet dat alle data op de dataschijf goed is. Verder ben ik niet erg bang voor corrupted files of human errors, dat is tot nu toe goed gegaan en de echt belangrijke data staat ook online en op mn ssd.

[Voor 32% gewijzigd door nWn op 19-10-2010 16:07]

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22-09 22:03

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Wat dacht je van een ingestelde taak? Elke dag om xx:xx backup map(pen) xxx naar schijf x:\ ?

Een USB schijf is bijv handig. Maar ook belangrijke schooldata zou je bijv online kunnen zetten op bijv live Storage van Microsoft/MSN.

• redfoxert
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
nWn Music schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 16:05:
Ow, ja daar zit wat in :)

Zal even googelen, maar is er iemand van jullie die een makkelijke oplossingen weet om mappen met elkaar te synchroniseren? Of beter nog, een hele harde schijf met 3 partities? Kan dit native in Win7 Ultimate?

Goed, ga zelf even zoeken, bedankt dsltv!
OS partitie kan je beter met een imaging tool backuppen, dit zal onthefly niet lekker functioneren. Synchronisatie scripts zou ik ook NIET gebruiken naar een backup lokatie. Bij een delete of verkeerd opslaan van een bestand word dit namelijk in de regel ook gesynchroniseerd naar de andere lokatie.

Je zult op zoek moeten naar backup software of synchronisatie software die ook oudere versies bewaard van je bestanden in plaats van ze botweg te overschrijven.

• nWn
  • Nu online

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
redfoxert schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 16:08:
[...]

OS partitie kan je beter met een imaging tool backuppen, dit zal onthefly niet lekker functioneren. Synchronisatie scripts zou ik ook NIET gebruiken naar een backup lokatie. Bij een delete of verkeerd opslaan van een bestand word dit namelijk in de regel ook gesynchroniseerd naar de andere lokatie.

Je zult op zoek moeten naar backup software of synchronisatie software die ook oudere versies bewaard van je bestanden in plaats van ze botweg te overschrijven.
De OS partitie hoeft sowieso geen back up. Mocht daar wat verkeerd gaan dan gaan Windows er opnieuw op. Het gaat vooral om de data. Heeft een van jullie misschien ervaring met een programma dat oude versies van bestanden bewaard, en op een logische manier opslaat (bijvoorbeeld de oude bestanden in een aparte map zetten, en de meest recente in de hoofdmap).

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22-09 22:03

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

[...]

Je kan bij backupopties selecteren of je wilt aangepaste bestanden wilt overschrijven, of dupliceren :) .

• nWn
  • Nu online

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
Thanks allemaal, volgens mij gaat dit wel lukken zo :).

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 22-09 23:39

M2M

medicijnman

[...]

je zou kunnen gaan voor synctoy van microsoft. Gratis, eenvoudig en je kunt er ook voor kiezen om data in plaats van synchronisatie, op echo nivo, of contribute te zetten, waarbij je data eigenlijk niet kwijt kunt raken.

Maargoed, raid =/= backup zoals hierboven al gezegd, en daar wil ik aan toevoegen dat het verstandig is je echt belangrijke data (dus alles wat niet entertainment is, of ergens anders nog downloadbaar / beschikbaar is) extern op te slaan. Het liefst niet bij een ander bedrijf, maar bij familie / vrienden.

-_-

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee