Toon posts:

Crashende pc - videokaart of voeding kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Bombtrack
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 23-09 21:42

Bombtrack

<GoT>Bombtrack#2553

Topicstarter
Hey tweakers,
Sinds kort stopt mijn PC met werken zodra ik een spel opstart. Dit heeft hij eigenlijk nooit eerder gedaan.
Ik heb een andere videokaart erin gestoken, en daarbij komt dit probleem niet voor.

Ik heb normaal gesproken een Sapphire ATI HD4870 1gig erin hangen, die gevoed word door 2 molex stekkers.
Mijn vervangende kaart is iets uit 1997 oid, zonder extra voeding.

Nu zou je zeggen dat het aan de videokaart ligt ivm het niet voorkomen van de problemen met een andere videokaart, maar het plotse uitvallen van de pc, die pas weer op te starten is nadat je 8 seconden de stroom er totaal vanaf hebt gehad, doet vermoeden dat het iets met de voeding zou zijn.

Zou het kunnen dat het komt door de extra prik die de 4870 nodig heeft dat hij ermee ophoudt?
Ik heb helaas geen vervangende voeding liggen om het uit te testen, dus voor ik geld ga uitgeven leek het mij verstandig hier eerst even rond te vragen.

Ik draai windows7 ultimate 64.
Als ik een spel opstart gaat hij vrijwel gelijk helemaal uit, geen error, geen afsluiting, gewoon meteen zwart. Ik krijg hem daarna alleen nog aan dmv stroom erafhalen voor langere periode tot de voeding *tik* zegt.

Het lijkt me dan ook zeer mogenlijk dat het de voeding is. Maar ik zit dus te twijfelen.

Iemand enig idee?

De voeding is trouwens een Raptoxx 500WATT

Casual Critic op YouTube

• PerfectLight
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16-09 15:07
Ik zou n andere voeding proberen ja, een A-Merk van evenveel watt.
Alles wijst erop dat je voeding het niet meer trekt volgens mij.

• Bombtrack

Bombtrack

<GoT>Bombtrack#2553

Topicstarter
Hmm, dan zou ik er een moeten kopen. Zal me dan eerst maar eens moeten gaan verdiepen in welke de beste keuze zou zijn. Iemand nog een goede optie?

Verder vind ik het alsnog vreemd dat het geheel hier pas enkele dagen last van heeft. Kan toch niet zo zijn dat de kaart oppeens meer stroom is gaan vragen?

Casual Critic op YouTube

• D33F
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 09:07

D33F

Tweelingtemmer

[b]

Verder vind ik het alsnog vreemd dat het geheel hier pas enkele dagen last van heeft. Kan toch niet zo zijn dat de kaart oppeens meer stroom is gaan vragen?
Dat niet nee(misschien minuscuul door slijtage maar dit zou te verwaarlozen moeten zijn).
Wel moet je er rekening mee houden hoe ouder een voeding wordt hoe minder rendement hij nog heeft, en dus uiteindelijk niet meer de benodigde spanning kan opbrengen.

Zeker als je al een voeding had wat constant op zijn knieën moest rennen om de spanning te kunnen opbrengen dan geeft hij ook een stuk eerder de geest

Ik zou je dan ook aanraden om een A-merk voeding te kopen aangezien deze stabieler zijn en een beter rendement hebben, daarbij is het nooit verkeerd om een voeding van +100watt meer te kopen dan wat je nodig hebt, want een 500watt voeding zal nooit een volledige 500watt eruit gooien, de betere voedingen hebben een rendement van rond de 80%

[Voor 9% gewijzigd door D33F op 18-10-2010 21:46]

Lies are obvious to read because the truth is already written

• Bombtrack

Bombtrack

<GoT>Bombtrack#2553

Topicstarter
Dit zal vast een suffe vraag zijn, maar is er niet iets softwarematigs wat meet hoeveel de pc op het moment opslurpt en hoeveel de voeding kan leveren? Het zou goed mogelijk zijn dat hij al jaren op zn knieen rent, maar zeker weten doe ik dit niet. Aangezien ik geen Watt meter heb liggen oid, zou iets softwarematigs perfect zijn.

Casual Critic op YouTube

• mae-t.net
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
Iets softwarematigs is er niet, aangezien de daarvoor benodigde meethardware niet in de computer aanwezig is.

Echter kan je er simpelweg van uitgaan dat 500W voor jouw voeding op zeker voldoende is, maar dat no-name voedingen vaak lang niet kunnen leveren wat ze beloven en tegelijk slijten als de neten. Waarschijnlijk liggen er een aantal elco's uit, hoeft niet eens altijd zichtbaar te zijn, maar is dat vaak wel.

Een goed merk is bijvoorbeeld Antec, dat zijn voedingen betrekt bij onder andere Seasonic en Delta - opzich ook goede merken.

[Voor 13% gewijzigd door mae-t.net op 18-10-2010 23:18]

• jaapsander
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 22-09 16:08
David Regeling schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 21:43:
[...]

Dat niet nee(misschien minuscuul door slijtage maar dit zou te verwaarlozen moeten zijn).
Wel moet je er rekening mee houden hoe ouder een voeding wordt hoe minder rendement hij nog heeft, en dus uiteindelijk niet meer de benodigde spanning kan opbrengen.

Zeker als je al een voeding had wat constant op zijn knieën moest rennen om de spanning te kunnen opbrengen dan geeft hij ook een stuk eerder de geest

Ik zou je dan ook aanraden om een A-merk voeding te kopen aangezien deze stabieler zijn en een beter rendement hebben, daarbij is het nooit verkeerd om een voeding van +100watt meer te kopen dan wat je nodig hebt, want een 500watt voeding zal nooit een volledige 500watt eruit gooien, de betere voedingen hebben een rendement van rond de 80%
Slijtage is inderdaad een probleem bij de zeer goedkope voedingen. Alleen klopt je uitleg over rendement niet helemaal. Sterker nog A-merk voedingen van laten we zeggen 500 watt kunnen vaak zelfs meer leveren (piekvermogen) dan 500 watt. Dat ze 80% rendement hebben wil zeggen dat er 20% extra uit het stopcontact wordt getrokken...

Verder kun je voor het aanschaffen van een voeding best kijken bij de bgg's. Hier worden in verschillende systemen de beste voedingen (beste prijs/kwaliteit) geadviseerd.

• Bombtrack

Bombtrack

<GoT>Bombtrack#2553

Topicstarter
Over een tijd zou ik toch willen uitbreiden met mijn pc. Er zit nu nog een amd 6000+ processortje in, wat 2x3ghz levert, maar ik zit toch stiekem een beetje te kijken naar minimaal x4 of anders een amd x6je als die nog wat verder worden doorontwikkeld. Daar komt dan gelijk een nieuwe moederbord bij kijken. Mogenlijk een vervangende harde schijf, en een SSD bootdisk. Wanneer de 6000 serie zijn gezicht laat zien van AMD zit ik ook te denken aan een nieuwe videokaart - niet perse 6k, maar micshien een goedkope of 2ehandse 5000 serie kaart. Als dit allemaal doorgaat moet ik mijn 8gig ddr2 ram natuurlijk ook vervangen naar ddr3. Gaat flinke duiten kosten dus ik zit te kijken of het haalbaar is en mogelijk in stappen af te ronden is.

Stel dat gaat allemaal door zou ik mischien zoiezo een krachtigere voeding nodig hebben tegen die tijd. Mischien dat iemand daar hier een schatting naar kan doen?

En als we dan toch vragen aan het stellen zijn, De x6 procesoren van amd zeggenj allemaal ook te draaien op een am2+ socket. Nou die heb ik wel, maar is dat verstandig? En heeft iemand ervaring daarmee?
Zou dat bijvoorbeeld een beetje lopen met ddr2 geheugen? Of is dat in zijn geheel gewoon onmogenlijk.

Ik ben nu wel een beetje van het hoodtopic aan het afdwalen, ik hoop dat niemand dat al te erg vind?

Casual Critic op YouTube

• jaapsander
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 22-09 16:08
Ik zou kijken of er voor jou moederbord een bios update beschikbaar is die de nieuwe phenom II processoren ondersteund. Zo ja dan kan je er prima een phenom II x4 of x6 inprikken (indien ondersteund) het sterke van socket am2+ is de compatibiliteit met nieuwe processoren. Het grootste verschil tussen AM2+ en AM3 is de ddr 2 vs ddr 3 ondersteuning. Nieuwe AM3 processoren hebben ook gewoon een geheugencontroller voor ddr 2 en werken dus prima in een geschikt AM2+ bord (met enkele procenten prestatieverschil dmv het geheugen)

Het geld dat je bespaard doordat je geen nieuw moederbord en geheugen hoeft te kopen kun je stoppen in een SSD wat resulteert in een veel sneller aanvoelend systeem dan wanneer je op AM3 met DDR 3 zit zonder SSD

edit: Verdere tips vind je in de aanschaf topics....

edit 2: computeronderdelen verbruiken over het algemeen niet zo gek veel meer stroom als een paar jaar geleden. Een goed a-merk voeding van ongeveer 500 watt zal in de meeste gevallen voldoen, maar dit ligt aan je specifieke configuratie. Hier is op het forum ook voldoende info over te vinden in de aanschaf topics...

[Voor 19% gewijzigd door jaapsander op 19-10-2010 12:57]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee