Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sKitZo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:18
In mijn nieuwe appartement heb ik overal mooie utp wcd's in de muur gemaakt. Nu loop ik echter tegen enkele problemen aan.

Het netwerk zit als volgt in elkaar:

ROUTER >> PATCHPANEL >> WCD >> PC
ROUTER >> SWITCH >> PATCHPANEL >> WCD >> PC

De variatie met de switch heeft ermee te maken dat ik anders te weinig poorten heb.

Router is een Linksys WRT320N, switch is een oude Edimax 10/100 mbit switch. De bekabeling tussen de wcd's en het patchpanel is straight aangelegd.

Nu is het als volgt. Mijn Windows PC (met Gbit LAN) maakt zonder problemen een connectie met het internet, zoals het hoort.
Mijn Ubuntu machine (100mbit) daarentegen doet dat niet, blijft connectie problemen geven. Sluit ik de patchkabel echter rechtstreeks op de router aan (dus zonder tussenkomst van de wcd/patch) dan komt er wel direct een goede connectie. De port en kabel heb ik tevens op de windows pc geprobeert en daarop werkt het prima.

Voor mijn WD TV LIVE is het dan weer anders; bij gebruik via de switch werkt niet niet (de lampjes op de switch blijven knipperen) maar via de wcd/patch op de router werkt het wel.

Dus bij 3 verschillende machines ook 3 verschillende reacties.

Hebben jullie enig idee hoe dit kan komen?

Ik ben namelijk ten einde raad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebbe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 21:41

Wiebbe

<none />

Kan je niet even een kabel tester erop zetten? Misschien dat de drivers/chipsets in beide besturings systemen of netwerkkaarten een defecte kabel anders hanteren?

[ Voor 9% gewijzigd door Wiebbe op 18-10-2010 22:02 ]

Oh noes.. No more TreinTijden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sKitZo
Wiebbe schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 22:02:
Kan je niet even een kabel tester erop zetten? Misschien dat de drivers/chipsets in beide besturings systemen of netwerkkaarten een defecte kabel anders hanteren?
Zou wel vreemd zijn als er hier een 5tal kabels slecht zijn. Is er een eenvoudige manier om dit te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Mijn Hypothese:
-Ubuntu machine heeft een netwerk kaart die storings gevoeliger is dan de rest
-Tussen de switch en router zit een straight verbinding waardoor deze 'verkeerdom' zit WD TV Live werkt daardoor niet
-De gigabit netwerkkaart is auto sensing waardoor deze geen last heeft van het vorige punt

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sKitZo
Janoz schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 22:36:
Mijn Hypothese:
-Ubuntu machine heeft een netwerk kaart die storings gevoeliger is dan de rest
-Tussen de switch en router zit een straight verbinding waardoor deze 'verkeerdom' zit WD TV Live werkt daardoor niet
-De gigabit netwerkkaart is auto sensing waardoor deze geen last heeft van het vorige punt
Dat is nuttig!

Eerste punt zou dan betekenen dat de situatie teveel storing geeft? Hoe kan ik dit vermijden? En kan ik dit testen op de windows/ubuntu machine?

De switch werkt ook niet wanneer deze op de uplink poort wordt aangesloten d.m.v. aan straightkabel. De WD TV Live zou dan toch wel moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

sKitZo schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 22:21:
Zou wel vreemd zijn als er hier een 5tal kabels slecht zijn. Is er een eenvoudige manier om dit te testen?
Veel mensen verknallen het aansluiten van patches. Zo is het onttwisten van meer dan het absolute minimum aan kabel al genoeg om problemen te krijgen. Ook bij het trekken van kabel of het vastzetten met tyraps ontstaan al snel problemen.

Een 'echte' kabeltester is schreeuwend duur en eenvoudige testers doen niet meer dan het nalopen van de volgorde van draadjes. 'Klapperende' verbindingen of snelheidsproblemen zijn tekenen dat je teveel foutjes gemaakt hebt.

Een overdreven voorbeeld van hoe het dus absoluut niet moet:

Afbeeldingslocatie: http://www.derose.net/steve/guides/wiring/cat5socketwired.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door burne op 18-10-2010 23:12 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sKitZo
burne schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 22:54:
[...]

Veel mensen verknallen het aansluiten van patches. Zo het onttwisten van meer dan het absolute minimum aan kabel al genoeg om problemen te krijgen. Ook bij het trekken van kabel of het vastzetten met tyraps ontstaan al snel problemen.

Een 'echte' kabeltester is schreeuwend duur en eenvoudige testers doen niet meer dan het nalopen van de volgorde van draadjes. 'Klapperende' verbindingen of snelheidsproblemen zijn tekenen dat je teveel foutjes gemaakt hebt.

Een overdreven voorbeeld van hoe het dus absoluut niet moet:

[afbeelding]
Het enige wat ik zelf heb aangesloten zijn de wcd's en de patchpanels. De patchkabels zijn allemaal zo uit de verpakking. Ik heb de pakking zo dicht mogelijk bij de aansluiting gelaten. De aansluitingen zijn allemaal gemaakt met een dogger.

Het probleem is ook geen klapperende verbinding of snelheidsproblemen. Er komt gewoon totaal geen verbinding tot stand. Ik heb het gevoel dat ik ergens op een manier een verkeerde connectie heb gemaakt. Kan er alleen niet echt bij waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

sKitZo schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 23:08:
Er komt gewoon totaal geen verbinding tot stand. Ik heb het gevoel dat ik ergens op een manier een verkeerde connectie heb gemaakt. Kan er alleen niet echt bij waar.
Op je wcd's en patchpanels staan twee sets kleurcodes. (568A en 568B) Heb je overal dezelfde gebruikt? Welke je gebruikt maakt niet uit, als je maar altijd en overal dezelfde gebruikt En niet lullig bedoeld: je bent niet per ongeluk kleurenblind? Een ex-collega van mij verwisselde altijd oranje en groen. Een Ishihara-test later was duidelijk waarom, en dat voor hem ook nogal een schok. 1 op de 12 mannen is kleurenblind, en precies van het soort wat groen en oranje/rood moeilijk onderscheidbaar maakt

Als je 1 kabel opoffert kun je een eenvoudige test met een multimeter doen. De ene connector verbouw je tot vier gesloten lusjes (oranje/oranje wit strip je en draai je in elkaar, etc..) en de andere connector strip je tot losse eindjes. Met de connector met lusjes in het patchpanel en de ander in een wcd moet je vier geleidende verbindingen kunnen meten, ieder op een paar. oranje/oranje wit etc..

[ Voor 3% gewijzigd door burne op 18-10-2010 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sKitZo
burne schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 23:23:
[...]

Op je wcd's en patchpanels staan twee sets kleurcodes. (568A en 568B) Heb je overal dezelfde gebruikt? Welke je gebruikt maakt niet uit, als je maar altijd en overal dezelfde gebruikt En niet lullig bedoeld: je bent niet per ongeluk kleurenblind? Een ex-collega van mij verwisselde altijd oranje en groen. Een Ishihara-test later was duidelijk waarom, en dat voor hem ook nogal een schok. 1 op de 12 mannen is kleurenblind, en precies van het soort wat groen en oranje/rood moeilijk onderscheidbaar maakt

Als je 1 kabel opoffert kun je een eenvoudige test met een multimeter doen. De ene connector verbouw je tot vier gesloten lusjes (oranje/oranje wit strip je en draai je in elkaar, etc..) en de andere connector strip je tot losse eindjes. Met de connector met lusjes in het patchpanel en de ander in een wcd moet je vier geleidende verbindingen kunnen meten, ieder op een paar. oranje/oranje wit etc..
Ik heb de straight codering uit de FAQ gebruikt. Daarna kwam ik er echter achter (niet lachen) dat ik ze achterstevoren hebt gebruikt. Op de wcd en de patchpanel staan nummertjes, deze heb ik overeen laten komen met de nummertjes uit de FAQ.

Het is toch alleen belangrijk dat op beides zijdes dezelfde aders in dezelfde aansluitingen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

sKitZo schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 23:48:
Het is toch alleen belangrijk dat op beides zijdes dezelfde aders in dezelfde aansluitingen zitten?
Ja en nee. Je moet pen 1 in de WCD aan pen 1 op je patchpanel krijgen, maar je moet _ook_ zorgen dat pen 1 en pen2 een paar vormen, net zoals (3 en 6), (4 en 5) en (7 en 8 ). Is het met haakjes duidelijk genoeg?

Als je in volgorde (oranje/oranje wit) (groen/groen wit) (blauw/blauw wit) (bruin/bruin wit) gedaan hebt, heb je iets wat 'split pair' heet gemaakt. Dat zou misschien kunnen werken op 10Mbit half duplex, maar voor 100Mbit of hoger werkt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sKitZo
burne schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 01:09:
[...]

Ja en nee. Je moet pen 1 in de WCD aan pen 1 op je patchpanel krijgen, maar je moet _ook_ zorgen dat pen 1 en pen2 een paar vormen, net zoals (3 en 6), (4 en 5) en (7 en 8 ). Is het met haakjes duidelijk genoeg?

Als je in volgorde (oranje/oranje wit) (groen/groen wit) (blauw/blauw wit) (bruin/bruin wit) gedaan hebt, heb je iets wat 'split pair' heet gemaakt. Dat zou misschien kunnen werken op 10Mbit half duplex, maar voor 100Mbit of hoger werkt dat niet.
Burne je bent fantastisch! Probleem opgelost.

Nou ja... nu nog even 11 poorten op mijn patchpanel en alle wcd's opnieuw doggen... Maar het werkt in ieder geval zoals het hoort.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

np. Da's toch waar t.net ook voor is? ;)

Pagina: 1