Is mijn laptop gehacked?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.021 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 375037

Topicstarter
Hay,

Een vriendin van mij word nu al even lastig gevallen. Waarschijnlijk is het de ex van haar ex die iets is begonnen en hij of zijn vrienden maken het nu af. Nu heeft zij het gevoel en het idee dat hij een programma op haar laptop heeft geinstalleerd ofzo waardoor hij/zij overal achterkomt. Een voorbeeld hiervan is dat ze al tig keer haar wachtwoorden heeft veranderd maar hij/zij er toch elke keer achterkomt. Hij is nadat het uit was nog een keer bij haar geweest en ook op haar laptop. Toen zij binnenkwam klikte hij snel dingen weg. Uiteraard was die vriendin van me nieuwsgierig wat hij nou had gedaan maar hij had haar geschiedenis gewist, best stiekem. Mijn vraag is wat hier aan te doen is. Hoe kunnen we zien dat hij ook echt iets op haar latop heeft gezet?

Zij heeft een gmail account en een hotmail account. Een tijdje geleden zag ze dat er op haar gmail account was ingelogd onder een ip adres dat niet van haar was terwijl ze de hele avond thuis was. Aangezien dit al een tijdje aan de gang was, is dit hele verhaal al bekend bij de politie maar ze doen er vrij weinig mee. We hebben geprobeerd het ip adres te achterhalen maar de ip trackers verwijzen niet naar de exacte locatie.

Ze krijgt ook smsjes (lijkt erop dat die gewoon via een telefoon zijn gestuurd) van haar ex en zijn vrienden. Van de week heeft hij haar gevraagd om langs te komen om het uit te praten. Zij twijfelde eerst een beetje maar later toch maar gegaan. Zij kon alleen niet heel erg vroeg dus was wat later op de avond. Toen ze daar kwam was er niemand thuis. Zij heeft nu dus de knop om gezet en wil er niks meer van weten maar zij gaat voor een langere tijd naar het buitenland en wie weet wat hij dan nog gaat proberen. Ik vind het maar eng allemaal en er komen steeds meer verhalen bovendrijven van andere mensen. Hij heeft bijvoorbeeld al eerder het e-mail adres van zijn ex stiefzusje gehacked. Hij is ook vrij jaloers en mijn vriendin heeft al een tijdje een andere vriend.

Maar mijn vraag is dus wat kan ik hier aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dramatic
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
Installeer Trojan Remover en scan verwijder daar alles mee wat ie tegenkomt. Het liefst in veilige modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Gewoon die laptop opnieuw installleren, probleem opgelost :) En hoezo is jouw laptop gehacked?

[ Voor 26% gewijzigd door Aghanim op 19-10-2010 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:19

CeesKees

I rest my Kees

Systeem opnieuw installeren. Ben je overal vanaf.

Je kunt ook kijken met CTR-ALT-DEL welke programma's er allemaal draaien.
Of met CCleaner uitzoeken welke programma's er allemaal moeten opstarten.
Of in "software" kijken welke programma's er geinstalleerd zijn.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 375037 schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 11:47:
Hij heeft bijvoorbeeld al eerder het e-mail adres van zijn ex stiefzusje gehacked. Hij is ook vrij jaloers en mijn vriendin heeft al een tijdje een andere vriend.
Roddels en hearsay, en compleet irrelevant.

Bang voor virussen, trojans of andere malware die door een handige jongen zijn achtergelaten: computer gewoon herinstalleren, goede beveiliging en alle wachtwoorden resetten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-07 14:25

Releases

Ja maar!

Hij gebruijkt waarschijnlijk een RAT = Remote Administration Tool.
Bekende namen daarvoor zijn, Erebus, Cybergate, Blackshades noem maar op.

Hiermee is hij in staat om zo alles op desbetreffende laptop te doen, zelfs met de webcam meekijken zonder dat je het doorheb, zet dus voor de time being een plakkertje op de webcam.
Download ook even Anti-malwarebytes en laat die even een volledige scan doen. Let op, dit geeft geen garantie, wellicht is het programma FUD(Fully Undetected) gemaakt, zo word die door geen enkel programma gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Niet gaan kutten met spyware removal en dergelijken, volledige reinstall en wachtwoorden daarvoor op andere pc wijzigen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Releases schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 11:52:
Hij gebruijkt waarschijnlijk een RAT = Remote Administration Tool.
Bekende namen daarvoor zijn, Erebus, Cybergate, Blackshades noem maar op.

Hiermee is hij in staat om zo alles op desbetreffende laptop te doen, zelfs met de webcam meekijken zonder dat je het doorheb, zet dus voor de time being een plakkertje op de webcam.
Download ook even Anti-malwarebytes en laat die even een volledige scan doen. Let op, dit geeft geen garantie, wellicht is het programma FUD(Fully Undetected) gemaakt, zo word die door geen enkel programma gevonden.
En dus is een reinstall beter en veel sneller.

Overigens noem ik het geen hacken als je op de 'slachtoffer-pc' zelf de software moet installeren voordat je er binnen kunt dringen ;w

[ Voor 8% gewijzigd door Aghanim op 19-10-2010 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Aghanim schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 11:49:
Gewoon die laptop opnieuw installleren, probleem opgelost :)
Dit is de makkelijkste, en toch zekerste manier om hier vanaf te komen. Scanners vinden veel, maar 100% zekerheid heb je nooit.

Verder zou ik een 'fijn' gesprek aan gaan met deze 'ex' :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases

Releases

Ja maar!

We hebben nog een GoT knokploeg ergens? Maar inderdaad, herinstall is altijd het beste, maar vaak krijg ik dan gelijk naar me hoofdgeslingerd dat dat niet de juiste oplossing is. Lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke bedankt voor de reacties. Ik zal aan mijn vriend vragen of hij windows opnieuw erop wil zetten. Is toch het veiligst denk ik. Mijn laptop is niet gehacked maar ik heb de latop van die vriendin van mij even zodat zij even belangrijke dingen kon regelen en we wilden even kijken wat er zou gaan gebeuren.

Dat fijne gesprek met die ex zouden zowel mijn vriend als de nieuwe vriend van mijn vriendin maar al te graag doen maar dat schiet niet op want dat gaat mis:P.

Bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-05 15:04
Releases schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 12:01:
We hebben nog een GoT knokploeg ergens? Maar inderdaad, herinstall is altijd het beste, maar vaak krijg ik dan gelijk naar me hoofdgeslingerd dat dat niet de juiste oplossing is. Lol
We hebben geen GoT knokploeg en die gaat ook niet gevormd worden.

Het beste om zeker te zijn dat er niks achterblijft is een herinstall.

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases

Releases

Ja maar!

iisschots schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 12:16:
[...]

We hebben geen GoT knokploeg en die gaat ook niet gevormd worden.

Het beste om zeker te zijn dat er niks achterblijft is een herinstall.
Gelijk op de teentjes getrapt. Die opmwerking is al zo vaak gemaakt op fora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Een herinstall is de beste oplossing inderdaad. Al kan je met wat spyware/anti-virus tools en een goede firewall ook een eind komen (of alle regels in je huidige firewall weggooien).
Ik zou ook aanraden om alle belangrijke wachtwoorden (mail etc) even vanaf een andere(!) pc te wijzigen, en voorlopig niet meer via de laptop te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidoss
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-07 08:58
laptop opnieuw installeren inderdaad en vervolgens de wachtwoorden van email e.d. veranderen
probleem opgelost

**doss**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Releases schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 12:20:
Die opmwerking is al zo vaak gemaakt op fora.
En heeft een baard van hier tot aan Weddell Island en daarom ook totaal niet meer in de geringste mate leuk of relevant. Gewoon lekker laten liggen, iets met een put, deuren en een schuur enzo.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:09
Als het echt een moeilijke gast is, die heeft lopen zieken op de hardware van je vriendin, check dan meteen even ook alle andere hardware.
USB sticks volledig formatteren, externe HDD('s) scannen met MBAM en HitmanPro3, router resetten naar default en weer netjes instellen en vooral alle passwords veranderen; ook van de sites die ze weinig bezoekt (bijv een oud Facebook profiel dat ze niet meer gebruikt etc).

Als je vermoedt dat die kerel hiermee door wil gaan, dan kan je beter e.e.a. goed documenteren indien je een juridisch/justitieel vervolg verwacht.
Zo niet, volg dan de adviezen op in de verschillende posts (herinstallatie dus en niet gaan lopen hannesen met scanners) en zet daarmee een streep onder dit gedoe.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[quote]Baserk schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 18:41:
Als het echt een moeilijke gast is, die heeft lopen zieken op de hardware van je vriendin, check dan meteen even ook alle andere hardware.
USB sticks volledig formatteren, externe HDD('s) scannen met MBAM en HitmanPro3, router resetten naar default en weer netjes instellen en vooral alle passwords veranderen; ook van de sites die ze weinig bezoekt (bijv een oud Facebook profiel dat ze niet meer gebruikt etc).

Hmmz dat is inderdaad een goede. Hij is er iig gehaaid en computer nerd genoeg voor maar mijn vriend is nu windows opnieuw op de laptop aan het zetten.

Bedankt voor alle posts

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 375037 op 19-10-2010 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:09
Anoniem: 375037 schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 11:47:

Nu heeft zij het gevoel en het idee dat hij een programma op haar laptop heeft geinstalleerd ofzo waardoor hij/zij overal achterkomt.
Hoewel een verse install het euvel waarschijnlijk, niet 100% zeker, zal verhelpen kun je ook gewoon even een live-cd van ubuntu downloaden. Hiermee kun je snel op internet het wachtwoord veranderen en weet je ook, bijna, zeker dat rootkits niets kunnen herinstalleren in je kernel.
Zij heeft een gmail account en een hotmail account. Een tijdje geleden zag ze dat er op haar gmail account was ingelogd onder een ip adres dat niet van haar was terwijl ze de hele avond thuis was.
Kan ook gewoon d'r mobiel zijn, maar allemaal te voorkomen door dmv die live-cd het wachtwoord te wijzigen.
Ze krijgt ook smsjes (lijkt erop dat die gewoon via een telefoon zijn gestuurd)
Niets is zeker, ook smsjes en de afzender zijn te spoofen. Zie andereafzender.nl bijvoorbeeld. Wel kun je als er geen +316 in de afzender staat je twijfels trekken over de afzender. Staat die +316 wel voor het nummer, dan denk ik dat het echt vanaf dat nummer is verstuurd. Vaak krijg je namelijk maar 11 karakters bij van die sms spoof sites, +31612345678 zijn er 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ Henkeisjedies

Hoe kan haar mobiel dan een heel ander ip adres afgeven? Zij dacht eerst namelijk ook dat het haar mobiel was maar toen ze dat ging checken bleek dat als ze haar mail op haar mobiel bekeek, haar eigen ip adres te zien kreeg in de lijst van gmail.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 375037 op 19-10-2010 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen797
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-06 08:32
Anoniem: 375037 schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 21:10:
@ Henkeisjedies

Hoe kan haar mobiel dan een heel ander ip adres afgeven? Zij dacht eerst namelijk ook dat het haar mobiel was maar toen ze dat ging checken bleek dat als ze haar mail op haar mobiel bekeek, haar eigen ip adres te zien kreeg in de lijst van gmail.
Haar mobiel kan een ander ip adres hebben als de mail wordt opgehaald via 3G en niet via Wifi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja maar haar mail werd wel opgehaald door wifi. Dat is dus het rare. Behalve dat spoort die ex van haar gewoon niet. Hij is 22 ofzo maar met het denkvermogen en sociale vaardigheden van een 10 jarig kind met heel veel computerkennis:P

Ik heb het nagevraagd en er staat gewoon +31123456789 dus die smsjes zijn gewoon via een telefoon verstuurd wrs.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 375037 op 19-10-2010 21:52 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisschots
Kunnen we het ontopic houden graag. Het heeft geen nut dit soort dingen over personen te bespreken in dit topic.

[ Voor 3% gewijzigd door iisschots op 19-10-2010 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Anoniem: 375037 schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 21:49:
Ja maar haar mail werd wel opgehaald door wifi. Dat is dus het rare. Behalve dat spoort die ex van haar gewoon niet. Hij is 22 ofzo maar met het denkvermogen en sociale vaardigheden van een 10 jarig kind met heel veel computerkennis:P

Ik heb het nagevraagd en er staat gewoon XXXX dus die smsjes zijn gewoon via een telefoon verstuurd wrs.
Het lijkt me niet zo handig om een telefoonnummer van iemand hier neer te zetten, dit forum heeft meer dan 10.000 leden die ook dailers kunnen maken die dit nummer dan heel veel gaan bellen, dat is niet iets wat je wilt lijkt me.

Ontopic:
Je zou eerst eens kunnen proberen met een goede virusscanner zoals Symantec een scan laten draaien en kijken wat die vindt, als je dan nog problemen houdt, pas herinstalleren. Meteen herinstalleren is wel meteen heel grof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is ook geen bestaand telefoonnummer:P

Maar mijn vriend heeft vanavond al een nieuwe versie van windows erop gezet. Iedereen is het gezeur een beetje zat en nu weten we in ieder geval zeker dat hij niks kan vinden via de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:32
Heb je voor de nieuwe installatie wel de hardeschijf geformatteerd? Als je de nieuwe installatie niet vanuit de opstartmodus hebt geïnstalleerd maar terwijl de oude versie van Windows nog gewoon draaide ben ik bang dat je hardeschijf nog niet 100% schoon is.

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb dat niet zelf gedaan maar laten doen door mijn vriend. Ik zal het eens navragen. Bedankt voor de tip in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Om jullie nog op de hoogte te houden. Vorige week vrijdag kwam een vriend van die vriendin van mij erachter dat haar internet niet was beveiligd stom stom stom (deze was eerst wel beveiligd maar dat had haar ex ook gedaan. Nu heeft diezelfde vriend in haar router gekeken en daar een aantal (te veel) Mac adressen gevonden die niet bij haar pc en/of telefoon horen. Het is dan volgens mijn vriend wel erg makkelijk inloggen op haar router (dus ook misbruik van haar ip adres maken) geweest.
Dit is vanmorgen gemeld bij de politie en het is nu allemaal opgelost dus bedankt nog voor alle tips.

Nu zit ik in mijn eigen router te kijken en de logs van mijn router zijn verdwenen. Komt dit ook al door het resetten of is dit handmatig gebeurd?

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 375037 op 05-11-2010 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisschots
Graag gedaan, maar dit heeft allemaal niks meer met het onderwerp te maken. Daarom gaat nu het topic ook op slot.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.