Toon posts:

Windows-server i.c.m. Mac-server

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Ulster Seedling
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 21:33

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Hallo iedereen,

De komende tijd wordt het netwerk hier uitgebreid en ik ben me daarom alvast aan het oriënteren op de mogelijke veranderingen aan de server(s).

Huidige situatie
Hier thuis staat een Mac-server (10.6 Server) die o.a. fileserver (AFP, SMB en FTP) en mailserver is. Tevens staan hier thuis een aantal clients (twee Mac's, twee XP-pc's en één 7-pc). Verder staan er op een externe locatie twee XP-pc's die standalone werken maar soms met Extern Bureaublad hier thuis een XP-pc overnemen.

Verandering
Binnenkort komt er op de externe locatie een derde pc bij. Tevens zal er daar op alle pc's meer gewerkt gaan worden met lokale software en bestanden die op de Mac-server staan, op dit moment wordt er namelijk vooral geïnternet. De bedoeling is dus dat bestanden op alledrie de pc's toegankelijk zijn en het dus in de praktijk niet uitmaakt waar je gaat zitten werken.

Problemen
Er is veel gedoe met het opslaan van Office-bestanden op een SMB-share op de Mac-server vanaf een Windows-pc. Dit probleem is op internet veel terug te vinden en doet zich overal voor (Office 03/07/10, XP/Vista/7, 2k3/2k8/Samba). Ik heb al van alles geprobeerd en ik heb de moed inmiddels opgegeven.
Daarnaast werkt Extern Bureaublad niet vlekkeloos door de verbindingssnelheid, wat soms best storend is. Verder moet er zodra er een derde pc komt ook door meer dan één persoon gewerkt worden met lokale software en bestanden, dus moet Extern Bureaublad vervangen worden door een andere oplossing.

Idee
Mijn idee is om twee extra Windows-servers te plaatsen. Eén zal thuis staan (als virtuele pc op de Mac-server) en zal de koppeling tussen de Windows-clients en de Mac-server zijn. Op de één of andere manier moeten de shares van de Mac-server dus door de Windows-server opnieuw geshared worden aan de Windows-clients (die straks op fileserver-gebied dus niet meer rechtstreeks met de Mac-server werken).
De tweede server zal een fysieke server op de externe locatie zijn. Ik zou willen dat deze verbinding maakt met de Windows-server thuis en zich als een kopie van die server gedraagt. De externe pc's verbinden dus met hun eigen externe server. Hopelijk kan hier een vorm van caching (off-line bestanden?) toegepast worden, zodat er niet gewacht hoeft te worden op de thuisserver.
Hiermee hoop ik ten eerste te bereiken dat het Office-probleem voor eeuwig verdwijnt. Ik heb geen idee of dat ook werkelijk gaat gebeuren, maar het valt te proberen. Daarnaast ben ik benieuwd wat voor mogelijkheden er zijn om de Windows-clients meer te laten integregen met de Windows-server, misschien met een domein? Het zou bijvoorbeeld fijn zijn dat je op een willekeurige pc kunt inloggen en met je eigen bestanden kunt werken. Verder zou het mooi zijn als bureaubladen ook op de server beheerd worden en dus overal gelijk zijn.

Mijn vraag aan jullie is of dit idee goed klinkt en hoe ik dit softwarematig kan regelen. De eerste Windows-server zou virtueel draaien en de tweede kan op een oude machine werken, het is dus niet high-end apparatuur. De clients wil ik gaan herinstalleren met 7 of XP, afhankelijk van de hardwarekwaliteit.

Qua software vraag ik mij dus af welke Windows Server-versie geschikt is en hoe ik dit het beste op kan zetten (met een domein?). Ik heb zelf natuurlijk al wat onderzoek gedaan, maar ik denk dat het zo'n specifiek vraagstuk is dat ik het beter aan jullie voor kan leggen.

Alvast bedankt voor de hulp :) Mochten er nog vragen zijn, dan beantwoord ik deze natuurlijk!

Groet,
Jonathan

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

• djeems
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 11-06-2014
Het probleem is dus eigenlijk dat je verschillende bestanden niet kan openen vanaf de mac-server en op een andere locatie ook de data beschikbaar wilt hebben?

in dat geval zou ik het volgende doen:
installeer een nieuwe small business server op de locatie van de mac-server en migreer alle data. zet alles goed op en zorg dat uiteindelijk de mac-server niet meer nodig is.
zet op een 2e locatie een server 2008 installatie neer die behoort bij het netwerk van de sbs server (toegevoegd aan het domein) en door middel van DFS de gedeelde mappen synchroniseren.

een oplossing met een virtuele server die de file-shares vanaf de mac moet halen zou ik niet aan beginnen. kans op problemen maak je met de beschreven opzet alleen maar groter.

Is dit trouwens iets zakelijks? neem in dat geval eens contact op met een automatiseerder, die kan je hier verder mee helpen.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee