Toon posts:

Aansluiten beamer

Pagina: 1
Acties:

• powah2k4
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17-07 19:08
Beste mensen,

Ik heb een vraag over het aansluiten van een beamer op mijn receiver. Het is een beetje moeilijk verhaal maar probeer het zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Mijn set-up.

Panasonic TXP42G10
Denon AVR1910
Xbox360
Playstation 3
HD Decoder
Beamer(moet nog aangeschaft worden)

Nu is mijn probleem. Mijn Denon AVR1910 receiver heeft maar 1 HDMI out wat naar de TV loopt.
Echter, als ik mijn beamer aangeschaft heb wil ik via de Beamer films kijken en zo nu en dan gamen. Als het overdag is en ik wil even snel een potje gamen dan ga ik de Beamer niet aanzetten en moet dus het beeld van de xbox of playstation naar de TV gestuurd worden.

Ik kan de xbox bijvoorbeeld niet naar de TV en Beamer, omdat ik maar 1 hdmi out heb op de versterker. Nu is mijn idee om een HDMI Switch aan te schaffen met 2 HDMI out. Dat ik daar dus kan switchen inplaats van op de receiver.

Nu heb ik hier een aantal vragen,

Is dit wel goed te doen?
Heb ik kwaliteit verlies?
Ik schaf mij ook een Harmony one (of een andere goede universele afstandsbediening, enige tips hierover zijn ook welkom) om alles te bedienen.(ps3 kan niet, behalve met die adapter). Nu heb je bij veel HDMI switchen ook een afstandsbediening zitten. Dit zou ik dus ook graag meteen met mijn Harmony one willen bedienen. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? En of dat uberhaupt wel mogelijk is?

Heeft er iemand een ander idee hoe ik het beter kan aansluiten hoor ik het graag. (Een nieuwe receiver kopen is geen optie).

Mvg,

Tom

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 01:48

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Ten 1e ff: HDMI en DVI doen niet aan "Kwaliteitsverlies" het werkt, of het werkt niet. Er zit niks tussenin omdat het een Digitaal signaal is.

Een switch kan gewoon een mooie optie zijn ja. Meer kan ik er niet over zeggen.

• powah2k4
Ja, maar mijn receiver heeft geen DVI out. Dus dan kan ik alsnog niet de beamer erop aansluiten. Ik wil gewoon graag alles via de receiver laten lopen zonder dat ik kabels hoef om te steken.

Met kwaliteitsverlies doelde ik meer op de HDMI switch ertussen te zetten. Elke aftakking wat je doet creëert enige vorm van kwaliteitsverlies.

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

powah2k4 schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 12:21:
Elke aftakking wat je doet creëert enige vorm van kwaliteitsverlies.
Nauwelijks, wel ietsie signaal verlies totdat het niet meer werkt. de lengte en de kwaliteit van de kabel naar de beamer lijkt me van hogere invloed op het signaal niveau dan de switch. maar dat speculeer ik nu even.

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• powah2k4
Die kabel wordt wel aanzienlijk lang. Aangezien de Beamer aan het plafond komt te hangen aan de achterkant van de kamer. Dus zo'n 8 a 10 meter lang zal die kabel wel zijn.

• sopsop
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16-09 10:44

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Je moet geen switch hebben, maar een splitter. Ik heb er zelf ook een. Werkt perfect. Geen kwaliteitsverlies. Sterker nog: ik had problemen met mijn 15 meter HDMI-kabel rechtstreeks uit de receiver op de beamer: maximaal 720p. Via de splitter krijg ik gewoon netjes storingsvrij 1080p.

Ik heb deze: http://www.redcoon.nl/ind...ldkabel_HDMI_Splitter1x2/

Geen AB voor nodig, want je kunt gewoon op je beamer en je TV tegelijk beeld krijgen.

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

HDMI en DVI vervoeren hetzelfde videosignaal, deze is 100% digitaal. En heeft dus geen last van ruis of kwaliteitsverlies.

Ikzelf gebruik bijv deze: pricewatch: Aten VS481A HDMI Switch
Om zowel mijn PC als Xbox-360 op mijn TV aan te sluiten.
sopsop schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 12:27:
Je moet geen switch hebben, maar een splitter. Ik heb er zelf ook een. Werkt perfect. Geen kwaliteitsverlies. Sterker nog: ik had problemen met mijn 15 meter HDMI-kabel rechtstreeks uit de receiver op de beamer: maximaal 720p. Via de splitter krijg ik gewoon netjes storingsvrij 1080p.

Geen AB voor nodig, want je kunt gewoon op je beamer en je TV tegelijk beeld krijgen.
Een splitter maakt van 1 signaal meerdere signalen, een Switch laat je tussen meerdere signalen wisselen..

[Voor 52% gewijzigd door D4NG3R op 19-10-2010 12:29]

• My-life
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 08:20
Thuis heb ik 15m HDMI kabel, wel een goede en dat werkt zonder problemen.
Op kantoor hebben we ook tijdelijk een simpele switch gebruikt, dit ging prima. Pas toen deze switch werd geruild voor een professionele kwamen de problemen. De dure switch deed ook aan handshaking en dat veroorzaakte volgens mij het probleem.
Wellicht kan iemand anders daar meer over vertellen.

BW, welkom op GoT. Vergeet de regels niet de lezen, want je mist hier en daar een paar steken ;) .

[Voor 12% gewijzigd door My-life op 19-10-2010 12:30]

Specs

• powah2k4
sopsop schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 12:27:

Ghehe, ja dat zocht ik. Splitter inderdaad. Daarom vond ik er al zo weinig met 2x HDMI out. Ik dacht ook eerst dat het splitter was, geen idee hoe ik ineens bij switch kom. Bedankt.

• sopsop

sopsop

[v] [;,,;] [v]

D4NG3R NL schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 12:28:

[...]

Een splitter maakt van 1 signaal meerdere signalen, een Switch laat je tussen meerdere signalen wisselen..
Dat wil de TS toch ook? Hij heeft 3 x HDMI in en 1 x HDMI uit. Front alles in je versterker en de HDMI-uit in de splitter. Dan vanuit de splitter twee HDMI's naar de TV en de beamer.

[Voor 23% gewijzigd door sopsop op 19-10-2010 12:32]

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

nee? De TS wil meerdere inputs (Xbox-360, PS3, DVD). En maar 1 output?

Of heeft de TS alles al op de reciever, en heeft de reciever maar 1 HDMI out?
Dan moet je IDD een splitter hebben..

[Voor 21% gewijzigd door D4NG3R op 19-10-2010 12:32]

• powah2k4
Neenee, ik wilde 2 signalen hebben vanuit 1. Alles is aangesloten op mijn receiver. Maar omdat mijn receiver maar 1 HDMI out heeft moet hij daarna gesplit worden eigenlijk. Het zou wel handig zijn als ik 1 uit kon zetten en de andere aan. Ik wil zo min mogelijk signaal/kwaliteitsverlies.

[Voor 76% gewijzigd door powah2k4 op 19-10-2010 12:33]

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 17:57
Hoewel wel met afstandsbediening is een matrix schakelaar ook een mooie oplossing:

• powah2k4
Ja, die had ik ook gezien ja. Die was te koop volgens mij op redcoon. 119euro volgens mij.

Nog even een snelle vraag tussen door. Ik zie aanzienlijk veel prijsverschil tussen projectieschermen. Ondanks ze beide zonder motor zijn en even groot, plus dezelfde verhoudingen. Zit er verder nog verschil tussen die schermen?

• sopsop

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Die splitter die ik heb ziet wanneer een apparaat aanstaat, dus die schakelt automatisch uit. Overigens maakt dat geen zak uit qua kwaliteit, ook met beide uitgangen aangesloten en in totaal 25 meter (15 + 10) HDMI-kabel gewoon storingsvrij 1080p beeld op TV & beamer. Je moet wel een splitter met externe voeding nemen.

=edit=
Ja een goed scherm maakt heel veel verschil, met name de gainfactor is van belang: http://www.encyclo.nl/begrip/High%20Gain%20projectiescherm

[Voor 19% gewijzigd door sopsop op 19-10-2010 12:38]

• ChojinZ
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18-09 12:31
D4NG3R NL schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 12:16:
Ten 1e ff: HDMI en DVI doen niet aan "Kwaliteitsverlies" het werkt, of het werkt niet. Er zit niks tussenin omdat het een Digitaal signaal is.

Een switch kan gewoon een mooie optie zijn ja. Meer kan ik er niet over zeggen.
Dat klopt niet helemaal. DVI/HDMI kan wel degelijk last hebben van kwaliteitsverlies, zeker als de kabel langer is dan 15 meter. Alleen is de kans op kwaliteitsverlies bij een digitaal signaal veel kleiner dan bij analoog.

Bij hele slechte hdmi kabels uit zich dat in vierkante blokken (artifacts) in je beeld. Dit wordt veroorzaakt door bv. slechte connectoren of slecht gefabriceerde draden.

Zover ik weet (but correct me if im wrong) heeft HDMI ook geen foutcorrectie waardoor er dus ook geen terugkoppeling is wanneer er data verkeerd verzonden word.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• powah2k4
En hoe weet ik of het een high gain project scherm is? Ik heb daarna gegoogled maar ik vind bij de aanbieders van een projectie scherm nergens staan of hij High Gain is of niet. Kan ook zijn dat ik verkeerd kijk.

• sopsop

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Als ik bijvoorbeeld hier kijk: http://beamershop24.nl/projectiescherm/projectiescherm.html

Daar zie ik de gainfactor bij (bijna) alle projectieschermen staan.

• powah2k4
Ok, thanks. Ik had die website nog niet bekeken. En kwa gain factor, wat is aan te raden? Het moet natuurlijk niet te duur worden. Rond de 200euro a 300euro wil ik wel uitgeven.

• sopsop

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Prijs is meer afhankelijk van electrisch en grootte dan de gainfactor. Maar 1.2 is wel het maximum voor dat geld.

Koop trouwens eerst de beamer en bepaal dan welk formaat scherm je wilt, aangezien de plek waar je de beamer wil zetten/hangen redelijk bepalend is voor het formaat van het scherm. Het beeld kun je maar beperkt oprekken/inkrimpen.

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

ChojinZ schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 12:40:
[...]

Dat klopt niet helemaal. DVI/HDMI kan wel degelijk last hebben van kwaliteitsverlies, zeker als de kabel langer is dan 15 meter. Alleen is de kans op kwaliteitsverlies bij een digitaal signaal veel kleiner dan bij analoog.

Bij hele slechte hdmi kabels uit zich dat in vierkante blokken (artifacts) in je beeld. Dit wordt veroorzaakt door bv. slechte connectoren of slecht gefabriceerde draden.

Zover ik weet (but correct me if im wrong) heeft HDMI ook geen foutcorrectie waardoor er dus ook geen terugkoppeling is wanneer er data verkeerd verzonden word.
Je verliest geen kwaliteit, je signaal vervalt. Oftewel een deel van het beeld komt gewoon niet aan, of dit nou 1 pixel is of een geheel zwart scherm. Het is geen "kwaliteits" verlies. Maar signaalverlies.. Analoog is gevoelig voor ruis van andere elektronica, dat is een Digitaal signaal niet.

• ChojinZ
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18-09 12:31
D4NG3R NL schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 13:10:
[...]

Je verliest geen kwaliteit, je signaal vervalt. Oftewel een deel van het beeld komt gewoon niet aan, of dit nou 1 pixel is of een geheel zwart scherm. Het is geen "kwaliteits" verlies. Maar signaalverlies.. Analoog is gevoelig voor ruis van andere elektronica, dat is een Digitaal signaal niet.
Ok, dan denk ik dat we beide hetzelfde bedoelen alleen zijn onze definitie's van kwaliteitsverlies iets anders.
Als er data (signaal verlies) kwijt raakt dan raakt er uiteindelijk ook kwaliteit verloren. Vanuit die redenering beschouw ik het dus als kwaliteitsverlies. ;)

Overigens is analoog niet altijd gevoelig voor ruis van andere electronica. Sterker nog, analoog hoeft helemaa geen electronisch signaal te zijn:
Wikipedia: Analoog

[Voor 13% gewijzigd door ChojinZ op 19-10-2010 14:03]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee