Toon posts:

[Arch] Booten Multiseat zonder Desktop Manager

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben bezig een multiseat op te zetten voor 2 gebruikers, eentje voor xmbc (tv) en eentje met lxde (PC), nou heb ik een goed werkende xorg.conf en kan ik probleemloos met beide gebruikers en layouts inloggen maar nou zou ik dat graag automatisch bij het opstarten willen hebben en het liefst zonder gebruik van een desktop manager (less is more),

dus in feite

su xbmc
startx -- -layout TV

su beuk
startx -- -layout PC

en dan automatisch bij het booten.

Vraag dus of dit kan? (zonder DM)

en vervolg vraag; Is er iemand die mij kan uitleggen hoe?

Ik kwam via google wel oplossingen tegen voor GDM en KDM maar dat wil ik eigenlijk liever niet als het niet strict noodzakelijk is. Ik heb verder nog met mingetty gespeeld in de inittab maar daar kwam ik niet helemaal uit, dus is hier iemand die mij er verder mee kan helpen?

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfranken
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-10 14:47
Heb je een .bashrc? Want daarin kun je namelijk opgeven wat per gebruiker gestart moet worden.
@maarten
ja, dat is inderdaad beter

[ Voor 16% gewijzigd door sfranken op 19-10-2010 12:55 . Reden: Iemand wist het beter ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Correcte manier (met gebruik van startx) is om het in .xinitrc te zetten ;) Die kun je aanmaken als die niet bestaat, hoef je alleen voor de xbmc gebruiker te doen,

Dus gewoon voor de gebruiker xbmc ~/.xinitrc aanmaken of wijzigen en er het commando in zetten om xbmc te starten, zonder su of startx of wat dan ook want je bent immers al ingelogt ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
in ~/.xinitrc staat alles al, dus als ik startx invoer loopt het precies zoals het moet (bij user xbmc start xbmc op en bij beuk start lxde op), alleen wil ik dat beide gebruikers vanaf boot meteen in hun eigen xsessie zitten, zonder iets handmatig te moeten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Gewoon even een wrapper scriptje schrijven zoiets als wat je al zei:

code:
1
2
3
4
5
6
#!/bin/sh
su xbmc
startx -- -layout TV &

su beuk
startx -- -layout PC &

En dan onderaan in /etc/inittab het script aan trappen met een regel zoals:

code:
1
x:5:respawn:/pad/naar/je/script.sh

De rest in dat lijstje wel even uit commenten zoals xdm enzo ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Ventieldopje op 19-10-2010 13:16 . Reden: Script header #!/bin/sh ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor de volledigheid, ik heb het idee van phas0r verder uitgewerkt en kwam uiteindelijk tot dit scriptje

#!/bin/sh
/bin/su xbmc -c "/usr/bin/xinit -- :1 -layout TV -sharevts" &
/bin/su beuk -c "/usr/bin/startx -- -layout PC -sharevts -novtswitch" &

Ik moest xinit gebruiken bij 1 van de schermen omdat ik geen 2de startx sessie kon starten.

scriptje in mijn /etc/inittab gezet

x:5:once:/bin/sh "/bin/startbeide.sh"

en bij booten starten beide sessies.
Pagina: 1