Toon posts:

Vergroten dmv. witruimte tussen pixels

Pagina: 1
Acties:

• TerraGuy
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 17-09 17:43

TerraGuy

The weirdo with the beard

Topicstarter
Via Google en hier heb ik niks kunnen vinden, misschien dat ik verkeerd zoek want zo vreemd leek mijn probleem toch niet. :)

Ik ben op zoek naar een vergrotingsmethode/programma die de foto vergroot door witte pixels tussen de bestaande te gooien. Geen nieuwe pixels verzinnen dus, maar net zo'n effect als van die posters in bushokjes, die hebben ook veel witruimte, wat pas opvalt als je er met je neus tegenaan staat.

Heeft iemand een idee hoe dit kan danwel hoe dit heet zodat ik zelf verder kan zoeken? :)

Edit: ik bedoel zoiets als Rasterbator, maar die werkt alleen goed voor extreme vergrotingen en zwart/wit. Ik zoek meer iets in de trant van A5 naar A4 met kleur.

[Voor 16% gewijzigd door TerraGuy op 19-10-2010 02:01]

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Gamebuster
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 17-09 17:35
scanlines?

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat 'effect' op die posters is geen effect maar een bijwerking van een vrij lage drukresolutie.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
Scanlines ziet er niet specifiek uit als een vergrotingsmethode, maar ik zal eens kijken of ik daar wat mee kan vinden. :)

@ Cyber: het is idd gewoon een methode om inkt te besparen, je ziet die extra details toch niet als je langsrijdt. Maar zo'n soort effect probeer ik dus als vergrotingsmethode in te zetten, het uitrekken van de foto zonder interpolatie, maar door invoeging van witruimte.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Zo'n beetje als de Rasterbator dus? http://homokaasu.org/rasterbator/

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
Zie edit in de TS. :) Dat idee dus, maar dan zonder verlies van al bestaande pixels. Rasterbator komt in de richting, maar je verliest daarmee veel details als je op kleine schaal wilt vergroten.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Oh sorry, dat had ik niet gezien. Overigens doet 'ie wel degelijk kleur tegenwoordig.

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
Hij doet idd kleur, maar de minimale pixelgrootte is 1mm, je verliest daardoor veel details als je iets een klein beetje wilt vergroten.

• Savantas
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 20-09 14:06
Tja, wat je ziet in bushokjes is inderdaad een raster zoals ook in elke (kleuren)drukwerk te zien is, alleen groter (minder dpi dus, en daarmee grotere stippen). En daar zit net het lastige.

Je zal bij rasteren altijd wat info verliezen. Je maakt namelijk van pixels met een bepaalde kleur een vertaling naar een raster van een kleur met wit om de kleur te benaderen. Bij full-colour worden de kleuren zoals je ziet in Photoshop dus vertaald naar vier verschillende grijstinten voor elke drukkleur (doorgaans cyaan, magenta, geel en zwart, of CMYK).

Die kan je in Photoshop ook zien onder het kanalen pallet (als je afbeelding op RGB staat zie je ook deze kanalen als grijswaarden. Verwarrend is dat RGB gericht is op beeldscherm (lichtdoorlatend, alle kleuren samen zijn wit) en CMYK gericht op drukwerk (meer kleuren is donkerder, tot uiteindelijk heel donker). Dit kan in het begin wat verwarrend zijn).

Je kan met drukwerk alleen een kleur vol drukken of niet, niet half of 30% doorzichtig (ten minste, niet met standaard drukwerk). Daarom worden de grijswaarden kanalen die je in Photoshop ziet vertaald naar puur zwart-wit afbeeldingen. Dit proces heet rasteren. Vervolgens worden deze bitmaps om de beurt afgedrukt met de kleuren CMYK (of eventueel een spot-kleur).

Om dit na te doen kan je een afbeelding pakken, dan naar kanalen gaan (zet wel de afbeelding eerst via Afbeelding - Modus - CMYK Kleuren, als dat niet al het geval is), kies rechtsboven voor het menu (pijltje naar beneden of rechts) en kies kanalen scheiden. Nu kan je elk kanaal (die netjes naar de kleur vernoemd worden) via Afbeelding - Modus - Bitmap gaan rasteren. Hierbij kan je kiezen voor de vorm van het raster (diamant, ellips, lijn, ...) en welke dichtheid. Zou je een afbeelding willen creeren die er net zo uitzien als de abri-poster, dan moet je de gemaakte rasterafbeeldingen weer omzetten naar kleur, kleuren naar de drukkleuren en en samenvoegen.

Of je zoekt hiervoor een plugin (let wel dat je voor een beetje resultaat een groot origineel nodig hebt! Maar dat geldt ook voor bovenstaane methode...)

Overigens kan je zo berekenen wat je minimale opschaling wordt. Ga je uit van een 300dpi afbeelding op A5 en je blaast m op naar A4, dan heb je een vergroting van 141%. De resolutie wordt dan in ieder geval teruggebracht naar ca. 212dpi. Dat is puur omzetten zonder pixels te verliezen. Met rasteren kan je vervolgens je verlies zo klein mogelijk houden. Je kan zelfs het raster aanmaken met 300dpi, al krijg je dan een nauwelijks een abri-effect natuurlijk.

[Voor 9% gewijzigd door Savantas op 19-10-2010 16:13]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• agentorangina
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 28-07 23:01
Als je enkel de pixel-lijn ertussen wil plaatsen kan je de afbeelding x2 opschalen met nearest neighbour bij je scaling settings, en dan 1px scanlines ertussen plakken. Je krijgt dan geen pixelverlies, en er worden ook niet zomaar nieuwe overgangen aangemaakt

Maar als je het lo-res raster effect wilt hebben is de bovenstaande oplossing met bitmaps exporteren per kleur het makkelijkste. En je hebt natuurlijk de color halftone filter in photoshop, da's niet aan te raden maar je kan er altijd wat mee experimenteren en kijken wat je echt wilt hebben.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee