Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neboekadnezar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-08 11:41
Dag mensen,

Ik zit met het volgende maffe probleem. Ik heb 3 Spinpoint F3 HD502HJ's in combinatie met Gigabyte GA-MA790XT-UD4P, 2 ervan staan in Raid 0, 1 is voor data.
Als ik de derde spinpoint ontkoppel, dan start de pc op tot "Verifiying DMI pool data" (meteen daarna zou Windows moeten straten) en blijft daarin staan totdat de stroom op is... Sluit ik de derde schijf weer aan, dan start de pc meteen door naar Windows
Op de derde schijf staat data die ik er zelf naar toe sleep, of op laat downloaden e.d. geen software die iets automatisch back-upt van de raid array.

Instellingen in de Bios: (firmware versie: F8 voorlaatste, dit is de derde firmware update overigens, bij allen dit probleem) Gsata staat uit, gebruik SB750 voor Raid want dat schijnt sneller te zijn (is dat ook zo?). Dan "RAID" gekozen en "As sata type" voor poort 4 en 5. Ik heb ook al de optie "IDE" geprobeerd in te stellen, zoals verwacht geen effect.
Als ik de pc boot zie ik "RAID array functional", deze staat als eerste boot optie (ook via F12 (Quickstartmenu)). Voor de rest heb ik de bios volledig ingesteld, zoals het geheugen dat wat meer volt wilt. Ook heb ik geprobeerd de bios verder niet in te stellen dan alleen de raid functie aan te zetten. S.M.A.R.T. aan en uit geprobeerd.
Ik heb de bios herhaaldelijk gereset, dit doe ik door de stroom van de pc te halen, batterij eruit en de jumper op de 'cmos reset' pinnetjes te zetten. Dan jumper eraf, batterij erin, stroom erop -> gereset.
Als ik na een reset de pc aanzet, zie ik drie losse HDD's. Na het instellen van de RAID optie in de bios zet ie die twee schijven meteen in Raid 0.

Specs:
CPU: Phenom II x4 955 BE (loopt op standaard snelheid)
Moederbord: GA-MA790XT-UD4P (rev 1.0)
Geheugen: Corsair DDR3 4GB 1600 XMS Kit2 DHX+ (Al eens als RMA opgestuurd omdat daar de verdenking eerst lag)
Voeding: Cooler Master RealPower M620
Videokaart: Club3d HD5850
HDD's: 3 x Samsung Spinpoint F3 HD502HJ

Met dit probleem zou ik best kunnen leven (pc doet dit al sinds het begin) als ik maar niet de derde (data) spinpoint geformateerd had, want nu komt de pc niet verder dan de "Verifying DMI pool data". Dus nu ook dit probleem met de derde HDD aangesloten 8)7

Graag hoor ik jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-09 16:14
Begin eens met het instellen van je geheugen in de BIOS omdat het geen standaard geheugen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neboekadnezar
Red-Front schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 22:37:
Begin eens met het instellen van je geheugen in de BIOS omdat het geen standaard geheugen is?
Hoi Red-Front, bedankt voor je reactie.

Ik heb het allebei gedaan, wel en niet ingesteld. D.w.z. 0.050 volt meer (1,65 in totaal), multiplier op 8.00X en timings op 8-8-8-24. Ook geprobeerd het geheugen op te SPD laten draaien, geen effect helaas.

[ Voor 4% gewijzigd door neboekadnezar op 20-10-2010 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neboekadnezar
Opmerkelijk is dat zodra ik de 'derde' HDD vervang met een 2 TB schijft, de pc ook niet doorstart. Er lijkt een afhankelijkheid van die 'derde' schijf te zijn. Collega van me riep: MBR. Bij het installeren van de pc heb ik de drie HDD erin gemonteerd, aangesloten en twee HDD's in Raid 0 gezet. Kan het zijn dat op de derde schijf de MBR staat (of beter: stond)? Zou een hoop verklaren, ga iig ermee testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neboekadnezar
Ik heb de hoop op een oplossing opgegeven en Windows 7 opnieuw erop gezet. Nadat ik de juiste Raid drivers van een medewerker van Gigabyte gemaild heb gekregen ging dit goed. De drivers op de meegeleverde cd blijken niet goed te zijn, want Windows wilde de Raid drivers niet herkennen! De nieuwe wel (heb ook de nieuwste versie (van de site) geprobeerd), gek...
De meest voor de hand liggende 'gis' is dat de MBR op de derde schijf stond, die erop is gekomen tijdens het instellen van Raid, immers die schijf was ook al aangesloten. Het devies lijkt dan te worden dat je de schijven die in raid moeten komen te staan als eerst (of alleen) moet aansluiten en geen extra hdd, maar die pas later aansluit, of eerst als je op die schijf Windows wilt hebben staan. Wie weet, heeft iemand er wat aan. Case closed.