Toon posts:

Ubuntu login script

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• clogie886
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 11-09 22:12
Ik heb een NAS (Zyxel NSA-220) die ik zowel via mijn Windows XP SP3 PC als mijn Ubuntu laptop 10.10 / netbook 10.10 wil benaderen. Zowel Windows XP als Ubuntu zijn 100% up to date met de laatste updates en patches.

Wil nu mappings aanmaken en gebruiken in zowel Windows als Ubuntu.

Login script Windows (bat-file):
NET USE h: \\nsa-220\home /user:xx xx /persistent:yes
NET USE i: \\nsa-220\ebook /persistent:yes
NET USE j: \\nsa-220\programs /persistent:yes
NET USE k: \\nsa-220\video /persistent:yes
NET USE l: \\nsa-220\photo /persistent:yes

Simple - geen probleem - werkt altijd.

Login script Ubuntu:
#!/bin/sh
gvfs-mount smb://nsa-220/home
gvfs-mount smb://nsa-220/ebook
gvfs-mount smb://nsa-220/programs
gvfs-mount smb://nsa-220/video
gvfs-mount smb://nsa-220/photo

Soms wel, soms geen mappings, maar altijd dezelfde foutmelding

Foutmelding Ubuntu / Netbook:
Error: DBus error org.freedesktop.DBus.Error.NoReply: Message did not receive a reply (timeout by message bus). Please select another viewer and try again.

Foutmelding zowel bij handmatig opstarten als automatisch bij inloggen.

Als ik Google gebruik kom ik alleen mensen tegen die hetzelfde probleem hebben maar geen oplossing...

Het lijkt op een soort time-out probleem...

Iemand een idee?

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

• Nightspirit
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 28-06-2014
Ubuntu start wireless netwerk op na het inloggen? Dan kan het zijn dat het script soms wordt uitgevoerd voordat deze verbinding tot stand is gebracht. Een wait (of beter: een dependency) zou daar wonderen doen.

[Voor 16% gewijzigd door Nightspirit op 19-10-2010 05:03]

• clogie886
Ook als de laptop al lang verbonden is met het wireless netwerk blijft hij dezelfde fout melding geven. Dit test ik door het script handmatig op te starten.

• Nightspirit
Kun je op dat moment wel pingen naar nsa-220 en krijg je het juiste IP adres als response?

• clogie886
Werkt, krijg het juiste ip-adres terug, de NSA-220 staat namelijk in de \etc\hosts file. Ook geprobeert ip-nummer te gebruiken ipv de naam van de NAS, zelfde resultaat.

• TrailBlazer
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 21:56

TrailBlazer

Karnemelk FTW

al eens geprobeerd te mounten met smbclient. Het lijkt dat je een of andere tool voor ubuntu gebruikt die allerhande dingen wil uitvoeren voor je op de achtergrond.

Vrouwen kunnen twee dingen tegelijk.... zeuren en iets anders.

• Nightspirit
TrailBlazer schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 06:43:
al eens geprobeerd te mounten met smbclient. Het lijkt dat je een of andere tool voor ubuntu gebruikt die allerhande dingen wil uitvoeren voor je op de achtergrond.
Wat juist erg handig is in combinatie met Ubuntu ivm rechten, vooringestelde wachtwoorden uit de Gnome configuratie, handling van de shares, etc. Als gvfs-mount werkt (en bij mij doet dat het) is het een echte aanrader.

• MissingDog
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
Wil je deze mounts alleen hebben voor jezelf of machine-wide? Anders kan je ze net zo goed in je fstab al laten mounten.

• clogie886
SMBClient schijnt wel te werken. Ben pas beginnend Ubuntu gebruiker (9 maanden) maar met behulp van deze link http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=280473 krijg ik het wel aan de praat. Nu nog een poosje in de security duiken en dan wat wat geleerd vandaag - iedere dag een uurtje!

Bedankt!

• TrailBlazer
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 21:56

TrailBlazer

Karnemelk FTW

NiGhTsPiRiT schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 07:13:
[...]

Wat juist erg handig is in combinatie met Ubuntu ivm rechten, vooringestelde wachtwoorden uit de Gnome configuratie, handling van de shares, etc. Als gvfs-mount werkt (en bij mij doet dat het) is het een echte aanrader.
Dat begrijp ik ook wel alleen met smbclient kan je dus uitsluiten of het in de mount zit of ergens daarboven.

Ik heb trouwens die ene keer dat ik met Ubuntu gewerkt heb alleen maar lopen vechten met die DBus, gauw weer terug gegaan naar Debian.

Vrouwen kunnen twee dingen tegelijk.... zeuren en iets anders.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee