Toon posts:

[VB] Documenten inladen in textbox

Pagina: 1
Acties:

• Slaiter
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Hallo,

Ik ben pas begonnen met programmeren en scripten en loop nu tegen een probleem aan waar ik zelfs met behulp van google even niet uitkom.

De situatie is als volgt:

Ik heb een userform gemaakt vanwaaruit doormiddel van vragen en gekoppelde antwoorden een document aangemaakt wordt. Tot zover werkt het allemaal, maar nu wil ik iets inbrengen in het document wat ik nog niet onder de knie heb.

Ik heb 20 Word bestanden waarin variabelen staan, afhankelijk van de document titel wil ik deze documenten oproepen in een textbox binnen de userform en de variabelen daarin via een script kunnen aanpassen. Dat laatste is geen probleem, maar hoe krijg ik vanuit meerdere document opties de juiste in de textbox geplaatst?

Voorbeeld:
c://voedsel/grondstof/mais.doc
c://voedsel/product/maizena.doc

Nu wil ik wanneer er in combobox1 voor mais gekozen wordt, dat de inhoud van mais.doc in textbox1 wordt weergegeven, wanneer er in combobox1 voor graan gekozen wordt moet dus de inhoud maizena.doc worden weergegeven in textbox1 etc.

• RobIII
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 02:31

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Sowieso gaat een word document in een textbox laden niet lukken; een textbox kent namelijk geen opmaak en andere zaken die Word bestanden kennen. Een stapje in de juiste richting is een richtexbox; die kan overweg met rich text (RTF) maar is bij lange na nog niet gelijk aan Word. Je zou Word kunnen embedden, maar dat wordt weer wat lastig als je applicatie voor derden bedoeld is (licentietechnisch e.d.).

Waarom start je niet gewoon een word met als parameter het document? Dan staat het document niet in je applicatie maar is wel het makkelijkst.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• Slaiter
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
De uitdaging is dat het path van het originele bestand niet zichtbaar mag zijn, er geen risico mag bestaan dit origineel te overschrijven en moet de content van dit bestand wel beschikbaar zijn. Waarden moeten aanpasbaar zijn wat read-only en voor de toepasbaarheid een document beveiliging al snel uitsluit, daarom dacht ik aan de door mij omschreven oplossing.

Nu je het over opmaak hebt, wat in de opgeroepen content niet van toepassing is, maar in de uitvoering wel kan text of rtf natuurlijk ook volstaan, dat betekend alleen dat ik een kleine 20 documenten moet gaan omzetten, vandaar dat ik eerst wilde weten of het mogelijk is.

[Voor 3% gewijzigd door Slaiter op 19-10-2010 09:46]

• BvDorp
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 09-08 01:04
He, interessant, ik probeer een beetje te snappen wat je wilt doen. Net als elke beginnende VB programmeur wil je dingen aan elkaar knopen, en dan is VB een prettige taal om mee te werken. Toch wil ik je adviseren om je programma anders op te zetten. Lees de volgende Wiki over architectuur eens door: Milti-tier ontwerp.

In de basis wil je je data, de verwerking hiervan en de grafische interface van je programma een beetje netjes uit elkaar halen. Je hebt je data nu in bestanden zitten, maar het nadeel is dan dat je vanuit je programma er niet van op aan kunt dat die bestanden de data bevatten die het programma wil laten zien. Die Word documenten omzetten naar XML of desnoods een MS Access database zou al een interessante stap zijn, dan weet je veel beter wat je aan het doen bent. Het is niet zo moeilijk als het klinkt. Maak eens een MS Access documentje aan, hang die aan je programma (google is je vriend). Sla de Word documenten op in RTF, en plak dat gewoon rechtstreeks in je Access DB als string. Maar hier heb ik niet zoveel verstand van; kan iemand me corrigeren als dit niet klopt?

Je kunt ook gewoon beginnen met je programma, kijken waar je tegenaan loopt en dan, als je een probleem hebt, niet de kortste route naar een werkend programma nemen (zoals je nu probeert) maar proberen je programmeer skills op een nieuw niveau te krijgen. Dus voorbeeld: nu ga je vrij makkelijk proberen om van Word -> programma te gaan. Beter kun je van Word -> nadenken -> niet Word dus -> vet programma met een database gaan. Kom ik een beetje over?

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee