Toon posts:

Errors bij test 5 van memtest

Pagina: 1
Acties:

• Idefix87
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 03-07-2017
Hallo,

Ik weet niet of ik mijn vraag hier kan stellen of dat ik een nieuw topic moet openen, maar ik probeer het in ieder geval hier even.

Nieuw gekochte onderdelen:
•Asus moederbord M4A87TD Evo -> was P5B-e
•AMD Processor Phenom II X4 965 Black
•OCZ Geheugen Gold DDR3,1333-4GB KIT

Onlangs heb ik mn pc geupgrade (moederbord, processor en geheugen) en alles werkt prima, tenminste dat dacht ik. Ik hoefde niet eens windows opnieuw te installeren. Helaas kreeg ik al snel last van BSOD's. Ik dacht de drivers zullen wel niet helemaal lekker lopen, kortom windows 7 (met keuze tussen 32 en 64 bit)opnieuw proberen te installeren. Echter dit wilde niet met de versie die ik had, ik kreeg een foutmelding en via google zou dat aan het geheugen liggen. Dus ik met een Linux live cd een memtest uitgevoerd en met een enkel reepje krijg ik geen foutmeldingen en bij twee reepjes testen krijg ik fouten in test 5.

Testen die ik gedaan heb zijn: Blauwe bankjes bezet, zwarte bankjes bezet en één blauw bankje bezet (op beide bankjes).

Via de memtest site las ik "Errors from this test are not used to calculate BadRAM patterns". Daarna heb ik namelijk een bios update gedaan, maar de windows 7 versie die ik probeerde deed het niet. Later heb ik een andere windows 7 (enkel 64 bit ) geprobeerd te installeren en dat ging wel.

Kan het kwaad dat het geheugen errors geeft bij test 5? Wat betekent dat?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Staat het voltage van het RAM geheugen wel goed ? Als dit niet goed staat kan je ook errors krijgen. Verder is iedere fout die je krijgt met Memtest natuurlijk niet goed. Als Windows iets schijft naar de plek op het geheugen waar de fout zit krijg je sowieso problemen.

• jaapsander
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 22-09 16:08
Probeer inderdaad even de bios instellingen na te gaan en de instellingen volgens de specificaties van je geheugen te zetten. Wanneer je in het dagelijkse gebruik geen problemen tegenkomt hoeft er niets aan de hand te zijn, maar wanneer je BSOD's krijgt kun je aannemen dat je geheugen de boosdoener kan zijn. Maar doe eens voor 8 uur memtest nadat je je bios goed ingesteld hebt en dan weet je meer

• Capacitor
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 12:38
Je kunt ook even kijken of je reepjes in dualchannel werken. Zet ze eens in single channel mode en draai dan nog eens memtest, zo kun je uitsluiten dat er iets misgaat in de communicatie tussen de twee reepjes.

Staan je reepjes wel op QVL van je moederbord?

• Idefix87
Bedankt voor de reacties! Kan wel weer even aan het werk ;)

Het voltage van het geheugen stond op auto, heb het nu handmatig ingesteld op de bijbehorende waarde. De test is draaiende (het lijkt erop dat ik nu zelfs meer fouten krijg). De CAS latency stond op auto (9-9-9-24) en heb ik nu gewijzigd in 9-9-9-20, maar Memtest geeft nog steeds zon 1300 errors. :S Ik voer elke keer één pass uit, wanneer daar fouten in zitten stop ik de test.

Ik heb de pc nog niet echt gebruikt (mede door de errors die de memtest gaf) dus ik weet niet of ik na de herinstallatie van windows nog steeds BSOD's krijg. Wanneer het geheugen in dual channel mode staat geeft het nog steeds BSOD's

Ik zal het geheugen ook eens in single channel mode testen. Het geheugen heb ik nu getest in single channel mode (1-tje in de blauwe en 1-tje in de zwarte bank) en inderdaad geen fouten. Wat betekent dit? Het geheugen staat merkwaardig genoeg inderdaad niet op de QVL. Wel de 3 GB (3 x 1) variant, maar niet het geheugen dat ik gekocht heb.

[Voor 27% gewijzigd door Idefix87 op 20-10-2010 19:16. Reden: nieuwe informatie toegevoegd]

• Idefix87
Lars93 schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 14:45:
Zet ze eens in single channel mode en draai dan nog eens memtest, zo kun je uitsluiten dat er iets misgaat in de communicatie tussen de twee reepjes.
Ik heb het geheugen in single channel mode getest met memtest en na een paar uur geen fouten. Wat betekent dit? Wat is er nu precies mis en werkt het geheugen niet in dual channel mode?

• YVG
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 04-03-2020
De kans is groot dat één van de geheugen sloten op het mobo defekt is.
Je zegt dat je in single channel mode geen errors krijgt.
Dan lijkt het mij dat slot één goed is.

Test al je modules in slot één om je modules uit te sluiten.
Komen deze allemaal door de test, dan is er iets op het mobo niet juist.

Kan je nog combineren met je modules en verschillende sloten om de boosdoener te achterhalen.

• Idefix87
Ik ben echt ten einde raad. Ik heb nogmaals getest in dual channel mode (in de bankjes 3 en 4) en wederom foutmeldingen. Wanneer ik instellingen verander, zoals bijv het geheugen om unganged zetten ipv ganged of het geheugen in single channel mode installeren (een reepje in de blauwe bank en een reepje in de zwarte bank), lijken er aanzienlijk minder of geen fouten op te treden.

Ik kan niet meer verder combineren, omdat ik single channel wel met 2 reepjes testte. Dat sluit uit dan bankje 1 & 2 kapot zijn. Wat me wel is opgevallen is dat, wanneer ik single channel mode in bankje 3 en 4 probeer te testen, de instellingen van het RAM ineens op 200 MHz (DDR400) staan. Ik heb niet kunnen vinden waar ik dat eventueel kan aanpassen. Misschien dat er dan toch een fout in deze bankjes zit. Net of deze op een andere snelheid zijn ingesteld. Wanneer de geheugen reepjes in single channel mode draaien draaien beide bankjes op dezelfde snelheid. In dual channel mode lijkt het net alsof het ene bankje sneller draait dan het andere, wat dus een heleboel errors tot gevolg heeft.

Kan de snelheid per bankjes los ingesteld worden en als dat kan waar zou ik dan moeten zoeken?

• borft
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online
nee dat kan niet. Probeer te isoleren welk bankje fouten maakt. Dat bankje is stuk. Indien mogelijk kan je de bankjes in een andere pc testen.

Ik lees dat je de timings met de hand aangepast hebt. je realiseert je wel dat een lager getal een strakkere timing is? dat betekent dat je kans op fouten verhoogt. Doorgaans is auto de beste instelling. Enige wat je zou kunnen proberen is een iets hogere spanning, of iets lossere timings (dus hogere cas latencies).

Maar eigenlijk zou ik alle reepjes die fouten geven gewoon terug sturen. Andere optie is natuurlijk de geheugen controller, of de fysieke bankjes zoals al eerder opgemerkt.

• Idefix87
Dan zit er denk ik niets anders op dan de bende terug te doen. Ik heb inderdaad de CAS latencies aangepast, maar dat was al nadat ik problemen ondervond. Toen heb ik op aanwijzen van o.a. jaapsander de biosinstellingen aangepast aan de specificaties van het geheugen en dat is 9-9-9-20 op 1.65 volt.

Het lijkt mij dat het geheugen gewoon moet werken als ik de standaard CAS latency van 9-9-9-24 wijzig in 9-9-9-20 en het voltage op 1.65 zet (ipv de standaard 1.5 v). Dat zijn namelijk de specificaties van OCZ. Er zouden totaal geen fouten in memtest moeten optreden. Zo als ik van jullie begrepen heb: Elke fout in memtest kan vroeg of laat BSOD's gaan opleveren. Dus ik ga gewoon terug naar de winkel en daar mogen ze ook gaan testen tot ze een ons wegen ;). Ik ben bang dat het geheugen om de een of andere reden niet (of moeilijk) compatibel te krijgen is met dit moederbord. Had ik maar gewoon voor normale reepjes gekozen met een CAS latency van 9-9-9-20 van 1.5 volt. Dit lijkt me iig een gevalletje garantie of een verkeerd advies. Ik twijfelde namelijk al aan dit geheugen, maar volgens de man in de winkel kon dit prima. We zullen zien of ze kunnen achterhalen wat de boosdoener is. Ik heb geen trek in het helemaal uitzoeken onder welke omstandigheden het geheugen misschien wel zou werken. Ik wil gewoon dat het werkt zoals in de specificaties staat.

Ik heb al even contact gehad met de winkel en die wilden de hele PC hebben als een bios update niet had geholpen. Dus volgende week maar even langs brengen en dan hoor ik graag van hun waar het aan ligt, scheelt mij een hoop ellende :D

• Idefix87
Ik ben naar de winkel terug gegaan en heb daar een nieuw geheugen setje gekregen. In de winkel leek het erop dat ie de memtest compleet foutloos uitvoerde, maar nu ik thuis een 8-uurs test heb gedaan blijkt er één foutje in te zitten. De fout kwam naar boven in test 4 in pass 3.

Is dit iets waar ik me zorgen om moet maken of niet?

Zou het geheugen foutloos werken als ik de CAS latency zou wijzigen in 9-9-9-24?

[Voor 4% gewijzigd door Idefix87 op 02-11-2010 21:54]

• s3.
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 12:44
Idefix87 schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 21:53:
Ik ben naar de winkel terug gegaan en heb daar een nieuw geheugen setje gekregen. In de winkel leek het erop dat ie de memtest compleet foutloos uitvoerde, maar nu ik thuis een 8-uurs test heb gedaan blijkt er één foutje in te zitten. De fout kwam naar boven in test 4 in pass 3.

Is dit iets waar ik me zorgen om moet maken of niet?

Zou het geheugen foutloos werken als ik de CAS latency zou wijzigen in 9-9-9-24?
Wat heb je terug gebracht naar de winkel? Moederbord en memory? Hebben ze deze opstelling gebruikt om te testen? Ik heb het gevoel dat hun niet echt uitvoerig hebben getest. Welke winkel was het?

• Idefix87
s3. schreef op woensdag 03 november 2010 @ 13:23:
[...]

Wat heb je terug gebracht naar de winkel? Moederbord en memory? Hebben ze deze opstelling gebruikt om te testen? Ik heb het gevoel dat hun niet echt uitvoerig hebben getest. Welke winkel was het?
Ik ben met de hele pc naar Mycom geweest. Ze hebben mijn laatste instelling (9-9-9-20) gebruikt om te testen, maar inderdaad slechts 1 pass. Ik heb zojuist een test afgerond met het geheugen in ganged mode (ik weet niet wat beter is) en de cas latency op 9-9-9-24 en na 4 uur geen fouten.

• s3.
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 12:44
Idefix87 schreef op woensdag 03 november 2010 @ 13:58:
[...]

Ik ben met de hele pc naar Mycom geweest. Ze hebben mijn laatste instelling (9-9-9-20) gebruikt om te testen, maar inderdaad slechts 1 pass. Ik heb zojuist een test afgerond met het geheugen in ganged mode (ik weet niet wat beter is) en de cas latency op 9-9-9-24 en na 4 uur geen fouten.
Laat de memtest minimaal 12uur draaien; geen fouten? Dan kan ik persoonlijk concluderen dat je I/O geen strakkere timings trekt.

Ganged mode is 1x128bit dual channel.
Unganged is 2x64 bit dual channel.

Dat is toevallig wat ik weet, ben niet zo in de AMD wereld ;).

[Voor 11% gewijzigd door s3. op 03-11-2010 14:21]

• Idefix87
Ok doe ik dat even, ik hoop dat dat het is. Wel vreemd trouwens die ie het niet trekt, want volgens die specs zou dat wel moeten kunnen. Maar als het werkt doe ik het ervoor :p

Misschien moet ik dit niet aan jou vragen (aangezien je niet zo bekend bent met AMD) maar welke modus is beter de 1 * 128 of de 2 * 64?
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee